Gå til innhold

Svart dagmamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er arbeidsledig, og skal være hjemme med datteren vår til hun er ca 1 år og 8 mnd. Så da vil vi kun stå med kontantstøtten og samboers inntekt. (Fra hun er 13 mnd) 

Mitt spm lyder som følger: jeg kjenner 1-2 stk som sliter, da de ikke har bhg plass når begge foreldre er i jobb, og ellers ingen andre til å ta vare på baby. Kan jeg bistå dem som svart dagmamma? Hva er fordelene/bakdelene for meg som dagmamma. De vil jo trenger hjelp fra baby er 11 mnd, og da har de heller ikke kontantstøtte de første 2 mnd. Det er snakk om totalt 4 mnd.
Og hva slags pris er det vanlig og ta? Kan man feks ha en ordning hvor de betaler mindre de første 2 mnd, da de ikke har kontantstøtte, og en mye høyere pris da de får de pengene?

Anonymkode: 9f81f...2ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt kan du ikke jobbe svart! Det er ulovlig!!

Anonymkode: ef765...e18

Skrevet

Det hun sa 👆

Anonymkode: 92b24...fb2

Skrevet

Nei du kan ikke jobbe svart, av alle åpenbare grunner. 

Du kan i hvert fall ikke jobbe svart som dagmamma, fordi du ikke vil kunne opprette forsikring for barna som er hos deg. Foreldrene mister også skattefradrag for barnepass. 

Det du kan gjøre er å registrere deg som hvit dagmamma, rapportere inntekten din, betale skatt, forsikre barna du skal passe, og bli enig med foreldrene det gjelder om størrelse på betaling. 

Det er opp til deg om du vil gi dem ulik månedspris før og etter kontantstøtten inntrer. Jeg ville satt en fornuftig månedspris som gjaldt så lenge oppdraget varte, uavhengig av foreldrenes inntekt. Hvordan de skal betale for tjenesten, og om de ønsker at du skal gjøre jobben, avgjør de selv. 

Anonymkode: 561ae...48b

Skrevet

Okei. Jeg vurderte det kun for å hjelpe dem :) Men da er jo ikke det aktuelt. 
Så det er ingen måte dette kunne gått under "Finn småjobber" liksom? :P Kalle det barnepass, men foreldrene vil gi meg en slant for det... Hehe

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Okei. Jeg vurderte det kun for å hjelpe dem :) Men da er jo ikke det aktuelt. 
Så det er ingen måte dette kunne gått under "Finn småjobber" liksom? :P Kalle det barnepass, men foreldrene vil gi meg en slant for det... Hehe

Bare hvis du ikke tar mer betalt enn 6000 i året av de

Anonymkode: 9ffae...d99

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Bare hvis du ikke tar mer betalt enn 6000 i året av de

Aah, takk for svar!

Skrevet

Det er ikke kompilsert å bli hvit dagmamma altså. 

Det er enkle skjemaer som er lett å fylle ut, forskuddskatten betaler du bare selv også får du penger av foreldrene for å passe ungene.

Vi hadde hvit dagmamma til de to eldste barna våre, de er født i januar og februar så vi hadde en bekjent som dagmamma frem til oppstart i barnehage i august. Det var helt uproblematisk.

Som hvit dagmamma har også du rettigheter, du har rett på sykepenger osv selv også.

Anonymkode: 6b68d...cdb

Skrevet

seøvsagt kan du være svart dagmamma. Jobben har ingen krav til hudfarge. Men det krever jo at du faktisk er svart da.

Anonymkode: 3a49e...7ee

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

seøvsagt kan du være svart dagmamma. Jobben har ingen krav til hudfarge. Men det krever jo at du faktisk er svart da.

Dust! Hun er hvit dame som prøver å gjøre noe ulovlig,å jobbe uten å betale skatt! Det er ikke greit!

Skrevet

min dagmamma jobber snart, hun får 2500 i mnd. gjør det

Anonymkode: 298df...1e9

Skrevet
På 21.1.2019 den 16.47, Anonym bruker skrev:

Dust! Hun er hvit dame som prøver å gjøre noe ulovlig,å jobbe uten å betale skatt! Det er ikke greit!

Ikke så god på ironi du 😂

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

min dagmamma jobber snart, hun får 2500 i mnd. gjør det

Anonymkode: 298df...1e9

Hvor mye er hun der når du betaler så lite? Hva gjør du hvis dagmammaen din plutselig ikke kan passe barnet ditt lenger. F.ks hvis hun blir skadet eller langvarig syk.

Skrevet

Du kan late som det er svart arbeid men vis dette er kun 4 mnd og noen få kjente barn tror jeg neppe politiet hadde brydd seg 🙊 hvertfall hvis barna det er hjemme hos deg... og du må «tjene» mindre en 60 000 selvsagt 

Anonymkode: ed2ee...c59

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du kan late som det er svart arbeid men vis dette er kun 4 mnd og noen få kjente barn tror jeg neppe politiet hadde brydd seg 🙊 hvertfall hvis barna det er hjemme hos deg... og du må «tjene» mindre en 60 000 selvsagt 

Anonymkode: ed2ee...c59

Hvorfor må hun tjene mindre enn 60 000? Hvor får du det tallet fra?

Skrevet
På 21.1.2019 den 16.47, Anonym bruker skrev:

Rasist!

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må hun tjene mindre enn 60 000? Hvor får du det tallet fra?

Hun tenker sikkert på «frikortgrensa». Man betaler ikke skatt hvis man tjener ca 60000 i året eller mindre. Men man er jo uansett hvit arbeidstaker, og melder inntekten sin, man tjener bare for lite til at det trekkes skatt. 

Anonymkode: 561ae...48b

Skrevet

Det ville da kun vært snakk om noen mnd ja. Og jeg ville jo bare hjelpe denne familien, iom at de ikke har bhg plass :) Og når de ikke har kontantstøtte, har de heller ikke mye å rutte med.. Men jeg akter jo ikke å gjøre det for "en slikk og ingenting". Derfor vi snakket om å ta det svart! 

Men det blir nok bare til at de får finne ut av problemet selv. Jeg ønsker jo ikke å gjøre noe kriminelt.... Takk for svar :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...