Gå til innhold

Hvordan gjøre sønnen mindre bortskjemte?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mistet akkurat grepet fullstendig ovenfor min 13 år gamle sønn som nektet å ta på seg den eneste rene ullgenseren han hadde fordi den "klør". Han har ikke sensitiv hud, og ullgenseren er i det fineste ull. Alternativet var jo at han ikke kunne reise på slalåm, men det skulle han, men altså ikke i den genseren. Kjenner jeg har nulltoleranse for slike nykker. Barn sulter i hjel, men han kan bare gå med bestemte klær. Har vært ung selv, men kan ikke huske at vi ville ha funnet på å være så kravstore/ufordragelige.

Et annet eksempel er mat. Han vil bare ha èn sort musli og bare et par sorter pålegg. Krise om vi ikke har det. Han er ikke egentlig kresen, men vil bare ha det han liker best. Drittlei. I fjor var han også sur på slutten av ferien fordi han var "lei". Da hadde han fått være med å bestemme reisemål og det meste var lagt opp etter ungenes premisser. 

Har et barn til, men dette er yngre og viser ikke samme takter (foreløpig).

Hvordan håndtere slike situasjoner? 

Anonymkode: d780b...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så han er bortskjemt fordi han ikke vil gå med klær som klør, jøss, så rar du er.

Anonymkode: 77f2e...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så han er bortskjemt fordi han ikke vil gå med klær som klør, jøss, så rar du er.

Anonymkode: 77f2e...e80

Fineste ullkvalitet, over annen genser. Ikke sensitiv hud. Tenker at litt må man tåle. Ønsker ikke oppdra persilleblader.

 

hi

Anonymkode: d780b...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde latt ham velge mellom ull eller å fryse. Hans valg. 

Om vi ikke har «hans» pålegg får han spise skive uten pålegg. Eventuelt kan han gå til butikken å handle et pålegg han liker. 

Om han er sur på slutten av ferien ville han fått beskjed om å være sur en annen plass enn i nærheten av meg. 

Overse nykker hans rett og slett. 

Anonymkode: c2954...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Fineste ullkvalitet, over annen genser. Ikke sensitiv hud. Tenker at litt må man tåle. Ønsker ikke oppdra persilleblader.

 

hi

Anonymkode: d780b...248

Du legger jo opp til et bra forhold. Klør genseren så klør den. Fin ull er ikke nødvendigvis god ull. 

Anonymkode: 82116...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg dine kamper, det er en ullgenser! Han dør ikke av kulde, regner med han skal ha jakke over? 

Jeg hadde aldri ull som barn og jeg frøs ikke, tro dere eller ei... 

 

Anonymkode: 64e19...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha. Dette er tull. Klør genseren må han ha noe annet. Noen klør av ull, trenger ikke være sensitiv for andre stoffer eller ting for det.

Anonymkode: fd014...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fineste ullkvalitet, over annen genser. Ikke sensitiv hud. Tenker at litt må man tåle. Ønsker ikke oppdra persilleblader.

 

hi

Anonymkode: d780b...248

Hjelper ikke om det er fineste ullkvalitet hvis de klør. Å ikke ville gå med klær som klør, gjør han ikke til et persilleblad. Går du med for små sko fordi litt må du tåle?

Anonymkode: 77f2e...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i ullgenseren. La han gå i bomull. Fryser han, er det hans problen. Vil han ikke spise maten dere har, får han la være å spise. Er han sur på ferie, får han være sur et sted hvor han ikke ødelegger for alle andre. Du kan ikke få han til å føle eller mene noen annet enn han føler og mener, men du kan sette grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha. Dette er tull. Klør genseren må han ha noe annet. Noen klør av ull, trenger ikke være sensitiv for andre stoffer eller ting for det.

Anonymkode: fd014...485

Det tåler man helt fint. Man trenger ikke ha det 100% optimalt hele tiden. Men skjønner jo nå hvorfor det er så mange bortskjemte drittunger rundt omkring..

hi

Anonymkode: d780b...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, hysterika skrev:

Drit i ullgenseren. La han gå i bomull. Fryser han, er det hans problen. Vil han ikke spise maten dere har, får han la være å spise. Er han sur på ferie, får han være sur et sted hvor han ikke ødelegger for alle andre. Du kan ikke få han til å føle eller mene noen annet enn han føler og mener, men du kan sette grenser.

Poenget var ikke at det måtte være ull, men at nesten alle klærne han er skitne, fordi han tross gjentatte beskjeder, ikke legger dem i skittentøyet (men under senga). Han kunne gått i varm bomullsfenser, men hadde bare tynne.

 

hi

Anonymkode: d780b...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det tåler man helt fint. Man trenger ikke ha det 100% optimalt hele tiden. Men skjønner jo nå hvorfor det er så mange bortskjemte drittunger rundt omkring..

hi

Anonymkode: d780b...248

Merkelig at din er blitt så bortskjemt da, siden du tydeligvis har fasiten på hvorfor barn blir bortskjemte drittunger......

Anonymkode: 77f2e...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Anonym bruker said:

Det tåler man helt fint. Man trenger ikke ha det 100% optimalt hele tiden. Men skjønner jo nå hvorfor det er så mange bortskjemte drittunger rundt omkring..

hi

Anonymkode: d780b...248

Eh altså...Du spør om råd for DITT bortskjemte barn. Jeg har ikke et bortskjemt barn, og jeg tvinger ikke igjennom klær de sier er ubehagelige.  Det er definitivt ikke en kamp som er verdt å ta.

Hvis du blir flinkere til å velge kamper,  klarer du antakelig å stå ut kampene..

Anonymkode: 6f1d7...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. La han velge antrekk og kle seg selv. Han er 13 ikke 8 år.

2. La han smøre og lage matpakken selv,  er pålegget dyrt kjøper du billig varianten 🤷‍♀️ Er jo ikke viktig om han «bare» liker salami og ost å ikke nughatti f.eks men er problemet at han vil bare ha nughatti så må du bare slutte kjøpe det og be be om andre forslag. Eller straffe « sipping/sutring» ved å si at hvis det er verdens undergang at dere ikke har det må han bare lære seg å like andre pålegg f.eks

3. Si til han at hvis han skal gå «lei» ferien han er med på å velge kan han glemme velge ferie igjen. Og da må han bare bli med på dit dere skal, kjeder han seg ber du han om ideer til hva dere kan gjøre på tur som ikke nødvendigvis koster penger. 

Anonymkode: b0913...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er ikke bortskjemte, men jeg legger meg da ikke opp i hvilken genser en 13-åring velger. Hvorfor i alle dager legger du deg opp i det?

Man velger sine kamper, og jeg ville sagt at det beste for slalåmbakken i dag er superundertøy, også hadde ungdommen måtte kledd seg selv. Han hadde ingen rene tykke gensere, bare tynne, vel da får han ta på seg to stykker utenpå hverandre da.

Han har ingen rene klær fordi han ikke har tatt skittentøyet til vask, nei da får han gå møkkete da. Rote frem en gammel genser fra under sengen. Da blir nok klærne tatt til vask tenker jeg.

Han er sur på slutten av ferien, javel, gå og vær sur et annet sted så jeg slipper se det sier du da. Alle kan være sure av og til, men da trekker man seg litt unna folk så det ikke går ut over andre.

Han vil helst ha frokostblandingen han liker best. Ja, det vil vel de fleste av oss.... Men du trenger ikke kjøpe den mer enn f.eks en gang i uken om du synes den er for dyr eller noe sånt. Så får han forholde seg til det.

Jeg har fire barn, fra 10 til 17 år, ingen av dem er bortskjemt, men slike kamper som du her beskriver gidder jeg ikke ta med dem altså. Om han blir kald i bakken i dag så passer han vel på at den ullgenseren han liker best og som ikke klør er ren til neste gang da.

Anonymkode: 89c24...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde latt ham velge mellom ull eller å fryse. Hans valg. 

Om vi ikke har «hans» pålegg får han spise skive uten pålegg. Eventuelt kan han gå til butikken å handle et pålegg han liker. 

Om han er sur på slutten av ferien ville han fått beskjed om å være sur en annen plass enn i nærheten av meg. 

Overse nykker hans rett og slett. 

Anonymkode: c2954...d27

Signerer denne.

En gang hadde jeg en krangel med mamma ang jakke. Det var vinter og snø, men vi skulle bare kjøre til butikken. Trenger ikke jakke da, mente jeg! Det hele endte med at jeg gikk uten jakke, mamma havna i grøfta og jeg måtte gå hjem (200m) å hente broren min i bare genseren. Learn the hard way! 😅

Jeg måtte og kjøpe egen nugatti, fordi mamma gadd ikke kjøpe ny boks hver uke. 💸💸💸

Anonymkode: a3184...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så slutt å skjemme han bort! Det er jo ikke vanskeligere!!

Jeg har to sønner på 9 år. Er ikke deres klær i skittentøys kurven så blir det ikke vasket. Jeg bestemmer pålegg her i huset. Det er og skal være forskjellig hver uke. De skal smake på nye ting. Vi kaster ikke mat. Jeg lager feks middag som de elsker og som jeg er mindre glad i, alle må spise. Og omvendt!

Rydder de ikke? Ingen data. Gjør de ikke noen få plikter/husarbeid hjemme? Ingen ukelønn. Feks: dekke bord, rydde bord, sortere skittentøy, sette på oppvaskmaskinen, rydde rommet, støvsuge etc.

Blir de sure? Vær sur i senga di.

Jeg har 2 andre mindre barn som ikke trenger å lære sære nykker. Og de to eldste skal faktisk flytte ut om ikke alt for mange år. Da må de ha lært å klare seg selv for jeg skal ikke være dems pute mot verden. De må ha lært at de ikke kan få alt da ting koster, eller bare spise det de vi da mat koster.

Ta grep selv. Dette er kun din skyld og ikke ditt barns.

Anonymkode: fa135...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke bortskjemt. Han er tenåring!

La ham fryse osv som de andre skriver.

Han lærer etterhvert. 

Og det er helt rett at han stritter imot nå og gjør opprør mot deg. Det er en del av prosessen. 

Anonymkode: 7adb5...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det tåler man helt fint. Man trenger ikke ha det 100% optimalt hele tiden. Men skjønner jo nå hvorfor det er så mange bortskjemte drittunger rundt omkring..

hi

Anonymkode: d780b...248

Det er jo helt åpenbart at du ikke har praktisert denne holdningen i oppdragelsen!

Anonymkode: b616c...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bland deg i så mye.

Kjøp den måten du vil kjøpe. Han kan spise eller gå sulten.

La ham kle seg som han vil selv om han velger skittent tøy eller lite klær. La det være hans problem.

Blir han sur så bare la ham være sur men be ham gå et annet sted.

Anonymkode: 27542...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe å gå amok over altså? Han klarer nok å kle seg varmt uten ullgenser.  Når man står slalåm, så er man i konstant bevegelse og man klarer å holde kroppen ganske varm selv uten ull. 

Og at man foretrekker enkelte typer pålegg, er vel heller ikke akkurat noe man behøver å lage stress over?

Ikke gjør deg så vanskelig. Helt ærlig høres det ikke ut som om han er bortskjemt. Det høres mer ut som at du vil at barna alltid skal gjøre hva du sier, uansett hva. 

Anonymkode: 7f103...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fineste ullkvalitet, over annen genser. Ikke sensitiv hud. Tenker at litt må man tåle. Ønsker ikke oppdra persilleblader.

 

hi

Anonymkode: d780b...248

Drit nå i hva han har på, la ham fryse på slalåm og gjøre egne erfaringer. Å true på ham varm genser er jo nettopp å lage persilleblader.

Mht ferien så kan du jo minne om at 13-åringer får lov å fly alene - også med returbillett. 

Anonymkode: 83e73...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt rimelig Gretten selv hvis mannen sluttet å kjøpe favorittypen av pålegg. I stedet for min røkte skinke ble det kokt skinke liksom. 

Med mindre han ønsker seg kun Nugatti og gåselever ser jeg heller ikke grunnen til å være vrang på pålegg. 

Anonymkode: 6f1d7...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fineste ullkvalitet, over annen genser. Ikke sensitiv hud. Tenker at litt må man tåle. Ønsker ikke oppdra persilleblader.

 

hi

Anonymkode: d780b...248

Det er vel kanskje litt seint når det gjelder oppdragelsen.. Siden persillebladet ditt allerede er 13 år, så burde du vel ha hatt den innstillingen litt tidligere..

Anonymkode: 1b555...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...