Gå til innhold

Utredning migrene.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har vært hos nevrolog og fått diagnose migrene. Har prøvd diverse medisiner (anfallsmedisiner kan jeg ikke bruke pga hyppige anfall, nesten daglig) 

Har nå vært sykemeldt i snart et år, eneste eksperten jeg har møtt er nevrologen i 20minutter. Når jeg går over på aap regner jeg med at nav stiller noen krav til utredning og behandling som kanskje kan være positivt for meg. Noen som har vært igjennom dette som kan fortelle om ting ble tatt litt tak i når dere gikk over på aap?

Det jeg har prøvd foreløpig er betablokker, epilepsimedisiner og en type smertestillende/antidepressiva, botox og lavkarbo.

Anonymkode: e8f45...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du skal sette dine håp til Nav om det altså. Nav har for min del omtrent ikke vært i bildet i det hele tatt, og ingenting ble tatt mer tak i når jeg ikk over på AAP. Jeg har gått på AAP for migrene i snart 3 år , og er nå på vei mot 100% uføre. Når du går over på AAP, stiller nav krav til medisinsk behandling, men hva det er bryr de seg ikke om.

Anonymkode: 4725e...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har ikke vært på noe opphold eller andre eksperter? Hva har du prøvd av behandling?

Anonymkode: e8f45...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du har ikke vært på noe opphold eller andre eksperter? Hva har du prøvd av behandling?

Anonymkode: e8f45...7c4

Opphold? Hva skulle nå det være? Har selv migrene og derfor jeg lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Pæddan skrev:

Opphold? Hva skulle nå det være? Har selv migrene og derfor jeg lurer.

Om det finnes noe i likhet med Sunnaas, men for migrene, tenkte jeg. Et sted som kan utrede deg ordentlig og kanskje finne triggere og behandling og løsninger. Sjefen min snakker om at det skal finnes er migrenesenter, men jeg har ikke funnet det.

Anonymkode: e8f45...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så du har ikke vært på noe opphold eller andre eksperter? Hva har du prøvd av behandling?

Anonymkode: e8f45...7c4

Hva slags opphold eller eksperter tenker du på da? Jeg bruker anfallsmedisin selv om jeg har migrene som regel rundt 5 dager i uka

Det som jeg kommer på kkurat nå er :
- har vært hos nevrologer som sier at de ikke kan gjøre noe, og sender meg tilbake til fastlege
- har tatt ct og mr av hodet
- fastlege henviste meg til smerteklinikk, fikk avslag fordi jeg hadde "feil" smerter
- fastlege henviste meg til St.olavs, fikk avslag fordi de mente jeg fikk bra nok behandling i min landsdel
- har prøvd mange forskjellige anfallsmedisiner og forebyggende, samt botox og kvalmestillende
- fysioterapi, med noe massasje og nåler
- kiropraktor og litt ymse alternative behandlinger
- lavkarbo
- kjølende hodepute - den er veldig behagelig
- yoga og avspenningsøvelser

Anonymkode: 4725e...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg til hva du skriver har jeg prøvd triptaner, stressmestring og matvareeliminering, samt brukt tid på bli kjent med migrenen slik at jeg kan være i forkant av triggere. Har ansiktsmigrene og aura. NAV er ikke akkurat noe å skryte av ift oppfølging. Et eneste de ser på er medisinsk behandling, noe som både er forebyggende og smertelindring. I dag har jeg kun det siste, og det er også det med best effekt for meg. 

Anonymkode: ece9a...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

I tillegg til hva du skriver har jeg prøvd triptaner, stressmestring og matvareeliminering, samt brukt tid på bli kjent med migrenen slik at jeg kan være i forkant av triggere. Har ansiktsmigrene og aura. NAV er ikke akkurat noe å skryte av ift oppfølging. Et eneste de ser på er medisinsk behandling, noe som både er forebyggende og smertelindring. I dag har jeg kun det siste, og det er også det med best effekt for meg. 

Anonymkode: ece9a...15d

Og botox! 

Anonymkode: ece9a...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo prøvd det mest aktuelle. Ser ikke helt hva NAV skulle kreve mer.

Men jeg skjønner ikke hvorfor du ikke kan bruke anfallsmedisiner. I likhet med hun andre som svarer, har jeg også kronisk migrene med anfall så godt som daglig i lange perioder. Det er ikke til hinder for å bruke triptaner - selv om det er langt fra anbefalt.

Anonymkode: 4b744...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her. 

Jeg har brukt triptaner i form av imigran, men ble veldig dårlig og fikk konstant hodepine av det. Nevrolog sa at jeg skulle slutte, at det ikke var tenkt til å bruke mer enn 4 ganger i mnd pga avhengighet. Sa at han hadde ved flere anledninger vært nødt til å legge pasienter inn på avrusning. Dette har skremt meg fra å prøve andre anfallsmedisiner... Er jeg feilinformert?

Anonymkode: e8f45...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde daglige anfall og tok anfallsmedisiner like ofte. I tilleg prøvde vi (nevrologen og jeg) ut diverse for å forebygge og fant noe som funket. Nå, 3 år etter er jeg nede i kun 10-12 anfall per mnd og er tilbake i jobb 100%

Anonymkode: 013c4...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde daglige anfall og tok anfallsmedisiner like ofte. I tilleg prøvde vi (nevrologen og jeg) ut diverse for å forebygge og fant noe som funket. Nå, 3 år etter er jeg nede i kun 10-12 anfall per mnd og er tilbake i jobb 100%

Anonymkode: 013c4...d71

Har du hatt oppfølging av nevrolog hele tiden? Jeg har vært hos nevrolog en gang for flere år siden, etter det har fastlegen overtatt..

 

Hi

Anonymkode: e8f45...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er at man kan ta anfallsmedisin 8-10 dager i mnd. Om man tar to doser en dag teller det likevel som en dag. Dersom man bruker mer enn dette kan man få overforbrukshodepine. Altså man har blitt avhengig, men det er ikke helt det samme som andre typer avhengighet. Man kan få det samme av daglig bruk av Ibux og Paracet. Og det er jo ikke avhengighetsskapende. Det er jo derfor man bør ta forebyggende medisin om man har mange anfall, men det har du jo allerede prøvd. 

Fikk du økt hodepine av daglig bruk av Imigran eller fra første gang du brukte det? Selv om Imigran ikke fungerer for deg så kan Relpax eller Maxalt gjøre det. 

Anonymkode: 51ac8...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du hatt oppfølging av nevrolog hele tiden? Jeg har vært hos nevrolog en gang for flere år siden, etter det har fastlegen overtatt..

 

Hi

Anonymkode: e8f45...7c4

Jeg hadde oppfølging av nevrolog fra diagnosen skulle settes til de mest funksjonelle tiltakene var på plass. Tok ca 1 1/2 år. Nevrologen sa det enkelt «min jobb er ikke å fjerne migrenen, men å hjelpe deg å kjenne igjen triggere og få kontroll.» og det gjorde hun. Hvilken nevrolog har du vært hos og hvilke medisiner (utenom immigran) har du forsøkt?

Anonymkode: 013c4...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet så skal fastlege kunne følge det opp, men da må han jo ha greie på migrene. Anbefaler deg å melde deg inn i pasientforeningen Hodepinenorge.no Der kan du få oppdatert informasjon og veiledning. 

Anonymkode: 51ac8...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle jo vært fulgt opp av nevrolog for å teste ut div behandling for å forebygge.

Botox kan fungere på enkelte, men nevrologen må teste ut andre forebyggende medisiner først før du kan få botox. Først og fremst brukes blodtrykksenkende medisiner som forebygging. Du må teste alle varianter av disse før andre ting kan testes ut.

Mao skulle ikke nevrologen overført deg til fastlege før alt var prøvd ut. 

Jeg mener du må be om en ny henvisning

Anonymkode: dc1b1...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du skulle jo vært fulgt opp av nevrolog for å teste ut div behandling for å forebygge.

Botox kan fungere på enkelte, men nevrologen må teste ut andre forebyggende medisiner først før du kan få botox. Først og fremst brukes blodtrykksenkende medisiner som forebygging. Du må teste alle varianter av disse før andre ting kan testes ut.

Mao skulle ikke nevrologen overført deg til fastlege før alt var prøvd ut. 

Jeg mener du må be om en ny henvisning

Anonymkode: dc1b1...86e

Er det vanlig? Jeg har heller ikke vært fulgt opp av nevrolog i det hele tatt. Det er fastlegen min som har kommet med nye medisiner jeg skal prøve, det er og fastlegen min som setter botox, etter at nevrolog godkjente det

Ikke hi

Anonymkode: 4725e...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...