Anonym bruker Skrevet 16. januar 2019 #1 Skrevet 16. januar 2019 Jeg har hund. En to år gammel en som er rolig, tillitsfull, glad i folk, barnekjær og generelt har et veldig godt gemytt. Jeg har ikke vokst opp med hund og var ikke vant til hund, men da vi bestemte oss for å skaffe oss en, lærte jeg meg mye om hunder. Og gikk på valpekurs og andre kurs. Generelt sett satt meg inn i hva det innebærer å være hundeeier og hvordan vi skulle gå fram for å tilby vårt nye familiemedlem et godt (hunde)liv sammen med oss. Og jeg er helt normal. Jeg er ikke noe geni, ekstra snill, fantastisk eller utrolig person, bare en helt vanlig person. Likevel ville det som hundeeier aldri ramlet meg inn å binde hunden min utenfor en butikk, barnehage eller annet sted. For det første vil hunden bli engstelig av å bli forlatt alene og dermed potensielt endre atferd. For det andre er det ulovlig. Jeg, som et normalt menneske som ikke kunne noe om hunder fra før av, vet dette. Og jeg stusser veldig over at så mange her inne ser ut for å ikke vite dette. Men kanskje de som svarte ikke er hundeeiere selv? Du som eier hund, visste du dette? Anonymkode: 8adca...605
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2019 #2 Skrevet 16. januar 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har hund. En to år gammel en som er rolig, tillitsfull, glad i folk, barnekjær og generelt har et veldig godt gemytt. Jeg har ikke vokst opp med hund og var ikke vant til hund, men da vi bestemte oss for å skaffe oss en, lærte jeg meg mye om hunder. Og gikk på valpekurs og andre kurs. Generelt sett satt meg inn i hva det innebærer å være hundeeier og hvordan vi skulle gå fram for å tilby vårt nye familiemedlem et godt (hunde)liv sammen med oss. Og jeg er helt normal. Jeg er ikke noe geni, ekstra snill, fantastisk eller utrolig person, bare en helt vanlig person. Likevel ville det som hundeeier aldri ramlet meg inn å binde hunden min utenfor en butikk, barnehage eller annet sted. For det første vil hunden bli engstelig av å bli forlatt alene og dermed potensielt endre atferd. For det andre er det ulovlig. Jeg, som et normalt menneske som ikke kunne noe om hunder fra før av, vet dette. Og jeg stusser veldig over at så mange her inne ser ut for å ikke vite dette. Men kanskje de som svarte ikke er hundeeiere selv? Du som eier hund, visste du dette? Anonymkode: 8adca...605 Det er mange som har misforstått forbudet mot å gå fra hunden bundet ute. Det hundeloven sier er: "§ 5.Forbud mot å gå fra bundet hund Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser." Det er bare rett ved inngangen eller ved lekeplasser det er ulovlig. Å venne hunden til å vente ute mens man handler eller gjør andre ting er både mulig og fornuftig. Anonymkode: 9033b...3aa
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2019 #3 Skrevet 16. januar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er mange som har misforstått forbudet mot å gå fra hunden bundet ute. Det hundeloven sier er: "§ 5.Forbud mot å gå fra bundet hund Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser." Det er bare rett ved inngangen eller ved lekeplasser det er ulovlig. Å venne hunden til å vente ute mens man handler eller gjør andre ting er både mulig og fornuftig. Anonymkode: 9033b...3aa Og denne tråden handler visst om å bryte hundeloven. Anonymkode: faccf...91c
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2019 #4 Skrevet 16. januar 2019 Det ville aldri falt meg inn å binde hunden på en måte som strider med loven. Ikke bare fordi det er forbudt, men også fordi jeg ikke ønsker å utsette hverken tilfeldig forbipasserende, eller hunden, for det stresset dette medfører. Det betyr ikke nødvendigvisat jeg ikke kan finne på å binde hunden fast for f.eks. å løpe full fart inn i en butikk, men da kundersom det er et egnet sted å binde h. unden. Med egnet sted mener jeg et sted der det ikke er naturlig å gå forbi, slik at man kan forvente at hunden får sitte i fred. Nærbutikken her har lagt tilrette for dette, ved å montere en bindekrok for hund bak et hjørne der det ellers ikke finnes noe. Hunden min blir ikke engselig av å bli forlatt alene, fordi dette er noe jeg har trent på siden hun var liten, Etter min mening er det helt bak mål å ikke gi en hund slik trening. Hva gjør du med en hund som ikke kan bindes fast dersom det oppstår noe uforutsett mens du er ute med hunden din? Hvis du f.eks. er førstemann ved en trafikkulykke har du plikt til å hjelpe. Hvis du da binder hunden ute for førse gang vil det virkelig være stressende for den. Den bil oppleve at du er stresset, at situasjonen er stressende og helt ny, og i tillegg binder du den fast og gr fra den. Da risikerer du virkelig at hunden endrer adferd fordi den er engstelig. Anonymkode: d7040...6b7
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2019 #5 Skrevet 16. januar 2019 Som alenemor med barnehagebarn IG hund (samlivsbruddet kon lenge etter hunden) må jeg kombinere barnehagehenting og tur. Jeg binder min 10 år gamle,late og vennlige hund et stykke utenfor porten, et sted ingen trenger å gå nær, mens jeg henter. Hun sitter pent og venter. Det jeg er mest bekymret for er slemme barn/voksne som vil gjøre henne vondt mens hun venter. Hun bjeffer ikke og hr aldri vært aggressiv. Dette er IKKE hverken ulovlig eller uansvarlig. Anonymkode: 2053e...b0c
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2019 #6 Skrevet 16. januar 2019 Jeg kunne aldri gått fra hunden min på steder der andre kan gå bort. Og jeg synes ikke noe om folk som gjør det med hundene sine. Når jeg ser dette så stiller jeg meg gjerne opp og venter til eier kommer tilbake, bare for å passe på at ingen stjeler den eller plager den. Det er så mye dumme folk, både som hundeeier og vanlige folk. Stakkars hunder som har så korttenkt eier. Anonymkode: a88a2...fa2
sug lut Skrevet 16. januar 2019 #7 Skrevet 16. januar 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Som alenemor med barnehagebarn IG hund (samlivsbruddet kon lenge etter hunden) må jeg kombinere barnehagehenting og tur. Jeg binder min 10 år gamle,late og vennlige hund et stykke utenfor porten, et sted ingen trenger å gå nær, mens jeg henter. Hun sitter pent og venter. Det jeg er mest bekymret for er slemme barn/voksne som vil gjøre henne vondt mens hun venter. Hun bjeffer ikke og hr aldri vært aggressiv. Dette er IKKE hverken ulovlig eller uansvarlig. Anonymkode: 2053e...b0c Som alenemor med barnehagebarn og hund er fremdeles både barna og hunden ditt problem og ikke noe du MÅ kombinere dersom det plager andre. At du er alenemor unnskylder ikke noe som helst.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2019 #8 Skrevet 16. januar 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har hund. En to år gammel en som er rolig, tillitsfull, glad i folk, barnekjær og generelt har et veldig godt gemytt. Jeg har ikke vokst opp med hund og var ikke vant til hund, men da vi bestemte oss for å skaffe oss en, lærte jeg meg mye om hunder. Og gikk på valpekurs og andre kurs. Generelt sett satt meg inn i hva det innebærer å være hundeeier og hvordan vi skulle gå fram for å tilby vårt nye familiemedlem et godt (hunde)liv sammen med oss. Og jeg er helt normal. Jeg er ikke noe geni, ekstra snill, fantastisk eller utrolig person, bare en helt vanlig person. Likevel ville det som hundeeier aldri ramlet meg inn å binde hunden min utenfor en butikk, barnehage eller annet sted. For det første vil hunden bli engstelig av å bli forlatt alene og dermed potensielt endre atferd. For det andre er det ulovlig. Jeg, som et normalt menneske som ikke kunne noe om hunder fra før av, vet dette. Og jeg stusser veldig over at så mange her inne ser ut for å ikke vite dette. Men kanskje de som svarte ikke er hundeeiere selv? Du som eier hund, visste du dette? Anonymkode: 8adca...605 Det er vel hundeeiere som ikke vet dette. De vet neppe om hundeloven engang. Ellers så driter de bare i andre. Anonymkode: f9239...227
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2019 #9 Skrevet 16. januar 2019 Jeg har hund og visst om at den ikke skal bindes rett ved slike innganger. Det betyr ikke at den ikke kan stå i nærheten, og der binder jeg den. Ved matbutikker er det ofte satt opp lenker o.l. de kan bindes fast i. Anonymkode: 097c2...3b9
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2019 #10 Skrevet 16. januar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har hund og visst om at den ikke skal bindes rett ved slike innganger. Det betyr ikke at den ikke kan stå i nærheten, og der binder jeg den. Ved matbutikker er det ofte satt opp lenker o.l. de kan bindes fast i. Anonymkode: 097c2...3b9 Det er ikke liv om det ikke er hundeparkering dvs bur. https://www.tv2.no/a/9991072/ Anonymkode: f9239...227
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2019 #11 Skrevet 16. januar 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke liv om det ikke er hundeparkering dvs bur. https://www.tv2.no/a/9991072/ Anonymkode: f9239...227 Jeg binder den som sagt ikke rett ved inngangen, så det er lov jo. Anonymkode: 097c2...3b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå