Gå til innhold

Prikker i ansiktet, 3 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bør barnet tas til lege for utredning? Har utslett/eksem/allergiprikker i ansiktet. Smører med krem fra apoteket. B.. bepanthen? Smører med kuldekrem og annen mild fuktighetskrem. Ingen andre "symptomer" enn prikker og utslett rundt munnen... 

Anonymkode: 35d29...b68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier ingenting om barnets alder, utslettet varighet, tørt/vått, puss, smerter, ubehag, om du har merket deg om det har med mat eller kulde, sykdom eller såpe å gjøre feks... 

Poenget er at barn får prikker. Det trenger ikke å være noe. Lurt å gjøre seg selv litt tanker først. Blir liksom litt for rart å stille seg foran legen med barnet og bare si "han har en prikk" 😏 Varighet, ubehag osv som nevnt over er relavant i forhold til om det er noe som burde utredes eller ikke. 

Men er du usikker så ring fastlegen. Bare lurt å kartlegge litt selv først for å spare dere tid. 

Anonymkode: 6b294...dec

Skrevet

Btw barnehagebarn får ofte utslett rundt munnen fordi de sikker seg rundt munnen når de er ute... Da er det lov å prøve feks birtsbees leppepomade og se om det hjelper. 

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du sier ingenting om barnets alder, utslettet varighet, tørt/vått, puss, smerter, ubehag, om du har merket deg om det har med mat eller kulde, sykdom eller såpe å gjøre feks... 

Poenget er at barn får prikker. Det trenger ikke å være noe. Lurt å gjøre seg selv litt tanker først. Blir liksom litt for rart å stille seg foran legen med barnet og bare si "han har en prikk" 😏 Varighet, ubehag osv som nevnt over er relavant i forhold til om det er noe som burde utredes eller ikke. 

Men er du usikker så ring fastlegen. Bare lurt å kartlegge litt selv først for å spare dere tid. 

Har hatt det i vel.. 1-2 år? hele livet? 

Det er ikke én prikk. Legg merke til at jeg skriver i flertall: Prikker. 

Nei, jeg har ikke merket meg noe spesielt. Det gjør vondt, og svir noen ganger. 

Skrevet

Hadde melkeproteinallergi som baby. Reagerer på tomat/sur mat. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har hatt det i vel.. 1-2 år? hele livet? 

Det er ikke én prikk. Legg merke til at jeg skriver i flertall: Prikker. 

Nei, jeg har ikke merket meg noe spesielt. Det gjør vondt, og svir noen ganger. 

... av alt jeg skrev, så var du det du hang deg opp i!? Det var bare en måte å beskrive noe på. 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde melkeproteinallergi som baby. Reagerer på tomat/sur mat. 

Jeg ville lest meg opp på atopisk eksem, og "sllikke seg rundt munn, eksem", og se om det ligner... 

Typisk og veldig vanlig at de reagerer på sitrus og tomat med eksem og hevelse rundt munn. 

Skrevet

... av alt jeg skrev, så var du det du hang deg opp i!? Det var bare en måte å beskrive noe på. 

Jeg ville lest meg opp på atopisk eksem, og "sllikke seg rundt munn, eksem", og se om det ligner... 

Typisk og veldig vanlig at de reagerer på sitrus og tomat med eksem og hevelse rundt munn. 

det ligner veldig, med den ruglete huden. Hva får man mot det da, kortison? Hun er så glad i makrell i tomat. Hjelper sikkert ikke det 

Skrevet

Allergi. Er det like mye prikker på begge sider? Over under?

Min datter får fort utslett rundt munnen av mat. Hadde mer på høyre siden. Jeg tørket henne alltid fra venstre til høyre. Hun ble verre om jeg brukte våtservietter. 

Jeg gikk over til kompress med vann og tørket en side og snudde kompresset før neste side. Nå er hun fem og kan fortsatt få litt prikker av frukt, youghurt og sauser. 

Anonymkode: 294dd...067

Skrevet

Allergi. Er det like mye prikker på begge sider? Over under?

Min datter får fort utslett rundt munnen av mat. Hadde mer på høyre siden. Jeg tørket henne alltid fra venstre til høyre. Hun ble verre om jeg brukte våtservietter. 

Jeg gikk over til kompress med vann og tørket en side og snudde kompresset før neste side. Nå er hun fem og kan fortsatt få litt prikker av frukt, youghurt og sauser. 

Like mye ja. Uff, jeg som mor har masse matallergier. Hadde håpet hun slapp unna for det er virkelig et helvete å leve med det. Jeg har ærlig talt nok med meg selv med tanke på mat og utredning, vet ikke om jeg har kapasitet til å sitte og følge med hver gang hun spiser noe. Dessuten kan jeg jo ikke kutte ut noe uten samtale med lege. Men det jeg har sett er kanskje en forverring når hun spiser egg. 

Skrevet

Jeg vasket med en sånn rens fra apoteket, mustela, i morges. Da ble hun litt bedre. 

Skrevet

Mener ikke at hun ikke kan spise det men at huden reagerer. Jeg hadde vært nøye med skånsom vask rundt munnen etter måltider og sett om det bedrer seg. Vask med en gang etter mat. 

• 3 uker senere...
Skrevet
På 15.1.2019 den 12.10, Anonym bruker skrev:

Jeg vasket med en sånn rens fra apoteket, mustela, i morges. Da ble hun litt bedre. 

Er det den som heter Mustela Gentle cleansing gel som du skyller av med vann, eller No rinse cleansing water som ikke skal skylles av som er til tørrservietter? Hørt mye bra om begge.

Anonymkode: e3009...290

Skrevet

Barnet til en venninne har eggallergi og han hadde masse utslett rundt munnen. 

Anonymkode: 04cfd...866

Skrevet
På 15.1.2019 den 12.09, Anonym bruker skrev:

Like mye ja. Uff, jeg som mor har masse matallergier. Hadde håpet hun slapp unna for det er virkelig et helvete å leve med det. Jeg har ærlig talt nok med meg selv med tanke på mat og utredning, vet ikke om jeg har kapasitet til å sitte og følge med hver gang hun spiser noe. Dessuten kan jeg jo ikke kutte ut noe uten samtale med lege. Men det jeg har sett er kanskje en forverring når hun spiser egg. 

Seriøst? Hvis du må det, så må du det.

Anonymkode: 9a511...198

Skrevet

Om det er vinterstid og spessielt når det er snø ute vil jeg tro det er kuldeutslett. Husk på at du må smøre senest en time før barnet skal ut, kremen skal trekke skikkelig inn i huden. Om du ikke har tid til det, så er det oftes bedre å ikke smøre. Har kremen du smører med vann i seg? Har den det så er det ekstra viktig du smører lenge før barnet skal ut, om ikke blir det som ett ekstra kuldelag i ansiktet og dermed skader mer enn det beskytter.

Jeg fikk beskjed av hudlegen til mitt barn om ikke å smøre det i ansiktet på vinterstid på dagtid, men når barnet la seg om kvelden skulle det smøres skikkelig med en veldig tykk krem eller aller helst olje. Altså mer enn bare å smøre på og ferdig, det skulle smøres skikkelig, maserers litt og evt tørke av det som ikke trakk seg inn i huden etter mye smøring. På denne måten ble barnet kvitt alle prikkene det pleide å ha på vinterstid. 

Anonymkode: 21eaf...337

Skrevet

Bruker du våtservietter i fjeset? Sønnen min fikk kun sånne prikker når vi brukte våtservietter.

Anonymkode: 16a1f...2db

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det den som heter Mustela Gentle cleansing gel som du skyller av med vann, eller No rinse cleansing water som ikke skal skylles av som er til tørrservietter? Hørt mye bra om begge.

Anonymkode: e3009...290

no rinse :)

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om det er vinterstid og spessielt når det er snø ute vil jeg tro det er kuldeutslett. Husk på at du må smøre senest en time før barnet skal ut, kremen skal trekke skikkelig inn i huden. Om du ikke har tid til det, så er det oftes bedre å ikke smøre. Har kremen du smører med vann i seg? Har den det så er det ekstra viktig du smører lenge før barnet skal ut, om ikke blir det som ett ekstra kuldelag i ansiktet og dermed skader mer enn det beskytter.

Jeg fikk beskjed av hudlegen til mitt barn om ikke å smøre det i ansiktet på vinterstid på dagtid, men når barnet la seg om kvelden skulle det smøres skikkelig med en veldig tykk krem eller aller helst olje. Altså mer enn bare å smøre på og ferdig, det skulle smøres skikkelig, maserers litt og evt tørke av det som ikke trakk seg inn i huden etter mye smøring. På denne måten ble barnet kvitt alle prikkene det pleide å ha på vinterstid. 

Anonymkode: 21eaf...337

nei, det er hele året gitt. Vært sånn i 2-3 år.

Altså......... NEI, jeg smører ikke med vannbasert krem like før vi går ut døra. 

Men er ikke kuldeavhengig heller, da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...