Anonym bruker Skrevet 25. januar 2019 #51 Skrevet 25. januar 2019 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg gikk fra kommunal til privat banehage, og gikk ned i lønn. Har ikke inntrykk av at det er uvanlig i barnehagesektoren Anonymkode: 84fb0...3da Det er det samme i helsevesenet, man tjener ofte mindre og har dårligere vilkår som feks sykepleier i private bedrifter. Anonymkode: fbdf3...3ab
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2019 #52 Skrevet 25. januar 2019 11 timer siden, ulenissen skrev: Nå viser det seg at en av mulige årsaker til at private barnehager skårer bedre en kommunale er at de fleste kommuner pålegger alle sine barnehager å delta i foreldreundersøkelsen og de private velger selv om de vil delta. Da er det en mulighet for at dårlige private barnehager velger å ikke delta.... Forskjellene er likevel små. Og i tillegg skilles det ikke mellom de ideelle små enkeltstående barnehagene (og større ideelle som feks Kanvas) og de store kommersielle aktørene... Alt i alt er det ingen grunn til å ikke ha private aktører også på andre områder enn barnehage. Alle disse slagordene som "ikke sett eldreomsorgen på anbud" er det ingen grunn til. Velferdsstaten overlever på et midlertidig pensjonsfond og skatt fra private aktører. Vi er avhengig av dem, tjenestene er gode og de burde ikke bli uglesett av Lysbakken og de som elsker å bruke nettopp skattepengene. Anonymkode: f6025...f90
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2019 #53 Skrevet 25. januar 2019 Barnehage og skolepolitikk Familiepolitikk Har stemt KrF frem til nå, men nå er det slutt. Makan til kristenfundamentalistisk vås som de holder på med nå gidder jeg ikke å støtte. Hareide var den mest fornuftige politikeren vi hadde. Anonymkode: a0a45...55c
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #54 Skrevet 26. januar 2019 På 22.1.2019 den 12.26, Anonym bruker skrev: Oppvekstvilkårene til alle verdens barn -fremtiden! Vi må forbedre og utjevne levekårene til barn slik at alle får en faktisk lik mulighet i dette landet og vi må ta ett større ansvar for verdens barn. Vi får heller dø litt fattigere på penger enn med den dårlige samvittigheten vi nå legger opp til. For ikke å snakke om alle ressursene vi potensielt «somler vekk» ved ikke å sikre alle barna en god barndom og oppvekst. Dernest mener jeg miljø kommer, ja i den rekkefølgen. Først barna, deretter miljøet. Av den enkle grunn at jeg ikke er opptatt av at jorden på død og liv må bestå. Rammes vi av naturkatastrofer, rammes vi forhåpentligvis ganske likt regionalt uavhengig av sosialt lag, penger osv, noe som forhåpentligvis vil gi oss stor mulighet til tilpasning/forflytning etc. Men, barna som vokser opp i dag har ingen tid å miste og skal de bli rause, fremtidsrettede, bidragsytere (med plass og omsorg for en bygd på miljøflukt) må det gjøres noe med umiddelbart! Miljø kan heller ikke vente egentlig, men jeg har troen på mennesker overlevelsesinstinkt og tilpasningsevne. Jeg tror det vil ordne seg i det lange løp og synes svært lite om at miljøsaken har blitt en hipp greie de rike elsker å hyle høyt om mens de selv kanskje er blant værstingene til å sette igjen avtrykk. Vi trenger ikke flere pekefingre fra millionærer i høyhælede sko til 10.000,-, vi trenger tiltak gitt av det offentlige. Feks enda billigere sunn og miljøriktig mat, billig (gratis) kollektivt, krav til offentlige bygg/ansatte/forvaltning og de samme til privat næringsliv. Er man redd forbruk på unødvendigheter kan man innføre uniformsplikt så ikke a «Gunda» føler behov for bukse nr 40 i rekken for å matche de andre på jobb osv osv.... Man får ta noen upopulære valg og heller gjøre det skikkelig enn å kjefte på alle privatpersoner mens man selv boller seg rundt i sine privatfly og nye antrekk til 100.000,- Og ja, jeg vet jeg peker på de små tingene og på Norge og ikke verden mtp miljø, men la folk få hjelp og en sjanse ved å starte med oss selv, så er det ingen som vil ta miljøfiendtlige valg heller! Og jeg stemmer SV Anonymkode: 0f178...743 Hva slags fremtid har vi om ikke jorden består? Forstår ikke logikken over å skulle redde alle barna om jirdengpr under. Merkelig tankegang. Anonymkode: 06731...b88
Fru Banderas Skrevet 26. januar 2019 #55 Skrevet 26. januar 2019 På 22.1.2019 den 14.34, Anonym bruker skrev: Jobber med offentlige anskaffelser og offentlig anbud burde økes mer slik at man kan få mer igjen for pengene og mer stabilitet for de som trenger tjenestene. Grunnen til at de private gjør bedre penger er for de er flinkere på dette. Vanlig barnehager går mye i pluss for overføringene for kommunene er enormt høy og det er kun 80% av det kommunale barnehager får. Tenk kun 80% så går de med så mye overskudd. De som er eksperter på feltet burde drive og det vil aldri være kommune-Norge. Kanskje noen men de aller fleste ikke. Mye penger går også vekk fordi det ikke finnes gode innkjøpere i kommunene og det sitter mye inkompetanse. Anonymkode: bd37e...5ae Det kan godt være at noen anbud faktisk kommer brukere til gode, i tillegg til at det er lønnsomt for Norge osv., men i de aller fleste tilfellene vil jeg påstå at privatisering er noe helvetes drit. Et eksempel jeg kan mye om; tolking i offentlig sektor. Nesten samtlige kommuner i Norge benytter seg av byråer som ikke oppfyller minstekravet til kvalitet. Et svært høyt antall tolkede samtaler finner sted hver eneste dag, og det er helt ekstreme språklige og tolkefaglige mangler, men kommunene godtar det likevel, på bekostning av kommunenes innbyggere og budsjett. Oslo (og et par små kommuner til) har fortsått det, og har en svært god, kommunal tolketjeneste der kvaliteten er svært høy, og det er kostnadseffektivt for kommunen, i tillegg til at det selvagt bevarer både rettssikkerheten og den generelle kvaliteten alle brukere skal ha rett på. Vinn-vinn for alle!
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #56 Skrevet 26. januar 2019 Få stoppet innvandring før det ødelegger landet vårt og barselomsorg Anonymkode: b4ab8...7d9
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #57 Skrevet 26. januar 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Få stoppet innvandring før det ødelegger landet vårt og barselomsorg Anonymkode: b4ab8...7d9 Hvordan ødelegger innvandring for barselomsorg? Anonymkode: 84fb0...3da
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #58 Skrevet 26. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Få stoppet innvandring før det ødelegger landet vårt og barselomsorg Anonymkode: b4ab8...7d9 🤣 Ytdyp, takk? Anonymkode: 85e7f...93a
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #59 Skrevet 26. januar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: 🤣 Ytdyp, takk? Anonymkode: 85e7f...93a Utdyp... 🙈 Anonymkode: 85e7f...93a
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #60 Skrevet 26. januar 2019 På 25.01.2019 den 10.57, Anonym bruker skrev: Alt i alt er det ingen grunn til å ikke ha private aktører også på andre områder enn barnehage. Alle disse slagordene som "ikke sett eldreomsorgen på anbud" er det ingen grunn til. Velferdsstaten overlever på et midlertidig pensjonsfond og skatt fra private aktører. Vi er avhengig av dem, tjenestene er gode og de burde ikke bli uglesett av Lysbakken og de som elsker å bruke nettopp skattepengene. Anonymkode: f6025...f90 Unnskyld meg, men hvor tror du de samme skattepengene blir av når Aleris utfører tjenestene...? 😂🙄 De går til utgifter som er knyttet til tjenestene, så klart, og I TILLEGG går de til profitt for eierne! Du har virkelig ikke satt deg inn i saken. Når et slikt firma f eks går konkurs, hva tror du skjer da? Eller når et slikt firma utøver tjenestene så dårlig at de ikke klarer å overholde anbudet? Da må det OFFENTLIGE inn og berge ræva deres, fordi tjenestene er lovpålagte. Vi, alle, skattebetalere, Staten - må gjennomføre det som firmaet ikke klarte. Du har tydeligvis glemt søppelskandalen i Oslo. Og ta en liten kikk på denne; det er ikke det eneste sykehjemmet som har havnet i en slik posisjon: https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/oyane-sykehjem-i-okonomisk-krise-1.566630 Og det verste er at firmaene risikerer INGEN TING. De kan bare trekke seg ut, skifte navn og starte på nytt et annet sted - det offentlige tar regningen. Anonymkode: faa4e...1f9
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #61 Skrevet 26. januar 2019 På 24.01.2019 den 23.08, Anonym bruker skrev: Det du sier stemmer heller ikke. Det er vås. De ansatte får ikke dårligere lønn i privat sektor, i nesten samtlige sektorer får de private mer lønn enn statlig og kommunalt. Kommuner er styrt av politikere som ikke alltid vet sitt eget beste eller vet hva de vedtar. Den gangen kommunen blir styrt som en stor bedrift da kan vi snakke. Nå går mye penger i sløsing og til noen sære interessegrupper som ikke er allmennhetens beste. Når det kommer til pensjon så får statlige og kommuneansatte en utrolig mye bedre pensjon som mest sannsynlig de aller fleste som er i småbarnsfasen her aldri se noe til. De fleste brukerne er også mer fornøyd med de private enn med de kommunale. Kommunale har et helt annet forhold til penger osv. Generelt sett over hele landet er foreldre mer fornøyd med private barnehager kommuner burde styre det de er gode til og la de private komme til der de er flinke Så beklager jeg er helt uenig med deg. Anonymkode: bd37e...5ae Du kan ikke være "uenig" i en kjensgjerning. Du har ingen dokumentasjon på at brukerne er mer fornøyde med private enn de kommunale tilbyderne. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RWjva/aage-76-hadde-levende-larver-i-saarene-foer-han-doede Tror i alle fal ikke denne her brukeren var så innmari fornøyd... Anonymkode: faa4e...1f9
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #62 Skrevet 27. januar 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: De ønsker å skrote dagens samfunn og erstatte det med noe helt annet. Se litt nærmere på Siv og Erna, du, så ser du at det er AKKURAT det de er i gang med... og da får du ved selvsyn se at det er lett å gjøre hesten om til biff, men biffen kan ikke bli hest igjen. Anonymkode: faa4e...1f9
Admin Skrevet 27. januar 2019 #63 Skrevet 27. januar 2019 Tråden er ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker og svar til dette. Ann Christin, admin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå