Gå til innhold

Abort : downs syndrom


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Altså : mennesker med downs syndrom er uten tvil en berikelse, jeg kjenner ei som som har det, og hun er bare herlig altså ❤️ 

MEN, og dette er et men. Jeg er så forbanna imot at regjeringen skal bestemme hvilke liv folk skal leve. Hva vi skal gjøre med livene våre. Jeg er da helt for et samfunn hvor disse menneskene inkluderes og settes likt med oss andre, men jeg tror ikke jeg skulle klart å oppdra et barn med downs syndrom selv. Ikke fordi jeg ikke synes disse er verdige mennesker, for det er de... Tenker bare at regjeringen bør passe sine egne saker, og holde seg unna livmorene til folk..... 

Flere som har tanker rundt dette? 

Anonymkode: bec63...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er forbannet på at et lite tulleparti med 4% oppslutning skal diktere politikk... legge begrensinger på eggdonasjon, regulere blodprøver som kunne gitt folk sikrere svar på kromosonavvik og ikke minst på idiotiske utsagn som "greier du en, så greier du to!" Jeg håper håper håper at KrF og Høyre blir straffet seriøst på kommende valg... 

Anonymkode: aba39...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært gravid med et barn med downs med første så hadde jeg ikke tatt abort. Viste seg at første hadde andre utfordringer som gav meg månedsvis på sykehus. Hun er frisk nå men jeg er livredd for å oppleve det igjen. Har snakket om nummer to men jeg er fortsatt redd. Hadde jeg fått vite at nummer to hadde downs den dagen vi prøver så hadde jeg ikke orket å stå i det. Man kan være heldig å få en høyt fungerende med downs, men man kan også få en med hjertefeil osv. Min egen psyke hadde ikke tålt å stå i dette en gang til, jeg gikk lenge til psykolog for å bearbeide traumene med første. Det var dramatisk i mange uker etter fødsel og kroppen min var i konstant alarmberedskap. 

Jeg blir så forbanna over at folk (ikke bare politikere) skal mene noe som helst om slike private valg. 

Når det er sagt, jeg kjenner en svært oppegående person med downs, hun er faktisk en god venn. Hun er jo solskinnshistorien, jeg har også jobbet med barn med spesielle behov og det er mange av de som ikke klarer seg selv. 

Anonymkode: 9cc26...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heller ikke båret fram et barn jeg visste hadde kromosomfeil. Selv om Downs regnes som mindre "dramatisk". Men det kommer jo i tillegg til de andre barna man har også, og en mor kan vel ikke klandres for å ønske at alle er friske. 

Uansett: argumentet om "sorteringssamfunn" faller på sin egen urimelighet når fakta viser dette:

https://forskning.no/ntb-sykdommer-svangerskap/flere-fodes-med-downs-syndrom--over-700-fodt-de-siste-ti-arene/1258508

Anonymkode: 4b4f8...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde heller ikke båret fram et barn jeg visste hadde kromosomfeil. Selv om Downs regnes som mindre "dramatisk". Men det kommer jo i tillegg til de andre barna man har også, og en mor kan vel ikke klandres for å ønske at alle er friske. 

Uansett: argumentet om "sorteringssamfunn" faller på sin egen urimelighet når fakta viser dette:

https://forskning.no/ntb-sykdommer-svangerskap/flere-fodes-med-downs-syndrom--over-700-fodt-de-siste-ti-arene/1258508

Anonymkode: 4b4f8...80d

Leste du hele artikkelen?

Anonymkode: 9cc26...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan risikere å et barn med downs som er utrolig lite fungerende desverre. Man vet aldri. Jeg har selv mine utfordringer og vi bestemte oss for at vi ikke kunne klare det ekstra. Nakkefolden var utrolig stor og de sa det tydet på at fosteret slet veldig. Jeg er glad det ikke var en regjering som sa vi MÅTTE beholde

Anonymkode: 6bddb...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abort eller ikke, bør være opp til hver enkelt familie å bestemme. Men en av kvinnene i regjering, fikk jo selv beskjed om at fosteret hun bar, var alvorlig sykt. Hun valgte å få barnet, og det viste seg å være friskt.

Det bør komme gode tester som gir riktige svar angående kromosomfeil og syndrom i svangerskapet. Og da bør den også fange opp alle de andre syndromer/ kromosomfeil som er mye verre enn Down syndrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Leste du hele artikkelen?

Anonymkode: 9cc26...9de

Ja, har lest den flere ganger.

Anonymkode: 4b4f8...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at det må være greit å ta abort hvis prøver viser at man bærer et foster med DS.

Men uenig i tvillingabort på friske foster. Er enig med han fra KrF, selv om måten han sa det på var uheldig og flåsete. Syns hele konseptet med abort av frisk tvilling (det må gjøres etter uke 12) er grotesk. Dette sier jeg som en ikke-religiøs person, og jeg ser jo på kommentarer på nett at det er flere som meg. Hele greia er uetisk. 

Synes Susanne Kaluza og resten som roper høyest om dette heller burde jobbe for lengre permisjon og rettigheter for tvillingforeldre, jeg rr selv tvillingmamma.

Det verste er at hvis man er uenig i tvillingabort blir man av mange automatisk satt i bås med kristne mørkemenn.

Skal ikke gå i noe tog 8. Mars, for å si det sånn.

Anonymkode: 73b0b...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvorfor et tvillingfoster skal være mer eller mindre verdt enn et annet foster. Det må de jo mene mår de krever at man må gå til en nemnd for å få abort på et tvillingsøster. Mener de egentlig at man bør fjerne begge eller ingen? Har innstillinger selvstendig verdi?

Anonymkode: 3ad2b...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig i at det må være greit å ta abort hvis prøver viser at man bærer et foster med DS.

Men uenig i tvillingabort på friske foster. Er enig med han fra KrF, selv om måten han sa det på var uheldig og flåsete. Syns hele konseptet med abort av frisk tvilling (det må gjøres etter uke 12) er grotesk. Dette sier jeg som en ikke-religiøs person, og jeg ser jo på kommentarer på nett at det er flere som meg. Hele greia er uetisk. 

Synes Susanne Kaluza og resten som roper høyest om dette heller burde jobbe for lengre permisjon og rettigheter for tvillingforeldre, jeg rr selv tvillingmamma.

Det verste er at hvis man er uenig i tvillingabort blir man av mange automatisk satt i bås med kristne mørkemenn.

Skal ikke gå i noe tog 8. Mars, for å si det sånn.

Anonymkode: 73b0b...88f

Er du uenig i selvbestemt abort på ensling-foster, da?

Anonymkode: 4b4f8...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt abort om jeg hadde blitt gravid med et barn med Downs. 

Ikke det at jeg er i mot  barn med spesielle behov og ære være de som bærer frem og oppdrar. 

Men et barn med Downs er krevende, jeg har  andre barn som krever sitt.   Ser alt for mange barn som lever i skyggen av søsken med  handikap. 

 

Anonymkode: 55014...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fatter ikke hvorfor et tvillingfoster skal være mer eller mindre verdt enn et annet foster. Det må de jo mene mår de krever at man må gå til en nemnd for å få abort på et tvillingsøster. Mener de egentlig at man bør fjerne begge eller ingen? Har innstillinger selvstendig verdi?

Anonymkode: 3ad2b...93e

Helt ærlig så mener jeg om at man har så dårlige forutsetninger at man ser seg nødt til å abortere en frisk tvilling har man neppe ressurser til å ta seg av ett barn heller. 

Kan se for meg at fex en enslig mor kan bli tøft med to (er som sagt tvilliingmor selv) men hele prosessen er bare grotesk og ikke noe å gå i tog for.

Som sagt må graviditeten være eldre enn 12 uker. Vha ultralyd velges det fosteret som ligger best til for «behandlingen». Så sprøytes, fortsatt vha ultralyd, en gift inn i hjertet på dette fosteret. Etterhvert ser man på ultralyden at hjertet har stoppet og slå. 

Trenger ikke å være kristen mørkemann for å synes at dette er helt jævlig. Er anonym nå, gidder ikke å bli hetsa...

Anonymkode: 73b0b...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du uenig i selvbestemt abort på ensling-foster, da?

Anonymkode: 4b4f8...80d

Nei.

Anonymkode: 73b0b...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt ærlig så mener jeg om at man har så dårlige forutsetninger at man ser seg nødt til å abortere en frisk tvilling har man neppe ressurser til å ta seg av ett barn heller. 

Kan se for meg at fex en enslig mor kan bli tøft med to (er som sagt tvilliingmor selv) men hele prosessen er bare grotesk og ikke noe å gå i tog for.

Som sagt må graviditeten være eldre enn 12 uker. Vha ultralyd velges det fosteret som ligger best til for «behandlingen». Så sprøytes, fortsatt vha ultralyd, en gift inn i hjertet på dette fosteret. Etterhvert ser man på ultralyden at hjertet har stoppet og slå. 

Trenger ikke å være kristen mørkemann for å synes at dette er helt jævlig. Er anonym nå, gidder ikke å bli hetsa...

Anonymkode: 73b0b...88f

Helt enig! Tenk å ville gå i tog for å drepe en frisk tvilling! Syyyykt, sykt

Anonymkode: 4a775...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig! Tenk å ville gå i tog for å drepe en frisk tvilling! Syyyykt, sykt

Anonymkode: 4a775...119

Som er annerledes enn å ta abort på et foster som ikke er tvilling?

Anonymkode: f2802...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig! Tenk å ville gå i tog for å drepe en frisk tvilling! Syyyykt, sykt

Anonymkode: 4a775...119

Da har du misforstått, altså. Ingen "går i tog for å drepe en frisk tvilling". Hele debatten er jo ute av proporsjon hvis noen tror spørsmålet er "for eller imot døde tvillinger"...

Saken er jo den at KrF godt VET at de aldri vil få gjennomslag for å fjerne selvbestemt abort før uke 12, på hvilket foster som helst, friskt eller ikke, flerlinger eller noe annet. Men de driver gjerne hestehandel om andre deler av abortloven. Det er snakk om et énsifret antall kvinner i året som foretar fosterreduksjon på friske flerlinger, og de fleste av dem er uansett trillinger eller flere - noe som gjør svangerskapet mer risikofylt. Men fosterreduksjon dreier seg i all hovedsak om abort av syke fostre.

Dersom man går i demostrasjonstog, så er det ikke "for å drepe en frisk tvilling". Da er det for å få slutt på politiseringen av det som dypest sett er et MEDISINSK og PERSONLIG spørsmål - ikke et religiøst eller politisk. KrF vil score poeng på sitt "livssyn" ved å få slutt på en marginal praksis, men det de oppnår er i bunn og grunn bare å plage noen helt få gravide i året, gjennom å stille dem overfor et umulig valg: alle eller ingen.

Anonymkode: 4b4f8...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig! Tenk å ville gå i tog for å drepe en frisk tvilling! Syyyykt, sykt

Anonymkode: 4a775...119

Hva er forskjellen fra abort på «enslige» fostre? Er tvillingfostre mer verd? Hvis man er for selvbestemt abort, hva er forskjellen?

Anonymkode: 64795...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som er annerledes enn å ta abort på et foster som ikke er tvilling?

Anonymkode: f2802...9be

Jeg er imot abort generelt, tvilling eller ikke tvilling. Nå snakket vi om tvillinger. 

Anonymkode: 4a775...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge KrF så er det tydeligvis bedre å abortere begge tvillinger enn bare den ene. Kan vel bare være religiøse som ser på det som logisk...

Jeg har selv tatt abort pga utviklingsavvik og ville gjort det samme igjen. Nå har jeg tatt NIPT-test for å forsikre meg.

Anonymkode: 97e59...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle er like mye verdt, og jeg hadde verken tatt vekk en tvilling eller trillinger, eller down syndrom, eneste grunnen jeg hadde tatt vekk for er hvis barnet virkelig hadde lidd eller levd bare noen månder

Anonymkode: c06a5...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg uplanlagt gravid med nr 2. Og da hadde jeg nokk tatt abort hvis barnet hadde downs. Men hvis dette hadde vært et planlagt svangerskap hadde jeg IKKE tatt abort med mindre leger hadde anbefalt meg dette. 

Anonymkode: 2569c...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt ærlig så mener jeg om at man har så dårlige forutsetninger at man ser seg nødt til å abortere en frisk tvilling har man neppe ressurser til å ta seg av ett barn heller. 

Kan se for meg at fex en enslig mor kan bli tøft med to (er som sagt tvilliingmor selv) men hele prosessen er bare grotesk og ikke noe å gå i tog for.

Som sagt må graviditeten være eldre enn 12 uker. Vha ultralyd velges det fosteret som ligger best til for «behandlingen». Så sprøytes, fortsatt vha ultralyd, en gift inn i hjertet på dette fosteret. Etterhvert ser man på ultralyden at hjertet har stoppet og slå. 

Trenger ikke å være kristen mørkemann for å synes at dette er helt jævlig. Er anonym nå, gidder ikke å bli hetsa...

Anonymkode: 73b0b...88f

Uenig med deg. Mange årsaker til at man kan ønske å ta bort en tvilling. Alternative for mange av disse vil være å abortere begge fosterene eller vente til etter uke 12 og søke abort i nemd etter en av bokstavene i paragraf 2. Da vil aborten bli utført seinere en nødvendig (dersom det i det hele tatt er mulig?) og det er belastende for den gravide å stå skolerett foran en nemd.

generelt innebærer et svangerskap med flere foster betydelig større risiko både for den gravide og fosterne.

Til dømes:

Man tenker at man kan klare et barn nr 5, men 5 og 6, blir både for dyrt og krevende.

Man har hatt kompliserte svangerskap tidligere og vet at kroppen ikke klarer et tvillingsvangerskap 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig i at det må være greit å ta abort hvis prøver viser at man bærer et foster med DS.

Men uenig i tvillingabort på friske foster. Er enig med han fra KrF, selv om måten han sa det på var uheldig og flåsete. Syns hele konseptet med abort av frisk tvilling (det må gjøres etter uke 12) er grotesk. Dette sier jeg som en ikke-religiøs person, og jeg ser jo på kommentarer på nett at det er flere som meg. Hele greia er uetisk. 

Synes Susanne Kaluza og resten som roper høyest om dette heller burde jobbe for lengre permisjon og rettigheter for tvillingforeldre, jeg rr selv tvillingmamma.

Det verste er at hvis man er uenig i tvillingabort blir man av mange automatisk satt i bås med kristne mørkemenn.

Skal ikke gå i noe tog 8. Mars, for å si det sånn.

Anonymkode: 73b0b...88f

Kan forstå tanken om at man ikke skal abortere vekk ett friskt barn fordi man ikke ønsker flere eller det ikke "gikk etter planen." Men det finnes andre faktorer for at man kanskje er i en situasjon der det å fjerne et foster er et alternativ. Tenker da på mors helse. Jeg er selv i midten av 20årene og har fjernet en god del av livmorhalsen. Vil ha en høyere risiko enn andre for å miste barn sent i graviditeten/svært prematur fødsel og alt det medfører. Noe som øker betraktelig med flere foster. Så jeg kan sette meg inn i problemstillingen noen sitter med. Tenker da spesielt på de som er i en helsetilstand som gjør det enda mer risikabelt å bære frem flere barn. Skal man få barn, med tanke på risikoen med flere foster og utsette seg og de kommende babyene for fare? Eller aldri få barn, fordi man kan få flere foster og dermed sette seg selv/barna en vanskelig situasjon. Jeg har ikke noe godt svar. Det eneste jeg vet er at jeg ønsker så inderlig å få barn en dag. 

 

Jeg setter deg ikke i bås med kristne mørkemenn, forstår hvorfor du er i mot fosterreduksjon av friske foster.  :) 

 

 

Anonymkode: f3e7d...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...