Gå til innhold

Jeg mister helt troen på mennesker.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Så i dag kom det frem i en utredning fra eat at vi må endre kostholdet om kloden skal takle befolkning om x antall år. Altså, jorden vil bestå, det er bare vi mennesker og dyr som ikke vil klare å leve her når klimaendringene slår til hvis ikke vi gjør noe. 97 % av forskere er enige, så sannsynligheten for at vi må forholde oss til det er stor. 

Så mye hat over at biffen forsvinner? Altså, ærlig talt, dama har da bare påpekt at hvis vi ønsker en klode i balanse så er det dette som må til. Folk tar det seriøst personlig, som om gunhild stordalen skal fjerne denne livsviktige biffen for å plage folk. 

Hva er greia? Er det så vanskelig å skjønne? 

 

Anonymkode: 2db9e...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hat? Jeg følger ikke med, skjønner jeg. Eller jeg følger med på feil steder. Jeg fikk med meg at noen professorer i ernæring tok til motmæle, men hvor er alt hatet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Anonym bruker said:

Så i dag kom det frem i en utredning fra eat at vi må endre kostholdet om kloden skal takle befolkning om x antall år. Altså, jorden vil bestå, det er bare vi mennesker og dyr som ikke vil klare å leve her når klimaendringene slår til hvis ikke vi gjør noe. 97 % av forskere er enige, så sannsynligheten for at vi må forholde oss til det er stor. 

Så mye hat over at biffen forsvinner? Altså, ærlig talt, dama har da bare påpekt at hvis vi ønsker en klode i balanse så er det dette som må til. Folk tar det seriøst personlig, som om gunhild stordalen skal fjerne denne livsviktige biffen for å plage folk. 

Hva er greia? Er det så vanskelig å skjønne? 

 

Anonymkode: 2db9e...6a0

Jeg har faen og koser meg med biff. Det går til helvete uansett.

Anonymkode: e4d94...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så i dag kom det frem i en utredning fra eat at vi må endre kostholdet om kloden skal takle befolkning om x antall år. Altså, jorden vil bestå, det er bare vi mennesker og dyr som ikke vil klare å leve her når klimaendringene slår til hvis ikke vi gjør noe. 97 % av forskere er enige, så sannsynligheten for at vi må forholde oss til det er stor. 

Så mye hat over at biffen forsvinner? Altså, ærlig talt, dama har da bare påpekt at hvis vi ønsker en klode i balanse så er det dette som må til. Folk tar det seriøst personlig, som om gunhild stordalen skal fjerne denne livsviktige biffen for å plage folk. 

Hva er greia? Er det så vanskelig å skjønne? 

 

Anonymkode: 2db9e...6a0

Greia er vel det at det i følge veldig mange andre, så er det ikke realistisk eller bærekraftig. Personlig så synes det mister litt troverdighet når det kommer fra en person som lever i luksus og som flyr hele verden rundt uten å blunke

Anonymkode: dd97d...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Greia er vel det at det i følge veldig mange andre, så er det ikke realistisk eller bærekraftig. Personlig så synes det mister litt troverdighet når det kommer fra en person som lever i luksus og som flyr hele verden rundt uten å blunke

Anonymkode: dd97d...647

Nettopp. Fru Stordalen har jeg null respekt for.

Anonymkode: e4d94...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Greia er vel det at det i følge veldig mange andre, så er det ikke realistisk eller bærekraftig. Personlig så synes det mister litt troverdighet når det kommer fra en person som lever i luksus og som flyr hele verden rundt uten å blunke

Anonymkode: dd97d...647

Det er vel ikke akkurat noe hun selv har funnet på, det er det jo forskere som har gjort. 

Men folk blir skikkelig fra seg hvis noe truer kjøttkakene deres. Jeg fikk en vegetarburgeroppskrift som reklame i feeden min på Facebook. Kommentarfeltet var fullt av rasende gubber som skrek opp om at de ble påtvunget kaninfor. 

Jeg tror dessverre det vil gå veldig tregt å få til en slik endring i den brede befolkning. Folk er veldig lite endringsvillige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Det er vel ikke akkurat noe hun selv har funnet på, det er det jo forskere som har gjort. 

Men folk blir skikkelig fra seg hvis noe truer kjøttkakene deres. Jeg fikk en vegetarburgeroppskrift som reklame i feeden min på Facebook. Kommentarfeltet var fullt av rasende gubber som skrek opp om at de ble påtvunget kaninfor. 

Jeg tror dessverre det vil gå veldig tregt å få til en slik endring i den brede befolkning. Folk er veldig lite endringsvillige. 

Salget av kjøtt går vel stadig nedover? Og vi kan jo håpe at disse sure, gamle gubbene dør ut før det er for sent. Vi er ikke vegetarianere, men jeg merker at kjøttforbruket nærmest av seg selv har gått masse tilbake her hjemme. Vi har aldri kjøttkaker eller karbonader. Spiser maksimalt 400 g karbonadedeig i uka (fordelt på oss syv i familien). Svært sjelden vi spiser andre former for storfekjøtt eller svinekjøtt. Har inntrykk av at det er skildre mine venner også. Mer linser, bønner og grønnsaker, og mindre kjøtt. 

Anonymkode: d4b03...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo si det er en smule provoserende med slikt prat fra en som åpenbart forbruker så uendelig mye mer ressurser enn hvermannsen. Om Gunnhild Stordalen spiser bare lokaldyrket kål mens hun flyr privatfly rundt i verden så håper jeg hun har en litt flau smak i munnen.

Så er det klart at mat sammen med alt annet forbruk påvirker klimautslipp og vi kunne alle flydd mindre, spist lokale grønnsaker, syklet og gått, vært flinkere på gjenbruk osv. 

Anonymkode: 93ed8...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten er at jorden ikke kan huse en stadig økende befolkning, og det er begrensning i befolkningsveksten man må gjøre noe med først og fremst. Personlig er jeg vegetarianer så hvis biffen forsvinner så plager ikke det meg, men jeg ser ikke at forandring av matvaner skal redde jorden hvis vi fortsetter å øke befolkningstallet. Det vi egentlig trenger er en pandemi som senker befolkningstallet drastisk, men det er ikke politisk korrekt å si.

Anonymkode: ee7a2...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Salget av kjøtt går vel stadig nedover? Og vi kan jo håpe at disse sure, gamle gubbene dør ut før det er for sent. Vi er ikke vegetarianere, men jeg merker at kjøttforbruket nærmest av seg selv har gått masse tilbake her hjemme. Vi har aldri kjøttkaker eller karbonader. Spiser maksimalt 400 g karbonadedeig i uka (fordelt på oss syv i familien). Svært sjelden vi spiser andre former for storfekjøtt eller svinekjøtt. Har inntrykk av at det er skildre mine venner også. Mer linser, bønner og grønnsaker, og mindre kjøtt. 

Anonymkode: d4b03...5ac

Kjøttforbruket synker ikke. Det øker fortsatt. Siden 1960 har kjøttforbruket i Norge nesten doblet seg og det har steget de siste årene også.

Anonymkode: 84fb4...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør her: De færreste som sitter på rumpa her inne, har en BMI som rettferdiggjør noen kritikk av Gunhild Stordalen. Budskapet hennes går ut på å overspise mindre, ikke å reise mindre med privatfly.

Anonymkode: 3071c...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hør her: De færreste som sitter på rumpa her inne, har en BMI som rettferdiggjør noen kritikk av Gunhild Stordalen. Budskapet hennes går ut på å overspise mindre, ikke å reise mindre med privatfly.

Anonymkode: 3071c...a5b

Live AS You preach er det noe som heter...

Anonymkode: 8985a...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler ikke på at et lavere kjøttforbruk er synt for kroppen. Men proteiner må vi ha. Soya, linser, bønner o.l. produseres det ikke mye av her i landet, så det blir import og dertil transport for å få det hit. For at miljøregenskapet skal bli bra må vi i alle fall erstatte kjøttet med mat produsert i Norge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Live AS You preach er det noe som heter...

Anonymkode: 8985a...214

Det er jo nettopp det hun gjør, i hvert fall av utseendet å dømme.

Anonymkode: 3071c...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superdolly skrev:

Hat? Jeg følger ikke med, skjønner jeg. Eller jeg følger med på feil steder. Jeg fikk med meg at noen professorer i ernæring tok til motmæle, men hvor er alt hatet?

Sjekk kommentarfeltet. Håper virkelig ikke de er representative for Norges befolkning. 

Anonymkode: 2db9e...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo nettopp det hun gjør, i hvert fall av utseendet å dømme.

Anonymkode: 3071c...a5b

Om hun så spiser bare kål vil hun forurense uendelig mye mer enn de som spiser sine kjøttkaker i ro og fred på et sted, men ikke overforbruker reiser og annen luksus.

Anonymkode: 93ed8...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at uansett om hun er steinrik og helt sikkert bruker altfor mye co2 på flyturene sine, så GJØR hun i hvert fall noe. Og hun får med seg mange andre innflytelsesrike folk. Og hun får masse medieomtale og oppmerksomhet rundt temaet. Det er nok av dem som ikke gjør en dritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Om hun så spiser bare kål vil hun forurense uendelig mye mer enn de som spiser sine kjøttkaker i ro og fred på et sted, men ikke overforbruker reiser og annen luksus.

Anonymkode: 93ed8...b08

At hun liker å reise er ikke noe argument for at vi andre skal overspise, spesielt når vi allerede er bælfeite til sammenligning.

Anonymkode: 3071c...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sannheten er at jorden ikke kan huse en stadig økende befolkning, og det er begrensning i befolkningsveksten man må gjøre noe med først og fremst. Personlig er jeg vegetarianer så hvis biffen forsvinner så plager ikke det meg, men jeg ser ikke at forandring av matvaner skal redde jorden hvis vi fortsetter å øke befolkningstallet. Det vi egentlig trenger er en pandemi som senker befolkningstallet drastisk, men det er ikke politisk korrekt å si.

Anonymkode: ee7a2...a3e

Akkurat dette. Vi mennesker er jo ikke smarte nok til å sørge for fremtidige generasjoner. Så kanskje vi bare må ha en pandemi i stedet. Trist at det er eneste «håpet». Er jo nettopp derfor jeg mister troen på mennesker. 

Anonymkode: 2db9e...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, det er skremmende. Anbefaler nok en gang boka til Noah Hariri. Innsiktsfullt om hvordan vi har kommet hit. 

For å være ærlig tror jeg ikke det er så mye vi som enkeltindivider kan gjøre. Naturen pleier å ordne opp selv..... om det er på brutalt vis ved en pandemi eller noe annet.

Er mest bekymra for at vi ikke har reservelager av korn lenger her til lands.... jeg er brødspiser 😊

Har lyst til å si at enkelte av forslagene det kommes med er direkte latterlige. Mgds om å tvinge eldre og demente på sykehjem til å spise bønner og linser i st for kjøtt var toppen av idioti. DET var det ikke rart at folk reagerte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat dette. Vi mennesker er jo ikke smarte nok til å sørge for fremtidige generasjoner. Så kanskje vi bare må ha en pandemi i stedet. Trist at det er eneste «håpet». Er jo nettopp derfor jeg mister troen på mennesker. 

Anonymkode: 2db9e...6a0

Spot on. Hjernene våres er for primitive til å tenke så langsiktig vi må for å berge fremtidige mennesker (og andre dyr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At hun liker å reise er ikke noe argument for at vi andre skal overspise, spesielt når vi allerede er bælfeite til sammenligning.

Anonymkode: 3071c...a5b

Hun burde gå foran med et godt eksempel på flere områder. Jeg er ganske sikker på at det er mange som forbruker mye mindre enn det hun gjør, uansett hva de spiser

Anonymkode: dd97d...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Greia er vel det at det i følge veldig mange andre, så er det ikke realistisk eller bærekraftig. Personlig så synes det mister litt troverdighet når det kommer fra en person som lever i luksus og som flyr hele verden rundt uten å blunke

Anonymkode: dd97d...647

Der sa du det... 👍

Anonymkode: 1abab...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun burde gå foran med et godt eksempel på flere områder. Jeg er ganske sikker på at det er mange som forbruker mye mindre enn det hun gjør, uansett hva de spiser

Anonymkode: dd97d...647

Nå er det jo sånn at hun er alvorlig syk og mest sannsynlig ikke kommer til å leve lenge nok til å oppleve de store klimaendringene. Så det at hun gidder å bry seg må da være verdt noe i seg selv. Så må du gjerne fortelle deg selv at det er bare å droppe alle tiltak fordi hun ikke gjør nok. Det er dine barn som skal vokse opp på denne kloden. 

Anonymkode: 2db9e...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nå er det jo sånn at hun er alvorlig syk og mest sannsynlig ikke kommer til å leve lenge nok til å oppleve de store klimaendringene. Så det at hun gidder å bry seg må da være verdt noe i seg selv. Så må du gjerne fortelle deg selv at det er bare å droppe alle tiltak fordi hun ikke gjør nok. Det er dine barn som skal vokse opp på denne kloden. 

Anonymkode: 2db9e...6a0

Jeg har ikke skrevet et eneste sted at det er bare å droppe alle tiltak

Anonymkode: dd97d...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...