Gå til innhold

Bekymringsmelding til barnevernet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kan man melde bekymringsmelding til barnevernet anonymt uten at de noensinne finner ut hvem som har meldt inn?

kjenner et par som nå venter par der faren holder mye til i kriminelt miljø, ruser seg og er tidligere domfelt for grov fysisk vold. Mor er veldig ung og umoden for alderen. Jeg er regelrett bekymret for dette kommende barnets omgivelser og omsorgsevne spesielt hos far. 

Jeg er redd faren, derfor tør jeg ikke å melde inn med navn. 

Anonymkode: ac545...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, skriv et brev uten signatur på. Men gjør det saklig så de kanskje også tar det seriøst.

Anonymkode: 3b0c8...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Barnevernet har ikke mulighet for å gjøre noe før barnet er født

Anonymkode: 12895...4e8

Ja det kan de. De kan tilby veiledning og andre tiltak frem til fødsel og tiiby hjelp etter fødsel såklart

Anonymkode: 3b0c8...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Barnevernet har ikke mulighet for å gjøre noe før barnet er født

Anonymkode: 12895...4e8

Barnevernet har mulighet til å følge opp paret jo, så settes det igang tiltak/undersøkelse når barnet blir født.

hi

Anonymkode: ac545...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, skriv et brev uten signatur på. Men gjør det saklig så de kanskje også tar det seriøst.

Anonymkode: 3b0c8...c06

Og det kan sendes i posten hvis man finner adressen til kontoret? 

 

Anonymkode: ac545...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du kan være helt anonym.

Tror nok jeg hadde skrevet et par setninger om hvorfor du velger å være anonym også, at det er pga frykt for represalier fra denne pappaen og vennene hans. At de er i et kriminelt miljø som du rett og slett er redd.

Anonymkode: 6d70b...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan melde anonymt og bv kan starte undersøkelse på det ufødte barnet - kom nye regler på dette i 2018

Anonymkode: f7333...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, du kan være helt anonym.

Tror nok jeg hadde skrevet et par setninger om hvorfor du velger å være anonym også, at det er pga frykt for represalier fra denne pappaen og vennene hans. At de er i et kriminelt miljø som du rett og slett er redd.

Anonymkode: 6d70b...fd0

Jeg skal selvfølgelig skrive saklig, utfyllende og så ærlig som mulig. 

Anonymkode: ac545...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bare å melde uten å oppgi hvem du er, det. Det gjøres ingen forsøk på å spore deg opp fra barneverntjenestens side.

Det stemmer ikke at det kom nye regler rundt undersøkelser ifht ufødte barn i 2018, de har vært de samme lenge. Det kan utføres barnevernundersøkelse rundt ufødt, men kun dersom mor samtykker. Samtykker ikke mor, vil det ikke bli gjennomført noen undersøkelse. Dersom du regner med at mor ikke vil ønske et samarbeid med barneverntjenesten, vil det derfor være fornuftig å vente med bekymringsmelding til barnet er født.

Anonymkode: 38093...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan du jo bare la vær å heller vente å se hvordan det går. Folk kan forandre seg pga dem får barn. Du vet det? 

Anonymkode: dc702...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom han har blitt domfelt for saker og ting FØR, og er i ett kriminelt miljø (kommer ann på hva slags kriminelt miljø det er og hva slags rus han ruser seg på) betyr ikke at han blir en dårlig far nå. 

Anonymkode: dc702...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan ringe inn og melde anonymt, men hvis saken går videre og de skal gå til sak for å frata omsorgen for barnet, så er man ikke lenger anonym melder. Den eneste måten å sikre seg ful anonymitet er å sende et brev med begrunnelse for hvorfor man vil være anonym. Barnevernet kan ikke gjøre noe under selve graviditeten, men kan gå inn så raskt barnet er født

Anonymkode: e1b47...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvom han har blitt domfelt for saker og ting FØR, og er i ett kriminelt miljø (kommer ann på hva slags kriminelt miljø det er og hva slags rus han ruser seg på) betyr ikke at han blir en dårlig far nå. 

Anonymkode: dc702...ad8

Jeg støtter dette. 

Og jeg er av den oppfatning at både tiltak og eventuell omsorgsovertakelse aldri bør kunne basere seg på en hypotese om at barnet kan bli utsatt for omsorgssvikt i fremtiden. 

Anonymkode: 24b68...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden har jeg sagt at barnet bør bli fratatt foreldrene og at det er intensjonen min? Dere vet at barnevernet er her for å ivareta barnas rett til trygge oppvekstvilkår og å hjelpe foreldre med nettopp dette?

Ja, mange folk forandrer seg når man får barn, men det er også noen som ikke mestrer dette uten å ha ressurser og oppfølgning. Denne gutten er en av de som kommer til å trenge nettopp dette og han kommer ikke til å oppsøke det på egenhånd. Når man ser at det henger narkomane hjemme hos disse to ENDA og han går ut på kveldene med disse i den ‘’gamle’’ torpedo-gjengen sin, nei da vil jeg heller kontakte tidlig, enn for sent.

Anonymkode: ac545...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller så kan du jo bare la vær å heller vente å se hvordan det går. Folk kan forandre seg pga dem får barn. Du vet det? 

Anonymkode: dc702...ad8

Ja dette vet jeg. Barnet mitt har en far som er tidligere narkoman. Dog ikke inne i bildet per dags dato. 

 

Anonymkode: ac545...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da kan ringe inn og melde anonymt, men hvis saken går videre og de skal gå til sak for å frata omsorgen for barnet, så er man ikke lenger anonym melder. Den eneste måten å sikre seg ful anonymitet er å sende et brev med begrunnelse for hvorfor man vil være anonym. Barnevernet kan ikke gjøre noe under selve graviditeten, men kan gå inn så raskt barnet er født

Anonymkode: e1b47...496

Barnevernet kan tilby plass på familiesenter og de kan også tilby cos-kurs blant annet. Her er ikke ‘’målet’’ å få barnet plassert i fosterhjem, men en reell bekymring der jeg håper foreldrene kan få den best mulige hjelpen. Men takk, da vet jeg det.

Anonymkode: ac545...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du. Meldingen eller brevet blir sannsynligvis lest opp i sin helhet til foreldrene, så tenk over detaljer om hvordan du skriver. Vet dette fordi jeg har blitt meldt selv anonymt av en hevngjerrig nabo, og avslørte vedkommende på detaljer i innholdet 😜 Men BV gjorde en god jobb, kontaktet skole og barnehage og la ned saken.

Anonymkode: 94e0f...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Eller så kan du jo bare la vær å heller vente å se hvordan det går. Folk kan forandre seg pga dem får barn. Du vet det? 

Anonymkode: dc702...ad8

 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selvom han har blitt domfelt for saker og ting FØR, og er i ett kriminelt miljø (kommer ann på hva slags kriminelt miljø det er og hva slags rus han ruser seg på) betyr ikke at han blir en dårlig far nå. 

Anonymkode: dc702...ad8

Jøss. Så feigt...

Anonymkode: 78c80...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Jøss. Så feigt...

Anonymkode: 78c80...657

😂😂😂

Anonymkode: dc702...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Jøss. Så feigt...

Anonymkode: 78c80...657

Hva er feigt?

Anonymkode: f0cc2...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor i all verden har jeg sagt at barnet bør bli fratatt foreldrene og at det er intensjonen min? Dere vet at barnevernet er her for å ivareta barnas rett til trygge oppvekstvilkår og å hjelpe foreldre med nettopp dette?

Ja, mange folk forandrer seg når man får barn, men det er også noen som ikke mestrer dette uten å ha ressurser og oppfølgning. Denne gutten er en av de som kommer til å trenge nettopp dette og han kommer ikke til å oppsøke det på egenhånd. Når man ser at det henger narkomane hjemme hos disse to ENDA og han går ut på kveldene med disse i den ‘’gamle’’ torpedo-gjengen sin, nei da vil jeg heller kontakte tidlig, enn for sent.

Anonymkode: ac545...3c5

I alle dager, nå ser du syner. Hvordan i alle dager har du klart å komme frem til at noen anklager deg for å ville frata barnet foreldrene?

Anonymkode: 24b68...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Jøss. Så feigt...

Anonymkode: 78c80...657

Feigt? Fornuftig og modent, heter det.

Anonymkode: 24b68...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Feigt? Fornuftig og modent, heter det.

Anonymkode: 24b68...2d1

Fyren ruser seg. Hvis han akter å bli bråmoden og "forandre seg", slutter han da ikke på dagen når barnet fødes. Da gjør han forsøk allerede under graviditeten.

Anonymkode: 78c80...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I alle dager, nå ser du syner. Hvordan i alle dager har du klart å komme frem til at noen anklager deg for å ville frata barnet foreldrene?

Anonymkode: 24b68...2d1

Her:

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg støtter dette. 

Og jeg er av den oppfatning at både tiltak og eventuell omsorgsovertakelse aldri bør kunne basere seg på en hypotese om at barnet kan bli utsatt for omsorgssvikt i fremtiden. 

Anonymkode: 24b68...2d1

 

Anonymkode: 78c80...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...