Gå til innhold

Var livet bedre på 90-tallet??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Til dere som er litt eldre enn meg, og faktisk var voksne på nittitallet, var dette en helt fantastisk tid hvor alt bare var perfekt, eller tenker jeg det fordi jeg selv var barn??? Elsket 90-tallet, og begynnelsen av 2000 tallet ❤️ 

Var dette også en helt super tid for voksne??? Eller bare for oss barn? 

Anonymkode: 4f458...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var ungdom og fødte mitt første barn 2005. Jeg føler at mye var enklere på 90’tallet. Livet var liksom litt mer avslappet. En trengte ikke å alltid ha det nyeste hele tiden og huset trengte ikke å være nyoppusset osv

Anonymkode: 0d74e...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og. Rentene på lån var høyere, barnehage var dyrere, permisjonen var kortere (ihvertfall på begynnelsen av 90-tallet) og det tok 5 minutter å laste ned et bilde på nettet. På den gode siden, så var Brad Pitt ung og kjekk, du kunne gå i tights og tunika uten at noen så rart på deg, du kunne kjøpe leilighet i Oslo for 400 000 og du ble ikke kastet ut av barsel etter 6 timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 73 så jeg var voksen på 90 tallet. Begynte med bruk av internett i 96 med 56k modem, ble kjent med mannen min via internett i 2000, da var det noe veldig eksotisk.

Det som jeg ser som stor forskjell er at vi slapp all press om perfeksjonisme og kravet om å være tilgjenglig til enhver tid. Mobil tom for strøm? Ingen problem. For dagens ungdommer virker det som de ikke klarer overleve lengre enn 5 minutt uten den (og kan likevel ikke huske et eneste telefonnummer). Hele livet skjer på nett mens det ekte liv går dem forbi. Jeg syns iblant litt synd på dem.

Anonymkode: eea4b...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg livet bedre nå. Jeg er tryggere, har mer selvtillitt, driter mer i hva andre mener, lever det gode liv på bygda i nord og har det veldig bra😊 

90-tallet var greit, men vil ikke tilbake. Alt til sin tid;) 

Anonymkode: 99e48...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er født i 73 så jeg var voksen på 90 tallet. Begynte med bruk av internett i 96 med 56k modem, ble kjent med mannen min via internett i 2000, da var det noe veldig eksotisk.

Det som jeg ser som stor forskjell er at vi slapp all press om perfeksjonisme og kravet om å være tilgjenglig til enhver tid. Mobil tom for strøm? Ingen problem. For dagens ungdommer virker det som de ikke klarer overleve lengre enn 5 minutt uten den (og kan likevel ikke huske et eneste telefonnummer). Hele livet skjer på nett mens det ekte liv går dem forbi. Jeg syns iblant litt synd på dem.

Anonymkode: eea4b...7b5

Alt press om perfeksjonisme slapp vi vel ikke. Det var ukeblader og reklameplakater, tv-programmer og filmer, og folk så deg på jobb og besøkte jo hjemmet ditt da også. Husker du all mediadebatten om HM-plakatene med lekre damer i undertøy på hvert gatehjørne? Forskjellen nå er at de isteden dukker opp i fb-feeden din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 90-tallet var jeg skikkelig snerten i bikinibukse med høy skjæring og uten topp på stranda. Puppene i str 75b satt fint på plass der de skulle være og jeg var nyforelsket i en sinnsykt kjekk ung mann. Det var ordentlig good times. Men det var 80-tallet også. Og 2000-tallet. Alt til sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngre og ikke så etablert som nå, samtidig som enkelte valg den gang har gjort livet bare bedre og bedre. 90 tallet var nok temmelig bra, vel så bra som nå, selv med barnehagepris på godt over 3000 pr mnd pr barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, prekæs skrev:

Yngre og ikke så etablert som nå, samtidig som enkelte valg den gang har gjort livet bare bedre og bedre. 90 tallet var nok temmelig bra, vel så bra som nå, selv med barnehagepris på godt over 3000 pr mnd pr barn.

Og elendig bhg-dekning!

Men det var stort sett mobilfritt, sammenliknet med i dag. Det var deilig. Ellers vil jeg si at nittitallet mangler særpreg som tiår.

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sug lut skrev:

Og elendig bhg-dekning!

Men det var stort sett mobilfritt, sammenliknet med i dag. Det var deilig.

Det var en utfordring ja, med full jobb. Jeg tok ringerunden. Ringte barnehagen direkte og jaggu hadde de ikke en ledig plass. Gikk ikke gjennom kommunen den gangen. Fryktelig lettelse å få plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallet var eenklere fordi jeg var ung, bekymringsfri, mobilenbatterien varte i 7 dager, den ble kjøpt til 1 kr, uten abonnement og du kunne kjøpe så mange du ville. Du kunne ha på adidas treningbukse som var så vid. 75b bh, ja her også! 

Ingen terrorisme, sikkerhet, en kunne reise tilEgypt feks uten å tenke. Tyrkia var backyard. Verden var mye tryggere.

Anonymkode: d86a2...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Alt press om perfeksjonisme slapp vi vel ikke. Det var ukeblader og reklameplakater, tv-programmer og filmer, og folk så deg på jobb og besøkte jo hjemmet ditt da også. Husker du all mediadebatten om HM-plakatene med lekre damer i undertøy på hvert gatehjørne? Forskjellen nå er at de isteden dukker opp i fb-feeden din. 

Ja husker det, slik har det vært siden steinalderen, at kvinner må være mest mulig attraktiv. Det jeg mener er at krav om perfeksjonisme har kommet helt inntil. Jeg mener det er faktisk stor forskjell mellom ukeblader du bare lar være å kjøpe og å bli bombardert på fb hvert 3. minutt når du igjen tar frem mobilen.

Anonymkode: eea4b...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter Berlinmuren falt og kommunismen forsvant var det noen år der alt virket mulig. Terror i USA da WTC falt satt definitiv en stopp på det. Hele verden har blitt paranoid og redd, og politisk kompromis er blitt mer unntak enn regel.

Anonymkode: eea4b...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er født i 88, så 90-tallet var hele barndommen. Og jeg savner ALT med 90-tallet 😂

For meg var 90-tallet bare koselig, hyggelig og avslappet. Ikke noe press på verken klær eller stil. Barna lekte i gatene, og vi var ikke omringet av skjermer som tok fokus. 

Elsker 90-talls filmer, det gir meg en skikkelig godfølelse.

Anonymkode: a240f...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja husker det, slik har det vært siden steinalderen, at kvinner må være mest mulig attraktiv. Det jeg mener er at krav om perfeksjonisme har kommet helt inntil. Jeg mener det er faktisk stor forskjell mellom ukeblader du bare lar være å kjøpe og å bli bombardert på fb hvert 3. minutt når du igjen tar frem mobilen.

Anonymkode: eea4b...7b5

Da som nå velger du selv. Både nitti- og åttitallet malte på samme leksa som i dag - at det var så fryktelig med dette utseende- og kropps- og motepresset. Spideforstyrrete  jentunger hadde vi også, med nettopp dette som unnskyldning. Like pinlig da som nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90- tallet var bedre, fordi smarttelefonen ikke fantes. Nå stjeler den så mye av tiden og fokuset vårt, slik at vi har mindre ekte, levd liv, og færre reelle opplevelser.

Anonymkode: 7ac49...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, sug lut said:

Og elendig bhg-dekning!

Men det var stort sett mobilfritt, sammenliknet med i dag. Det var deilig. Ellers vil jeg si at nittitallet mangler særpreg som tiår.

Særpreget jeg husker er en mye større variasjon i stiler man kunne velge mellom (som ungdom): grungen gjorde sitt inntog, det var boyband over halve fjøla, og hitlistene var fulle av ULIK musikk. Det var også da elektronika og lignende kom på banen, og tok etter hvert over hele greia. Det var lett å se på ungdom hvilken sjanger de tilhørte, for de ulike stilene hadde ulike klær som ‘hørte til’. Nå til dags er alle så like!

Ah, Eddie Vedder... smelt

Anonymkode: f27f2...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

90tallet var eenklere fordi jeg var ung, bekymringsfri, mobilenbatterien varte i 7 dager, den ble kjøpt til 1 kr, uten abonnement og du kunne kjøpe så mange du ville. Du kunne ha på adidas treningbukse som var så vid. 75b bh, ja her også! 

Ingen terrorisme, sikkerhet, en kunne reise tilEgypt feks uten å tenke. Tyrkia var backyard. Verden var mye tryggere.

Anonymkode: d86a2...055

Det var en massakre av turister i Egypt i -97 der 62 mennesker døde, og krigen der Jugoslavia ble oppløst herjet på 90-tallet. Jeg tror ikke det var tryggere å reise da egentlig. Men en var gjerne yngre og ting føltes tryggere. 

Anonymkode: ab393...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

90- tallet var bedre, fordi smarttelefonen ikke fantes. Nå stjeler den så mye av tiden og fokuset vårt, slik at vi har mindre ekte, levd liv, og færre reelle opplevelser.

Anonymkode: 7ac49...230

Enig. Det er ene og alene en svært god grunn til at 90-tallet er å foretrekke. Vi hadde mer menneskelig, nær kontakt, uten at det gikk gjennom en skjerm. Barna var ute og lekte mer i gatene. Det var også generelt mindre stress. Folk hadde bedre tid. Både på grunn av fravær av smarttelefon og SoMe, men også fordi det var langt mindre pensum som barn skulle pløye gjennom på skolen, og de fleste arbeidsplasser var mindre pressede og konkurranseutsatte, og bemanningen var bedre. Jeg som sykepleier hadde en helt annen arbeidshverdag da i forhold til nå. Det samme gjelder mine lærerforeldre. 

Folk hadde også flere muligheter og lysere fremtidsutsikter om de ikke var utpreget skoleflinke. Yrkesrettede utdanninger blir mer og mer akademiske. Færre kan jobbe seg oppover «fra gulvet». Flere yrker krever utdanning, og lengre utdanning.

Verden var mer preget av optimisme.

 

Anonymkode: 75cc3...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Til dere som er litt eldre enn meg, og faktisk var voksne på nittitallet, var dette en helt fantastisk tid hvor alt bare var perfekt, eller tenker jeg det fordi jeg selv var barn??? Elsket 90-tallet, og begynnelsen av 2000 tallet ❤️ 

Var dette også en helt super tid for voksne??? Eller bare for oss barn? 

Anonymkode: 4f458...e20

Jeg var student på 90-tallet, ung og vakker, så det var selvsagt flott. Men husker 70- og 80-tallet som en praktfull tid for barn!

Anonymkode: 59b38...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, sug lut skrev:

Spideforstyrrete  jentunger hadde vi også, med nettopp dette som unnskyldning. Like pinlig da som nå. 

Vet ikke helt om jeg syns psykiske lidelser kan kalles pinlige. At noen fortsatt syns det, er jo grunnen til at tabuer består.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

90- tallet var bedre, fordi smarttelefonen ikke fantes. Nå stjeler den så mye av tiden og fokuset vårt, slik at vi har mindre ekte, levd liv, og færre reelle opplevelser.

Anonymkode: 7ac49...230

Samtidig brukte vi mye tid på ting som tar null tid i dag. Ingen regninger gikk på autogiro. Det var enten å gå i banken, sende dem i en girokonvolutt (husk å føre opp beløpene i sjekkheftet så du ikke mistet kontrollen over saldoen på kontoen) eller ringe dem inn på kontofon. Ville du gi en beskjed, måtte du ringe. Jeg kan love deg at det tar mye kortere tid å sende en melding til mange mennesker enn å ringe dem. Telefonen satt også fast i veggen på den tida, så du fikk ikke vanna så mye som en blomst mens svigermor snakka. Musikk og lydbøker kunne du kun kjøpe i fysiske butikker, så om du ville ha en cd, så måtte du reise til byen osv. Nå laster jeg ned eller streamer musikk og det tar sekunder. Det er mye mindre tid enn den drøye timen jeg måtte brukt for å få tak i den på 90-tallet. Det er godt mulig at jeg isteden bruker den timen på mobilen nå, men tidstyver er ikke noe nytt. De er bare annerledes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Pashla skrev:

Vet ikke helt om jeg syns psykiske lidelser kan kalles pinlige. At noen fortsatt syns det, er jo grunnen til at tabuer består.

Jeg tolket det som at unnskyldningen fra "verden rundt" var pinlig, ikke at unge hadde spiseforstyrrelser. 

Anonymkode: 5b171...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...