Gå til innhold

Omgansyken og spysyken... er noen skånet for det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 Folk forteller at de har vært så dårlige. At de det kommer begge veier samtidig og at de er døden nær. Tviler ikke på at de er syke. 

ja jeg har måtte akutt på do  og sprutdriti   En gang eller to og det var det. Det samme gjelder resten av familien. 

 Vi skulle egentlig ha søsteren med familie på  middag men de har omgansyken igjen,  de hadde det i julen og. 

Er noen mer disponert for viruset eller kan ikke enkelte skille på løs mage og omgansyken? 

 

Anonymkode: a0f58...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hygiene og litt flaks. Her hadde det ene barnet det like før jul, resten av familien slapp unna. I fjor fikk det andre barnet det, of ingen andre i familien. Klorin og husk at de er smittsomme 48 timer etter siste symptom. 

Hvis man er i tvil om man har omgangssyke eller ikke er det bedre å ta høyde for at det er det å ikke risikere å smitte andre.

Anonymkode: 04f3b...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et av barna mer utsatt enn oss andre. Hun spyr gjerne i to dager og er slapp ytterligere en dag. Vi andre slipper unna hver gang. Det hender et av de andre blir dårlig også, men spyr en gang og så er han ferdig. 

Jeg vasker sengetøy ned oppkast og av og til gulvet, men blir aldri dårlig selv. Vasker ikke med klor, men med grønnsåpe. Tror noen er mer utsatt enn andre

Anonymkode: 1366c...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Her er et av barna mer utsatt enn oss andre. Hun spyr gjerne i to dager og er slapp ytterligere en dag. Vi andre slipper unna hver gang. Det hender et av de andre blir dårlig også, men spyr en gang og så er han ferdig. 

Jeg vasker sengetøy ned oppkast og av og til gulvet, men blir aldri dårlig selv. Vasker ikke med klor, men med grønnsåpe. Tror noen er mer utsatt enn andre

Anonymkode: 1366c...f9b

Hvis det skjer ofte kan det være cøliaki. Det kan også gi lengre perioder med oppkast.

Anonymkode: 04f3b...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvis det skjer ofte kan det være cøliaki. Det kan også gi lengre perioder med oppkast.

Anonymkode: 04f3b...6ce

Det skjer ikke ofte. Et par ganger i året bare

Anonymkode: 1366c...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nesten aldri syke. Kan ikke huske sist noen av barna kastet opp. Nå de 9 og 12, men de har begge mye syke fra 1-3 års alder. Vi foreldrene er aldri syke. Veldig nøye med hygiene.

Anonymkode: f90a5...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hatt én runde på tjue år, og selv da var det bare to av oss som ble syke. Og det skyldes IKKE hygiene i hvert fall! 😂😂😂

Anonymkode: 9aeb0...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer i hus en gang i blant, men vi er ikke mye utsatt. Datteren min har vel ca 1 gang hver vinter. Gutten og jeg har ikke hatt det på mange år. Men vi kan jo få det vi og. Jeg vasker sengetøy og gulv og do når hun spyr, men jeg spriter ikke huset av og jeg klemmer og koser med henne om det er det hun trenger.

Noen har enklere ved å få det enn andre. 

Anonymkode: 9c5df...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det 1-2 ganger i året. Har fire barn og jobber selv i barnehage. Jo flere barn man har jo mer utsatt tenker jeg. Vi har jo fire ganger så mange venner på besøk. Eldstemann hadde omgangssyken for første gang da han var 5 år, mens minstemann var 7 mnd. 

Anonymkode: 85873...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi har det 1-2 ganger i året. Har fire barn og jobber selv i barnehage. Jo flere barn man har jo mer utsatt tenker jeg. Vi har jo fire ganger så mange venner på besøk. Eldstemann hadde omgangssyken for første gang da han var 5 år, mens minstemann var 7 mnd. 

Anonymkode: 85873...35f

Vet ikke om det stemmer. Eldste her har hatt omgangssyken en gang, mellomste fikk det første gang da hun var 8 mnd og minste hadde det ikke før han begynte på skolen. Tror det kommer veldig an på hva kroppen tåler av smitte

Anonymkode: 1366c...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste og jeg får som regel bare diaré. Mannen og minste kaster opp og har diaré i dagesvis. MEN... den som går nå er ganske tøff eldste kastet opp en gang faktisk. Jeg var kvalm i syv dager før diaré kom, og skal love deg det var diaré. Verste omgangen jeg noensinne har hatt. Alt rant tvers gjennom meg. 

Anonymkode: fff06...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omgangssyke har vi ikke hatt på mange år. Ikke hysteriske på hygiene. 

Vi blir forkjøla, vi. Jeg for tredje gang denne vinteren, mann og datter to ganger hver. 

Anonymkode: 3c3d9...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her er et av barna mer utsatt enn oss andre. Hun spyr gjerne i to dager og er slapp ytterligere en dag. Vi andre slipper unna hver gang. Det hender et av de andre blir dårlig også, men spyr en gang og så er han ferdig. 

Jeg vasker sengetøy ned oppkast og av og til gulvet, men blir aldri dårlig selv. Vasker ikke med klor, men med grønnsåpe. Tror noen er mer utsatt enn andre

Anonymkode: 1366c...f9b

Du må ikke vaske med grønnsåpe ved omgangssyke, det er en naturlig såpe som ikke dreper bakterier, heller stikk motsatt. Virus kan stortrives i lunkent grønnsåpevann.....

Anonymkode: aea50...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg jobbet i barnehage, hadde jeg det flere ganger i året, nesten hver eneste gang det gikk en runde i barnhagen. Etter at jeg sluttet har jeg ikke det en eneste gang, er 4 år siden

Anonymkode: 408c6...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må ikke vaske med grønnsåpe ved omgangssyke, det er en naturlig såpe som ikke dreper bakterier, heller stikk motsatt. Virus kan stortrives i lunkent grønnsåpevann.....

Anonymkode: aea50...160

Men vi blir ikke veldig dårlige heller. 

Anonymkode: 1366c...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her. Jeg betviler ikke at folk er syke når de sier de er syke.

men føler at noen har omgansyke veldig ofte. 

Anonymkode: a0f58...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig sjelden noen av oss har hatt omgangssyke, minst 2 år. Tviler egentlig på at det er genetisk. Familien til søsteren min, som bor i nabohuset og der barna går på samme skole, har det flere ganger hvert år. Jeg tror heller det har med hygiene og hvordan vi lever å gjøre.

Anonymkode: da614...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren vår er 4 år og har vel hatt omgangssyken 3 ganger totalt. De to første gangene kastet hun opp 1-3 ganger og var fin dagen etter. Nå nettopp få hun hadde omgangssyke kastet hun opp 13 ganger fra kl 19 på kvelden og til kl 0130 på natta. Dagen etter var hun helt fin og hadde god matlyst. 

Hvis man har et usunt kosthold , får for lite søvn og stresser mye er man nok mer mottakelig for å bli syk. Samme om man har dårlig håndhygiene. 

Anonymkode: 366e4...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke noe med flaks å gjøre i alle fall. Når det går en skikkelig omgangssyke i barnehagen / på skolen og vi blir spydd på, tørker spy, får fingrene fulle av bæsj eller hva som nå skjer, og den ene voksne blir syk og den andre ikke kjenner noe som helst, da har det med immunforsvar og immunitet å gjøre. Så får den som ikke blir syk, bare være glad for det og håpe at den nye dosen smitte bare forsterker immuniteten, sånn at det går bra neste gang også. 

Og så hjelper det selvfølgelig med vanlige hygienetiltak. Bruke hansker, håndvask, rengjøring av områder der den syke har kastet opp etc. Enn så lenge har jeg vært blant de "heldige", men jeg tør ikke å snakke for høyt om det, for plutselig en dag er det min tur. 

Vi har helt normal hygiene her i huset, bruker aldri håndsprit (bortsett fra på jobb av og til som ekstra sikkerhet), men har noen i huset fått omgangssyke, noe som skjer sjelden, blir håndtak, kraner og andre områder vasket godt og gått over med klor etterpå.  Vi lufter ofte, og brenner gjerne forskjellige typer essensielle oljer som skal hjelpe til. Det gjør vi forresten ellers også, ikke fordi vi er så redde for å bli syke, men fordi det føles godt. Får vi sykdom i hus, tar vi ingen sjanser. 

Så ja, noen er mer utsatt enn andre. Noen ganger av grunner man forstår, andre ganger er det bare sånn. Men det har helt sikkert med immunforsvar og immunitet å gjøre. Det er det som holder oss friske, ikke flaks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan knapt huske at ungene har har omgangssyke, de er 7 og 12. Jeg har hatt to runder med oppkast i 12 timer i løpet av 10-15 år. Vi er ikke utpreget hygieniske utover normal håndvask (dvs. etter toalettbesøk og før matlaging). Vi blir svært sjelden syke utover litt tett nese, aldri feber. Tror det mest går på sterkt immunforsvar. Jeg får gratis influensavaksine på jobb så har benyttet meg av den de siste to årene, influensa er ikke noe jeg har behov for å få (tror jeg har hatt det to ganger i mitt liv). Noe har skjedd med immunforsvaret mitt, jeg var mye oftere syk frem til jeg ble 30 (halsbetennelser, UVI flere ganger i året, en eller fler forkjølelse de fleste år), nå er det aldri noe.

Anonymkode: 73fdc...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde vi det i hus 2 ganger i året fra eldste var 1-7 år. Så hadde vi et opphold på  5 år uten noe smitte før nestemann kom å ble smittet på barselgruppe. Da hadde vi to runder det første året. 

I vinter har vi heldigvis ikke hatt det ennå og det har ikke gått i bh ennå. Mannen blir Aldri syk mens jeg blir alltid syk. Ofte fordi jeg blir spydd på. 

Anonymkode: 81862...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...