Gå til innhold

Droppe ut av skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min går 1 året på vidergående. De siste ukene har 2 kompiser som har sluttet på skolen. De skal jobbe i firmaet til faren sin(snekker og rørlegger) 

Gutten min synes de er heldige pga skole er kjedelig. Men er det egentlig så smart å droppe ut av skolen? 

Anonymkode: a82cc...57c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min går 1 året på vidergående. De siste ukene har 2 kompiser som har sluttet på skolen. De skal jobbe i firmaet til faren sin(snekker og rørlegger) 

Gutten min synes de er heldige pga skole er kjedelig. Men er det egentlig så smart å droppe ut av skolen? 

Ja, det er veldig smart. Finnes masse forskning som viser at avbrutt vgs gir stor avkastning i framtida. 

Altså, seriøst? "Er det egentlig så smart?"

Anonymkode: b97e3...19b

Skrevet

Ikke smart.

Anonymkode: 09ff7...4a7

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er veldig smart. Finnes masse forskning som viser at avbrutt vgs gir stor avkastning i framtida. 

Altså, seriøst? "Er det egentlig så smart?"

Gutten min sier at etter 4 år i faren sitt firma kan dem ta fagbrev. Jeg vet ikke om det er sant

Begge disse guttene er " rikmansgutter" . Vet ikke om det har noe å si. Men dem er vel vant med å få det dem vil 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gutten min sier at etter 4 år i faren sitt firma kan dem ta fagbrev. Jeg vet ikke om det er sant

Begge disse guttene er " rikmansgutter" . Vet ikke om det har noe å si. Men dem er vel vant med å få det dem vil 

Man får ikke ta fagbrev dersom man mangler skolegangen. 

Skrevet

Man kan ta fagbrev som privatist etter å ha jobbet i fem år tror jeg det er, og om dette er gutter som skal "arve" fars bedrifter har de sikkert ikke vondt av å starte på gulvet som håndtlanger og gå alle stegene i bedriften de etterhvert skal arve.

Men jeg tror man går glipp av en del sosialt ved å droppe ut av skolen, man lærer også en del grunnleggende på skolen som er greit å ha med seg videre i livet. Det er snakk om basiskunnskap som bør være allmenn lærdom i fag som historie, naturfag osv.

Har selv en gutt som går i 2.klasse og skal ut som lærling fra høsten av, han taper nok litt penger på å gå skoleveien fremfor å jobbe, men jeg mener han vinner på det på andre områder. Han får med seg en del lærdom, han gjennomfører noe og får papirer på det. Veien blir til mens man går, og kanskje vil han etterhvert ta påbygg og gå videre på skole. Man taper aldri på å gå skole, men man kan tape på å la være....

Anonymkode: f3c69...f21

Skrevet

Selvfølgelig er det ikke smart. På yrkesfag er det to korte skoleår på skolen, inkl minimum enten én dag pr uke ute i bedrift eller to-tre perioder à to-tre uker i bedrift. Da får elevene grunnleggende og nødvendig undervisning i naturfag, matte, samfunnsfag, engelsk og norsk, pluss kroppsøving, i tillegg til programfag som er relevante for yrkesfaget de har valgt. 

Etter fem år i praksis, uten skole, kan man likevel gå opp til fagprøve, men da uten å ha teorifaglig styrke. 

Anonymkode: 9a370...c5c

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, du kan ta det som privatist om du har god erfaring i faget. De krever at du har jobbet i 5 år.

https://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/fagbrev_og_svennebrev

Anonymkode: f3c69...f21

I teorien, ja. Jeg har til gode å se en skoledropout som tar svenneprøven tidlig i 20-årene uten skolegang. Jobber selv med å skaffe voksne uten skolegang fagbrev, og jeg skal love deg at det ikke er så enkelt. Som mor ville jeg gjort alt for at barnet mitt skulle fullføre videregående skole!

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man får ikke ta fagbrev dersom man mangler skolegangen. 

Klart man kan! Det har jeg gjort selv. Jeg hadde da jobbet i 100% ved samme arbeidsplass i 5 år, gikk opp til eksamen og har i dag fagbrev på lik linje med andre som tok skolegangen. Det er flere veier til fagbrev, altså. 

Men å fullføre skolegangen så tidlig som mulig er jo helt klart å anbefale uansett. Men det går som oftest bra om ikke også. 

Anonymkode: c2192...962

Skrevet

Det er ikke lurt. Livet består av mer enn å få seg en jobb og tjene penger. 

Jeg vil at mine barn skal kunne språk, kjenne handlingen i Peer Gynt og vite hva den kalde krigen var. 

Skrevet

Jeg var ferdigutdannet som 28-åring. Grovt regnet får jeg da jobbe i 60 år.  Heldiggrisene som dropper vgs kan plusse på 8-9 år til i arbeidslivet. Bør like å jobbe :)

Anonymkode: 1b16c...554

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Jeg var ferdigutdannet som 28-åring. Grovt regnet får jeg da jobbe i 60 år.  Heldiggrisene som dropper vgs kan plusse på 8-9 år til i arbeidslivet. Bør like å jobbe :)

Hehe, der snek det seg inn en tastefeil. Forhåpentligvis ikke 60 år for å få pensjon får jeg håpe!

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er skolen bare kjedelig, eller sliter han på skolen?

Hvis det bare er kjedelig, synes jeg han kan bite i det sure eple, og gjennomføre. Men sliter han, og kan skaffe seg en jobb, kan det være verdt ett forsøk. 

Anonymkode: 3435f...ba4

Skrevet

Jeg jobbet 5 år etter ungdomsskolen og tok svenneprøven. Syns skolen var bortkastet for meg som tar yrkesfag, og mener det fortsatt. 

Anonymkode: 358b4...5b8

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobbet 5 år etter ungdomsskolen og tok svenneprøven. Syns skolen var bortkastet for meg som tar yrkesfag, og mener det fortsatt. 

Så du mener at skolen ikke i det hele tatt  kunne lært deg noe som helst? 

Skrevet

Nope, totalt bortkastet tid. Har virkelig bedre ting å bruke tiden på enn å lese Per Gynt 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener at skolen ikke i det hele tatt  kunne lært deg noe som helst? 

Smaken er som baken. Skole passer perfekt for noen, mens jobb passer perfekt for andre. I dagens samfunn er det høyt fokus på å en utdannelse. Broren min har millioninntekt, men null utdanning. Han droppa ut og tok fagbrevet senere og har jobbet seg oppover. En kompis utdannet seg til samme stilling, og har nå ett høyt studielån som må betales ned. (Jeg sier ikke at alle som dropper ut vil få millioninntekt, men poenget er at skole er ikke løsningen for alle)

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Smaken er som baken. Skole passer perfekt for noen, mens jobb passer perfekt for andre. I dagens samfunn er det høyt fokus på å en utdannelse. Broren min har millioninntekt, men null utdanning. Han droppa ut og tok fagbrevet senere og har jobbet seg oppover. En kompis utdannet seg til samme stilling, og har nå ett høyt studielån som må betales ned. (Jeg sier ikke at alle som dropper ut vil få millioninntekt, men poenget er at skole er ikke løsningen for alle)

Men å få seg en jobb og jobbe seg opp uten utdannelse, blir jo vanskeligere og vanskeligere. De færreste oppnår millioninntekt på den måten nå lenger

Anonymkode: c96f4...418

Skrevet

Kjempe dumt å droppe ut av skolen. Jeg anbefaler sterkt fullføre skolen og i tillegg ta påbygg. Dette fordi at hvis det skjer en arbeidskade eller man overbelaster ryggen at man har noe å falle tilbake på :) heller spørr sønnen din hva han syntes er så kjedelig.... evt oppfordre han til å ha en deltidsjobb evt i tillegg til skole

Anonymkode: cfe8b...c7b

Skrevet

Har man en far som eier sitt eget firma, som går bra. Så er det jo greit for de guttene, de er jo da sikret full jobb, og etter 5 år kan de ta fagbrev, og mest sannsynlig skal de overta bedriften.

Skoletaperen i klassen vår, gjorde dette. Og i dag er han eieren av farens firma, og gjør det svært bra.

Men nå er ikke dette løsningen for alle, de fleste har jo ikke foreldre, som kan gi de full jobb og på sikt en bedrift.

Her droppet mitt barn ut etter første året på videregående, barnet har slitt psykisk i flere år, og nå ble det for mye. Men barnet har fått seg en jobb, bare deltid. Men det er uansett nok, nå som barnet sliter. Så har barnet planer om å ta et videregående fag i året, og jobbe, så det får generell studiekompetanse, og kan studere senere. Nå aner jo ikke barnet hva det vil bli heller. 

Dette er selvfølgelig ikke hva vi ønsket, men sånn ble det, og jeg håper virkelig det ender med en utdannelse til slutt. 

Anonymkode: 37ebf...e1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...