Gå til innhold

Hva brukes klassekassen til?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg brukes klassekassen stort sett bare til gaver til lærerene. Det har blitt samlet inn for mye penger så de siste årene har vi ikke betalt inn noe. Nå er klassen snart ferdig på barneskolen. Hva bør da skje med resten av pengene?

Vi hadde det samme med vår eldste. Jeg vet at det sto over 10.000 på kontoen i mai. Så fikk lærerene en gave, men resten aner jeg ikke hvor ble av. Jeg håper jo ikke alt gikk i lomma på klassekontakter eller lærerene.

Hva brukes klassekassen på hos dere og hva gjør dere med resten når klassen slutter?

Anonymkode: ea434...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er sparer vi til tur for ungene på slutten av 7. klasse. Det er tradisjon på skolen. En overnattingstur i en helg hvor noen foreldrer er med. Ikke noe slikt som hotell, men en sosial tur. Barna er selv med å spare opp, og så betaler vi inn litt i tillegg hvert år. 

Anonymkode: 9afd5...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 7kl er det vinterball, der brukes det endel penger. Hva klassekassen ellers er brukt til har variert, har to barn så ulike ting. 7kl har også en oslotur i slutten av 7klasse så der har de fått med resten av pengene og lærerene har kunnet bruke pengene om de vil. Skolen betaler buss og en aktivitet. Utifra hva ungene vil og hvor mye penger de har, har de valgt flere ting å gjøre som koster penger. Den ene klassen spiste på peppes og var på to aktiviteter som kostet penger. Den andre klassen ville en aktivitet som ikke kostet noe, spiste på resturant, men hadde na bowlingskveld senere der de spiste og koste seg for å bruke opp resetn av pengene. 

Begge klassene har brukt litt penger innimellom. Det kan være st vi har kjøpt pølser når de har utedag. Begge klasser har sovet på skolen flere ganger, da har vi ordnet frokost og litt snop. Bowling, lekeland, høyt og lavt har også vært ting de har gjort. Veldig varierende faktisk og i perioder. Den ene klassen har trengt sosiale samlinger siden det har vært mye i klassen. Sykdom og dødsfall for to lærere, masse vikarer som igjen har gjort at problemer bare har ballet på seg. Så med litt innsats fra foreldre har dette blitt noe positivt, selv nå som de går på ugndomskolen og delt samles gamleklassen. Jeg måtte bake kaker for litt siden for da samlet de seg i akebakken. De ordnet alt selv, men foreldre måtte bake, kjøpe pølser, lage kakao osv og levere til de. 

Anonymkode: 6a233...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den brukes til eskusjoner opp gjennom barneskolen. F.eks Teknisk museum, klatreparken osv.

På slutten passer vi på at det står igjen nok til å kjøpe ekstra aktiviteter på leirskolen, så det blir litt mer innholdsrikt enn grunnpakke som skolen dekker.

Klassekassa samles ved loddsalg på avslutninger, så bidrag er helt frivillig. Men de fleste er flinke til å kjøpe noe, så det kommer inn mellom 1500 og 2500 hver sommer og jul.

Anonymkode: 35763...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gave til lærerne, litt utstyr til klassen (f.eks har 4.klasse en egen boks med hoppetau, hoppestrikker, baller og div uteleker, og rumpeakebrett), is på varme dager til hele klassen og slike småting.

Nest eldste har en veldig aktiv foreldregruppe så der er det turer hvert år, ikke så mye som betales for det er gratisturer som å låne speiderhytta en natt, telt osv men det kjøpes jo inn litt mat og snop.

Leie av buss og  turer til arkivet i Kristiansand, noen turer til Oslo og div museer o.l  der osv.

Her følger klassekassen de over på ungdomsskolen for de har felles barne- og ungdomsskole så elevene er de samme når de bytter over.

Anonymkode: 39e7b...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt mat på klassekvelder / aktiviteter

Julegrøt eller annet til jul.

Kanskje baller, spill eller andre ting som trengs 

Gave til lærer til jul eller sommeren. 

Dersom det er noe igjen i 7.klasse, blir det brukt til en eller annen form for avslutning. Da datteren min gikk ut av 7. , ble det bestemt at det som var igjen skulle bli brukt til en "gjenforeningskveld" i løpet av høsten. Da hadde de en kveld med brus og pizza i begynnelsen av oktober. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...