Gå til innhold

Håndvask - antall ganger per dag?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Leste en tråd engang om at noen mente 6-8 ganger per dag var mye... jeg gikk gjennom en normal sag for meg og tallet var jo høyt! Men føler ikke jeg vasker unormalt mye likevel? Se liste nedenfor:

1Etter dobesøk morgen

2 Etter dobesøk et av barna som må tørkes

3-5 Før jeg lager frokost og skal spise, kanskje en gang mens jeg lager niste pga leverpostei på fingrene, og etter jeg er ferdig for å bli kvitt matsøl. 

6 etter levering på skole/bhg (vasker alltid hender etter å ha vær «ute».

7-10 Etter å ha satt på klesvask og håndtert skittentøy

11-12 Før og etter lunsj

13 Etter rydda inn i oppvaskmaskin 

14 dobesøk 

15 etter butikkbesøk

16 dobesøk

17 etter henting

18-22 før, under og etter middagslaging og spising og vask av unger og bord

23 dobesøk barn

24-26 tannpuss barn

27 dobesøk

28-29 før og etter kveldsmat

30 dobesøk barn

dobesøk/kveldsstell meg 

Blir fort 30 per dag da.

Synspunkter?

Anonymkode: c6407...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har sikkert like mange som deg, bare i løpet av en arbeidsdag på småbarnsavdeling, spesielt når jeg skifter en haug med bleier.

Anonymkode: c8b51...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang jeg har vært ute av døra, ettter dobesøk. Blir en del ganger pr. dag. Kunne aldri lagd mat uten å vaske hendene etter å ha vært på et senter feks. Grøss.

Anonymkode: 823c5...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat som deg, og vasker hendene mine mange ganger pr dag. Her vasker jeg alltid hendene etter dobesøk, når jeg har kastet søppel, og vært ute på butikk eller senter, og satt på en vaskemaskin.

Er det sykdom i hus, så vasker jeg enda mer hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det samme selv. Blir enda flere ganger de dagene jeg er på jobb. Sykepleier. Du er helt normal😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, sykepleier jeg også. Og nå ble jeg faktisk litt overrasket. Jeg vet jeg vasker mye men å se det sånn svart på hvitt? For jeg vasker nok som hi pluss sikkert ørten ganger til på jobb...

Anonymkode: 1aaec...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasker etter egne dobesøk, barna klarer seg selv på do. Vasker før og under matlaging og spising, etter håndtering av skittentøy, etter jeg har vært ute, etter jeg har håndtert penger og andre «urene greier», etter jeg har ryddet ut av handleposer, etter jeg har vasket badet, gulvet eller annet husarbeid og sikkert mye annet jeg ikke kommer på. Jeg vasker definitivt oftere enn 6-8 ganger i løpet av en dag, og mener jeg er ganske normalt renslig. 

Anonymkode: e15cd...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper ikke for å vaske hendene hele tiden, og er ikke overdrevent renslig, men det blir jo fort noen ganger om dagen likevel...

Det ble flere ganger før, når barna var mindre og trengte hjelp på do og sånt, nå er ungene skolebarn og klarer seg stort sett selv, så det er bare etter "meg selv" jeg vasker.

Men jeg vasker også etter hvert dobesøk, etter å ha vært på butikken o.l. (vasker alltid hendene når jeg kommer hjem), vasker hendene opptil flere ganger i løpet av matlaging, rydding etter mat o.l. Vasker hendene etter å ha satt på en vaskemaskin.

Det blir noen ganger i løpet av en dag.

Anonymkode: 70416...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg for Guds skyld huske anonymknappen. Jeg syns dere overdriver voldsomt. Jeg tilstår at jeg ikke vasker hendene etter å ha tissa hjemme. Vasker alltid hendene før jeg håndterer mat/rene kopper, men ikke alltid etter å ha satt på vaskemaskina. Hvis jeg blir tilgriset under matlaging skyller jeg hendene, men vasker ikke med vann og såpe.

Hilsen grisen, som nesten aldri er syk og har brukt null sykedager pga barn i fjor (og i år). 

😜

Anonymkode: 2e3c8...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nå må jeg for Guds skyld huske anonymknappen. Jeg syns dere overdriver voldsomt. Jeg tilstår at jeg ikke vasker hendene etter å ha tissa hjemme. Vasker alltid hendene før jeg håndterer mat/rene kopper, men ikke alltid etter å ha satt på vaskemaskina. Hvis jeg blir tilgriset under matlaging skyller jeg hendene, men vasker ikke med vann og såpe.

Hilsen grisen, som nesten aldri er syk og har brukt null sykedager pga barn i fjor (og i år). 

😜

Anonymkode: 2e3c8...c1c

Hvorfor vasker du ikke hendene etter du har vært på do? Æsj, det er ekkelt at voksne folk ikke såpass hygiene engang

Anonymkode: c8b51...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor vasker du ikke hendene etter du har vært på do? Æsj, det er ekkelt at voksne folk ikke såpass hygiene engang

Anonymkode: c8b51...15f

Vasker jo hvis jeg har bæsja. Pleier ikke å få tiss på fingrene. 

Vasker meg uansett etter dobesøkene når jeg er ute/på jobb. 

 

Anonymkode: 2e3c8...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper jeg vaske hendene ca 6-8 ganger om dagen. Det blir før jeg lager mat og etter toalettbesøk, ikke bestandig jeg bruker såpe heller og som hun over er hverken jeg eller ungene mye syke. Det er mange år siden noen av oss har hatt fravær fra jobb eller skole.

Anonymkode: 7b91a...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vasker etter egne dobesøk, barna klarer seg selv på do. Vasker før og under matlaging og spising, etter håndtering av skittentøy, etter jeg har vært ute, etter jeg har håndtert penger og andre «urene greier», etter jeg har ryddet ut av handleposer, etter jeg har vasket badet, gulvet eller annet husarbeid og sikkert mye annet jeg ikke kommer på. Jeg vasker definitivt oftere enn 6-8 ganger i løpet av en dag, og mener jeg er ganske normalt renslig. 

Anonymkode: e15cd...c6e

Se der ja, du hadde med flere som jeg hadde glemt å få med. Godt å høre det er innafor normalen! 

Anonymkode: c6407...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vasker jo hvis jeg har bæsja. Pleier ikke å få tiss på fingrene. 

Vasker meg uansett etter dobesøkene når jeg er ute/på jobb. 

 

Anonymkode: 2e3c8...c1c

Hvorfor vasker du deg når du har bæsjet da? Pleier du å få bæsj på fingrene.

Anonymkode: c8b51...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå må jeg for Guds skyld huske anonymknappen. Jeg syns dere overdriver voldsomt. Jeg tilstår at jeg ikke vasker hendene etter å ha tissa hjemme. Vasker alltid hendene før jeg håndterer mat/rene kopper, men ikke alltid etter å ha satt på vaskemaskina. Hvis jeg blir tilgriset under matlaging skyller jeg hendene, men vasker ikke med vann og såpe.

Hilsen grisen, som nesten aldri er syk og har brukt null sykedager pga barn i fjor (og i år). 

😜

Anonymkode: 2e3c8...c1c

Da er du litt som min mor. Brekker meg nesten når jeg er hos henne. Badet der er lytt og hun vasker seg ikke etter dobesøk. I tillegg er hun en som som kaster dopapiret i søppelbøtta heller enn i do. Selvsagt sånn ukoselig vippelokk du må dytte over på siden for å få noe nedi. Kommer garantert borti «dritt».  Så er det inn på kjøkkenet for å lage mat ( til meg ). Uten håndvask. Og hun graver opp alle matrester fra sluket på vasken med hendene også uten å vaske seg etterpå. Der nede blir også dørslag med mat satt for avrenning. Kontakt mat -sluk... 

Jeg blir ofte rar i magen etter å ha vært der, men nytter ikke å si noe. Selv mener hun at hun lider av irritabel tarm. Jeg mener hun lider av dårlig hygiene. 

Anonymkode: c6407...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vasker jo hvis jeg har bæsja. Pleier ikke å få tiss på fingrene. 

Vasker meg uansett etter dobesøkene når jeg er ute/på jobb. 

 

Anonymkode: 2e3c8...c1c

... Men du tar på dolokk, spyleknapp etc som du også tok på etter at du bæsja... Derfor vasker man hendene etterpå 🤦‍♀️ Det kalles kontaktsmitte. Deilig at du da overfører det videre. 

Mulig du ikke blir syk, men jeg liker ikke å få andres dritt på meg. - Enda en grunn til å alltid vaske hender når man kommer inn døra hjemme, før man rører mer 😉

Elsker setningen "pleier ikke å få tids på fingrene" 🙈

Anonymkode: 45c25...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor vasker du ikke hendene etter du har vært på do? Æsj, det er ekkelt at voksne folk ikke såpass hygiene engang

Anonymkode: c8b51...15f

Det tenker jeg også. Men de synes vel ikke litt urin/underliv/tarmbakterier gjør noe da? Eller så tror de faktisk at de aldri får noe på seg😂 Man merker jo ikke det.

Anonymkode: c6407...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tipper jeg vaske hendene ca 6-8 ganger om dagen. Det blir før jeg lager mat og etter toalettbesøk, ikke bestandig jeg bruker såpe heller og som hun over er hverken jeg eller ungene mye syke. Det er mange år siden noen av oss har hatt fravær fra jobb eller skole.

Anonymkode: 7b91a...a50

Du vet at det at dere er lite syke antageligvis skyldes gode gener og «flaks»? Kanskje dere sprer bassilusker som vi som ikke er så heldige må slite med? Her i huset hjelper hyppig håndvask å holde sykdom borte iallefall. 

Anonymkode: c6407...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor vasker du deg når du har bæsjet da? Pleier du å få bæsj på fingrene.

Anonymkode: c8b51...15f

Haha! Ikke sant?

Anonymkode: c6407...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

... Men du tar på dolokk, spyleknapp etc som du også tok på etter at du bæsja... Derfor vasker man hendene etterpå 🤦‍♀️ Det kalles kontaktsmitte. Deilig at du da overfører det videre. 

Mulig du ikke blir syk, men jeg liker ikke å få andres dritt på meg. - Enda en grunn til å alltid vaske hender når man kommer inn døra hjemme, før man rører mer 😉

Elsker setningen "pleier ikke å få tids på fingrene" 🙈

Anonymkode: 45c25...d17

Mener det er forska på at mobilen har mer mikrober på seg enn toalettet, så....

Anonymkode: 2e3c8...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker meg ca som beskrevet i hi. 

Alltid konsekvent etter toalettbesøk, med en gang jakken er av etter en tur ute, og før og under matlaging. Barna også. 

I tillegg alt i mellom... Hvis jeg feks har ryddet i sko hylla,

tatt i skittentøy (spesielt 60 graders), vasket gulvet,

tatt ut søpla,

tørket snørr av barna,

skiftet Bleier, 

Klappet hunder/katter eller dyr generelt, 

Hatt sex, 

Etc etc

Jobber i helsevesenet, er ambulansearbeider, og vasker da i tillegg hendene mellom hver pasient og kontakt med utstyr, etter hanskebruk ++ (sprit er falsk trygghet, 60sek håndvask med såpe og vann er best 😉👍) Til gjengjeld så hverken bytter jeg noe særlig Bleier eller har sex på jobb, så kan jo trekke fra noen vask og legge til andre da. 

Anonymkode: 45c25...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener det er forska på at mobilen har mer mikrober på seg enn toalettet, så....

Anonymkode: 2e3c8...c1c

Nå vasker jeg over husets fem telefoner, dørhåndtak og fjernkontroller med antibac ganske jevnlig, nettopp fordi de er en kilde til smitte. OG jeg vasker meg når jeg har vært på do! 

Veldig rart å argumentere med en annen smittekilde for å rettferdiggjøre at man går rundt og sprer tarmbakterier🙈🙄

Anonymkode: e15cd...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener det er forska på at mobilen har mer mikrober på seg enn toalettet, så....

Anonymkode: 2e3c8...c1c

Ikke min🙈 Jeg vasker mobilen ofte. Og de bakteriene er vel heller ikke tarmbakterier og patogener, hudbakterier og snillere «kryp» er det vel mest av der. Bakterier er det jo overalt! Eller, noen smittervern med mobilen på do, legger den på offentlige doer/vasker og tar på den uten håndvask etter dobesøk og da er dennok ekkel ja.

Anonymkode: c6407...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener det er forska på at mobilen har mer mikrober på seg enn toalettet, så....

Anonymkode: 2e3c8...c1c

Og hvor tror du de kommer fra da? 🤷‍♀️

For de som tar på mobil med møkkete hender og aldri vasker mobilen ja... Jeg vasker av mobilen et par ganger om dagen (feks når jeg kommer inn døren etter jobb i forb med at jeg vasker hendene) 

Anonymkode: 45c25...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ikke min🙈 Jeg vasker mobilen ofte. Og de bakteriene er vel heller ikke tarmbakterier og patogener, hudbakterier og snillere «kryp» er det vel mest av der. Bakterier er det jo overalt! Eller, noen smittervern med mobilen på do, legger den på offentlige doer/vasker og tar på den uten håndvask etter dobesøk og da er dennok ekkel ja.

Anonymkode: c6407...508

Smittevern skulle være sitter vel

Anonymkode: c6407...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...