Gå til innhold

Er dette innafor? 5 klasse


Anbefalte innlegg

Skrevet

I matte gis det ekstralekse hver dag til de som ikke rekker å bli ferdig i timen. De gjør ofte bare oppgaver i timene og det er kun de som jobber svært raskt som blir ferdige . Barna har ukeplan som de gjør lekser etter og med dette systemet her vet man aldri når ukens lekser er gjort . Er dette vanlig praksis? 

Anonymkode: 51186...47a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rar praksis! Jeg truet en gang (i frustrasjon) klassen med å gi oppgavene på skolen i hjemmelekse. Da de ikke lyttet til meg, måtte jeg selvfølgelig gjennomføre trusselen. Da reagerte noen foreldre, og jeg prøvde å forklarte hvorfor jeg gjorde det jeg gjorde. Det hele resulterte i to år med god arbeidsinnsats fra klassen, siden ingen hadde lyst på en repitisjon av dramaet som utspilte seg første gang!

Det var ikke alle som ble ferdige med oppgavene hver gang, men det er heller ikke det som teller. Som lærer må du se på innsats, ikke mengde!!

Anonymkode: 6ecca...927

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rar praksis! Jeg truet en gang (i frustrasjon) klassen med å gi oppgavene på skolen i hjemmelekse. Da de ikke lyttet til meg, måtte jeg selvfølgelig gjennomføre trusselen. Da reagerte noen foreldre, og jeg prøvde å forklarte hvorfor jeg gjorde det jeg gjorde. Det hele resulterte i to år med god arbeidsinnsats fra klassen, siden ingen hadde lyst på en repitisjon av dramaet som utspilte seg første gang!

Det var ikke alle som ble ferdige med oppgavene hver gang, men det er heller ikke det som teller. Som lærer må du se på innsats, ikke mengde!!

Anonymkode: 6ecca...927

Absolutt, men så har du noen underytere som sluntrer seg unna oppgavene de skal gjøre. Disse har av og til måttet sitte inne og gjøre oppgavene i friminuttet etterpå. Da jobber de godt en stund framover 🙂

Anonymkode: 84f9a...849

Skrevet

Om barna sliter med fokus i timen og tuller det til, så kan det være en ok sanksjon. Om de alle jobber godt, men ikke like raskt, så vil det ikke ha noen nytte

Anonymkode: 8cb0a...040

Skrevet

Her er det vanlig i nesten alle fag. De som jobber raskt og konsentrert blir ferdige på skolen. De andre må gjøre resten hjemme. Sån var det på barneskolen og sån er det på ungdomskolen.

Anonymkode: 265f7...8bd

Skrevet

Lærer sier at det ikke er pga bråk og uro men at de kun på denne måten får alle gjennom pensum... hun pleier også å få ungene til å gjøre prøver hun ikke er fornøyd med resultat på nytt. Uten at barna får øve på nytt altså.... hi 

Anonymkode: 51186...47a

Skrevet

Det høres ikke ut som en god lærer. Her har de nesten ikke mattelekser og de kommer likevel fint gjennom pensum. 

Anonymkode: e72af...ac9

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lærer sier at det ikke er pga bråk og uro men at de kun på denne måten får alle gjennom pensum... hun pleier også å få ungene til å gjøre prøver hun ikke er fornøyd med resultat på nytt. Uten at barna får øve på nytt altså.... hi 

Anonymkode: 51186...47a

Hvis noen jobber så sakte at de ikke klarer å få med seg pensum i løpet av et skoleår, så må jo læreren gjøre noe. Mulig det er feil metode, men det kan hende det ikke er nok ressurser til å gjøre det annerledes.

Anonymkode: 8cb0a...040

Skrevet

Her er det helt vanlig!

ungene har en arbeidsplan de skal igjennom i løpet av uken. De jobber med oppgavene på planen både i arbeidstimene på skolen og hjemme. Jobber de bra på skolen blir de fortere ferdig enn om de somler bort tiden. 

Unger som jobber ekstremt sakte av en eller annen grunn eller barn med spesielle behov får selvfølgelig tilpasset plan

Anonymkode: f7520...d42

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt, men så har du noen underytere som sluntrer seg unna oppgavene de skal gjøre. Disse har av og til måttet sitte inne og gjøre oppgavene i friminuttet etterpå. Da jobber de godt en stund framover 🙂

Anonymkode: 84f9a...849

Jeg er helt enig i at unnasluntrere skal sitte inne i friminutt. Det har jeg gjort flere ganger med mine elever. Men å gi ekstra lekser til de som bare jobber seint, er en lite effektiv metode.

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det helt vanlig!

ungene har en arbeidsplan de skal igjennom i løpet av uken. De jobber med oppgavene på planen både i arbeidstimene på skolen og hjemme. Jobber de bra på skolen blir de fortere ferdig enn om de somler bort tiden. 

Unger som jobber ekstremt sakte av en eller annen grunn eller barn med spesielle behov får selvfølgelig tilpasset plan

Anonymkode: f7520...d42

Arbeidsplan er noe annet. Da har du skolearbeid og lekse på en og samme plan. Men hvis læreren har skolearbeid og lekse på hver sin plan, er det ikke innafor å gi ekstra lekse.

Anonymkode: 6ecca...927

Skrevet

Å lære noe skal aldri være en straff. Det tar lærelysten fra barn.

Anonymkode: c6e91...a2f

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt enig i at unnasluntrere skal sitte inne i friminutt. Det har jeg gjort flere ganger med mine elever. Men å gi ekstra lekser til de som bare jobber seint, er en lite effektiv metode.

Arbeidsplan er noe annet. Da har du skolearbeid og lekse på en og samme plan. Men hvis læreren har skolearbeid og lekse på hver sin plan, er det ikke innafor å gi ekstra lekse.

Anonymkode: 6ecca...927

Lekser her skal i utgangspunktet gjøres hjemme, men hvis de er ferdige med alt de skal gjøre på skolen får de noen ganger lov til å begynne på leksene. Dette er det foreldrene som har ansvaret for at gjøres.

Skolearbeidet skal i utgangspunktet gjøres på skolen, men hvis de ikke blir ferdige må de gjøre resten hjemme. Dette er lærerens oppgave å konttrolere.

Alle vet at det er det som er "regelen". Helt greit.

Anonymkode: 265f7...8bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...