Gå til innhold

Ny jobb, lønn, urettferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nyansatt i en jobb sammen med tre andre. Vi har alle samme stillingsbeskrivelse, men jeg er mye mer erfaren. Jeg er nå satt til å gjøre mye mer enn de tre andre, vanskelige og krevende oppgaver. 

Akkurat nå sitter jeg med tolkning, renskriving og prosedyrer, mens de andre leser VG, drikker kaffe og skravler. 

Hva ville dere gjort? Kan jeg kreve mer lønn?

Anonymkode: 2cd43...e4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har vel signert en kontrakt hvor du har akseptert lønnen din? Du kan ikke kreve mer lønn enn de andre fordi de ikke gjør jobben sin, men du kan snakke med ledelsen slik at de slutter å lese VG og drikke kaffe hele dagen

Anonymkode: 63d6f...e4d

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har vel signert en kontrakt hvor du har akseptert lønnen din? Du kan ikke kreve mer lønn enn de andre fordi de ikke gjør jobben sin, men du kan snakke med ledelsen slik at de slutter å lese VG og drikke kaffe hele dagen

Ja, det har jeg. 

Likevel. Jeg vil jo ikke sladre på de andre kollegene mine, men samtidig føles det urettferdig at de skal få samme lønn som meg for mye mindre arbeid. Ikke er de kvalifisert til å gjøre det jeg er satt til heller. Så da leser de VG og drikker kaffe, da. 

HI

Skrevet

Det er urettferdig 

Jeg er renholder på en skole. Jeg er i slutten av 30 årene. De andre renholderne er i 50 årene. Jeg har ett større område å rengjøre enn de andre. Det er vel sagt at dem skal hjelpe meg når de er ferdige, men det skjer aldri. Vist jeg sier at jeg er sliten så sier dem: når vi var i 30 årene så jobbet vi mye og hadde småbarn og hjem å ta oss av. 

Men vi får lik lønn. Så hvorfor skal jeg jobbe mere enn dem? 

Anonymkode: 0c729...e4e

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det har jeg. 

Likevel. Jeg vil jo ikke sladre på de andre kollegene mine, men samtidig føles det urettferdig at de skal få samme lønn som meg for mye mindre arbeid. Ikke er de kvalifisert til å gjøre det jeg er satt til heller. Så da leser de VG og drikker kaffe, da. 

HI

Hvis du har et problem og ikke vil gjøre noe med det, så er det lite å gjøre. Du må gjerne be om mer lønn, men tviler på at de blir imponert over en nyansatt som ber om mer lønn enn de andre fordi de leser VG og drikker kaffe og du mener du er bedre enn de. Du har signert på den lønnen

Skrevet

Mer ansvar skal jo normalt gi mer lønn. Be om et møte, eller vent til medarbeidersamtale. Ikke snakk ned noen andre, men legg frem ulikheten i arbeidsmengde og hvilke funksjoner du fyller. Be om lønn som svarer til oppgavene. 

Men hvordan vet du hva de andre tjener? Hvis du har erfaring/ansiennitet og ikke de andre så er dere vel lønnet ulikt?

Anonymkode: 3b359...a14

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er nyansatt i en jobb sammen med tre andre. Vi har alle samme stillingsbeskrivelse, men jeg er mye mer erfaren. Jeg er nå satt til å gjøre mye mer enn de tre andre, vanskelige og krevende oppgaver. 

Akkurat nå sitter jeg med tolkning, renskriving og prosedyrer, mens de andre leser VG, drikker kaffe og skravler. 

Hva ville dere gjort? Kan jeg kreve mer lønn?

Jeg ville først og fremst konsentrert meg om å gjøre en god jobb. Siden du er nyansatt så er det ikke din oppgave å bry deg om de andre. Sørg for at du gjennomfører prøvetiden med glans og så kan du be om høyere lønn etter prøvetiden er over. Men for guds skyld, be om høyere lønn på grunn av den jobben du gjør, og ikke med bakgrunn i at du synes de andre gjør en dårligere jobb. 

Anonymkode: 8e120...c0c

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville først og fremst konsentrert meg om å gjøre en god jobb. Siden du er nyansatt så er det ikke din oppgave å bry deg om de andre. Sørg for at du gjennomfører prøvetiden med glans og så kan du be om høyere lønn etter prøvetiden er over. Men for guds skyld, be om høyere lønn på grunn av den jobben du gjør, og ikke med bakgrunn i at du synes de andre gjør en dårligere jobb. 

Anonymkode: 8e120...c0c

Takk. 

Det kan jeg gjøre. 😊

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...