Gå til innhold

Noen som jobber på NAV her????🤒

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er saken. 

Jeg har migrene. For en tid tilbake fikk jeg munn-hånd og fotsyken å var derfor borte fra jobb. Nå vil arbeidsgiver at jeg skal signere på ett papir slik at jobben får refundert tilbake pengene hvor jeg var borte.  På dette papiret står det at jobben krever penger fra nav pga kronisk sykdom! Det er snakk om tre dager med egenmelding. Da jeg ringte meg inn syk informerte jeg de om hvordan syk jeg var, dette også med tanke på om jeg smittet kollegaer eller andre jeg møter på jobben. Da jeg ringte snakket jeg med sjefen så årsaken viste vedkommende om. 

spm mitt er, har arbeidsgiver lov til dette? Er ikke dette misbruk av systemet? Jeg mener, hadde jeg vært hjemme med migrene er det en ting men jeg var jo hjemme pga noe helt annet. Å jobben søker om refusjon pga kronisk sykdom.

Jeg er hjemme med migrene Max 2 dager/år. 

Anonymkode: b2a29...3b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet forresten at man kan reise på jobb med denne sykdommen. MEN, jeg ble skikkelig dårlig å var hjemme pga dårlig allmenntilstand. Ikke kunne jeg møtt kunder  da jeg så helt grusom ut. Smerter hadde jeg også.

hi

Skrevet

Min arbeidsplass fikk fritak for egenmeldingsperioden fordi jeg har migrene. Jeg er ikke forpliktet til å fortelle om hvordan syk jeg er om jeg er syk, så derfor gjaldt det uansett om jeg hadde migrene eller var forkjølet. Ble jeg sykmeldt, fikk nav diagnosen og da kunne det stille seg annerledes. 

Men uansett lurt å gjøre da antall anfall oftest blir hyppigere jo eldre man blir til de igjen ofte avtar i overgangsalder. 

Anonymkode: e251e...816

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Min arbeidsplass fikk fritak for egenmeldingsperioden fordi jeg har migrene. Jeg er ikke forpliktet til å fortelle om hvordan syk jeg er om jeg er syk, så derfor gjaldt det uansett om jeg hadde migrene eller var forkjølet. Ble jeg sykmeldt, fikk nav diagnosen og da kunne det stille seg annerledes. 

Men uansett lurt å gjøre da antall anfall oftest blir hyppigere jo eldre man blir til de igjen ofte avtar i overgangsalder. 

Anonymkode: e251e...816

Gjaldt det uansett? Det høres liksom så rart ut i mine ører. Jeg tenker det nesten er misbruk av systemet. Å få penger pga noe som ikke har noe med min kroniske sykdom å gjøre. Om du skjønner 😊. Jeg har mye migrene men sjelden jeg er borte fra jobb. De verste anfallene kommer ofte etter jobb/ferie/fri osv🙈🙈🙈.   Hi

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Gjaldt det uansett? Det høres liksom så rart ut i mine ører. Jeg tenker det nesten er misbruk av systemet. Å få penger pga noe som ikke har noe med min kroniske sykdom å gjøre. Om du skjønner 😊. Jeg har mye migrene men sjelden jeg er borte fra jobb. De verste anfallene kommer ofte etter jobb/ferie/fri osv🙈🙈🙈.   Hi

Ja, det gjeler uansett hvorfor du er syk. Men de får nok ikke det, på det grunnlaget som du skisserer. Det må innhentes erklæring fra din fastlege på at du trenger fritak for egenmeldingsperioden. Min arbeidsgiver prøvde seg og på det, de gjorde det samme med meg, ga meg noen papirer som de sa jeg måtte signere. Da hentet Nav inn opplysninger hos min fastlege, min fastlege sa som sant var at jeg  var lite syk pga migrene, og min arbeidsgiver fikk avslag. 4 år senere når jeg fikk diagnose kronisk migrene og var mye borte fra jobb pga det, så ble det godkjent med en gang.

Anonymkode: b8a3b...0ef

Skrevet

Om arbeidsgiver får godkjent at de skal slippe egenmeldingsperioden gjelder det uansett. Jeg er selv butikksjef og har ei ansatt som har en kronisk sykdom som gjør at hun er mer borte fra jobb en friske mennesker og derfor betaler nav alle egenmeldingsperiodene hennes, uansett hvorfor hun er borte fra jobb. Dette er jo en ordning som ble laget for at vi som arbeidsgivere skal kunne ha kronisk syke i arbeid uten at det blir for kostbart for oss.

Men om du er så lite borte som du skisserer tviler jeg på at arbeidsgiver får godkjent dette.

Anonymkode: d5fb3...5ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...