Gå til innhold

Hva husker du fra DIN barndom?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

90-talls barn.

Jeg husker at barna i gata var ute å lekte heletiden.

Arthur, bjørnen i det store blå huset, pippi og kaptein sabeltann var livet.

Pleide å løpe rundt i ballerinadrakt hver eneste dag, hvert eneste sekund. 

Hva husker du fra din barndom?

Anonymkode: 9cd16...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lekte ring på spring, møtte alltid vennegjengen fast på kvelden. Der satt vi i mange timer og diskuterte alt 🥰 klatret i tre, gikk inn i gamle hus og skremte oss selv med spøkelser. 

Solgte saft

tegnet med kritt på asfalten.

fant krabber i fjæra 🥰🥰 

Anonymkode: 763b5...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i tidlig 80tall

-Julekalender som "bare" var bilder. (feks kombinert med barne tv) 

-"portveien 2","teodor","gulasj og Marianne"... 

-Leke ute alene hele dagen til solen begynte å gå ned. 

-legge 10-ører på trikkeskinnene, så de ble flate. (myten sa at ti på rad fikk trikken til å spore av, så vi turte aldri mer en 9 max 😅🙈

-mindre pedagogisk oppdragelse. Ørefik og tilsnakk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Leke ute, alltid. Mange barn.

-Hjørnetikken

-Sommeris, (den vil jeg gjerne skal komme tilbake.)

-Bading i bekken

-Aking med kjelke på hovedveien, mens voksne stod vakt i hver ende og stoppet de få bilene som kom.

 

Anonymkode: 57352...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leke ute hele dagen. 

Vanvittig høye brøytekanter, og alltid sol på sommeren😂

Markjordbær i farmors hage. 

Shagma, fraglene, muppetshow. 

Settekasse og brystpanel på rommet. Og noen helt grusomme, pastellfargede gardiner med en sånn kappe øverst. Min mor var snill nok til å sy dem, selv om hun syntes de var helt forferdelige. Og speilfliser og tørkede blomster, porselensdukker, klovner og trolldeigfigurer. 

Hoppe strikk og tau. 

Mammas deilige mat.

Anonymkode: b197a...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 50 år, og husker glimt fra 60-tallet, vi flyttet i 70.

Jeg husker lite biler; de som var så helt annerledes ut. Husker pappa i sort frakk, hatt eller sånn afganerpelslue. På vårparten skiftet de til lyse farger på frakkene. Husker lekene mine og klesrulla på loftet.

70-tallet: tresko! Og rutete ransler. Vi lekte cowboy og indianer i «Haugan». Mormor med rutete kjoleforkle. Utslagsvask med blå kant. Morfar som drakk Brigg. Husker hvordan det var å ha en storfamilie rundt seg, på godt og vondt...

De andre barna hadde «unge» foreldre; fedrene hadde slengbukse med rørleggersprekk, langt hår og hengebart. Noen hadde smykker og hår på børstet også. Yaxa (deodorant). Jeg så min første mørkhudede person. 😊

På TV: Colargol, Ante og Silkesvarten. Pernille og mister Nelson. Pompel og Pilt!

Fame og Mot alle Vindar (serier).

Puh!

 

Anonymkode: ef024...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silkesvarten ja, det var flott serie. Og husker også Follyfoot, som jeg egentlig ikke fikk lov å se, men mine eldre søsken så det og da gjorde jeg meg ærend på kjøkken og stue slik at jeg fikk sett noen glimt.

Husker søndagene hos besteforeldrene mine. Bestefar pyntet seg med hvit skjorte not slips,(han var bonde og gikk ikke i dette til vanlig), satt ved ovnen og fyrte så ovnen nesten var rødglødende samtidig som han la kabal. Og bestemor på kjøkkenet og tilberedte søndagsskolens, fruktkompotter og fyrstekake.

 

Anonymkode: 57352...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født midt på 70 tallet. Vi lekte masse ute men inne lekte vi med babydokker og barbie

Dynastiet samlet alle foran tv-en. Og på lørdager spiste vi enten hjemmelaget pizza eller gryterett foran tv-en. 

Småsnopet kostet 25 eller 50 øre per stykk. 

Vi hadde Pusur-dagbok eller noe annet fancy som det var om og gjøre å fylle med mest mulig stæsj. Om vi hadde sånne fargerike, store binderser var det veldig kult. 

Vi kunne alle grand prix sangene. 

Blå hubbabubba 

vi «røyket» sjokoladerøyk. Haha! Tente faktisk på dem. 

Skrev kjærlighetsbrev til den vi var forelsket i, og gjerne sendte dem også. 

Klining i telefonkiosker. 

Lite voksne som var involvert. Vi hadde vår egen barneverden. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...