Gå til innhold

Hvor kjøpe billige ski?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi skal på hyttetur i helgen å siden alle de andre barna skal stå på ski så ønsker sønnen min også det. Vi har ingen ski å ikke så god økonomi så ønsker å kjøpe noen ski som ikke er så dyre. Noen tips til hvor jeg kan få kjøpt brukbare ski som ikke altfor dyr?eventuelt hvilke merket er bra så jeg kan kjøpe skiene brukt. Småen er 7 år å ca 126 høy. Hvor lang bør skiene være da?

Anonymkode: fd8d8...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bor foresten i Bergen så er ikke ofte skiene blir brukt så å bruke 2000 kr på skiutstyr er ikke aktuelt. Å dra på hyttetur om vinteren gjør vi maks en gang i året. Han er helt nybegynner på ski foresten om det har noe å si for valget av hvilke ski vi skal kjøpe.

Anonymkode: fd8d8...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi bor foresten i Bergen så er ikke ofte skiene blir brukt så å bruke 2000 kr på skiutstyr er ikke aktuelt. Å dra på hyttetur om vinteren gjør vi maks en gang i året. Han er helt nybegynner på ski foresten om det har noe å si for valget av hvilke ski vi skal kjøpe.

Anonymkode: fd8d8...b6e

På finn.no

Anonymkode: b473e...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn.no. Jeg har kjøpt nesten alt skiutstyr, skøyter og sykler der. Jeg bor også i Bergen. Skiutstyret pleier å se nesten ubrukt ut. Sist fikk vi ski, sko og staver til 300,-

Anonymkode: 0142f...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå eller gå? For hvis de skal stå slalom ville jeg leid ski. Er det langrenn ville jeg sett på finn eller undersøkt om det er mulighet for å låne, enten av utlånssentral eller av naboer eller venner. 

Anonymkode: ab2fd...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langrenn jeg tenkte på. Hvilken lengde trenger jeg på skiene når han er ca 126 cm høy? Å hvilket merket er bra til en nybegynner?

Anonymkode: fd8d8...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Langrenn jeg tenkte på. Hvilken lengde trenger jeg på skiene når han er ca 126 cm høy? Å hvilket merket er bra til en nybegynner?

Anonymkode: fd8d8...b6e

Merke har ingen betydning, men skiene bør ikke være for lange, ca like lange som han selv når han er nybegynner. Jeg ville sjekket utlån her:

https://www.bua.io/utlansordninger/raskbergen

Anonymkode: ab2fd...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket har ingen betydning. Spør i sportsbutikk hvor lange ski du trenger og se på Finn. Det er bare tull å kjøpe dyre og nye ski til så små barn. 

Anonymkode: 907e1...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp brukt på Facebook eller finn.. Koster som regel kun eit par hundre og er knapt brukt... Til neste år er dei mest sannsynleg for små alikevell ❤ 

Anonymkode: 3f410...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk facebook grupper for bruktsalg i nærområdet ditt, evt legg ut forespørsel.  Har vore ein god del skiutstyr og skøyter på sidene for berre vår skulekrets.  Ikkje tenk på merke, og ikkje kjøp for lange ski dersom han ikkje er vant med å gå på ski.  Smørefrie ski er greit for nybegynnarar, dei går ikkje så fort.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det uansett blir billigere å kjøpe den billigste skipakken til XXL, for blir dyrt å kjøpe brukt når de ikke selger hele pakker men alt hver for seg . Så da måtte jeg kjøpt skiene av en,skistavene av en annen og skisko av en tredje. Ser jeg kommer opp i ca samme pris som XXL sin billigste skipakke.

Anonymkode: fd8d8...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, soleia skrev:

Her var forresten ein tabell for lengde på ski og stavar du kan kikke på: https://www.oslosportslager.no/magasinet/hvilken-lengde-velger-jeg-pa-langrennski-252.aspx

Der ser det ut som de skal være ganske lange,mens når du leier ski når du skal i barntrekket så kommer de med ganske korte ski. Så blir så forvirret om de skal være korte eller lange.

Anonymkode: fd8d8...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Der ser det ut som de skal være ganske lange,mens når du leier ski når du skal i barntrekket så kommer de med ganske korte ski. Så blir så forvirret om de skal være korte eller lange.

Anonymkode: fd8d8...b6e

Lange ski er vanskeligere å manøvre, så en nybegynner bør ikke ha litt kortere ski. 

Anonymkode: 684f5...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Der ser det ut som de skal være ganske lange,mens når du leier ski når du skal i barntrekket så kommer de med ganske korte ski. Så blir så forvirret om de skal være korte eller lange.

Anonymkode: fd8d8...b6e

Er det alpint eller turski du ser etter?

Anonymkode: 907e1...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt maks 130 cm når han er nybegynner. Hvis han bare skal gå litt av og til for gøy, så holder de fint i noen år til. Sønnen min er 130 cm og bruker fortsatt ski som er 110 cm (fikk dem da han var 110 cm lang selv). Han har mye bedre kontroll enn kompisen som har lengre ski, og det er lettere for han å reise seg når han faller, mens med lengre ski er det oftere nødvendig med hjelp.

Han går kanskje 10 timer i året, og har ikke noe mål om å bli god eller gå langt, kun kose seg utenfor her. Da har jeg funnet ut det er litt andre "regler" enn for de som går mye på ski. ;) F.eks. bruker vi smørefrie selv om de som har greie på det sier at det er best med smøring, fordi jeg kjenner oss såpass at jeg vet at alternativet sannsynligvis er at han ikke ville gått i det hele tatt. Og som regel blir det en halvtime om gangen, så det ville blitt mye styr for lite. 😛

Anonymkode: 3a19c...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det alpint eller turski du ser etter?

Anonymkode: 907e1...a0f

Langrenn

Anonymkode: fd8d8...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville kjøpt maks 130 cm når han er nybegynner. Hvis han bare skal gå litt av og til for gøy, så holder de fint i noen år til. Sønnen min er 130 cm og bruker fortsatt ski som er 110 cm (fikk dem da han var 110 cm lang selv). Han har mye bedre kontroll enn kompisen som har lengre ski, og det er lettere for han å reise seg når han faller, mens med lengre ski er det oftere nødvendig med hjelp.

Han går kanskje 10 timer i året, og har ikke noe mål om å bli god eller gå langt, kun kose seg utenfor her. Da har jeg funnet ut det er litt andre "regler" enn for de som går mye på ski. ;) F.eks. bruker vi smørefrie selv om de som har greie på det sier at det er best med smøring, fordi jeg kjenner oss såpass at jeg vet at alternativet sannsynligvis er at han ikke ville gått i det hele tatt. Og som regel blir det en halvtime om gangen, så det ville blitt mye styr for lite. 😛

Anonymkode: 3a19c...33d

Takk! Var 130 cm jeg også tenkte nen ble så usikker. Da går jeg nok for noen brukte ski på finn.no :) Hvor lang skal egentlig staver være da? Har sett på flere sett på finn.no å han ene selger 130 cm lange ski og stavene var 85 cm. Mens en annen har ski som er 130 cm og stavene som følger med var 110 cm. Super forvirret :P

Anonymkode: fd8d8...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om kommunen har en utstyrssentral eller noe slikt? Der kan man låne utstyr gratis

Anonymkode: 2e96e...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...