Gå til innhold

Hvor mye betaler dere til klassekassen i året?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skolen dekker opp tii ett visst beløp , resten må gå gjennom dugnadsalg, loddsalg eller klassekasse jo

Anonymkode: 27464...1b6

Det er faktisk ikke lov.

Anonymkode: 3a16d...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi må selge pizzalodd en gang i året for 400,- fordi de ikke kan kreve penger direkte. Vi ender opp med å kjøpe alle selv, så jeg ville heller betalt inn overskuddet. Det skal visst være frivillig, men loddene blir sendt med hjem i sekken og man må aktivt levere dem tilbake og fortelle at man ikke ønsker å delta. Blir ikke mye uglesett da nei...

Anonymkode: b4bf7...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fire barn og det varierer litt fra klasse til klasse. 

*Minste går i barnehagen der er det 150 kr.

*1 klassingen der er det 100 kr (bittelite kull) 

*5 klassingen 250 kr (største kullet på barneskolen her) 

*6 klassingen 100 kr (ganske stort kull) 

Her blir det purret om man ikke har betalt. Personlig synes jeg en 100 lapp er greit nok, men 250 kr synes jeg er for mye. For 5 trinn så er det snakk om at det samles inn et femsiffret beløp hvert år til gaver. (Leirskole betales av skolen her, ingen egenandel)

Vi klarer oss greit nok, men har ikke god råd. Barna våres har f. eks aldri vært i syden for det har vi ikke råd til. Jeg synes det er en uting at det skal samles inn til store, dyre gaver. Det går fint ann å gi en liten oppmerksomhet som ikke koster skjorta. 

Ho som styrer klassekassa for 5. Trinn er helt sprø i hodet sitt. Nå i går la hun ut på Facebooksiden til klassen at det var 7 stk som ikke hadde betalt inn. Innbetalingen skulle merkes med barnets navn og klasse. De som ikke hadde betalt innen tre dager la hun ut navnet på😳 Det synes jeg er skikkelig ufint å henge ut folk på den måten. Vurderer å kontakte rektor og skolefaglig ansvarlig i kommunen å minne om gratisprinsippet og be de minne klassekontaktene om dette. Gapestokk metoder har jeg lite til overs for.

Jeg har betalt selv om jeg synes det er litt "sure penger", men vet det elever på trinnet som bl. a ikke er med på fritidsaktiviteter fordi de ikke har råd. Da foreldrene har så dårlig råd synes jeg ikke slike klassekasser skal prioriteres. Det blir de jo tvunget til om de ikke vil henges ut. 

Anonymkode: ac906...23e

Oi, dette er langt over streken og absolutt ikke lov!!!

Klassekasse er lov, men det skal være anonym og frivillig innbetaling. Man kan godt foreslå en sum, men om noen betaler 0, noen 25 og noen 200 så er det ingen som kan gå ut med navn. 

Dette må jo klassekontaktene få informasjon om, slik at ingen driver personhets på nett!

Anonymkode: 5916d...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fire barn og det varierer litt fra klasse til klasse. 

*Minste går i barnehagen der er det 150 kr.

*1 klassingen der er det 100 kr (bittelite kull) 

*5 klassingen 250 kr (største kullet på barneskolen her) 

*6 klassingen 100 kr (ganske stort kull) 

Her blir det purret om man ikke har betalt. Personlig synes jeg en 100 lapp er greit nok, men 250 kr synes jeg er for mye. For 5 trinn så er det snakk om at det samles inn et femsiffret beløp hvert år til gaver. (Leirskole betales av skolen her, ingen egenandel)

Vi klarer oss greit nok, men har ikke god råd. Barna våres har f. eks aldri vært i syden for det har vi ikke råd til. Jeg synes det er en uting at det skal samles inn til store, dyre gaver. Det går fint ann å gi en liten oppmerksomhet som ikke koster skjorta. 

Ho som styrer klassekassa for 5. Trinn er helt sprø i hodet sitt. Nå i går la hun ut på Facebooksiden til klassen at det var 7 stk som ikke hadde betalt inn. Innbetalingen skulle merkes med barnets navn og klasse. De som ikke hadde betalt innen tre dager la hun ut navnet på😳 Det synes jeg er skikkelig ufint å henge ut folk på den måten. Vurderer å kontakte rektor og skolefaglig ansvarlig i kommunen å minne om gratisprinsippet og be de minne klassekontaktene om dette. Gapestokk metoder har jeg lite til overs for.

Jeg har betalt selv om jeg synes det er litt "sure penger", men vet det elever på trinnet som bl. a ikke er med på fritidsaktiviteter fordi de ikke har råd. Da foreldrene har så dårlig råd synes jeg ikke slike klassekasser skal prioriteres. Det blir de jo tvunget til om de ikke vil henges ut. 

Anonymkode: ac906...23e

Mente du å skrive  at det skulle samles inn et femsifret beløp til gaver, du skrev ikke feil? Jeg kjente jeg fikk helt rykninger i øya av sånn galskap.

Og den terrorkjerringa på 5 trinn håper jeg du setter på plass. Ta det til rektor og forlang at de stopper henne. Å henge folk ut på den måten kan man ikke gjøre, det er bare ondskapsfullt. ikke nok med at man kanskje har veldig dårlig råd, men man skal jammen meg henges ut til spott og se. Håper foreldre regerer på dette og sier i fra

Anonymkode: 41302...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært noen innbetalinger til klassekasse her. Har fire barn. Tror ikke det er lov.

dvs det er klassekasse, men den fylles vha loddsalg, salg av kaker og panting av flasker. 

Syns mer eller mindre frivillig innsamling av en sum i året høres merkelig ut. Glad det ikke er sånn i vår kommune. Det kan fort bli en greie hvis ett av barna leverer en tom konvolutt. Trenger ikke legge sten til byrden for de som sliter fra før!

Anonymkode: e0e13...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har aldri vært noen innbetalinger til klassekasse her. Har fire barn. Tror ikke det er lov.

dvs det er klassekasse, men den fylles vha loddsalg, salg av kaker og panting av flasker. 

Syns mer eller mindre frivillig innsamling av en sum i året høres merkelig ut. Glad det ikke er sånn i vår kommune. Det kan fort bli en greie hvis ett av barna leverer en tom konvolutt. Trenger ikke legge sten til byrden for de som sliter fra før!

Anonymkode: e0e13...3fd

Ingen skal vite hvem som leverer tom konvolutt.  Hos oss legger ungene konvoluttene i en boks eller skuff og så enten henter klassekontaktene dem, eller får dem på annen måte. Om noen hadde lagt ut navn på hvem som ikke har betalt, eller hvor mange som ikke har betalt, hadde jeg laget skikkelig baluba. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fire barn og det varierer litt fra klasse til klasse. 

*Minste går i barnehagen der er det 150 kr.

*1 klassingen der er det 100 kr (bittelite kull) 

*5 klassingen 250 kr (største kullet på barneskolen her) 

*6 klassingen 100 kr (ganske stort kull) 

Her blir det purret om man ikke har betalt. Personlig synes jeg en 100 lapp er greit nok, men 250 kr synes jeg er for mye. For 5 trinn så er det snakk om at det samles inn et femsiffret beløp hvert år til gaver. (Leirskole betales av skolen her, ingen egenandel)

Vi klarer oss greit nok, men har ikke god råd. Barna våres har f. eks aldri vært i syden for det har vi ikke råd til. Jeg synes det er en uting at det skal samles inn til store, dyre gaver. Det går fint ann å gi en liten oppmerksomhet som ikke koster skjorta. 

Ho som styrer klassekassa for 5. Trinn er helt sprø i hodet sitt. Nå i går la hun ut på Facebooksiden til klassen at det var 7 stk som ikke hadde betalt inn. Innbetalingen skulle merkes med barnets navn og klasse. De som ikke hadde betalt innen tre dager la hun ut navnet på😳 Det synes jeg er skikkelig ufint å henge ut folk på den måten. Vurderer å kontakte rektor og skolefaglig ansvarlig i kommunen å minne om gratisprinsippet og be de minne klassekontaktene om dette. Gapestokk metoder har jeg lite til overs for.

Jeg har betalt selv om jeg synes det er litt "sure penger", men vet det elever på trinnet som bl. a ikke er med på fritidsaktiviteter fordi de ikke har råd. Da foreldrene har så dårlig råd synes jeg ikke slike klassekasser skal prioriteres. Det blir de jo tvunget til om de ikke vil henges ut. 

Anonymkode: ac906...23e

Da håper jeg virkelig at du skriver på siden at dersom navn legges ut, så vil hun bli politianmeldt, siden slik uthenging er absolutt ulovlig. 

Summen er jo også helt avsindig. 

Anonymkode: 48722...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen her betaler en del av leirskolen,  resten må samles inn. 

Eldste betalte vi 200 i året frivilling, en gang før jul og en gang etter jul.  Ingen tvang og ingen uthenging av de som ikke betalte. Det var også kake og loddsalg på juleavslutningen der alle kunne betale det de ville. Ble bare satt opp en boks, ingen som fulgte med på hvor mye du la oppi, eller om du la noe i heletatt. Året før leirskolen var det klassens tur å arrangere sommerfesten (felles avslutning for hele skolen), og da fikk de jo alt overskudd av mat og kakesalg. 

Klassekassen ble brukt til gaver til lærere,  forskjellige aktiviteter gjennom alle 7 år på barneskolen som skolen ikke dekker (kino, is, turer hit og dit,  bussbilletter osv ) og en kjempefin avslutning for alle da de var ferdig i 7.klasse (dette i tillegg til leirskolen). Likevel var det så mye igjen på kontoen, så alle elevene fikk over 300 kroner i en konvolutt siste dagen.. 

I klassen til minste har vi ingen innsamling.  Vi betaler på juleavslutningen for kaker og lodd,  men foreldrene er nok mer gnien for klassen får ikke inn på langt nær så mye penger. De har prøvd med loddsalg, men halvparten gadd ikke selge loddene.  Gaver til lærerne betaler vi 25 kroner hver for til jul og sommer. Samme der, heldig om halvparten av foreldrene gidder å gi de pengene.  

Er ett år til leirskolen,  håper bare klassen får nok penger til å reise. Foreløbig ser det ganske mørkt ut, men håper jo vi får inn nok etter sommerfesten vi skal arrangere i år. 

Denne klassen har ikke kunne bruke klassekassen til noe av de koselige tingene klassen til broren brukte den til. Synes det er så synd foreldrene ikke klarer å se at dersom de anstrenger seg litt, så vil det faktisk komme barna til gode! (Spesielt loddene, der trengte de jo strengt talt ikke kjøpe noen selv, var jo bare å sende ungene ut for å selge!) 

Anonymkode: 273c0...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et foreslått beløp til klassekontakt på 200, men det er helt frivillig. Man kan vippse/overføre om man vil (da vil det jo vise hvem som overfører), legge i konvolutt i hylle om man vil, eller la være om man vil. Det purres ikke direkte, men blir sendt ut en mail om hvor mye som er kommet inn noen uker etter mail med info om hvordan penger kan overføres.

Helt ok, ivaretar gratisprinsippet på en grei måte synes jeg. Det er alltid et tema på foreldremøtet at det skal ivaretas.

Anonymkode: 50459...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk ikke lov.

Anonymkode: 3a16d...974

Som jeg skrev over her kan det hende jeg tar feil. Bare alltid hørt vi sparer til leirskole. Kan være som en her skriver transport vi sparer til

Anonymkode: 27464...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler 100 kr pr år og ingen blir purret på om de ikke betaler. 

Leirskole er helt dekket av kommunen. 

Anonymkode: eb375...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må betale ca 2000,- for leirskole i 6. eller 7. klasse. Vanlig kommunal skole i Akershus.

Anonymkode: cf2fe...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi må betale ca 2000,- for leirskole i 6. eller 7. klasse. Vanlig kommunal skole i Akershus.

Anonymkode: cf2fe...007

Ja, da er det ikke bare oss. Jeg har 1500 fra et eller annet sted. 

Anonymkode: 27464...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som jeg skrev over her kan det hende jeg tar feil. Bare alltid hørt vi sparer til leirskole. Kan være som en her skriver transport vi sparer til

Anonymkode: 27464...1b6

Det kan godt hende du ikke tar feil også, det blir gjort selv om det ikke er lov. Her er det leirskole pengene som samles inn i hovedsak skal gå til. I fjor ble det bråk fordi det ikke var gjort tydelig nok at innsamlingen var frivillig, så hvis det faktisk er sånn at det ikke er lov å samle inn penger til leirskole i det hele tatt, så er det mange som ikke har fått det med seg, ellers ville det blitt enda mer bråk.

Anonymkode: b4bf7...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler ingenting, de får inntekter fra tilstelninger. Kakesalg , lodd, 17-mai ( 6 kl jobber på aktiviteter ) + at de får tilskudd fra fau. 

Men hvor mye vi har betalt for lodd ect opp igjennom kan jo lures på🤔😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske det var anonymt her og! Her har klassekontaktene laget en konto som står i den enes navn som man må betale til. Kan enten betale til kontonummer eller vippse. Så ikke mye anonymt.

HI

Anonymkode: 502c9...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov for skolene å kreve foreldrebetaling for turer i skolens regi, annet enn dekning av kost: https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Innhold-i-opplaringen/Gratisprinsippet Men det er valgfritt for kommunene å tilby leirskole. Regjeringen vil gjøre det lovpålagt med leirskole, forslaget er sendt ut på høring: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-om-endringer-i-opplaringsloven-og-friskoleloven-leirskole-og-skolebytte-i-videregaende-opplaring/id2611029/?expand=horingssvar&lastvisited=aad88a2d-cf7d-4b5d-a270-f60b74e8b479

Imidlertid er det mange skoler der foreldrene organiserer turer for klassen og samler inn penger til det. Det gjøres hos oss, vi betaler ca 200 i året frivillig til klassekassen i tillegg til diverse dugnader e.l. De skal da på en tur i 7. klasse med to overnattinger der ikke skolen er involvert, og elevene må søke permisjon fra skolen. Denne turen ligner veldig på en leirskole. 

Anonymkode: 6c697...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke lov for skolene å kreve foreldrebetaling for turer i skolens regi, annet enn dekning av kost: https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Innhold-i-opplaringen/Gratisprinsippet Men det er valgfritt for kommunene å tilby leirskole. Regjeringen vil gjøre det lovpålagt med leirskole, forslaget er sendt ut på høring: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-om-endringer-i-opplaringsloven-og-friskoleloven-leirskole-og-skolebytte-i-videregaende-opplaring/id2611029/?expand=horingssvar&lastvisited=aad88a2d-cf7d-4b5d-a270-f60b74e8b479

Imidlertid er det mange skoler der foreldrene organiserer turer for klassen og samler inn penger til det. Det gjøres hos oss, vi betaler ca 200 i året frivillig til klassekassen i tillegg til diverse dugnader e.l. De skal da på en tur i 7. klasse med to overnattinger der ikke skolen er involvert, og elevene må søke permisjon fra skolen. Denne turen ligner veldig på en leirskole. 

Anonymkode: 6c697...708

Det er i grenseland, slike turer skal ikke foregå i skoletiden. Om noen foreldre melder dette til Fylkesmannen, er det godt mulig at svaret er at dette er å se på som en "skoletur", og den skal dermed være gratis. Håper også at arrangørene har alle nødvendige forsikringer i orden dersom uhellet skulle være ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...