Gå til innhold

Dere som har barn som har slitt med søvn i mange år.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jenta vår nærmer seg 5 år nå.

Fra første dag har hun vært mye våken. Er noe bedre nå, men våkner fortsatt 5-8 ganger fra hun legger seg til det er morgen. Hvis vi ikke er veldig kjappe å roe henne ned våkner hun helt. Da sovner hun ikke igjen før etter 4-5 timer.

Noen som har hatt barn som har slitt såpass med søvnen som vår? Hvor gamle var de når de begynte å sove bedre?

Anonymkode: aa971...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jenta vår nærmer seg 5 år nå.

Fra første dag har hun vært mye våken. Er noe bedre nå, men våkner fortsatt 5-8 ganger fra hun legger seg til det er morgen. Hvis vi ikke er veldig kjappe å roe henne ned våkner hun helt. Da sovner hun ikke igjen før etter 4-5 timer.

Noen som har hatt barn som har slitt såpass med søvnen som vår? Hvor gamle var de når de begynte å sove bedre?

Anonymkode: aa971...60b

Oi. Og jeg som trodde at treåringen vår som våkner 1-3 ganger per natt var "ille". Vil tro dere er ganske slitne. Har dere snakket med helsesøster om det? Å våkne opp til 8 ganger per natt kan jo umulig være normalt. Kanskje hun har noen tanker, eventuelt å henvise til noen eksperter? 

Anonymkode: 79f87...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to slike. Minste på 9 år fant roen da hun ble ca. 6,5 år. Eldste er 16 år og ble som 11-åring diagnostisert med alvorlig og sammensatt insomni. Han fikk i samme periode adhd-diagnose, selv om han aldri har vært vilter av seg. Vår går fast på Melatonin, det hjelper, men i dårlige perioder, som nå, sover han gjerne bare 4-5 timer usammenhengende hver natt. Minste gikk også på Melatonin av og på noen år, men trenger det ikke nå lenger, heldigvis. 

Anonymkode: 17b5e...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vår førstefødte, som nå er 7år, var slik du beskriver. 

I retrospekt ser jeg et helhetsbilde jeg ikke så når det sto på... Fra han var baby våknet han hver 1-2t hele natten. Når han var 1-3år våknet han hver 2-3time, og fra han var 3-5år ca 2-5 ganger hver natt.

-Vi prøvde ALT. Og det var helt jævlig (unnskyld ordbruken) fordi vi var helt utslitt, og alle mente at vi måtte gjøre noe "feil" og kom med råd uten at vi ba om det. Vi sluttet å si noe om problemene tidlig, men folk så det jo på oss...

Han var mye syk, og slet med forkjølelser. Legene snappet ikke opp, det fant vi ut etter 1,5år, at hver gang han var forkjølet så fikk han mellomøråbettenelse. Helt til trommehinnen sprakk en dag. Da krevde jeg utredning, og kom på ønh spesialist som etterhvert opererte inn øredren. -Det hjalp en del. Barnet hadde jo mindre trykk i ørene når han lå. 
Så fjernet vi falske mandler. Det hjalp på snorkingen (som gjør at de våkner). og til slutt fjernet vi mandlene når han var 3år. 
Det var himmelsk forskjell!! Fra å alltid være forkjølet og syk i 2uker, med lungebettenelser og antibiotikakurer så kunne han nå være "normalt" forkjølet -det varte bare en dag eller to :)

-Men det vi så nå var jo at søvnmønsteret var helt på styr. Jeg linker det til "vane" fra han var liten, og at han frem til nå våknet til fate tider fordi han som mindre (også når han var frisk) våknet av økt tykk i ørene og ubehag kort tid etter at han la seg ned i sengen. ....men ingen lege hørte oss. Vi fikk bare beskjed om å følge de vanlige hs rådene med fate rutiner osv osv.

Til slutt søkte jeg på nett og fant en "søvnlege" som var anerkjent i sitt arbeid med barn. Krevde henvisning og fikk time. Hun var enig i min konklusjon. Og tilbød oss Vallergan (antihistamin som brukes som sovemedisin til barn). Etter litt "frem og tilbake" (jeg var skeptisk) takket jeg ja. Og vi brukte dette i en periode på 2-3mnd. Vallerganen gjorde at han ikke våknet så lett, og når han gjorde det så sovnet han lettere. Sakte men sikkert våknet han kanskje bare 1-2 ganger, strakk seg etter vannflasken selv, og la seg ned igjen...halleluja ;) 

Han fikk en lillebror for et år siden. Og sover seg nå gjennom det meste av gråt og bråk fra han. så jeg vil si at søvnproblemene roet seg når han var ca 5,5år.

 

-Lillebroren er nå booket inn for øredren neste uke. han har hatt to ørebettenelser til nå, og viser samme tendensen til oppvåkninger og ubehag. ØNH legen var så fin sist...han beroliget meg med at disse søvnproblemene IKKE var min feil. Økt trykk pga væske i mellomøret gjør at mange barn våkner. Men ikke alle blir utredet.

 

-Så mitt råd er: Sjekk ut alt medisinsk først... Kanskje ØNH spesialist kunne vært noe? Kort tungebånd (søk "støttegruppe for kort tungebånd " på fb). Søk opp en privat barnelege som jobber med barn og søvn i ditt område.

...jeg ser for meg at nå som hun er så stor så vil det, selv om de grunnleggende problemene (som feks dårlig drenasje i ørene, som er noe man vokser av seg etterhvert som anatomien strekker seg, eller KISS KID) kanskje er over så har hun en ugunstig "søvn vane"? Og dette kan det være godt å få profesjonell hjelp til, når alt annet (medisinsk) er utelukket.

 

lykke til! føler med dere ❤️

Anonymkode: f616e...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...