Gå til innhold

Førsteklassing og utfordring med konsentrasjonen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal på møte med lærer og ppt vedr at min førsteklassing sliter med å få med seg det faglige pga urolighet og konsentrasjonsvansker. 

Han er født sent på året og er en aktiv type som vi regnet med kom til å møte på utfordringer mtp lærersituasjoner og det å sitte stille og ta i mot informasjon. Han hadde litt ekstra siste året i barnehagen, men vi skulle se det an før tiltak ble satt igang på skolen. 

Et av tiltakene vi skal diskutere er å ta han ut av klassen noen ganger. Er det noen som har erfaringer å dele, både positive og negative? Noen forslag på hva jeg kan foreslå? 

Dette er mitt tredje barn og personlig tror jeg bare at han er umoden, han kan fokusere og være rolig lenge når han er interessert i noe. Men jeg vil selvsagt ikke være den moren som stiller med skylapper og nekter å innse at mitt barn kan ha utfordringer. 

Anonymkode: c302d...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig vanlig med umodne 1. klassinger. Mange av de vokser det fra seg. Her jeg jobber bruker vi av og til vaktmester. Han tar med seg noen elever som blir med på å fikse hyller, skap o.l. Det mange av disse elevene trenger, er ikke å bli tatt ut for å få egen undervisning, men de trenger å bli satt i aktivitet. 

Har barnet ditt utfordringer med å være ufin og frekk? Hvis ja, da ville jeg vært litt mer urolig. Men hvis det bare er generell uro og konsentrasjon, kan det hjelpe med fysisk aktivitet i undervisninga. Ikke bare sitte ved pulten å skrive bokstaver, men de kan deles i grupper og lage bokstaver med kroppene sine på gulvet. Denne aktiviteten har jeg brukt, og barna elsker den! Og det er morro å se de ligge å kave på gulvet, mens de flirer og ler sammen! 😄 Da er det enklere for alle å jobbe med de skriftlige oppgavene etterpå.

Anonymkode: cbaab...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er veldig vanlig med umodne 1. klassinger. Mange av de vokser det fra seg. Her jeg jobber bruker vi av og til vaktmester. Han tar med seg noen elever som blir med på å fikse hyller, skap o.l. Det mange av disse elevene trenger, er ikke å bli tatt ut for å få egen undervisning, men de trenger å bli satt i aktivitet. 

Har barnet ditt utfordringer med å være ufin og frekk? Hvis ja, da ville jeg vært litt mer urolig. Men hvis det bare er generell uro og konsentrasjon, kan det hjelpe med fysisk aktivitet i undervisninga. Ikke bare sitte ved pulten å skrive bokstaver, men de kan deles i grupper og lage bokstaver med kroppene sine på gulvet. Denne aktiviteten har jeg brukt, og barna elsker den! Og det er morro å se de ligge å kave på gulvet, mens de flirer og ler sammen! 😄 Da er det enklere for alle å jobbe med de skriftlige oppgavene etterpå.

Anonymkode: cbaab...f13

Takk for godt svar. 

Han er ikke på noen måte frekk eller ufin, tvert imot får vi stadig gode tilbakemeldinger på at han er positiv, høflig, omsorgsfull og glad. 

Jeg er overbevist om at han hadde hatt nytte av mer fysisk bevegelse iløpet av skoledagen, men skjønner at det er en utfordring for læreren som tross alt har et pensum som skal gjennomgås. 

Læreren er dyktig og erfaren og jeg er trygg på at hun vil det beste for elevene sine. 

Men bokstavlek med kroppen skal jeg tipse om, det hørtes morsomt ut. 

Hi

Anonymkode: c302d...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min førsteklassing har utfordringen med blant annet konsentrasjon. Han hadde ekstra ressurs på seg i barnehagen og spes ped fra ppt.

På skolen har han ingenting. De har lærer og assistent. Assistenten tar han ut av klassen noen ganger for å jobbe med oppgavene på et roligere ste. Har fungert supert for min sønn og skolen er fornøyd.

Anonymkode: 5f9a1...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for godt svar. 

Han er ikke på noen måte frekk eller ufin, tvert imot får vi stadig gode tilbakemeldinger på at han er positiv, høflig, omsorgsfull og glad. 

Jeg er overbevist om at han hadde hatt nytte av mer fysisk bevegelse iløpet av skoledagen, men skjønner at det er en utfordring for læreren som tross alt har et pensum som skal gjennomgås. 

Læreren er dyktig og erfaren og jeg er trygg på at hun vil det beste for elevene sine. 

Men bokstavlek med kroppen skal jeg tipse om, det hørtes morsomt ut. 

Hi

Anonymkode: c302d...0bf

Da ville ikke jeg vært urolig, så lenge han får støtte og annerkjennesle. Han trenger nok bare å vokse inn i rollen som elev.

Må advare at den bokstavleken er kaos! Det har aldri vært mulig med oppgaveskriving rett etterpå. Det må alltid et friminutt mellom! 😅

Anonymkode: cbaab...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en førsteklassing med en helt fantastisk lærer. Hun er veldig fokusert på å ha mye fysisk inn de vanlige timene, så de skal få litt mindre "mark i rumpa". Det kan være en del ting i klasserommet som skal hentes andre steder, de rullerer på hvor i rommet de sitter ila dagen, synger med bevegelser osv. Til om med de mest umodne gutta trives i den klassen! 

Anonymkode: 00d31...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg vært på møtet og er litt trekt, faktisk. 

Saken er at han er blid, snill og positiv, men blir lett distrahert og urolig. Han har ikke knekt lesekoden, og begynner å bli oppmerksom på at han henger litt etter de fleste andre, så lærer og ppt vil sette inn tiltak som går ut på å ta han ut av klassen to ganger pr uke. Så langt, så bra!

Men så nevner lærer ADHD. Helt ut av kontekst og mer som et lite forslag... Vi har barn med diagnosen i familien og ser ingen likhetstrekk mellom barna, bortsett fra at de er litt for impulsive og ukonsentrerte. 

Men altså! Gutten er 6 år og 2 mnd! Han fungerer fint, har aldri raserianfall eller umotivert oppførsel, han tar raskt mot korreks (som lærer også påpekte) og er generelt enkel å hanke inn når han glemmer seg bort. 

Jeg syns at det er altfor enkelt å strø om seg med diagnoser, og jeg merket at ppt ble ukomfortabel, selv om hun sa at man selvsagt ikke kan utelukke en diagnose. Men at vi skal prøve ut de tiltakene vi ble enige om først. 

Er det slik at alle må følge samme malen, hvis ikke så må de diagnostiseres? 

hi

Anonymkode: c302d...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå har jeg vært på møtet og er litt trekt, faktisk. 

Saken er at han er blid, snill og positiv, men blir lett distrahert og urolig. Han har ikke knekt lesekoden, og begynner å bli oppmerksom på at han henger litt etter de fleste andre, så lærer og ppt vil sette inn tiltak som går ut på å ta han ut av klassen to ganger pr uke. Så langt, så bra!

Men så nevner lærer ADHD. Helt ut av kontekst og mer som et lite forslag... Vi har barn med diagnosen i familien og ser ingen likhetstrekk mellom barna, bortsett fra at de er litt for impulsive og ukonsentrerte. 

Men altså! Gutten er 6 år og 2 mnd! Han fungerer fint, har aldri raserianfall eller umotivert oppførsel, han tar raskt mot korreks (som lærer også påpekte) og er generelt enkel å hanke inn når han glemmer seg bort. 

Jeg syns at det er altfor enkelt å strø om seg med diagnoser, og jeg merket at ppt ble ukomfortabel, selv om hun sa at man selvsagt ikke kan utelukke en diagnose. Men at vi skal prøve ut de tiltakene vi ble enige om først. 

Er det slik at alle må følge samme malen, hvis ikke så må de diagnostiseres? 

hi

Anonymkode: c302d...0bf

Forstår godt at du blir trekt, jeg er helt enig i at de bokstavene kommer på bordet altfor fort noen ganger... faktisk er det dobbelt så mange født i desember med ADHD-diagnose enn de født i januar. Lytt til den nyeste episoden i Tore Sagens podcast. Der snakker han med Camilla Stoltenberg som leder et utvalg som skal utrede hvorfor gutter henger etter på skolen, gjennomgående fra 1. klasse og helt til høyere utdanning. 

Håper tiltakene hjelper og gutten din får ta ting i sitt tempo ❤️ Om problemene er mer dyptliggende enn bare litt umodenhet vil det vise seg etter hvert.

Lykke til!

Anonymkode: 084d5...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bruker han mobil eller iPad?

Anonymkode: 479f2...364

Ja, han har tilgang til det. Hvordan det?

Anonymkode: c302d...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forstår godt at du blir trekt, jeg er helt enig i at de bokstavene kommer på bordet altfor fort noen ganger... faktisk er det dobbelt så mange født i desember med ADHD-diagnose enn de født i januar. Lytt til den nyeste episoden i Tore Sagens podcast. Der snakker han med Camilla Stoltenberg som leder et utvalg som skal utrede hvorfor gutter henger etter på skolen, gjennomgående fra 1. klasse og helt til høyere utdanning. 

Håper tiltakene hjelper og gutten din får ta ting i sitt tempo ❤️ Om problemene er mer dyptliggende enn bare litt umodenhet vil det vise seg etter hvert.

Lykke til!

Anonymkode: 084d5...22f

Takk💕

Anonymkode: c302d...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, han har tilgang til det. Hvordan det?

Anonymkode: c302d...0bf

Det ødelegger barns konsentrasjonsevner. Kutt ned på det. Helst fullstendig. De blir avhengige av det på lik linje som rusavhengige.

Anonymkode: 479f2...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår har litt tilrettelegging,  litt ut av klasserommet men også litt i klasserommet siden det er der han lett mister konsentrasjonen. Det har fungert veldig flint og han har en fantastisk lærer som lett ser når han dagdrømmer og får han til å konsentrere seg om oppgavene. 

Anonymkode: 4bb64...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to tette gutter og de siste 2 årene har vi vært gjennom 6års krisen, først med den ene så med den andre. Begge var blide, trygge, kosete 5åringer men da de ble 6åringer ble det raserianfall, skriking, knuffing, uoppmerksomhet, mark i ræva osv. Veldig stressende altså. 

Med førstemann tenkte jeg at noe var faktisk galt og rådførte angående ppt. De fleste fortalte meg at 6år er en vanskelig alder, barna vokser usymmetrisk (faller ofte) og rivende utvikling psykisk. I tillegg er det jo forandring i seg selv å begynne på skolen. 

Med andremann var jeg så forbauset hvor kranglete han ble. Han kranglet om alt med litt fysisk knuffing når han går forbi meg feks. Kniping. 

Alt i alt,veeeeldig vanskelig tid og lykke til. Jeg leste så mye om ADHD men til slutt fant de sin plass på skolen, de roet seg, ble modnere osv. Begge fant på å gå rundt om i klassen, gjorde ikke hva de ble fortalt osv osv. Det gikk over men det ble laaaange 2 år!

Smør deg med tålmodighet! 6åringer var den vanskeligste perioden frem til nå. Ville tatt takk til kolikk, bleier, bleieslutt. Ja, hele pakka.

Anonymkode: 12a73...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal på møte med lærer og ppt vedr at min førsteklassing sliter med å få med seg det faglige pga urolighet og konsentrasjonsvansker. 

Han er født sent på året og er en aktiv type som vi regnet med kom til å møte på utfordringer mtp lærersituasjoner og det å sitte stille og ta i mot informasjon. Han hadde litt ekstra siste året i barnehagen, men vi skulle se det an før tiltak ble satt igang på skolen. 

Et av tiltakene vi skal diskutere er å ta han ut av klassen noen ganger. Er det noen som har erfaringer å dele, både positive og negative? Noen forslag på hva jeg kan foreslå? 

Dette er mitt tredje barn og personlig tror jeg bare at han er umoden, han kan fokusere og være rolig lenge når han er interessert i noe. Men jeg vil selvsagt ikke være den moren som stiller med skylapper og nekter å innse at mitt barn kan ha utfordringer. 

Anonymkode: c302d...0bf

Tipper seksåringen din er helt normal. Seksåringer er ikke skapt for å sitte stille i et klasserom. De vil leke og det er synd at ikke barn får være barn. Det var ikke slik det skulle bli da seksåringene måtte begynne på skolen. Kan anbefale podcasten «foreldrerådet». Der er det en hel episode om seksåringen. 😊

Anonymkode: cf448...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har to tette gutter og de siste 2 årene har vi vært gjennom 6års krisen, først med den ene så med den andre. Begge var blide, trygge, kosete 5åringer men da de ble 6åringer ble det raserianfall, skriking, knuffing, uoppmerksomhet, mark i ræva osv. Veldig stressende altså. 

Med førstemann tenkte jeg at noe var faktisk galt og rådførte angående ppt. De fleste fortalte meg at 6år er en vanskelig alder, barna vokser usymmetrisk (faller ofte) og rivende utvikling psykisk. I tillegg er det jo forandring i seg selv å begynne på skolen. 

Med andremann var jeg så forbauset hvor kranglete han ble. Han kranglet om alt med litt fysisk knuffing når han går forbi meg feks. Kniping. 

Alt i alt,veeeeldig vanskelig tid og lykke til. Jeg leste så mye om ADHD men til slutt fant de sin plass på skolen, de roet seg, ble modnere osv. Begge fant på å gå rundt om i klassen, gjorde ikke hva de ble fortalt osv osv. Det gikk over men det ble laaaange 2 år!

Smør deg med tålmodighet! 6åringer var den vanskeligste perioden frem til nå. Ville tatt takk til kolikk, bleier, bleieslutt. Ja, hele pakka.

Anonymkode: 12a73...fdc

Når begynte denne krisa å gi seg? Er ganske hardt inni den med vår seksåring og hadde vært betryggende å vite når det er lys i tunnelen...

Anonymkode: 00d31...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tipper seksåringen din er helt normal. Seksåringer er ikke skapt for å sitte stille i et klasserom. De vil leke og det er synd at ikke barn får være barn. Det var ikke slik det skulle bli da seksåringene måtte begynne på skolen. Kan anbefale podcasten «foreldrerådet». Der er det en hel episode om seksåringen. 😊

Anonymkode: cf448...581

6-årsreformen er en tragedie. Den skulle være en myk overgang fra barnehage til skole, litt som førskolen var for endel år siden. Men i stedet er det i de fleste tilfeller rett på full skole. Det er ikke få ganger jeg lurer på hvordan det skal gå for endel av barna når skolestarterene slutter i barnehagen. Det er ikke så få samtaler jeg har hatt med bekymrede foreldre for hvordan det skal bli for deres barn

Anonymkode: 5d8fc...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

6-årsreformen er en tragedie. Den skulle være en myk overgang fra barnehage til skole, litt som førskolen var for endel år siden. Men i stedet er det i de fleste tilfeller rett på full skole. Det er ikke få ganger jeg lurer på hvordan det skal gå for endel av barna når skolestarterene slutter i barnehagen. Det er ikke så få samtaler jeg har hatt med bekymrede foreldre for hvordan det skal bli for deres barn

Anonymkode: 5d8fc...a00

Det er ikke bare foreldre som er bekymret! Vi lærere er og bekymret! Vi gjør det vi klarer, men presset om resultat heng over klasserommet som en svart sky!

Anonymkode: cbaab...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2019 den 16.53, Anonym bruker skrev:

Nå har jeg vært på møtet og er litt trekt, faktisk. 

Saken er at han er blid, snill og positiv, men blir lett distrahert og urolig. Han har ikke knekt lesekoden, og begynner å bli oppmerksom på at han henger litt etter de fleste andre, så lærer og ppt vil sette inn tiltak som går ut på å ta han ut av klassen to ganger pr uke. Så langt, så bra!

Men så nevner lærer ADHD. Helt ut av kontekst og mer som et lite forslag... Vi har barn med diagnosen i familien og ser ingen likhetstrekk mellom barna, bortsett fra at de er litt for impulsive og ukonsentrerte. 

Men altså! Gutten er 6 år og 2 mnd! Han fungerer fint, har aldri raserianfall eller umotivert oppførsel, han tar raskt mot korreks (som lærer også påpekte) og er generelt enkel å hanke inn når han glemmer seg bort. 

Jeg syns at det er altfor enkelt å strø om seg med diagnoser, og jeg merket at ppt ble ukomfortabel, selv om hun sa at man selvsagt ikke kan utelukke en diagnose. Men at vi skal prøve ut de tiltakene vi ble enige om først. 

Er det slik at alle må følge samme malen, hvis ikke så må de diagnostiseres? 

hi

Anonymkode: c302d...0bf

 

Jeg blir så oppgitt når diagnoser blir nevnt allerede så tidlig. Be dem om å lukke døren for diagnoser foreløpig. Det er nok helt naturlige forklaringer. Han er bare et lite barn, og kontrasten fra bhg til skole er utfordrende, spesielt for barn som ikke er helt klar modenhetsmessig. 

Min var som din, og her hjalp det å ta ham ut av klassen innimellom når han ble for urolig. Etterhvert går det seg til 😊

Anonymkode: defae...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...