Gå til innhold

Slitsomt med overnatting...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

8-åringen hadde overnatting forrige helg (hun er yngst av tre søsken), og jeg syns det er fryktelig slitsomt når de våkner så tidlig. De våknet mellom 06-06.30 og begynte da å leke på rommet med en gang. Jeg og mannen og søster ligger vegg i vegg og bror rett under, og det et gammelt hus og veldig lytt. Ingen sover derfor etter at de våkner. Søster og bror blir ganske sure som blir vekket så tidlig.

Men, er det greit å si at de da får sitte på rommet med iPad med lavt volum til kl. er 08? Slik at vi andre får sove? For om det skal være slik, så blir det overnatting en gang i skuddåret.

Anonymkode: f11f4...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er selvfølgelig helt greit! Bare sett det som en betingelse, at de skal være helt stille frem til kl. 08, så de ikke vekker noen, hvis de skal få overnatte ofte. iPad i sengen om morgenen høres koselig ut. Kanskje du kan si de kan liste seg til kjøkkenet og hente seg noe godt å ta med opp i senga også? For eksempel fruktsalat som står klar i kjøleskapet?

Anonymkode: acb16...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor ikke vi har overnattingsgjester i den alderen, det er rett og slett bare slitsomt. 

Anonymkode: 7da54...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er derfor ikke vi har overnattingsgjester i den alderen, det er rett og slett bare slitsomt. 

Anonymkode: 7da54...21e

Nå er det vel ikke for din del det er viktig med overnattingsgjester?

Anonymkode: 293e3...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det vel ikke for din del det er viktig med overnattingsgjester?

Anonymkode: 293e3...953

Selvsagt er det viktig at hele familien er komfortabel med å ha gjester. Om de vekker hele huset slik en fridag og resten av huset ikke synes det er greit så er det lov å si nei. 

Anonymkode: ac2e3...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi vant med at barna våkner mellom 6 og 7 hver dag, så dette hadde nok ikke brydd oss 😅

Men jeg mener også at det er innafor at de fikser seg mat (det går jo an å smøre noen brødskiver klart kvelden før) og setter på barnet eller iPad. 

Personlig er jeg ikke konfertabel med å ligge i senga når 7åringen er våken i huset, men kan sette meg i godstolen med en kaffe eller sofaen og lese litt. Selv uten besøk så ser de på barnetv eller bygger lego (stille lek) frem til 09 her.

Anonymkode: 082b7...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt er det viktig at hele familien er komfortabel med å ha gjester. Om de vekker hele huset slik en fridag og resten av huset ikke synes det er greit så er det lov å si nei. 

Anonymkode: ac2e3...f15

👏👏👏

Anonymkode: 26230...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at man enten får tåle at de våkner så tidlig,ellers får de la være og ha overnattingsbesøk hvis familie blir sure over at de må stå tidlig opp

Anonymkode: a70df...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du seriøst spørre på et forum om det er greit å si at to åtteåringer kan se på iPad om morgenen? Skjønner ikke hva  problemet er...

Anonymkode: 26a62...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke vi det så lytt hjemme. I tillegg ligger barnas stue i en annen etasje enn soverommene. Når de våkner er de enten på rommet, eller i barne-stua med TV og PlayStation. 

Vi står opp 09:00 og lager frokost. 

Barna får ha overnatting 1-2 ganger i mnd, og vi har tre barn. Så vi har ofte overnatting, og gjerne flere samtidig. Det er veldig koselig for barna, både på kvelden og morgenen, og jeg vil ha et åpent hjem for barna og vennene deres. 

Anonymkode: c85c1...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også et åpent hjem, men det er stengt på natta. Vi er en aktiv familie som driver idrett i helgene, sene kvelder og lite søvn går ikke ikke sammen med det. 

Anonymkode: 7da54...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her pleier 7 og 4 åringen å stå opp selv?! De tar seg en yoghurt å ser på nettbrett eller TV. Så står jeg opp  mellom 8 og 9 en gsng. De elsker å slappe av alene om morgenen. 

De holder lydnivået nede, da de vet at jeg begrenser nettbrett tiden med en gang jeg står opp 😂

enkek sak å be dem holde seg rolig til 8. Burde da ikke være et problem med så store barn 😊

Anonymkode: 34a15...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi har også et åpent hjem, men det er stengt på natta. Vi er en aktiv familie som driver idrett i helgene, sene kvelder og lite søvn går ikke ikke sammen med det. 

Anonymkode: 7da54...21e

Det er virkelig ikke sånn at det ene utelukker det andre. Vi har tre barn som er aktive i idrett, og to av dem spiller også soloinstrumenter i kulturskolen, så vi har både stevner og konserter i mange av helgene, i tillegg til at vi voksne har våre treninger. Det tar likevel ikke verken hver helg eller hele helgen. Ikke forstyrrer det noe at den ene av oss reiser på stevne mens den andre er hjemme med barn og overnattingsgjest. Vi klarer fint å få til begge deler!

Anonymkode: c85c1...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo. Overnatting kan være slitsomt. Men hyggelig for barna. Høres lurt ut å finne måter å tilpasse det til familierytmen. 

Og til dere som ikke har overnatting. Hvordan gjør dere det, da? Overnatter aldri barna hverken hos dere eller andre? Eller overlater dere jobben til andre familier?

Anonymkode: 8566f...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...