Gå til innhold

Dårlig stemning i familien i helgene. Noen tips?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Etter fullt kjør forrige uke, tenkte jeg at vi skulle ta en rolig helg. Barna sto opp kl 8 og fikk se litt på TV. Eldstemann på 10 år, snakket med en venn på skype. Jeg kom ned etter at jeg hadde dusjet og stelt meg og var i godt humør. Begynte med frokosten, men det var ikke godt nok for minste. Hun skulle HA mat nå. Hun måtte vente til frokosten var klar, men da ville hun ikke spise. Hun er seks år. Frokosten gikk ok, men det ble litt søskenkrangling. Etter frokost ble det også bare krangling mellom de tre og jeg ble helt oppgitt. Til slutt gråt to av tre og mamma inkludert. 

Hvordan få helgen til å gå smooth? Må man komme seg opp og ut tidlig hver eneste dag? Synes det er godt å ta det litt piano jeg. 

Anonymkode: 6f1f9...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde de begynt sånn ved matbordet så hadde jeg slått hånden i bordet og bedt de pelle seg til pokker opp på rommene sine for det er uaktuelt for meg å starte dagen sånn... Tuller ikke. 

Jeg er pedagogisk, opptatt av å se barna og deres behov, følger opp på bekostning av meg selv, men sånt piss fra så store barn det nekter jeg å godta. - Eldste her er 7år,og å snakke sånn til hverandre (klage på treg frokost) og krangle på sånt tøys... Aint happening. 

Vær tydelig, gi konsekvens, snakk sammen etterpå om hvordan dere egentlig vil ha det

Anonymkode: 1c025...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde de begynt sånn ved matbordet så hadde jeg slått hånden i bordet og bedt de pelle seg til pokker opp på rommene sine for det er uaktuelt for meg å starte dagen sånn... Tuller ikke. 

Jeg er pedagogisk, opptatt av å se barna og deres behov, følger opp på bekostning av meg selv, men sånt piss fra så store barn det nekter jeg å godta. - Eldste her er 7år,og å snakke sånn til hverandre (klage på treg frokost) og krangle på sånt tøys... Aint happening. 

Vær tydelig, gi konsekvens, snakk sammen etterpå om hvordan dere egentlig vil ha det

Anonymkode: 1c025...40c

Tro meg, jeg ble ganske så irritert, men det hjelper jo ikke. De blir enda surere av det. Snakket om det etterpå da vi var ute. Vi ble enige om at vi ikke ville ha det slik, men det ble fort glemt da vi var hjemme igjen. Åhh..

Anonymkode: 6f1f9...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke 6 åringen ta seg en yoghurt med en gang hun står opp, så spiser dere frokost sammen når du kommer ned? Da er blodsukkeret ikke fullt så lavt og da kan det hende det hjelper for resten også når ikke noen først har begynt kranglingen. 

Anonymkode: 2f7dd...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7-åringen min står opp lenge før oss i helgene, det har hun gjort fra hun var rundt 5. Har fått beskjed om at hun må smøre seg en brødskive eller ta yoghurt hvis hun er sulten. Jeg skal ikke vekkes kl. 6-7 på lørdager og søndager fordi hun er sulten og ikke gidder å lager seg mat selv. 

Anonymkode: 4c74d...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager å di det.. men det er heller normalt enn unormalt.

Sånn er det med søsken i den alderen. Senk kravene og godta litt krangling. Jeg sier ikke at du ikke skal gripe inn. Men ikke ta det som et nederlag og tenk at dagen er ødelagt. Barn, i motsetning til voksne blir fort venner og godt humør igjen. Man kan starte på nytt bare etter et kvarter.

Anonymkode: 1968c...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får de klar beskjed at de skal spise en og en om de ikke klarer å oppføre seg ved bordet. I morges var det slik. Mellomste pirket på eldste, dyttet stolen under ham osv. Han måtte vente i stua mens alle spiste så fikk han komme. Minste, som er 2 år, våkner tidligst, kl 6.30 så han fikk spise grøt først. Om de ikke oppfører seg, separer jeg dem på hvert sitt rom, eller den ungen som lager mest bråk. 

Anonymkode: bcec7...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Etter fullt kjør forrige uke, tenkte jeg at vi skulle ta en rolig helg. Barna sto opp kl 8 og fikk se litt på TV. Eldstemann på 10 år, snakket med en venn på skype. Jeg kom ned etter at jeg hadde dusjet og stelt meg og var i godt humør. Begynte med frokosten, men det var ikke godt nok for minste. Hun skulle HA mat nå. Hun måtte vente til frokosten var klar, men da ville hun ikke spise. Hun er seks år. Frokosten gikk ok, men det ble litt søskenkrangling. Etter frokost ble det også bare krangling mellom de tre og jeg ble helt oppgitt. Til slutt gråt to av tre og mamma inkludert. 

Hvordan få helgen til å gå smooth? Må man komme seg opp og ut tidlig hver eneste dag? Synes det er godt å ta det litt piano jeg. 

Anonymkode: 6f1f9...d02

Oversultne barn må få en frukt el lign til forrett. 

Anonymkode: 141d4...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Beklager å di det.. men det er heller normalt enn unormalt.

Sånn er det med søsken i den alderen. Senk kravene og godta litt krangling. Jeg sier ikke at du ikke skal gripe inn. Men ikke ta det som et nederlag og tenk at dagen er ødelagt. Barn, i motsetning til voksne blir fort venner og godt humør igjen. Man kan starte på nytt bare etter et kvarter.

Anonymkode: 1968c...4ec

Takk for at du sier det. Jeg er enebarn, så jeg er ikke vant til så høyt konfliktnivå. Blir skikkelig sliten av det. 

Anonymkode: 6f1f9...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har altså tre barn mellom 6 og 10. Rolige helger kan du bare glemme. 

Anonymkode: 542fd...64b

Det stemmer. Jeg mener ikke at helgene skal være rolige, men at de kanskje kan være litt selvdrevne og gjerne leke litt sammen uten den kranglingen hele tiden. Er så høyt konfliktnivå og sura barn at jeg blir sprø. Jeg tåler det meste av vill lek og hyttebygging på stuebordet. 

Anonymkode: 6f1f9...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mine kjeder seg, så krangler de. Og hvis de er sultne, så blir de sure. De kan godt nekte for at de er sultne, men det blir ganske tydelig at blodsukkeret er lavt. 

Jeg synes av og til at det er vanskelig å se akkurat hva som trigger kranglene, noen ganger er de utrolig rause med hverandre, andre ganger er det krise hvis den ene såvidt har kommet borti den andre. Noen ganger kan det hjelpe å ta praten på forhånd - husker dere sist vi skulle spise frokost, hvor trist det var da alle kranglet og var lei seg - sånn vil vi vel ikke ha det når vi skal spise nå, vel? og så minne dem på det hvis det begynner å dra seg til igjen. Hvis det er én som oppfører seg ufyselig (og ja, vi har en sånn en, relativt ofte...), blir han sendt på rommet til han har skjerpet seg. Etter en stund kommer han slukøret tilbake og vil ha en klem og setter seg fint. Han kan også låse seg helt, da kan det hjelpe å si 'skal vi begynne på nytt?' De vil jo gjerne ut av den urimeligheten de har rotet seg inn i, og det er ofte lettere å 'begynne på nytt' enn å innrømme et nederlag. 

Jeg synes kranglingen går i perioder, sikkert i takt med utviklingen deres. 

Opp og ut med en gang hjelper sikkert, men hos oss er det veldig stas å sitte i dyna og se litt på tv om morgenen i helga, og generelt ta det med ro. Og ofte går det jo helt fint også.  I hvert fall en stund..! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi synes det er godt å komme seg ut tidlig i helgene, rett og slett for at konfliktnivået er lavere ute med mer boltreplass. Vi er oppe mellom 6-8 og orker ikke vente på at andre skal stå opp. Så vi er ofte på tur fra kl.9. Og hjemme i 12-13 tiden. 

Anonymkode: d4bd5...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør klar frokost kvelden før og avtal at ungene tar seg mat når e står opp. Glem koselige familiefrokoster.

Kom i gang med dagen i brukelig tid. Legg dere heller litt tidligere hvis dere er slitne. 

Finn på andre ting enn skjermbruk. Ser de for mye TV eller spiller for mye blir de sure.

Anonymkode: ba2e2...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eplebåter og gulerotstenger liggende i kjøleskapet i en bolle vann, dette forsyner de seg av når de står opp. Lavt blodsukker = krangel. 

Men hadde seksåringen oppført seg slik hadde hun fått med seg et tørt knekkebrød på rommet og fått beskjed om å være der til hun kan oppføre seg.

Anonymkode: dbcd5...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har eplebåter og gulerotstenger liggende i kjøleskapet i en bolle vann, dette forsyner de seg av når de står opp. Lavt blodsukker = krangel. 

Men hadde seksåringen oppført seg slik hadde hun fått med seg et tørt knekkebrød på rommet og fått beskjed om å være der til hun kan oppføre seg.

Anonymkode: dbcd5...f9a

Og det hadde hun godtatt? Eller låser du døra?

Anonymkode: 6f1f9...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og det hadde hun godtatt? Eller låser du døra?

Anonymkode: 6f1f9...d02

De har akseptert å bli sendt på rommet og at de kan komme ned når de har tenkt å oppføre seg anderledes. De er selvsagt ikke blid som en sol når de har kommet ned, men de har ikke fortsatt med den oppførselen de ble sendt vekk for. 

Anonymkode: dbcd5...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem felles frokost i helgene. Du kan ikke forvente ungene skal vente med å spise til du gidder stå opp.

 

jeg lager klar skiver og frukt i kjøleskapet på kvelden, så spiser de når de står opp. Vi har koselig lunsj istedenfor frokost!

Anonymkode: fa17d...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og det hadde hun godtatt? Eller låser du døra?

Anonymkode: 6f1f9...d02

Selvfølgelig godtar ungene det hvis vi gir en klar beskjed.

Anonymkode: ba2e2...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig godtar ungene det hvis vi gir en klar beskjed.

Anonymkode: ba2e2...b56

Det gjør ikke mine og det er jeg i grunnen glad for. 

Anonymkode: 6f1f9...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Glem felles frokost i helgene. Du kan ikke forvente ungene skal vente med å spise til du gidder stå opp.

 

jeg lager klar skiver og frukt i kjøleskapet på kvelden, så spiser de når de står opp. Vi har koselig lunsj istedenfor frokost!

Anonymkode: fa17d...0ec

Jeg kom bare 25 minutter etter dem, altså. 😉

Anonymkode: 6f1f9...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør ikke mine og det er jeg i grunnen glad for. 

Anonymkode: 6f1f9...d02

Der har du kanskje svaret på problemet ditt. Du synes det er fint at ungene dine ikke hører på deg og respekterer beskjeder og regler. 

Anonymkode: dbcd5...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet.. La alle ordne seg sin egen frokost. Eller gi 6 åringen litt mat med engang, mens du fikser og ordner. 

Anonymkode: e697e...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...