Gå til innhold

Føde «naturlig»


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor sier ofte folk at de vil føde naturlig, som i å ikke bruke smertelindring? Så lenge ungen kommer ut vaginalt er det vel naturlig, om du får noe for smertene eller ei? Kjenner at det irriterer meg at mange snakker ned det å få smertelindring under fødselen eller keisersnitt. Fødselen er 0 komma noe % av svangerskap og barsel. Ut må ungen uansett hvordan den kommer ut, uansett hvilke hjelpemiddler som blir brukt. Hvorfor skal man «skryte på seg en naturlig fødsel» ?

 

Anonymkode: 50ae7...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det lurer jeg også på. 

Jeg ønsket meg en "naturlig" fødsel, for jeg er mer redd for epiduralnålen enn riesmertene 😅 Jeg ville heller ikke bli så slapp i kroppen etter fødselen. Men jeg misten nesten en liter blod, så slapp ble jeg uansett. Kanksje eg burde tatt epiduralen likevell! 😅 Men så var det den nålen da!! 😱😱😱

Anonymkode: 0f92e...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det lurer jeg også på. 

Jeg ønsket meg en "naturlig" fødsel, for jeg er mer redd for epiduralnålen enn riesmertene 😅 Jeg ville heller ikke bli så slapp i kroppen etter fødselen. Men jeg misten nesten en liter blod, så slapp ble jeg uansett. Kanksje eg burde tatt epiduralen likevell! 😅 Men så var det den nålen da!! 😱😱😱

Anonymkode: 0f92e...278

Slapp i kroppen? Av epiduralen? Tror ikke man blir noe slappere av den, den tar bare bort/ demper smertene lokalt under fødselen. Slipper å slite seg helt ut på smertene man har uten... 

Anonymkode: 50ae7...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2019 den 14.08, Anonym bruker skrev:

Slapp i kroppen? Av epiduralen? Tror ikke man blir noe slappere av den, den tar bare bort/ demper smertene lokalt under fødselen. Slipper å slite seg helt ut på smertene man har uten... 

Anonymkode: 50ae7...1c2

Slapp i kroppen var vel feil å si, men de jeg har snakket med, som har tatt epidural, sier de blir "mo i bena". Men som sagt, hovedgrunnen til at jeg ikke ville ta det, var pga nålen!

Anonymkode: 0f92e...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man mister følelsen i bena ofte av epidural om man får litt feil dose. Epidural er også hva man bedøver med under ks 😉 man kan også få spinal hodepine, noe som var grunnen til at jeg sa nei. 

Jeg fikk lystgass og thats it. Ikke helt naturlig, men tror mange som tar smertestillende blir litt vare på hva man mener med naturlig fødsel. 

Jeg mener at naturlig fødsel er uten medisiner slik som det egentlig er beregnet til. For 100 år siden, 1000 år siden fødte man uten smertestilling. 

Man føder også med epidural, ks og lystgass, men naturlig er det ikke. 

Om man føler seg mindreverdig av at andre føder uten smertelindring tyder vell heller på at man ente angrer på smertelindringen man fikk, eller at man er sjalu.

Anonymkode: 325aa...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født to ganger uten smertestillende. Dvs første gang var jeg i badekaret nesten til babyen ble født, andre gangen tok jeg et par paracet helt i starten da jeg fikk rier, så *helt* uten smertelindring var jeg ikke.

Jeg er så heldig at jeg har hatt to raske fødsler, og jeg hadde lyst til å føde uten smertelindring. Hadde det dratt ut hadde jeg garantert brukt lystgass. Epidural var jeg helt imot, men skal jo aldri si aldri, hvis f eks fødslene hadde vart i flere dager hadde jeg nok med glede takket ja til den og. 

Men er helt enig i at det ikke er noen bragd. Det var noe jeg ville personlig og jeg var så heldig at det fungerte for meg. Når folk spør kvier jeg meg nesten for å si det, siden jeg ikke vil det skal høres ut som skryt. Jeg dømmer absolutt ingen som velger så mye smertelindring som mulig. Det er ingen som forventer at man skal lide seg gjennom migrene, brukket bein eller nyresteiner uten smertestillende, så hvorfor forventes dette når man føder? Man er ikke en helt fordi man fødte uten smertelindring. Man må velge det som fungerer best for en selv, og det som gir den best mulige fødselsopplevelsen. Traumer fra fødsel er ekstremt vanlige, og hvis man kan gi mer smertelindring og gi kvinner en bedre opplevelse er dette selvfølgelig bedre enn lidelse og traumer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å føde er jo himla vondt så at noen bare dropper smertestillende for å tøffe seg har jeg liten tro på. Men f.eks epidural kan svekke riene, lystgass blir mange dårlige av og pinex har liten effekt, så det kan være mange andre grunner til en naturlig fødsel.

Jeg selv rakk ikke annet enn å prøve lystgass, men ble så kvalm etter et magedrag at det droppa jeg fort.

Anonymkode: 06b83...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man føder uten hjelp fra unaturlige stoffer. Derfor heter det naturlig fødsel. 

Er det noe å bli fornærmet over?

Anonymkode: 63640...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi man føder uten hjelp fra unaturlige stoffer. Derfor heter det naturlig fødsel. 

Er det noe å bli fornærmet over?

Anonymkode: 63640...be5

Forskjell på å være fornærmet og uenig med begrepet. Jeg mener at det er naturlig fødsel så lenge barnet kommer ut vaginalt. Å kalle det mindre naturlig fordi man får smertelindring er for meg bare helt tullete.  Å man får vel ikke hjelp av unaturlige stoffer, ungen må jo presses ut uansett.  

Anonymkode: 50ae7...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg hadde så inni granskauen vondt at jeg tok både lystgass og epidural. Og jeg sier da at jeg fødet naturlig. Har aldri tenkt sånn på det.. men bryr med egentlig ikke så mye om hvordan ungen kommer ut, bare alt går bra. 

Jeg er forresten livredd alt av nåler, og jeg kjente ikke stikket i ryggen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.1.2019 den 7.31, Anonym bruker skrev:

Å føde er jo himla vondt så at noen bare dropper smertestillende for å tøffe seg har jeg liten tro på. Men f.eks epidural kan svekke riene, lystgass blir mange dårlige av og pinex har liten effekt, så det kan være mange andre grunner til en naturlig fødsel.

Jeg selv rakk ikke annet enn å prøve lystgass, men ble så kvalm etter et magedrag at det droppa jeg fort.

Anonymkode: 06b83...6bb

Jeg synes ikke det var himla vondt å føde. Gleder meg faktisk til neste fødsel, er andregangsgravid 😊

Anonymkode: e6df9...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.1.2019 den 8.28, Anonym bruker skrev:

Fordi man føder uten hjelp fra unaturlige stoffer. Derfor heter det naturlig fødsel. 

Er det noe å bli fornærmet over?

Anonymkode: 63640...be5

Skjønner heller ikke hvorfor folk blir så fornærmet. Mindreverdighetskomplekser?

Anonymkode: e6df9...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
På 24.1.2019 den 0.39, Anonym bruker skrev:

Slapp i kroppen var vel feil å si, men de jeg har snakket med, som har tatt epidural, sier de blir "mo i bena". Men som sagt, hovedgrunnen til at jeg ikke ville ta det, var pga nålen!

Anonymkode: 0f92e...278

Den nålen er bare deilig i forhold til riene😀jeg hadde bestemt meg for å ikke ha epidural. Jeg ble utslitt etter veldig mange timer med rier. De rådet meg til å få bedøvelse. Angret ikke på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har født 3 barn, og har valgt bort epidural alle 3 gangene pga den nåla. Har virkelig skrekk for den. I hodet mitt er det være med den nåla enn riene. Har klart meg med lystgass alle 3 gangene. Med siste gikk jeg i dusjen når fødselen startet, og må si at varmt vann på magen lindret veldig.(hadde en rask fødsel på under 3 timer, så dette var nok som for andre langt uti fødselen(2-4 min mellom riene, og jeg hadde ganske sterke rier allerede da, og jeg var hjemme)

Anonymkode: 095d0...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har født 3 barn, og har valgt bort epidural alle 3 gangene pga den nåla. Har virkelig skrekk for den. I hodet mitt er det være med den nåla enn riene. Har klart meg med lystgass alle 3 gangene. Med siste gikk jeg i dusjen når fødselen startet, og må si at varmt vann på magen lindret veldig.(hadde en rask fødsel på under 3 timer, så dette var nok som for andre langt uti fødselen(2-4 min mellom riene, og jeg hadde ganske sterke rier allerede da, og jeg var hjemme)

Anonymkode: 095d0...f3e

De hadde ikke lystgass der jeg fødte, men jeg husker at de kom inn med noen varme risposer som jeg skulle legge på magen eller noe. Jeg husker at jeg tenkt hva f skal jeg med de? Skal jeg slå meg selv i svime? 😂jeg hadde jo så vondt🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født en såkalt naturlig fødsel. Ikke fordi jeg ville ligge der å ha vondt i 27 timer, men fordi jeg ikke kunne få den smertelindringen sykehuset hadde å tilby. Hverken badekar, varmepose eller paracet hadde noe som helst smertelindring, og hadde jeg kunne fått velge , så hadde jeg gått for epidural eller i det minste  lystgass. Heldig er de som kan velge om de vil føde med eller uten smertelindring. 

Anonymkode: 12d00...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...