Gå til innhold

Hvor lang tid tar en håndvask?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid bruker dere på å vaske hender etter toalettbesøk, ved matlaging ol?

2 minutter som mange anbefaler er veldig lenge.

Anonymkode: 6a6f1...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vasker vel i ett til to minutter. Kommer an på hva jeg har gjort eller tatt på. Er jeg ute vasker jeg lenger. 

Anonymkode: e2616...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vasker hendene mens man synger happy birthday to you, slik de gjør i bhg 😊 Trodde det bare var ca 30 sek - 1 min jeg

Anonymkode: 3c016...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi synger "Fader Jacob" i barnehagen når vi vasker hendene til barna 😉  så vi bruker tiden det tar å synge den.

Anonymkode: 8baac...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor lang tid bruker dere på å vaske hender etter toalettbesøk, ved matlaging ol?

2 minutter som mange anbefaler er veldig lenge.

Anonymkode: 6a6f1...586

45-60 sek

Anonymkode: de810...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutt er vel nærast som ein gamaldags kirurgisk handvask.  Vasking i minst 30 sekund er anbefalt, må innrømme at eg nok sluntrar litt når eg er heime.   For spesielt interesserte, som ikkje har jamnlege handvaskkurs på jobben:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er det noen som sier det?

Anonymkode: 6a6f1...586

Ja, i den andre håndvasktråden. 

Anonymkode: 4c3de...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ingen god grunn til å vaske mer enn 30 sekunder hjemme i eget hus. 2 minutter er for kirurger. Sykepleiere vasker ikke mer enn ett minutt på jobb.

Og jo, alkohol gjør samme jobben som håndvask og regnes som likestilt med håndvask så lenge det ikke er synlig skitt på hendene (nevner dette pga en kommentar i den andre tråden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Pobie skrev:

Absolutt ingen god grunn til å vaske mer enn 30 sekunder hjemme i eget hus. 2 minutter er for kirurger. Sykepleiere vasker ikke mer enn ett minutt på jobb.

Og jo, alkohol gjør samme jobben som håndvask og regnes som likestilt med håndvask så lenge det ikke er synlig skitt på hendene (nevner dette pga en kommentar i den andre tråden).

Det med sprit er ikke riktig. Norovirus feks er sprit lite effektivt på.

Anonymkode: 4c3de...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det med sprit er ikke riktig. Norovirus feks er sprit lite effektivt på.

Anonymkode: 4c3de...014

I følge denne er sprit bedre enn håndvask: https://www.hha.org.au/hand-hygiene/alcohol-based-handrubs

Denne studien viste at hendene ble renere med sprit enn med håndvask: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC117885/

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Pobie skrev:

I følge denne er sprit bedre enn håndvask: https://www.hha.org.au/hand-hygiene/alcohol-based-handrubs

Denne studien viste at hendene ble renere med sprit enn med håndvask: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC117885/

Jeg snakket om norovirus, det er ofte det vi vil unngå? Google noro og sprit...

At sprit dreper bakterier vet vi jo, men vil en bli kvitt disse motstandsdyktige virusene hjelper ikke sprit. Folk flest trenger ikke drepe alle bakterier på hendene, bare patogener. Sykehusansatte har det litt annerledes. 

Anonymkode: 4c3de...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg snakket om norovirus, det er ofte det vi vil unngå? Google noro og sprit...

At sprit dreper bakterier vet vi jo, men vil en bli kvitt disse motstandsdyktige virusene hjelper ikke sprit. Folk flest trenger ikke drepe alle bakterier på hendene, bare patogener. Sykehusansatte har det litt annerledes. 

Anonymkode: 4c3de...014

Hvis man vet det er norovirus involvert velger man jo da håndvask isteden. Men sånn generelt er sprit likestilt med håndvask. F eks i hverdagen bruker jeg ofte sprit før jeg håndterer MME-pulver, eller før annet rent arbeid. Dette beskytter jo da like godt mot sykdom som hvis jeg hadde vasket hendene.

Jeg velger ofte sprit pga jeg har eksem på hendene, og sprit er mer skånsomt. Poenget er at hendene mine er like rene som hvis jeg hadde vasket dem med såpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pobie skrev:

Hvis man vet det er norovirus involvert velger man jo da håndvask isteden. Men sånn generelt er sprit likestilt med håndvask. F eks i hverdagen bruker jeg ofte sprit før jeg håndterer MME-pulver, eller før annet rent arbeid. Dette beskytter jo da like godt mot sykdom som hvis jeg hadde vasket hendene.

Jeg velger ofte sprit pga jeg har eksem på hendene, og sprit er mer skånsomt. Poenget er at hendene mine er like rene som hvis jeg hadde vasket dem med såpe.

Sprit er mer skånsomt?? 😂

Og vi vanlige folk vet jo ikke hvilke patogener vi har plukket opp på butikken, derfor vasker vi hendene når vi kommer hjem. Da blir man også kvitt noro i større grad. Det er kjent at håndvask er det beste og at hånsdsprit er en god nummer to om man ikke har tilgang på vann og såpe. At du har lett degfram til to artikler som påstår sprit er bedre forandrer ikke norske råd for vanlige personer. Jeg snakker ikke om helsepersonell og sterilvask før kirurgi etc. 

Anonymkode: 4c3de...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sprit er mer skånsomt?? 😂

Og vi vanlige folk vet jo ikke hvilke patogener vi har plukket opp på butikken, derfor vasker vi hendene når vi kommer hjem. Da blir man også kvitt noro i større grad. Det er kjent at håndvask er det beste og at hånsdsprit er en god nummer to om man ikke har tilgang på vann og såpe. At du har lett degfram til to artikler som påstår sprit er bedre forandrer ikke norske råd for vanlige personer. Jeg snakker ikke om helsepersonell og sterilvask før kirurgi etc. 

Anonymkode: 4c3de...014

Ja, er da godt kjent at sprit er mer skånsomt for folk med eksem?

Jeg jobber i helsevesenet og vi har lært at vi skal vaske hendene i ett minutt når vi kommer på jobb, etter det er sprit likestilt med håndvask. 

Så da kan man fint vaske hendene når man kommer hjem og så sprite etter det. Eller bare sprite hvis man ikke har forlatt huset. 

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...