Gå til innhold

Stenger dere Internettet om natten?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvordan gjør dere det evt? Finnes det en annen måte enn å ta ut kontakten? 

Anonymkode: abc9d...78a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ehh nei! Hvorfor i alle dager skulle jeg gjøre det??

Anonymkode: 7abe9...747

Skrevet

Vi har en app vi kan bruke om vi vil sperre for bruk av nett. Hvorfor skal du sperre på natta? Har du mann/barn som aldri kommer seg i seng?

Skrevet

Ja! Skrur av strømmen. Vil ikke ha hverken nett eller nettstråling om natta.

Anonymkode: a3148...831

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ehh nei! Hvorfor i alle dager skulle jeg gjøre det??

Anonymkode: 7abe9...747

Av den enkle grunn at jeg har ungdommer og mistenker at de bruker nettet på natten noen ganger som går ut over nattesøvnen. Ikke noe verre enn det😉

HI

Anonymkode: abc9d...78a

Skrevet

Vi har ungdomer på 14 og 16. Vi tar en liten, koselig prat med de på rommet før legging hver kveld og da tar vi mobil og nettbrett ut derfra. De har jo PC og TV men aldri opplevd at de lurer seg til midt på natta. 

 

Dersom de er våkne lengre enn oss så legger de selv mobilen igjen på kjøkkenet til ca avtalt tid.

 

vi har forklart de viktigheten med gode søvnvaner og nok søvn. 

Anonymkode: 472ff...d01

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Av den enkle grunn at jeg har ungdommer og mistenker at de bruker nettet på natten noen ganger som går ut over nattesøvnen. Ikke noe verre enn det😉

HI

Anonymkode: abc9d...78a

Er ikke det helt normalt at tenåringer ligger våkne om natta? Jeg lå gjerne og leste bøker til klokka 4 om morran. Det ble ikke noe mere søvn av det. Dessuten er det vel bedre å snakke med dem om nettvett og søvnvaner. Å stenge nettet blir litt som å tømme svømmebassenget istedenfor å lære ungene å svømme. 

Skrevet
57 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Er ikke det helt normalt at tenåringer ligger våkne om natta? Jeg lå gjerne og leste bøker til klokka 4 om morran. Det ble ikke noe mere søvn av det. Dessuten er det vel bedre å snakke med dem om nettvett og søvnvaner. Å stenge nettet blir litt som å tømme svømmebassenget istedenfor å lære ungene å svømme. 

Men i 2019 er det nok lite sannsynlig at ungdommer gidder å sitte oppe til 4 om natten for å lese bøker. Er nok mer sannsynlig at de spiller eller ser på filmer på nettet,å slår foreldrene av nettet etter ett bestemt klokkeslett så skal du faktisk ikke se bortifra at de kjeder seg og dermed lenger seg tidligere.

Anonymkode: 7abe9...747

Skrevet
1 time siden, Himmel og hav skrev:

Er ikke det helt normalt at tenåringer ligger våkne om natta? Jeg lå gjerne og leste bøker til klokka 4 om morran. Det ble ikke noe mere søvn av det. Dessuten er det vel bedre å snakke med dem om nettvett og søvnvaner. Å stenge nettet blir litt som å tømme svømmebassenget istedenfor å lære ungene å svømme. 

Nå stenger ikke jeg nettet, men her legger alle, også vi voksne, alt som finnes av telefoner, nettbrett og pcer et annet sted enn på soverommet om natten. lys fra skjerm om natten er ikke sundt. Om tennårinene skulle finne på å lese bok til fire om natta ser jeg ikke på det som noe stort problem, de vi nok uansett ikke gjøre det hver natt, fordi de vil bli naturlig trøtte. Boka forandrer seg ikke, og de vil dermed ikke være redd for å gå glipp av noe ved å legge seg til å sove. En mobiltelefon derimot, den forstyrrer på en helt annen måte, fordi det foregår ting der her og nå, meldinger, spill, oppdateringer osv. I tillegg til skjermlyset, som i seg selv gir dårlig søvn.

Anonymkode: 67ea7...47a

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå stenger ikke jeg nettet, men her legger alle, også vi voksne, alt som finnes av telefoner, nettbrett og pcer et annet sted enn på soverommet om natten. lys fra skjerm om natten er ikke sundt. Om tennårinene skulle finne på å lese bok til fire om natta ser jeg ikke på det som noe stort problem, de vi nok uansett ikke gjøre det hver natt, fordi de vil bli naturlig trøtte. Boka forandrer seg ikke, og de vil dermed ikke være redd for å gå glipp av noe ved å legge seg til å sove. En mobiltelefon derimot, den forstyrrer på en helt annen måte, fordi det foregår ting der her og nå, meldinger, spill, oppdateringer osv. I tillegg til skjermlyset, som i seg selv gir dårlig søvn.

Anonymkode: 67ea7...47a

Men, det problemet løse jo ved å gjøre som du sier. Det var liksom det som var mitt poeng, at man snakker med ungene og lager gode nettvaner (lærer dem å svømme) istedenfor å stenge nettet (tømme svømmebassenget). Uansett hva m,an velger tror jeg ikke man kan hindre natterangling hos tenåringer. Det er en læring i det også.

Skrevet

Ingen får ha med seg PC/mobil/spillsaker i senga. De har også begrenset tid på sosiale nettverk og til spilling på mobilene sine. Til ville protester.. 🤣

Anonymkode: 94ca0...f09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...