Gå til innhold

Hvor vanlig er det med dugnad i barnehagen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Basert på en annen tråd her så ble dugnad i barnehagen nevnt. Og da begynte jeg å lure på hvor vanlig dette er? 

Vi har hatt barn i 3 forskjellige barnehager, 2 offentlige og 1 privat. Og dugnad har aldri vært et tema. Har heller ikke hørt om andre barnehager rundt her som har det. Så da lurer jeg på om dette er vanlig i din barnehage?

Anonymkode: e8b96...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her var det dugnad før sommerferien hvert år. Vanlig vedlikehold. Litt oppussing. Offentlig barnehage. Om ikke foreldrene gjorde noe fikk ting forfalle for vedlikeholdspenger lå ikke i budsjettet. 

Anonymkode: 5ade7...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår bhg er det dugnad hvert år. Har reagert på det selv. Privat bhg, stor kjede, vi betaler makspris, og likevel må vi koste, vaske, snekre selv. 😠

Anonymkode: d5283...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dugnad. Kommunal barnehage. Har det på våren etter snø har smelta. Noen ganger gjør vi ting inne også, som å male veggene på et rom. 

Anonymkode: b69a8...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen har ikke dugnad, men det organiseres to foreldreaktiviteter i året, luciafest og sommerfest. I tillegg stiller barnehagen i barnetoget og med aktiviteter på 17 mai, og dette er utelukkende foreldredrevet. Typisk er at foreldre bidrar med mat (kurvfest). Hadde ikke deltatt på arbeidsdugnad. Privat kjedebarnehage, så de får stå for vedlikehold selv!

Anonymkode: 5933b...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jobbet i ulike barnehager, flest kommunale i 20 år og alltid hatt dugnad i mai hvert år. Feie grus, vaske lekeskuret, bygge blomsterkasser, vaske ned lavvoen mm. Det er jo en mulighet til å få gjort mange arbeidsoppgaver på samme tid samt være sosiale, foreldre og de ansatte. 

Ansatte i barnehagen er opptatt av å ta vare på barna i åpningstiden og kan bare få gjort småtterier av praktiske oppgaver. 

Anonymkode: 0b8ad...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dugnad vært år i bhg der barna går/har gått. Da er oppgavene for eksempel: vindusvask, male gjerdet, olje lekeapparater, legge på bark under lekeapparater, ta på ny grus på veien opp til bhg, rake osv. Har også hatt større oppgaver som å sette opp lavvo, bygge drivhus osv. De som kan, stiller opp. Noen tar med bakst, så har vi kake og kaffepause etterhvert. Fått servert pølser noen ganger å, da dugnaden starter når bhg stenger. Så da kan vi ta middagen der. Unga er ofte med, hjelper til litt og leker med hverandre mest. Sosialt. Vi prøver så godt vi kan å stille opp. Bor på Østlandet. 

Anonymkode: f5421...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i en barnehage i Stavanger, FAU pleier å arrangere dugnad før 17 Mai. Det pleier å starte kl 4 å FAU ordner med pølser og is til foreldrene og barna så slipper de å lage middag den dagen . Men i barnehagen til gutten min har de ikke dugnad, begge er kommunale 🙂

Anonymkode: c7888...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor bor dere som har dugnad? 

Anonymkode: 71408...0c1

Oslo

Anonymkode: 0b8ad...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dugnad, ja. Hvert barn (foreldrene) må delta på 3 timer dugnad i året. Man kan betale seg ut av det, men det koster 500,- pr time! I tillegg må vi betale 150 kr måneden for vaktmester. 

Privat barnehage i Møre og Romsdal. 

Anonymkode: e472c...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Barnehagen har ikke dugnad, men det organiseres to foreldreaktiviteter i året, luciafest og sommerfest. I tillegg stiller barnehagen i barnetoget og med aktiviteter på 17 mai, og dette er utelukkende foreldredrevet. Typisk er at foreldre bidrar med mat (kurvfest). Hadde ikke deltatt på arbeidsdugnad. Privat kjedebarnehage, så de får stå for vedlikehold selv!

Anonymkode: 5933b...2c0

Nøyaktig der samme her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dugnad, ja. Hvert barn (foreldrene) må delta på 3 timer dugnad i året. Man kan betale seg ut av det, men det koster 500,- pr time! I tillegg må vi betale 150 kr måneden for vaktmester. 

Privat barnehage i Møre og Romsdal. 

Anonymkode: e472c...08c

1500 for å betale seg ut av en dugnad, det var vilt. Hvor mange barn er det i barnehagen?

Barnehagen jeg jobber i har dugnad en gang hver vår. Det er frivillig å delta

Anonymkode: 07dbf...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

1500 for å betale seg ut av en dugnad, det var vilt. Hvor mange barn er det i barnehagen?

Barnehagen jeg jobber i har dugnad en gang hver vår. Det er frivillig å delta

Anonymkode: 07dbf...64f

Det er 95 barn i barnehagen. Jeg synes det er stiv pris, ja. 

Anonymkode: e472c...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar. Kjenner jeg blir litt fascinert over at det er så mange som har det. Og litt overrasket 😊

Anonymkode: e8b96...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er 95 barn i barnehagen. Jeg synes det er stiv pris, ja. 

Anonymkode: e472c...08c

Og de tar inn nesten 15 000 i mnd til vaktmester, det er og ganske mye synes jeg. I tillegg til 3 timer pålagt dugnad.

Anonymkode: 07dbf...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg jobber har vi dugnad på våren før 17 mai. Både barn og foreldre er med. 

I bhg til barna har barna dugnad i åpningstiden og får ha med seg spade/kost. Vi foreldre samme kveld. 

Fin måte å treffe andre foreldre på. 

Anonymkode: f9b21...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage har vi dugnad høst og vår. De som ikke deltar må betale. Privat barnehage.

Anonymkode: 269d6...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det to dugnader i året, vår og høst. 

Serveres vafler og saft også er oppgavene å rydde uteområdene. Feiing, bære stein, luke og slike ting. 

Frivillig å være med. Kommunal barnehage på sørlandet 

Samme opplegget på skolen før 17.mai. 

Anonymkode: cd6b7...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt barna i tre ulike barnehager.

En av dem, privat, hadde klassisk, årlig dugnad med feiing, planting, rydding og småprosjekter.

En privat hadde ingen foreldredugnad. 

Den siste, kommunale, arrangerte to dugnader i løpet av de årene vi hadde barn der, i forbindelse med flytting til nybygd barnehage, hvor de trengte hjelp til å sette opp skur og levegger og sånt på nytt uteområde. 

Alle arrangerte flere hyggelige sammenkomster i løpet av året hvor de bad foreldre bidra med kake, fruktfat el.l.

Anonymkode: e2e39...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2 dugnader i halvåret av 3 timer.  Alle må stille. Kan du ikke, får du oppgaver å gjennomføre på egenhånd. I Oslo..

Anonymkode: fd0fb...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også dugnad på våren. Kommunal bhg i Oslo. Det er ingen 'sanksjoner' mot de som ikke stiller. Det er sosialt, og en mulighet til å bli litt bedre kjent med foreldrene. Vi maler lister, pusser vinduer, koster sand, oljer krakker som står ute. Spiser suppe og kake. Ungene herjer rundt og synes det er helt topp at foreldrene er i barnehagen sammen med dem. 

Og det er alltid de høygravide trebarnsmødrene med tusen verv fra før som organiserer. Så da blir jeg grundig minnet på at følelsen av å 'ikke ha tid' er relativ. 

Synes det er hyggelig med dugnad, jeg, så lenge det er såpass sjelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...