Gå til innhold

Hvordan bli kvitt skjærer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er masse skjærer rundt huset vårt. De bråker, krafser på taket, spiser opp fuglemat, roter og er i det hele tatt plagsomme å ha rundt seg. Er det noen triks man kan bruke lovlig for å få disse til å flytte?

Anonymkode: e5be1...fb2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dropp fuglematen....

Anonymkode: 74fe4...185

Skrevet

Hunden min drepte en skjære som drev å erta den (dro den i halen og prikka den i rumpa)  hang den i et tre i hagen. Ikke vært en skjære der siden. 

Anonymkode: 62b15...377

Skrevet

Kjøp sånne naturtro lekeslanger i gummi i lekebutikken. Legg og heng dem strategisk rundt omkring i hagen.

Da tør de ikke komme.Vi har spnne slanger på verandaen, der vu var veldig plaget av skjærer, men etter at vi gjorde det, kommer de aldri mer.

Anonymkode: 4fd0a...9ae

Skrevet

Plast-ugler hjelper også. 

Anonymkode: 4a426...006

Skrevet

Tror lite hjelper om du stadig legger ut mat.

Anonymkode: 392b9...5e0

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dropp fuglematen....

Anonymkode: 74fe4...185

De er her likevel. Med fuglemat, frø i fuglemater, så har vi også koselige småfugler. 

Anonymkode: e5be1...fb2

Skrevet

Du har tre muligheter:

1. Akseptere at du lever med naturen tett på, og at skjærer er en del av ditt umiddelbare nabolag.

2. Skremme, true, kaste ting osv. Da risikerer du at de bråker enda mer, men det kan også virke.

3. Vær snill med dem. Legg ut store brødbiter, frukt, potetrester osv, gjerne litt unna der den andre fuglematen er. De er smarte fugler og er snille med de greie.

Jeg hadde nemlig også masse skjærer her, og prøvde å skremme og jage et par år, uten at det hjalp. Så var det en nabo som sa at jeg skulle mate og snakke pent til dem isteden. Så nå gjør jeg det. Ikke hver dag, men et par ganger i uka. De kommer og spiser, og så bråker og herjer de et annet sted. Det har funka i 8 år. Selvfølgelig sitter de på taket av og til, krafser i takrenna eller gjør småugang, men det er minimalt. De la f.eks en av plantene mine for hat i sommer, og dro den opp hver gang jeg plantet den. Etter at jeg hadde plantet den på nytt 7-8 ganger, så delte de den i småbiter og kastet den rundt. Jeg må antagelig bare innse at limegrønn sedum ikke kan stå i min hage :D 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...