Gå til innhold

Sliten og slapp treåring som klager på magesmerter daglig.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen tanker om hva det kan være? Noe spesifikke tester og undersøkelser jeg burde kreve av legen? Har dårlig erfaring med legene her, det er fort inn og fort ut så man må egentlig ha kommet frem til diagnose selv før man drar dit..

Anonymkode: a2d1d...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Be om henvisning til barnelege på sykehuset om du ikke blir tatt på alvor. Det første som burde gjøres er full sjekk og blodprøvetaking (burde også sjekkes for cøliaki).

Ikke normalt at en treåring «alltid» er slapp og sliten, men det trenger ikke nødvendigvis være magen hun faktisk har vondt i. Det kan være psykisk, det kan være vondt andre steder osv, barn er ganske store før de faktisk klarer å peke på rett sted for hvor de har vondt, før det er det «alltid» magen.

Anonymkode: e04fc...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få sjekket alt det fysiske i forhold til sykdom og helse først. Finner de ikke noe galt kan det være psykisk og da burde du egentlig være åpen for alle mulige scenarior, dessverre. 

Er ikke meningen å skremme, men for alt i verden KJEMP for at barnet ditt blir hørt, sjekket og sett! ❤️ 

Anonymkode: 342c6...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenker er at det er noe han ikke tåler, spesielt gluten eller melkeallergi

Anonymkode: 3b5ee...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har det pågått?

Kommet helt ut av det blå eller etter en sykdomsperiode?

Her hadde vi masse sykdom i November. Fireåringen hadde i hele desember tilbakevendende magesmerter. Trolig var det ettervirkninger av sykdomsperioden, to omgangssyker og en forkjølelse. Nå har hun vært fin i 14 dager. 

 

Anonymkode: d201b...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville også sjekket for cøliaki, men her må du komme med litt kunnskap selv. De fleste fastleger har nemlig ikke peiling. 

1. Cøliaki kan sjekkes med en blodprøve, MEN den slår ikke alltid ut på barn. Faktisk slår den bare ut på halvparten av alle 2-åringer med cøliaki. Det er likevel verd et forsøk. 

2. Ikke under noen omstendigheter må du kutte ut gluten under en utredning for cøliaki, mange fastleger vet ikke dette og anbefaler å kutte ut gluten for å se om barnet blir bedre. Tvert i mot, gi ham ekstra mye glutenholdig mat. 

3. Be legen om å ta en helt spesiell blodprøve som er en gentest for om han har HLA-DQ2 eller HLA-DQ8. Denne må dere nok vente litt på før svaret kommer, men om han ikke har genet er det minimal sjanse for at det er cøliaki.

4. Be om henvisning videre til barnelege. 

Anonymkode: 2c2d9...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket for melkeallergi Evt andre allergi? Forstoppelse?

 

krev sjekk hos lege, rart du ikke har gjort det alt om han har vært i dårlig form lenge. Sjekk cøliaki, crohns (flere andre symptom?)

hva sier barnehagen? Er han sliten og vond der eller bare hjemme?

 

hvilket kosthold har dere? Mye sukker og usunn mat? Normal mat? Hva med søvn? Sover han godt på natta? Urolig? Nettopp sluttet å sove på dagtid? Fått mindre søsken som krever mer av dere foreldre? 

 

Har dere veldig travle dager? Er han veldig lange dager i barnehagen og full fart på ettermiddag og helger?

Anonymkode: 0de5d...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan og vere blindtarmen. Gutten min gikk i mange uker med blindtarm smerter. Leger tok oss ikke seriøst. Holdt på å gå gale når den sprakk. CRP på over 300 når han blei hasteoperert 🤬 

Anonymkode: a047d...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kan og vere blindtarmen. Gutten min gikk i mange uker med blindtarm smerter. Leger tok oss ikke seriøst. Holdt på å gå gale når den sprakk. CRP på over 300 når han blei hasteoperert 🤬 

Anonymkode: a047d...107

Noe lignende skjedde her og (ikke blindtarmen), barnet vårt døde nesten, jeg var så fly forbanna i etterkant! Vi sendte klager både her og der i etterkant og det ble advarsel til en spesifikk lege. Jeg stoler aldri blindt på leger igjen! 

Anonymkode: dc58e...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noe lignende skjedde her og (ikke blindtarmen), barnet vårt døde nesten, jeg var så fly forbanna i etterkant! Vi sendte klager både her og der i etterkant og det ble advarsel til en spesifikk lege. Jeg stoler aldri blindt på leger igjen! 

Anonymkode: dc58e...9a3

Kan jeg spøre om hva som skjedde? og hvilket sykehus? Har også opplevde dramatiske ting der min datter såvidt overlevde. Dette var høsten 2018 så vi er fortsatt preget

Anonymkode: 0a533...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...