Gå til innhold

Visste ikke at omgangssyken kunne være så ille 😣


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

4-åringen vår har for 1-2 år siden hatt siden hatt omgangssyke, og de to gangene hun kastet opp maks 3 ganger og blitt fort frisk . 

Siden kl 19 i dag har hun kastet opp 10 ganger. Hun drikker vann eller Farris mellom slagene og er fullt kontaktbar. 

Er det normalt med så mye oppkast?

Anonymkode: d8a84...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er nok ikke så uvanlig det, nei. Men det trigges jo også, siden hun får påfyll, du sier hun drikker. Gi blåbærsaft, med skje. To og to skjeer, ikke drikke et glass om gangen. 

Anonymkode: dec8f...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har aldri bare kastet opp et par ganger, så ferdig. Her har det vært full pøs, også i flere dager, kanskje med en pause på flere timer, stigende form og litt matlyst, før det er på’ n igjen. Også vært igjennom Noro Virus med sykehusinnleggelse, så har ikke så veldig god erfaring med omgangssyken 😏

Anonymkode: 1bb5d...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent vann kan for mange trigge oppkast. Drikke store slurker rett fra glass kan og trigge kvalme. Sugerør brukes her, når det kastes mye opp, da sipper man bare litt og litt.

Anonymkode: 6ab9d...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir aldri drikke før de slutter å kaste opp og da bare små slurker i begynnelsen. 

Anonymkode: 66da8...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg gir aldri drikke før de slutter å kaste opp og da bare små slurker i begynnelsen. 

Anonymkode: 66da8...2ad

Det må du gjøre, det er viktig å gi drikke selv om de kaster opp.

Anonymkode: 6ab9d...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter forslag om blåbærsaft, små slurker. Vi pleier å ta en kopp frosne blåbær i blenderen sammen med litt kokende vann. Blir en slags smoothie som barna drikker med sugerør. En liten slurk og en lang pause. Det binder magen. Raspet eple skal ha samme effekt. Små porsjoner gjelder der også. 

Sist jeg hadde omgangssyke tilbrakte jeg nesten et døgn på badegulvet. Jeg satt på do med diaré og ei bøtte i fanget til oppkast, og det føltes som om det aldri skulle ta slutt. Gjennom natta fikk jeg pauser på Max en time mellom brekningene, ofte bare noen minutter. Kan ikke huske at det har vært så ille tidligere, men noen timer med hyppig oppkast er vanlig, både for barn og voksne. 

Anonymkode: 410d3...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det må du gjøre, det er viktig å gi drikke selv om de kaster opp.

Anonymkode: 6ab9d...2ca

 Nei, jeg må ikke det. De blir ikke mindre dehydrert av å ha vann i magen noen sekunder før det kommer opp igjen og så langt tid været ikke oppkastet. Jeg har hatt omgangssyke mange ganger selv også, både som barn og voksen, og jeg drikker aldri mens jeg kaster opp selv heller. Varer det veldig lenge er det selvfølgelig noe annet, men jeg har aldri vært med på at det varer mer enn noen timer. 

Anonymkode: 66da8...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplemost og farris, rist ut kullsyren og gi i små mengder om gangen! Ikke gi bare vann, blir fort dehydrert og da vannet bare kommer opp igjen. Eventuelt kjøp salt Kjeks, andre tørre ting og gi litt og litt. Dette må bare gå sin gang, dessverre. 

Anonymkode: 97939...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det må du gjøre, det er viktig å gi drikke selv om de kaster opp.

Anonymkode: 

Jeg gir drikke for å unngå dehydrering 

Anonymkode: d8a84...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist hun kastet opp var kl 0130 og det var 13.gang hun kastet opp siden kl 19.

Hun har mellom hvert oppkast drukket 50 ml vann på eget initiativ. Farris har hun også fått. Blåbær kom rett opp igjen. 

Kom nettopp på at vannet bør kokes..

 

Håper dette er over snarest 

 

HI

Anonymkode: d8a84...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk anbefalt av lege å gi 5 ml vann (drikke, hva som helst) hvert 10. min ved ekstrem Noro/Rota-virus. Og det fungerte veldig bra. Hadde en sprøyte og hadde alarm på telefonen. Alt over en munnfull kom i retur. Men bittesmå mengder gjevnt og trutt forhindret innleggelse på sykehus. 

Anonymkode: 6cfa9...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fikk anbefalt av lege å gi 5 ml vann (drikke, hva som helst) hvert 10. min ved ekstrem Noro/Rota-virus. Og det fungerte veldig bra. Hadde en sprøyte og hadde alarm på telefonen. Alt over en munnfull kom i retur. Men bittesmå mengder gjevnt og trutt forhindret innleggelse på sykehus. 

Anonymkode: 6cfa9...081

Så lurt. Takk for tips. Best å unngå sykehusinnleggelse. Har dessverre ikke 5 ml sprøyte, men kan gi henne vann med sugerør så drikker hun nok mindre .

 

HI

Anonymkode: d8a84...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff... dette hørtes ikke noe godt ut... masse god bedring til jenta di..❤

Du er en flink mamma som står på så mye for henne mens hun er så dårlig. Er nok godt å ha mamma ved sin side i sånne stunder.  😊

Håper det snur seg etter denne natten.  ❤💝

 

Anonymkode: 1ca95...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn blir jeg noen ganger også. Treåringen min hadde en sånn runde for et års tid siden også. Gikk over og var helt ufarlig, men bare å passe på at hun ikke øbor dehydrert. Drikk ofte og lite! 

Anonymkode: 1b3a7...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som går her er beintøff. Min kastet opp i 1,5 døgn. Ikke konstant og hun klarte delvis å holde det nede. 

Angående drikke så er vann for tøft for magen. Og klarer de bare å holde det nede i fem minutter så rekker kroppen å nyttiggjøre seg sv det. 

Ikke hør på råd om å holde igjen på væske, det er ikke bra. Sugerør er en god idé som flere sier. Da blir skurkene passe store. 

Anonymkode: a2666...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det man gir i drikke kommer opp igjen, så synes ihvertfall jeg at det er lettere å ha noe å kaste opp enn å bare brekke meg på tom mage. Litt rekker kroppen alltids å ta opp. Saft smaker bedre når det kommer opp igjen enn vann, så jeg foretrekker tynn bringebærsaft.

Anonymkode: 03f99...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Uff... dette hørtes ikke noe godt ut... masse god bedring til jenta di..❤

Du er en flink mamma som står på så mye for henne mens hun er så dårlig. Er nok godt å ha mamma ved sin side i sånne stunder.  😊

Håper det snur seg etter denne natten.  ❤💝

 

Anonymkode: 1ca95...89d

Tusen takk 😍 Hun kastet opp for 13.gang kl 0130 i natt og etter dette var det heldigvis slutt. Det hjalp å koke vannet og kun gi bittelitt vann hver gang . 

Hun sovnet ikke ordentlig før kl 0630 og våknet kl 11. I dag har hun god matlyst og er i god form. Så godt at det er over for denne gang. 

Nå må bare jeg og mannen være nazi på håndhygiene for å holde oss friske 🤞

HI

Anonymkode: d8a84...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...