Gå til innhold

Høyere utdanning for meg? Har du råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags utdanning passer for en som er:

Nøyaktig

Kreativ og oppfinnsom

Ærlig

løsningsorientert

Systematisk/liker å ha orden og system på ting

Empatisk

Opptatt av rett og galt

God til å få frem et budskap (Hvis jeg kan et emne godt er jeg god til å snakke for meg og videreformidle et budskap)

Interessert i arv og miljø, og særlig arv/genetikk

Usosial (sosial angst), men tåler litt folk..

Ikke veldig glad i matematikk

Redd for sprøyter (dvs sykepleieryrket er ikke for meg)

I dårlig form: Kan ikke ha fysisk tungt arbeid/har dårlig kropp og helse

Tips? Jeg er rådvill. Da jeg var liten ville jeg bli politi eller advokat. Da jeg var ungdom ville jeg bli musiker (kan mye om musikk, men vil ikke jobbe med det). Da jeg var ung voksen ville jeg bli dyrepleier, men så ble jeg dritallergisk mot dyr, så det gikk i vasken. Nå er jeg voksen og ønsker å ta en utdanning som passer meg som person. Ønsker en jobb jeg kan trives i, hvor jeg føler at jeg bidrar med noe. Noe jeg brenner for. Men jeg er nok deprimert, så kjenner ingen gnist annet enn den mestringsfølelsen det gir meg å fullføre et mål. Setter pris på velmenende og hyggelige tips. 

Anonymkode: 56136...e63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du fikser litt matte, så ville jeg gått for prosess-ingeniør eller kjemi-ingeniør faktisk. Masse jobber utlyst. Krever at man er sabla nøye. Trenger ikke alltid å være rundt så mye folk heller. 

Skrevet
3 minutter siden, Julie (: skrev:

Hvis du fikser litt matte, så ville jeg gått for prosess-ingeniør eller kjemi-ingeniør faktisk. Masse jobber utlyst. Krever at man er sabla nøye. Trenger ikke alltid å være rundt så mye folk heller. 

Takk! Noterer meg det! Fikser litt matte, tror egentlig jeg har hatt dårlige mattelærere. Har vært god/dårlig i matte alt etter hvor interessant lærerne gjorde faget. 

Skrevet

Lektor om du tåler litt folk i form av elever. 

Jurist. Ikke advokat.

Anonymkode: 3530f...c86

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lektor om du tåler litt folk i form av elever. 

Jurist. Ikke advokat.

Anonymkode: 3530f...c86

Tja, litt. Er god på fremføringer og foredrag, men vet ikke hvor godt jeg liker det i lengden. 

Noterer meg tips, takk.

Skrevet

Bioingeniør

Anonymkode: 86391...108

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bioingeniør

Anonymkode: 86391...108

Takk for forslag. 

Skrevet

Ingeniør av noe slag. Du trenger ikke være verdens beste ingeniør for å få en godt betalt jobb.

Hold deg unna de typiske kvinneyrkene, de blir aldri lønnsledende.

Anonymkode: ce319...ccf

Skrevet

Kanskje du skal sjekke ut hvilke utdannelse de har i Ås, det er kanskje noe der som vil passe for deg.

Jeg leser ut ifra dine tidligere yrkesambisjoner at du gjerne vil gjøre noe viktig.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ingeniør av noe slag. Du trenger ikke være verdens beste ingeniør for å få en godt betalt jobb.

Hold deg unna de typiske kvinneyrkene, de blir aldri lønnsledende.

Ja, det kan se ut til at det er den beste veien å gå for meg. Takk for tips!

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kanskje du skal sjekke ut hvilke utdannelse de har i Ås, det er kanskje noe der som vil passe for deg.

Jeg leser ut ifra dine tidligere yrkesambisjoner at du gjerne vil gjøre noe viktig.

Ja, jeg ønsker å gjøre noe som i alle fall for meg føles som givende, viktig, og hvor jeg kan få bruke evnene mine til noe. 

Jeg har mulighet til å studere i Oslo eller i Ås. Tenkte lenge på Ås siden veterinærhøgskolen skulle legges dit, men så ble dyr uaktuelt. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg ønsker å gjøre noe som i alle fall for meg føles som givende, viktig, og hvor jeg kan få bruke evnene mine til noe. 

Jeg har mulighet til å studere i Oslo eller i Ås. Tenkte lenge på Ås siden veterinærhøgskolen skulle legges dit, men så ble dyr uaktuelt. 

Er det ikke veldig mange spennende studier i Ås? Hva med noe innenfor miljø, eller hva med Marinbiolog?

Skrevet

Journalist?

Anonymkode: dc6d2...eb2

Skrevet

Bioingeniør. 

Anonymkode: 86bc6...ff7

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bioingeniør. 

Anonymkode: 86bc6...ff7

Bioingeniør er de som tar blodprøver på sykehus, så kanskje ikke så gunstig når HI har sprøyteskrekk. Finnes sikkert mange andre jobber som bioingeniør, men regner med blodprøvetaking er en del av studiet...

Anonymkode: b4900...0df

• 2 uker senere...
Skrevet

Noen som har tips til utdanninger som ikke krever voldsomt mange studiepoeng, og som ikke fokuserer på matte? Jeg og matte kommer ikke veldig godt overens, det vil si, jeg har hatt endel dårlige mattelærere gjennom tidene. Hvis jeg sitter lenge nok med det skjønner jeg det helt fint og har periodevis hatt gode karakterer (da har jeg hatt god lærer). Men det er ikke noe jeg nyter å sitte med. Og etter å ha sett på faget så ser jeg at jeg sliter veldig... Mest fordi jeg ikke har fullstendig forståelse for faget... Så det realistiske for meg er vel antakeligvis noe som ikke baserer seg på avanserte likninger. Hvis man skal se for seg at målet er at man får et godt utbytte av studiet.

Tenkte på ingeniør, vurderte landskapsingeniør, men er redd det blir for mye mattematikk for meg? Dessuten har jeg "bare" tatt praktisk matte.

Skrevet

Hva med sosionom?😊

Anonymkode: 70a69...b04

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med sosionom?😊

Anonymkode: 70a69...b04

Det er vel ikke helt jobben for en med sosial angst? 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen som har tips til utdanninger som ikke krever voldsomt mange studiepoeng, og som ikke fokuserer på matte? Jeg og matte kommer ikke veldig godt overens, det vil si, jeg har hatt endel dårlige mattelærere gjennom tidene. Hvis jeg sitter lenge nok med det skjønner jeg det helt fint og har periodevis hatt gode karakterer (da har jeg hatt god lærer). Men det er ikke noe jeg nyter å sitte med. Og etter å ha sett på faget så ser jeg at jeg sliter veldig... Mest fordi jeg ikke har fullstendig forståelse for faget... Så det realistiske for meg er vel antakeligvis noe som ikke baserer seg på avanserte likninger. Hvis man skal se for seg at målet er at man får et godt utbytte av studiet.

Tenkte på ingeniør, vurderte landskapsingeniør, men er redd det blir for mye mattematikk for meg? Dessuten har jeg "bare" tatt praktisk matte.

Veit at Oslo-Met har opplegg for ulike ingeniørløp for folk som mangler matte. Tror det heter "treterminsløp" og starter i juni. Sånn som det er nå er du ikke kvalifisert for ingeniørstudier, hvis du bare har p-matte.

Du virker jo egentlig som en med mange personlige egenskaper som passer i en ingeniør-jobb, så jeg ville tatt meg selv i nakken og prøvd. Mattefag er ofte "ferdighetsfag" hvor eksamen består i å utføre teknikker du har lært. Hvis du jobber hardt med det og trener masse, så har jeg trua. På mange realfaglige studieløp ligger mattefagene først også starter moroa etterpå 😊

Lykke til! 

Skrevet
På 15. januar 2019 den 22.59, Anonym bruker skrev:

Journalist?

Anonymkode: dc6d2...eb2

Da bør man ikke ha sosial angst...

Regnskap, revisjon? 

Arkivar 

Bibliotekar 

Anonymkode: 2b5a9...fc3

Skrevet
21 minutter siden, Julie (: skrev:

Veit at Oslo-Met har opplegg for ulike ingeniørløp for folk som mangler matte. Tror det heter "treterminsløp" og starter i juni. Sånn som det er nå er du ikke kvalifisert for ingeniørstudier, hvis du bare har p-matte.

Du virker jo egentlig som en med mange personlige egenskaper som passer i en ingeniør-jobb, så jeg ville tatt meg selv i nakken og prøvd. Mattefag er ofte "ferdighetsfag" hvor eksamen består i å utføre teknikker du har lært. Hvis du jobber hardt med det og trener masse, så har jeg trua. På mange realfaglige studieløp ligger mattefagene først også starter moroa etterpå 😊

Lykke til! 

Men det forstudiet går vel over hele sommeren? (har småbarn :)).

Nei, jeg var dum som 16-åring og valgte p-matte. Hadde jeg valgt om igjen hadde det blitt alle realfagene og allmennlinja/studiespesialisering. 

Men det er lett å være etterpåklok. Hadde det vanskelig på videregående (mobbing), og karakterene gjenspeiler akkurat det. De fagene jeg i voksen alder har fått karakter på har ligget på 4-5. Jeg vet jeg kan, hvis jeg vil, men når det bare er p-matte, så er vel løpet kjørt uansett. Jeg sliter allerede ned dét. 

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da bør man ikke ha sosial angst...

Regnskap, revisjon? 

Arkivar 

Bibliotekar 

Anonymkode: 2b5a9...fc3

Har vurdert de du nevner, men jeg kjenner ingen gnist. I det hele tatt. Faktisk litt aversjon siden jeg opp gjennom årene har kjempet en hard kamp mot mannen min som samler på bøker. Han har bøker overalt, jojo, kanskje det endelig hadde blitt orden i kaoset om jeg ble arkivar😂 Det hadde nesten vært en god spøk, og skjebnens ironi på sitt beste. 

Kan være det er den beste veien å gå for meg, så får jeg da heller akseptere at jeg ikke får brukt "meg" fullt ut med de evnene jeg sitter inne med. Det viktigste er vel at jeg får en utdanning så jeg kan arbeide.. 

Skrevet

Farmasøyt?

Du må jo ha litt matte, men det går stort sett på enkel og praktisk matte og ikke avanserte formler. Apotek er det overalt i dag, men jeg tror mer og mer blir nettbasert etterhvert og da vil du sitte på et "lager" å følge opp resepter og sende medisiner hjem til folk. 

Du sier du har sosial angst, men butikk trenger ikke være et nei-nei fordet, for en farmasøyt driver ikke oppsøkende salg og det at folk kommer til deg og du svarer på noe du kan er noe helt annet enn andre sosiale settinger. Du kan være en dyktig farmasøyt og ikke kjenne på noe sosial angst der og likevel få helt hetta når du skal på et foreldremøte...

Anonymkode: 64ce6...2a1

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Farmasøyt?

Du må jo ha litt matte, men det går stort sett på enkel og praktisk matte og ikke avanserte formler. Apotek er det overalt i dag, men jeg tror mer og mer blir nettbasert etterhvert og da vil du sitte på et "lager" å følge opp resepter og sende medisiner hjem til folk. 

Du sier du har sosial angst, men butikk trenger ikke være et nei-nei fordet, for en farmasøyt driver ikke oppsøkende salg og det at folk kommer til deg og du svarer på noe du kan er noe helt annet enn andre sosiale settinger. Du kan være en dyktig farmasøyt og ikke kjenne på noe sosial angst der og likevel få helt hetta når du skal på et foreldremøte...

Anonymkode: 64ce6...2a1

Spesielle opptakskrav Du må ha en av disse: Matematikk R1Matematikk (S1+S2) Og begge disse: Fysikk 1Kjemi (1+2)

Skrevet

Landskapsarkitekt/ingeniør. Er på Ås, du trenger ikke realfagsmatte for å komme inn, kun p-matte. 

Anonymkode: b3bae...bdd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...