Gå til innhold

Er dette feil å si/skrive?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvis en mann snakker om en kvinne: "Jeg og en annen dame var på et kurs ...", og på samme måte hvis en kvinne snakker om en mann: "Jeg og en annen mann ..." Jeg er ikke kjempegod i grammatikk og rettskriving, men synes alltid dette høres så rart ut. Betyr ikke "en annen" at man snakker om en til som er lik? Slik at "jeg og en annen mann" betyr "jeg og en mann til"? Tenker at det riktige ville vært "Jeg og en mann"? Tar jeg feil?

Anonymkode: 3db91...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem er det som skriver dette da?

Jeg tenker at den som har skrevet det nok bare mener at hun dro på kurs sammen med en dame til, men jeg er enig med deg i at formuleringen er litt klønete. Jeg synes ikke man trenger bruke flere ord enn nødvendig og ville bare skrevet at jeg og en dame var på kurs, ville droppet "en annen".

Anonymkode: c1db3...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvem er det som skriver dette da?

Jeg tenker at den som har skrevet det nok bare mener at hun dro på kurs sammen med en dame til, men jeg er enig med deg i at formuleringen er litt klønete. Jeg synes ikke man trenger bruke flere ord enn nødvendig og ville bare skrevet at jeg og en dame var på kurs, ville droppet "en annen".

Anonymkode: c1db3...d19

Dette er noe jeg har hørt veldig mange personer si. Jeg skjønner selvsagt hva de mener, men jeg synes det høres feil ut, og lurer på om noen som har greie på grammatikk kan forklare meg forskjellen på "jeg og en/ei..." og "jeg og en/ei annen ...."

Anonymkode: 3db91...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg dropper ordet "mann" eller "kvinne" kan jeg bruke ordet "annen". 

"Det var lite folk i lokalet, kun meg og én annen."

Her kan personen være både mann og dame.

 

"Jeg og en annen dame sto i køen."

Her er vi begge damer.

"De eneste i lokalet var meg og en fyr jeg kjente. Men så kom en annen mann inn."

Her referer "annen" til at der allerede fantes en mann i rommet, det kan ikke stå:  

"De eneste i lokalet var meg og ei jente jeg kjenner. Men så kom en annen mann inn." Da må det stå bare: "så kom en mann inn." 

Anonymkode: 4f523...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis jeg dropper ordet "mann" eller "kvinne" kan jeg bruke ordet "annen". 

"Det var lite folk i lokalet, kun meg og én annen."

Her kan personen være både mann og dame.

 

"Jeg og en annen dame sto i køen."

Her er vi begge damer.

"De eneste i lokalet var meg og en fyr jeg kjente. Men så kom en annen mann inn."

Her referer "annen" til at der allerede fantes en mann i rommet, det kan ikke stå:  

"De eneste i lokalet var meg og ei jente jeg kjenner. Men så kom en annen mann inn." Da må det stå bare: "så kom en mann inn." 

Anonymkode: 4f523...4d5

Det er slik jeg har tenkt det er. Takk for oppklaringen!

Anonymkode: 3db91...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...