Gå til innhold

Talentprogrammer


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter som spiller et instrument. Hun har holdt på i drøyt 4 år og har blitt ganske flink. Jeg må fortsatt minne henne på å øve og noen dager griner hun skikkelig på nesa før hun gjør det, men vanligvis øver hun effektivt en drøy halvtime hver dag. Hun liker det, men musikken er ikke "hele livet", idrett, skole og venner er også viktig. (Ikke nødvendig vis i den rekkefølgen. ) det morsomste er turer, konserter og samspillgrupper.

Nå har hun fått mulighet til å prøvespille for å komme med i et talentprogram. Spillelæreren sier hun regner med at hun vil bli tilbudt plassen. Det vil bety mye ekstra opplæring, uten ekstra kostnader. I programmet ligger det både kraftig utvidet spilletid, samspillgrupper, masterclas og mer seriøse konserter.

Datteren min har lyst til å prøve, men jeg er litt betenkt på at det blir for mye og for seriøst. Hun vil om hun blir med bli den aller yngste i programmet. Hun går fortsatt på barneskolen.

Er det noen av dere som selv har vært med i slike talentprogramer eller som har barn som har vært med? 

Jeg er litt redd for at det skal bli for mye slik at hun får hele spillingen opp i halsen og slutter. Er det bedre å vente til hun blir eldre og se om interessen er der da? Hvordan er det å gå ut av et slikt program? Er det da vanlig å slutte helt eller går det greit å gå tilbake til bare å ha vanlige spilletimer?

Anonymkode: ede08...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun kan jo når som helst gå tilbake til kun å ha en time i uka. Dette er jo bare et tilbud. 

Det som også kan skje, er at hun blir inspirert til å øve mer, og at musikken faktisk BLIR hele livet for henne...

Anonymkode: 7fb4c...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun kan jo når som helst gå tilbake til kun å ha en time i uka. Dette er jo bare et tilbud. 

Det som også kan skje, er at hun blir inspirert til å øve mer, og at musikken faktisk BLIR hele livet for henne...

Anonymkode: 7fb4c...c76

Det er litt det jeg lurer på. Er det faktisk så lett å gå tilbake et skritt? Jeg forstår jo at det går an i teorien, men skjer det faktisk?

Jeg har egentlig heller ikke noe ønske om at musikken skal bli "hele livet" for henne. Hun er langt over snittet intelligent og det finnes så mye nyttig å gjøre. Musikken er en god hobby som jeg synes det er fint at hun holder på med nå, men jeg håper jo hun vil bruke det meste av livet på nyttigere ting.

Anonymkode: ede08...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med musikk på et profesjonelt nivå og mener absolutt at det er nyttig😊

Det at hun har blitt oppfordret til å søke på noe slikt betyr ikke at din datter nødvendigvis må bli musiker eller at dette skal ta over hverdagen helt og fullt.

Egentlig er navnet talentprogram helt feil for alle er vi jo talenter. Det burde kanskje heller ha hett fordypningsprogram for det er nemlig det det er. En mulighet for de som viser gode evner og interesser til å fordype seg ekstra. På en kulturskole finnes masse ressurser både hos elever og lærere. De som går på slike program får lengre timer, de får mulighetene til å lære musikkteori og delta på klassetimer og konserter. Kort og godt får de muligheten til å få mer ut av hobbyen sin og til å delta i et fellesskap med andre barn som også har gode evner og viser vilje til å jobbe litt mer.

De barna som går på slike ting er nok jevnt over godt utrustet hjemmefra og mitt inntrykk er at de stort sett også er akademiske "talenter" for å si det slik. Det er jo gjerne sånn at det å være litt god på et område gjerne har en overføringsverdi til andre områder av livet. De som spiller et instrument lærer seg å jobbe systematisk med noe, de lærer å lytte, samarbeide med andre samt å stå frem med de de har øvd på. Alt dette er ting de kan ha masse glede av også på andre livsområder.

Kjenner også til flere som har gått på talentprogram som etter noen år har gått tilbake til å være vanlig elev. De har fått mye ut av det, men ønsker kanskje å bruke den ekstra tiden på andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er litt det jeg lurer på. Er det faktisk så lett å gå tilbake et skritt? Jeg forstår jo at det går an i teorien, men skjer det faktisk?

Eh. Det er jo dere som bestemmer det. Hvis barnet har plass i kulturskolen, så har hun det til dere sier den opp.

Anonymkode: 7fb4c...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nyttårs barn skrev:

Egentlig er navnet talentprogram helt feil for alle er vi jo talenter. Det burde kanskje heller ha hett fordypningsprogram for det er nemlig det det er. 

Det heter det her, faktisk, bare "fordypningstilbud". 

Anonymkode: 7fb4c...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Musikken er en god hobby som jeg synes det er fint at hun holder på med nå, men jeg håper jo hun vil bruke det meste av livet på nyttigere ting.

Elsker holdningene dine. Er også profesjonell musiker, og kan ikke komme på noe nyttigere...

Du kan jo f eks se for deg en barnehage med sangforbud, en begravelse uten musikk, en spillefilm der alle lyder er dialog eller naturlyd, en 17.maifeiring uten marsjer, en radio uten musikk, rosetoget i 2011 uten Kringsatt av fiender...

Anonymkode: 7fb4c...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Elsker holdningene dine. Er også profesjonell musiker, og kan ikke komme på noe nyttigere...

Du kan jo f eks se for deg en barnehage med sangforbud, en begravelse uten musikk, en spillefilm der alle lyder er dialog eller naturlyd, en 17.maifeiring uten marsjer, en radio uten musikk, rosetoget i 2011 uten Kringsatt av fiender...

Anonymkode: 7fb4c...c76

For meg er musikk kjempeviktig for sjelslivet mitt. For min mann er det nok musikken som har motivert ham og holdt ham i live i tunge perioder. Livbøyen hans, rett og slett.

Anonymkode: d5fd9...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

For meg er musikk kjempeviktig for sjelslivet mitt. For min mann er det nok musikken som har motivert ham og holdt ham i live i tunge perioder. Livbøyen hans, rett og slett.

Anonymkode: d5fd9...a44

Samme her.

Men det skinner jo igjennom at HI helst ikke vil sende barnet på fordypningstilbudet...

Anonymkode: 7fb4c...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Jeg driver med musikk på et profesjonelt nivå og mener absolutt at det er nyttig😊

Det at hun har blitt oppfordret til å søke på noe slikt betyr ikke at din datter nødvendigvis må bli musiker eller at dette skal ta over hverdagen helt og fullt.

Egentlig er navnet talentprogram helt feil for alle er vi jo talenter. Det burde kanskje heller ha hett fordypningsprogram for det er nemlig det det er. En mulighet for de som viser gode evner og interesser til å fordype seg ekstra. På en kulturskole finnes masse ressurser både hos elever og lærere. De som går på slike program får lengre timer, de får mulighetene til å lære musikkteori og delta på klassetimer og konserter. Kort og godt får de muligheten til å få mer ut av hobbyen sin og til å delta i et fellesskap med andre barn som også har gode evner og viser vilje til å jobbe litt mer.

De barna som går på slike ting er nok jevnt over godt utrustet hjemmefra og mitt inntrykk er at de stort sett også er akademiske "talenter" for å si det slik. Det er jo gjerne sånn at det å være litt god på et område gjerne har en overføringsverdi til andre områder av livet. De som spiller et instrument lærer seg å jobbe systematisk med noe, de lærer å lytte, samarbeide med andre samt å stå frem med de de har øvd på. Alt dette er ting de kan ha masse glede av også på andre livsområder.

Kjenner også til flere som har gått på talentprogram som etter noen år har gått tilbake til å være vanlig elev. De har fått mye ut av det, men ønsker kanskje å bruke den ekstra tiden på andre ting.

Tusen takk for godt svar. Fint å se at en del går tilbake til vanlige timer.

Anonymkode: ede08...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samme her.

Men det skinner jo igjennom at HI helst ikke vil sende barnet på fordypningstilbudet...

Anonymkode: 7fb4c...c76

Jeg vil gjerne la henne være med på dette, men ikke hvis det betyr at hun må nedprioritere skolearbeid, ikke få tid til venner eller slutte med idrett. Hun har masse glede av musikken, men hun har masse glede av andre ting også. 

Jeg vil heller ikke at hun skal presses for hardt med forventninger om at hun stadig skal prestere. Hun er et barn og skal få fortsette å være det.

Anonymkode: ede08...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil gjerne la henne være med på dette, men ikke hvis det betyr at hun må nedprioritere skolearbeid, ikke få tid til venner eller slutte med idrett. Hun har masse glede av musikken, men hun har masse glede av andre ting også. 

Jeg vil heller ikke at hun skal presses for hardt med forventninger om at hun stadig skal prestere. Hun er et barn og skal få fortsette å være det.

Anonymkode: ede08...742

Uærlig. 

DU syns det hele er unyttig tull, og at skole er det stedet der hun bør prestere, fordi ditt verdisett er som det er.

(Men faktum er jo at de som spiller et instrument får nytte av det i alle andre sammenhenger også. Konsentrasjon, øveferdigheter, utholdenhet, intellektuell utvikling osv.) 

Anonymkode: 7fb4c...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uærlig. 

DU syns det hele er unyttig tull, og at skole er det stedet der hun bør prestere, fordi ditt verdisett er som det er.

(Men faktum er jo at de som spiller et instrument får nytte av det i alle andre sammenhenger også. Konsentrasjon, øveferdigheter, utholdenhet, intellektuell utvikling osv.) 

Anonymkode: 7fb4c...c76

Jeg er helt enig i at hun kan få mye ut av spillingen og hun liker det. Jeg synes det er en fin hobby som jeg håper hun vil fortsette med lenge, men jeg vil ikke at hun skal drive med bare det og jeg vil ikke at hun skal føle at musikken blir så alvorlig at hun mister lysten.

Anonymkode: ede08...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...