Gå til innhold

Tips til å bli kvitt uønsket dialekt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg flyttet til Oslo for litt over to måneder siden pga. få jobbmuligheter der jeg vokste opp. Nå har jeg funnet meg til rette med en jobb innen servicesektoren, men opplever stadig at kundene ikke skjønner dialekten min. Jeg ble lei av å måtte gjenta meg selv gang på gang, så jeg forsøkte å bytte til vestkantmål. Dessverre høres det mer eller mindre kunstig ut.. Derfor ønsker jeg råd/tips til hvordan jeg kan få en mer naturlig tale.

Anonymkode: dda9f...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjorde som hun over her skriver. Byttet bare ut ord som var vanskelige å forstå. For det viktigste ved tale, er jo at motparten forstår.

Anonymkode: 7fd1c...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knoting på en annen dialekt høres og er bare latterlig😂 Hold på din egen du. 

Jeg har jobbet i Oslopolitiet i mange år og har aldri opplevd at folk ikke forstår dialekten min 

Anonymkode: 24e1f...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare tilpasset dialekten du har, å spille skuespill med en annen dialekt blir veldig kunstig. Bytt heller ut de uforståelige ordene. 

Anonymkode: fffa1...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har svært sære ord i dialekten din, så kan du jo tilpasse akkurat de ordene, men ikke bytt dialekt. Du bor i Oslo, sammen med folk fra hele verden, selvfølgelig skal du bruke dialekten din!

Jeg er også innflytter i Oslo, og har ikke endret noe på min dialekt. Har nesten ikke opplevd å ikke bli forstått, folk har dessuten godt av å anstrenge seg litt!

Anonymkode: 9be7e...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke dropp dialekten din!! Dialekt er fint og verdifullt og en del av deg. 

Avslepen dialekt er grusomt å høre på!

Hilsen Osloborger uten dialekt ☹️

Anonymkode: 61f9b...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Hilsen Osloborger uten dialekt ☹️

Anonymkode: 61f9b...0f2

Hvis du ikke prater dialekt, hva i alle dager prater du da...? Du vet at standard østnorsk er nettopp en dialekt?

Anonymkode: 619f8...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg flyttet til Oslo for litt over to måneder siden pga. få jobbmuligheter der jeg vokste opp. Nå har jeg funnet meg til rette med en jobb innen servicesektoren, men opplever stadig at kundene ikke skjønner dialekten min. Jeg ble lei av å måtte gjenta meg selv gang på gang, så jeg forsøkte å bytte til vestkantmål. Dessverre høres det mer eller mindre kunstig ut.. Derfor ønsker jeg råd/tips til hvordan jeg kan få en mer naturlig tale.

Anonymkode: dda9f...ebe

Hvilken dialekt snakker du, da? Hvis du ikke er fra Setesdal eller aller innerst i Sogn, så bør det vel være mulig for folk å skjønne deg. 

Og hvis du gjentar deg ofte: prøv å snu på setninga. Altså, si det samme i en annen formulering, ikke på en annen dialekt. Det kan hjelpe de tunghørte også.

Anonymkode: 6ca69...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken dialekt snakker du, da? Hvis du ikke er fra Setesdal eller aller innerst i Sogn, så bør det vel være mulig for folk å skjønne deg. 

Anonymkode: 6ca69...598

Dialekten jeg prøver å bli kvitt, er særegen til bygda jeg bodde i, og jeg vil helst ikke røpe meg. Men tro meg når jeg sier at jeg har forsøkt alt nevnt ovenfor.

Anonymkode: dda9f...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dialekten jeg prøver å bli kvitt, er særegen til bygda jeg bodde i, og jeg vil helst ikke røpe meg. Men tro meg når jeg sier at jeg har forsøkt alt nevnt ovenfor.

Anonymkode: dda9f...ebe

Kan du dreie den mot et modifisert "standard nynorsk", da?

Eneste andre løsning er jo å skaffe deg en coach

Anonymkode: 6ca69...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...