Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre med 1,2 mill?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg arvet et større pengebeløp i fjor, nedbetalte all gjeld, og tok med familien på en deilig ferie. 

Nå har jeg 1,2 mill igjen, og jeg er så usikker på hva jeg bør gjøre med pengene. Banken sier aksjesparing, men jeg tør ikke. Venner sier «kjøp hytte!», men jeg orker ikke mer vedlikehold. På sparekonto taper de seg ... så derfor lurer jeg: hva bør jeg gjøre med 1,2 mill?

Noen forslag?

Anonymkode: 78146...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Donere litt til meg, så jeg får betalt gjeld og tatt opp ett huslån for å kjøpe leilighet 🤣🤣Nei da, bare tuller 

Kjøpe en leilighet og leie ut? Og som barna en dag kan ta over?

 

Anonymkode: 4658d...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tør du ikke å spare i aksjer? Så lenge du har en langsiktig horisont så tåler du at det svinger litt. Alternativt kan du spare i indeksfond og ikke enkeltaksjer, da trenger du ikke følge så mye med selv. Og - sitt i ro selv om det verdiene av aksjene i perioder skulle falle.

Alternativt kan dere, som den andre over skrev, kjøpe en leilighet som kan leies ut. 

Anonymkode: 1c4fd...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to mill på sparekonto. Ikke mye å tjene på det, men der står de godt. Banken har vært på meg for at jeg skal investere. Foreløpig har jeg valgt å la de stå. 

Jeg får jo litt renter på det så jeg taper jo ikke på å ha de på sparekonto. 

Anonymkode: a5664...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De taper seg vel ikke på sparekonto, men renta er så lav at de ikke formerer seg heller....

Jeg personlig ville pusset opp kjøkkenet og kjøpt ny bil, og spart resten til ungene skal kjøpe sin første bolig. Da ville jeg spandert en sum penger på de til egenkapital.

Anonymkode: 33914...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg arvet et større pengebeløp i fjor, nedbetalte all gjeld, og tok med familien på en deilig ferie. 

Nå har jeg 1,2 mill igjen, og jeg er så usikker på hva jeg bør gjøre med pengene. Banken sier aksjesparing, men jeg tør ikke. Venner sier «kjøp hytte!», men jeg orker ikke mer vedlikehold. På sparekonto taper de seg ... så derfor lurer jeg: hva bør jeg gjøre med 1,2 mill?

Noen forslag?

Anonymkode: 78146...756

Lurer på det samme. Men er usikker på om det er så helt sant det der med sparekontoen; for jeg fikk også råd om aksjesparing, men det  er jeg i tvil om nå... Har gjort en del oppussing, da, så den millionen er nede på 650.000 nå. Angrer ikke på akkurat det, det var viktig å pusse opp. Det hevet verdien av huset.

Anonymkode: 08a01...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du pengene taper seg på sparekonto? Selv om renta ikke er høy, vil du jo få noen tusen i avkasting hvert eneste år. 

Anonymkode: f0975...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man skatter av renteinntektene og at pengene synker i verdi. Men det er trygt å spare i bank, da. 

Men jeg hadde absolutt gått for fond. Ikke alt men en god del. Sett opp månedlig sparing slik at man sprer risikoen, og spar litt i index og bankens fond - med både høy og lav risiko.

Anonymkode: 1bafe...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ubetalt permisjon fra jobb en liten stund? Enten 100% eller deltid? Det hadde vært min drøm 😛

Ellers har du fått mange gode tips over her. Skjønner forresten godt skepsisen for aksjer, hadde ikke turt jeg heller. Ja, så må man kanskje skatte av om de står på konto, og renta er lav, men da vet du iallfall hvor pengene er!

Anonymkode: 9cac1...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar i fond. Pengene mine har doblet seg de ti årene jeg har spart. Jeg sparer langsiktig, tanken er til pensjonsalder. Tåler at det svinger litt når avkastningen er så høy. 

Anonymkode: 001ea...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å investere i en tomt som barna eller du kan bygge på den dagen de flytter ut av redet? Her har tomteprisen doblet seg siste ti årene tross det ikke er spesielt hot marked. 

Anonymkode: efb3e...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette ville eg brukt pengene på:

- Gi ein god slant på sparekonto til barna.

- Kjøp leilighet i byen som kan leies ut, der barna kan bu når dei blir studenter.

- Gått ned i stilling på jobb i ein liten periode. Spessielt no, når barna mine er små.

- Spart i fond.

🤑🤑🤑🤑

Anonymkode: 86ba8...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett en mill i fonds, ha de resterende stående på høyrentekonto og ha i bakhånd til oppussing o.l. 

Anonymkode: 850ca...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Spar i fond. Pengene mine har doblet seg de ti årene jeg har spart. Jeg sparer langsiktig, tanken er til pensjonsalder. Tåler at det svinger litt når avkastningen er så høy. 

Anonymkode: 001ea...381

Samme her. Har spart i div fond i mange år. Har ca 1.2 mill i fond og 400.000 av de er ren avkastning.

Anonymkode: 1bafe...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe hus eller leilighet i feks Spania? Da har dere feriehus som dere kan reise til hvert eneste år 😀👍 dressuren får jo hele familien glede av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville investert i eiendom. Kjøp en enkel liten hybel eller leilighet nær sentrum eller universitet. Lei ut. Hvis du må låne i tillegg til egenkapital dekker uansett leieinntektene lånet. Når den er nedbetalt har du fast månedlig inntekt, og et sted barna eventuelt kan bo når de skal studere. Sannsynligvis selger du med gevinst når du vil ha ut pensjonen din. 

Anonymkode: 70350...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her

Tusen takk for mange gode tips. Dere som har nevnt det å kjøpe en leilighet for så å leie ut, dere fikk meg virkelig på gli. Det finnes flere ok leiligheter i området her, og med et lite lån, kan det bli en god investering. Takk!

Anonymkode: 78146...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatt på leieinntekt pluss eiendomsskatten (sekundærbolig) her jeg bor er såppass høy at det hadde vært tapsprosjekt med investering av bolig - dessverre. Men håper det er bedre hos deg, HI. 

Anonymkode: 1bafe...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi her

Tusen takk for mange gode tips. Dere som har nevnt det å kjøpe en leilighet for så å leie ut, dere fikk meg virkelig på gli. Det finnes flere ok leiligheter i området her, og med et lite lån, kan det bli en god investering. Takk!

Anonymkode: 78146...756

Men du får vedlikehold og arbeid med leietakere der også..

Anonymkode: 324a6...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du får vedlikehold og arbeid med leietakere der også..

Anonymkode: 324a6...06f

Ja, jo, sant. Men det vil bli i nærheten, og jeg tror verdien på en leilighet relativt sentralt på Østlandet, blir høyere enn verdien på en hytte på fjellet. 

HI

Anonymkode: 78146...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jo, sant. Men det vil bli i nærheten, og jeg tror verdien på en leilighet relativt sentralt på Østlandet, blir høyere enn verdien på en hytte på fjellet. 

HI

Anonymkode: 78146...756

Husk på at det er ganske dyrt med bolig 2

Anonymkode: 7084a...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...