Gå til innhold

Er mammahjertet et mye bedre hjerte??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har sjølv kreft sjukt barn, før eg hadde vore på kreftavdelingen så synst eg såklart det var grusomt å lese om sjuke barn men no er det enda verre for eg forstår litt meir. 

 

Slik er det med eit mammahjerte og, det tar ofte ting litt meir til seg

Anonymkode: 6c5df...8ef

Tull, du tar det ikke til deg på noen andres vegne. Du blir påminnet om den lidelsen du selv står i. 

Anonymkode: d03d2...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

men fordi jeg klarer å sette meg inn i situasjonen til foreldrene på en måte jeg ikke klarte før og føler en liten del av smerten deres.

Kan man ikke kalle det hva man vil, uten at noen skal kritisere. Du skjønner jo hva de mener, og om du ikke skjønner, så er det du som er dum.

Eller kanskje det er du som rett og slett er innbilsk, hvis du tror du har noe som helst innblikk en annens smerte, bare fordi du tilfeldigvis elsker et barn eller to. Veldig mange gjør det, altså... det er ikke en prestasjon å være glad i egne unger.

Anonymkode: d03d2...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at jeg lettere klarer å sette meg inn i andre mødres situasjon etter at jeg selv fikk barn. Det betyr ikke at jeg er mer empatisk som menneske. Men det er mye man ikke klarer helt å sette seg inn i, før man har opplevd det selv. 

Om jeg gjør narr av karsk, sodd og bart, kan jeg forstå om det skulle gjøre litt vondt i noen trønderhjerter der ute.

Når noen sløser med penger, så gjør det litt vondt i sunnmørshjertet mitt. Og det gjør nok vondt i del sambygdingers sunnmørshjerter at jeg skriver bokmål. Langt vondere i et sunnmørshjerte enn et Oslohjerte, for å si det sånn. 

Det gjør nok også vondt i mange lærerhjerter å lese orddelingsfeil. Kanskje det også gjør litt vondt i et lærerhjerte å lese oppkonstruerte ord som mammahjerte? Det gjør ikke særlig vondt i mitt ❤️

Anonymkode: 37e82...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk at et helt harmløst uttrykk kan engasjere og provosere til de grader. 

Jeg har aldri brukt uttrykket, men jeg skjønner faktisk hva det beskriver. Det jeg ikke skjønner er alle mindre sjarmerende egenskaper 'motstanderens' tillegger dem som bruker det? 

Jeg må si at jeg oppfatter motviljen og engasjementet mot et helt ordinært ord som mye mer tåpelig enn begrepet mammahjerte 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tull, du tar det ikke til deg på noen andres vegne. Du blir påminnet om den lidelsen du selv står i. 

Anonymkode: d03d2...f51

Nei faktisk ikkje! 

Anonymkode: 6c5df...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *Miss Marple* skrev:

Fantastisk at et helt harmløst uttrykk kan engasjere og provosere til de grader. 

Jeg har aldri brukt uttrykket, men jeg skjønner faktisk hva det beskriver. Det jeg ikke skjønner er alle mindre sjarmerende egenskaper 'motstanderens' tillegger dem som bruker det? 

Jeg må si at jeg oppfatter motviljen og engasjementet mot et helt ordinært ord som mye mer tåpelig enn begrepet mammahjerte 😂

Det er vel ikke sånn at det nødvendigvis provoserer så voldsomt, det engasjerer meg ikke så voldsomt heller. Men når noen spør, så er mitt svar også at det er et ord jeg missliker og jeg mister lysten til å lese eller engasjere meg i selve innlegget.

Alle vet jo at det er lettere å engasjere seg i ting man selv har følt på og / eller opplevd eller på andre måter kjenner til, men å måtte påpeke det med å dra fram mammahjertet, virker mot sin hensikt for meg. Og for min egen del, har ikke det å ha fått egne barn gjort så mye med hvordan jeg føler med andres barn eller andre foreldre når noe skjer. Klart jeg kjenner et stikk av "Tenk om dette hadde skjedd mitt barn". De aller fleste av oss har en relasjon til barn som gjør at man ikke trenger å få dem sjøl for å kjenne ha et hjertet for barn, spesielt de som ligner på en selv...   For vi må vel bare innrømme at vi kjenner lenger og mer på et barn som forsvinner eller utsettes for en ulykke nær oss, en f.eks et barn som blir bombet i et land langt unnå.

For en stund siden skjedde det noe rett i nærheten av der jeg bodde i utlandet - klart jeg kjente det mer i hjertet mitt enn andre rundt meg. Men når det ble snakket om det på jobb og noen syntes det var fælt, kunne det ikke falle meg inn å dra inn "den-plassen-i-utlandet"hjerte for det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ordet hjerteløst også idiotisk da eller? De har jo hjerte... dette er bare ord som beskriver ting. For de som har et rikt språk. Enkle folk vil nok sikkert heller ha et enkelt språk. 

Anonymkode: ca663...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn at vi alle kan gjøre det «riktig» heretter: hvilket uttrykk ser dere helst at man bruker da mener dere? Hva får vi lov til å si?

Anonymkode: b25c7...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Jeg har aldri brukt uttrykket, men jeg skjønner faktisk hva det beskriver. Det jeg ikke skjønner er alle mindre sjarmerende egenskaper 'motstanderens' tillegger dem som bruker det

Handler om de irriterende trådene som har oppstått her i årevis, hvor folk bruker sitt ømme mammahjerte som eksempel og forbilde. "Dette gjør vondt i mammahjertet" er det ultimate argument når alt annet er utplyndret. Det beskriver i et nøtteskall hvor sterkt man føøøøøøøøler noe, uten at man har en rasjonell grunn. F eks når man debatterer litt betente ting som abort: da er det bare å slenge ut at JEG kunne i alle fall aldri tatt abort, det ville gjort for vondt i mammahjertet. Pang - så var alle andre satt på plass. Da forteller jeg hvor mye mer moderlig jeg er enn alle andre. Og moderlighet er synonymt med GODhet, det har du vel fanget opp etter 15 år her på forum...? 

Anonymkode: d03d2...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er ordet hjerteløst også idiotisk da eller? De har jo hjerte... dette er bare ord som beskriver ting. For de som har et rikt språk. Enkle folk vil nok sikkert heller ha et enkelt språk. 

Anonymkode: ca663...03c

Å banalisere innholdet ned til rent føleri er ikke språklig berikelse.

Anonymkode: d03d2...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darwinia:-)
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Handler om de irriterende trådene som har oppstått her i årevis, hvor folk bruker sitt ømme mammahjerte som eksempel og forbilde. "Dette gjør vondt i mammahjertet" er det ultimate argument når alt annet er utplyndret. Det beskriver i et nøtteskall hvor sterkt man føøøøøøøøler noe, uten at man har en rasjonell grunn. F eks når man debatterer litt betente ting som abort: da er det bare å slenge ut at JEG kunne i alle fall aldri tatt abort, det ville gjort for vondt i mammahjertet. Pang - så var alle andre satt på plass. Da forteller jeg hvor mye mer moderlig jeg er enn alle andre. Og moderlighet er synonymt med GODhet, det har du vel fanget opp etter 15 år her på forum...? 

Anonymkode: d03d2...f51

Men hadde det vært noe nedre om vedkommende skrev: "det hadde jeg aaaaaaldri hatt hjerte til".

I eksempelet ditt er det jo ikke ordet mammahjertet i seg selv det er noe galt, men holdningen generelt. Om du bytter ut mammahjertet med hjertet er det jo nøyaktig like ille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Handler om de irriterende trådene som har oppstått her i årevis, hvor folk bruker sitt ømme mammahjerte som eksempel og forbilde. "Dette gjør vondt i mammahjertet" er det ultimate argument når alt annet er utplyndret. Det beskriver i et nøtteskall hvor sterkt man føøøøøøøøler noe, uten at man har en rasjonell grunn. F eks når man debatterer litt betente ting som abort: da er det bare å slenge ut at JEG kunne i alle fall aldri tatt abort, det ville gjort for vondt i mammahjertet. Pang - så var alle andre satt på plass. Da forteller jeg hvor mye mer moderlig jeg er enn alle andre. Og moderlighet er synonymt med GODhet, det har du vel fanget opp etter 15 år her på forum...? 

Anonymkode: d03d2...f51

Jeg legger nok ikke det samme i det uttrykket som du gjør. 

Det er rett og slett bare en formulering - som regel sikkert uten de store baktankene. 

Jeg syns engasjement er festlig og fatter ikke med min beste vilje at dette stadig blir diskutert her inne. 

Du har nok vært her noen år lenger enn meg, det er noen år til jeg runder 15 tallet 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å banalisere innholdet ned til rent føleri er ikke språklig berikelse.

Anonymkode: d03d2...f51

Eh.. jo. Det å ha ulike ord som beskriver ting og nyanser av ting osv gir jo et rikere språk. 

Jeg bruker ikke ordet manmahjerte selv, men relaterer meg til det og vet akkurat hva som menes med det. Gjorde ikke det før jeg fikk barn selv. Hjerteløst er også et slikt ord som beskriver noe, med en litt annen nyanse enn ond eller slem. 

Anonymkode: ca663...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.1.2019 den 14.05, Anonym bruker skrev:

Det er et patetisk begrep! Som om man er mer empatisk enn de som ikke er mødre!? Det er det ikke et fnugg av sannhet i! 

Anonymkode: 87415...5c3

Patetisk betyr: Lidenskapelig, følelsesfull, gripende. 

Sikker på at du bruker ordet patetisk rett? 

Anonymkode: 05e4a...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Patetisk betyr: Lidenskapelig, følelsesfull, gripende. 

Sikker på at du bruker ordet patetisk rett? 

Anonymkode: 05e4a...a53

Tror du skal slå opp i ordboken igjen

Anonymkode: 7a81e...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette var jo nesten det samme, bortsett fra at det stod overdrevent i parentes og "som vekker medlidenhet".

Mitt inntrykk ut fra kontekstene folk bruker ordet "patetisk" er at folk tenker at ordet betyr "teit"

Anonymkode: 05e4a...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...