Gå til innhold

Hus nr 2 dyrere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Leste sånn fort at å eie hus nr 2 er dyrere. Vi er ett par som har tenkt å kjøpe hus etterhvert. Men vi har også tenkt å kjøpe hus nr 2 en gang i fremtiden. Men siden det er dyrere å eie hus nr 2 så går det vel ann at det første huset står kun på ett navn, hans feks og hus nr 2 står på mitt. Er det noen som vet hvordan reglene gjelder der? Eller hvor man kan finne regler ang dette. Og hva i alle dager er det som blir dyrere med hus nr2?

Plis Ikke halshugg meg, dette er bare noe jeg pluttselig kom på nå (når jeg leste at det blir dyrere med hus nr 2) og har null anelse om, så derfor prøver jeg å finne ut av reglene om hva som er lov og ikke lov🙈 

Anonymkode: afdf6...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har to hus, leier ut bolig nr 2. Mitt navn er registrert på begge, men det er jo din registrerte bostedsadresse som avgjør. Det er dyrere med skatt og i tillegg skatter du av leieinntektene. Rentene er som regel også høyere på bolig nr 2. Skal du la boligen stå tom kan du ha din folkeregistrerte adresse på det ene og mannen på det andre. 

Anonymkode: 89fd0...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formuesverdien på sekundærbolig er høyere, og dermed får det innvirkninger på skatt. Tror heller ikke du får det samme fradraget i gjeld på sekundærbolig som primærbolig.

Anonymkode: fcfaa...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Leste sånn fort at å eie hus nr 2 er dyrere. Vi er ett par som har tenkt å kjøpe hus etterhvert. Men vi har også tenkt å kjøpe hus nr 2 en gang i fremtiden. Men siden det er dyrere å eie hus nr 2 så går det vel ann at det første huset står kun på ett navn, hans feks og hus nr 2 står på mitt. Er det noen som vet hvordan reglene gjelder der? Eller hvor man kan finne regler ang dette. Og hva i alle dager er det som blir dyrere med hus nr2?

Plis Ikke halshugg meg, dette er bare noe jeg pluttselig kom på nå (når jeg leste at det blir dyrere med hus nr 2) og har null anelse om, så derfor prøver jeg å finne ut av reglene om hva som er lov og ikke lov🙈 

Anonymkode: afdf6...770

Så lenge du ikke bor i samme hus som du har utleie i, så må du skatte av leieinntekter. De har gjort hus nr 2 og videre, dyrere for å hindre at hushaier presser prisene til himmels

Anonymkode: c18da...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær også obs på at forsikring på hus nr 2 er sinnsykt mye dyrere enn hus 1, hos de fleste selskapene. Og ihvertfall hvis du har det utleid i tillegg,da kan du risikere mellom 15-20.000 i forsikringspremie i året bare på det huset!

Anonymkode: b0299...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker å eie to hus på en gang, eller tenker du at dere skal kjøpe et hus og så et hus til uten å selge det første?

Det å eie to hus er dyrere for at boligspekulanter ikke skal ødelegge markedet for de som bare ønsker å eie en bolig, derfor må du ha høyere egenandel på sekundærbolig, det er høyere skatt, høyere forsikring osv osv.

Jeg er litt usikker på om dere kan unngå dette ved å eie en bolig hver når dere er samboere, dere vil jo lignes hver for dere så det kan godt hende, men i mange tilfeller blir også samboere sett på under ett så jeg er litt i tvil der. 

Anonymkode: 8428f...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle. Vi tenkte å eie 2 hus etterhvert for så å leie ut hus nr 2 men må nok tenke en del mer på dette ja. Og sette meg mer inn i det, hadde ikke trudd det skulle bli så mye dyrere 🙈 er jo ikke vits viss en ikke går i pluss 🙈 

Takk for svar :)

Anonymkode: afdf6...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar alle. Vi tenkte å eie 2 hus etterhvert for så å leie ut hus nr 2 men må nok tenke en del mer på dette ja. Og sette meg mer inn i det, hadde ikke trudd det skulle bli så mye dyrere 🙈 er jo ikke vits viss en ikke går i pluss 🙈 

Takk for svar :)

Anonymkode: afdf6...770

Å investere i eiendom går alltid i pluss på sikt, men dere må ha råd til det. 

Anonymkode: 8428f...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Å investere i eiendom går alltid i pluss på sikt, men dere må ha råd til det. 

Anonymkode: 8428f...4b2

Ja men det var positivt å høre. :) takk for svar. 

Anonymkode: afdf6...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har hørt er at grunnen til at det lønner seg å eie hus nr to er hvis boligprisene stiger. Når det gjelder leien i seg selv og man ikke regner med boligprisstigning, så er det mer lønnsomt å ha pengene i aksjer. Så  da spørs det da om de høye rentene som kanskje kommer stagnerer prisveksten? Ingen vet... Finnes forresten flere utleiekalkulatorer der man kan se hvor mye man har i fortjeneste på å leie ut, der fyller man inn lån man evt ville hatt, leieinntekter, utgifter ved leie, hvor mye du forventer at boligen vil stige i prosent de neste årene osv. Å så bør man kanskje se dette opp mot hva man kan få i utbytte på aksjer

Anonymkode: e1167...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...