Gå til innhold

Er mammahjertet et mye bedre hjerte??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet det er teit men jeg får fnatt av ordet mammahjerte. Hva er greia?

Etter jeg selv ble mamma så får selvsagt nyhetssaker som omhandler barn, da spesielt mishandling en helt ny dimensjon da jeg ofte tenker, herre om dette skulle skjedd med X. 

Min evne til å føle medfølelse er derimot helt lik som den alltid har vært. Så den eneste reaksjonen som har endret seg er at jeg ser på eget barn og tenker, hva om dette hadde skjedd mitt barn. Denne reaksjonen er jo kun egoisme og frykt. Frykt for om jeg klarer å beskytte eget barn, og en lettelse over at eget barn er trygt. Å få vondt i mammahjertet derimot har jeg til gode. 

 

Anonymkode: 8727e...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet det er teit men jeg får fnatt av ordet mammahjerte. Hva er greia?

Etter jeg selv ble mamma så får selvsagt nyhetssaker som omhandler barn, da spesielt mishandling en helt ny dimensjon da jeg ofte tenker, herre om dette skulle skjedd med X. 

Min evne til å føle medfølelse er derimot helt lik som den alltid har vært. Så den eneste reaksjonen som har endret seg er at jeg ser på eget barn og tenker, hva om dette hadde skjedd mitt barn. Denne reaksjonen er jo kun egoisme og frykt. Frykt for om jeg klarer å beskytte eget barn, og en lettelse over at eget barn er trygt. Å få vondt i mammahjertet derimot har jeg til gode. 

 

Anonymkode: 8727e...f87

Det du beskriver er vel nettopp mammahjertet...

Anonymkode: ca663...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et patetisk begrep! Som om man er mer empatisk enn de som ikke er mødre!? Det er det ikke et fnugg av sannhet i! 

Anonymkode: 87415...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet! Selvfølgelig er ikke mammahjerter bedre eller mer empatiske. Men det er et uttrykk som brukes når det gjør vondt å tenke på ting som kunne hendt egne barn. 

Anonymkode: 37e82...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om empati eller å være bedre, hvor får du det fra?? Det handler om den dimensjonen du selv beskriver.

Anonymkode: 37e82...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det handler ikke om empati eller å være bedre, hvor får du det fra?? Det handler om den dimensjonen du selv beskriver.

Anonymkode: 37e82...14e

Jeg synes det er latterlig å bruke ordet mammahjerte og lurer på hvordan de som bruker dette beskriver det. Får vondt i mammahjertet. Nei, du får ikke vondt i mammahjertet. Som mamma får du ekstra vondt i hjertet er vel mer riktig å si. 

Anonymkode: 8727e...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...jeg har funnet en helt ny dimensjon inn i meg etter at jeg har fått barn. Jeg tenker nødvendigvis ikke at GUd, tenk om dette ville skjedd mitt barn,slik HI beskriver. Det var sikkert nyheter som omhandler barn før jeg fikk barn, men jeg fikk det ikke med meg sånn som jeg gjør nå. Jeg var jo empatisk før men hadde ikke antenner helt opp.

 

Anonymkode: d738b...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel aldri egentlig brukt det ordet, fordi jeg ikke har trengt å si det høyt, men etter at jeg ble mor ser jeg jo sånne saker på en helt annen måte enn jeg gjorde før. Jeg har alltid reagert sterkt på saker som omhandler barn, men etter jeg fikk barn selv er det blitt verre. Ikke av egoisme, som du beskriver med "det kunne vært mitt barn", men fordi jeg klarer å sette meg inn i situasjonen til foreldrene på en måte jeg ikke klarte før og føler en liten del av smerten deres.

Kan man ikke kalle det hva man vil, uten at noen skal kritisere. Du skjønner jo hva de mener, og om du ikke skjønner, så er det du som er dum.

Anonymkode: c5df2...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg skal begynne å skrive innlegg om hvor vondt jeg får i kristenhjertet mitt eller kanskje om smerten i trønderhjertet...

Anonymkode: 24923...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg tror jeg skal begynne å skrive innlegg om hvor vondt jeg får i kristenhjertet mitt eller kanskje om smerten i trønderhjertet...

Anonymkode: 24923...ae8

Bare gjør det da? 

Anonymkode: b6e84...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vel aldri egentlig brukt det ordet, fordi jeg ikke har trengt å si det høyt, men etter at jeg ble mor ser jeg jo sånne saker på en helt annen måte enn jeg gjorde før. Jeg har alltid reagert sterkt på saker som omhandler barn, men etter jeg fikk barn selv er det blitt verre. Ikke av egoisme, som du beskriver med "det kunne vært mitt barn", men fordi jeg klarer å sette meg inn i situasjonen til foreldrene på en måte jeg ikke klarte før og føler en liten del av smerten deres.

Kan man ikke kalle det hva man vil, uten at noen skal kritisere. Du skjønner jo hva de mener, og om du ikke skjønner, så er det du som er dum.

Anonymkode: c5df2...373

Helt enig 

Anonymkode: b6e84...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror jeg skal begynne å skrive innlegg om hvor vondt jeg får i kristenhjertet mitt eller kanskje om smerten i trønderhjertet...

Anonymkode: 24923...ae8

Jeg ville i så fall ikke reagert. Trønderhjertet var faktisk er litt artig begrep👍

Anonymkode: c5df2...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

rapportert 

Anonymkode: b6e84...756

Haha, for hva da?

Anonymkode: 7a81e...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha, for hva da?

Anonymkode: 7a81e...4b8

haha, fortsettelse av hetsen i den andre tråden såklart. 

Anonymkode: b6e84...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, me_87 skrev:

Hehe på hvilket grunnlag da?

skjønte ikke du det du heller?

Anonymkode: b6e84...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

rapportert 

Anonymkode: b6e84...756

Hæ? skjønner ikke helt hva som er problemet her? Etter mitt syn har HI et poeng, men selv om man skulle være uenig er det vel ikke noe å rapportere?

Anonymkode: b6f64...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også helt fnatt av «mammahjertet» hi. Det er seriøst noe av det dummeste jeg hører. 

Anonymkode: b8682...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror jeg skal begynne å skrive innlegg om hvor vondt jeg får i kristenhjertet mitt eller kanskje om smerten i trønderhjertet...

Anonymkode: 24923...ae8

Ja, nemlig. Kanskje jeg skal begynne med slikt også. Oslohjerte, kvinnehjerte, sykepleierhjertet. Må jo være lov det også da. 

Jeg går vondt i ordhjertet når jeg ser noen skrive mammahjertet. 

Anonymkode: 8727e...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får også helt fnatt av «mammahjertet» hi. Det er seriøst noe av det dummeste jeg hører. 

Anonymkode: b8682...e89

Og fri og bevare meg vel, vi er takk og lov flere. Velkommen skal du være. 😊

Anonymkode: 8727e...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

haha, fortsettelse av hetsen i den andre tråden såklart. 

Anonymkode: b6e84...756

Hets av mammahjertet?

Anonymkode: 7a81e...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror jeg skal begynne å skrive innlegg om hvor vondt jeg får i kristenhjertet mitt eller kanskje om smerten i trønderhjertet...

Anonymkode: 24923...ae8

Det blir ikke helt det samme. For de mammahjertet rokker ved det fundamentale og instinktive i oss. Kristenhjertet er overbevisning og tro, og vil ha veldig ulik betydning. For skjedde det en endring i hjertet ditt etter at du ble kristen? I så fall hvilken? Og gjorde det det, ser jeg ingenting i veien for at du kan skrive kristenhjertet ditt, i et forsøk på å beskrive noe. Men i og med at det ikke er like universelt som mammahjertet, vil du nok ikke få like godt frem hva du mener. Gjør det vondt i kristenhjertet ditt når homofile får gifte seg i kirka? Da kan du godt skrive det. Men du vil få sterke reaksjoner fra andre om at det gjør vondt i deres kristenhjerte at du kan være så dømmende. Ser du forskjellen? Mammahjertet beskriver følelsen du kjenner i hjertet etter at du selv opplevde å bli mamma. Den er nokså lik for de aller fleste uavhengig av kultur eller religion.

Anonymkode: 37e82...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får mer vondt i ortopedihjertet mitt enn i influensahjertet på jobb. Spesielt ved kompliserte brudd.. 

Anonymkode: 87415...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, "mammahjertet" er et ord som gir meg frysninger og får meg til å føle litt lett kvalme. For meg blir det liksom at man ønsker å si at man har flere følelser og er mer empatisk fordi man tilfeldigvis har en unge. Gir null mening i mitt hode. Støtter deg, trådstarter!

 

Anonymkode: f3c84...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...