Gå til innhold

Hvor mye religion legger dere i dåp og konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begge barna mine er døpt, og eldste er konfirmert, det skal også minstemann når han blir gammel nok. Men jeg legger ikke noe kristelig i det i det hele tatt. Ikke barna heller. Det er bare hyggelig selskaper, og tradisjon. Da vi bestemte oss for å døpe, så var det mer hensyn til at barna ikke skulle måtte døpe seg hvis de ville konfirmeres. Barna vil konfirmeres, men det er nok mer penger og selve festen som frister. Jeg selv har meldt meg ut fra kirka for lenge siden. Mor står fortsatt i kirka, men det er nok mer fordi hun ikke orker å aktivt melde seg ut. 

Når jeg ser på alle konfirmantene, så virker det som svært få, om noen, så liker alt opplegget kirken finner på i forkant av seremonien. De aller fleste er nok der av helt andre grunner enn personlig tro. Hvordan er det der dere bor, og hvilken erfaringer har dere. Er dåp og konfirmasjon blitt mer tradisjon enn tro og religion?

Anonymkode: 0a6d1...fdc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er døpt, Men valgte selv borgerlig konfirmasjon. 

Barna mine er døpt, men får velge selv ved konfirmasjon. 

For meg er det tradisjon og ikke religion som betyr noe.

Skal gifte meg i år, ingen prest eller kirke på oss.

Anonymkode: 5e6a5...519

Skrevet

Selvsagt er det mer tradisjon enn religion. Jeg mener det er direkte respektløst å bruke en så dypt hellig seremoni som dåp er som kos og tradisjon, derfor er ikke barna mine døpt. Ser virkelig ned på dem som døper for kosens skyld!

Anonymkode: 27a50...ce2

Skrevet

Det er nok mer tradisjon enn tro, men jeg mener det er viktig lærdom. Kristendommen er en viktig del av det norske samfunnet, den er en del av vår historiske arv, og ungene har bare godt av å lære om den.

Mine barn er døpt, de har vært med på tårnagenter, påskeverksted osv og er med i ungdomsklubben til menigheten. Eldste er konfirmert og nest eldste blir konfirmert til våren. Konfirmasjonsundervisningen har endret seg mye siden jeg ble konfirmert da, det er mye etikk, moral, refleksjon og lærdom som ikke har noe med religion å gjøre, ting de bare har godt av å lære det også.

Anonymkode: a0e1e...b35

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt er det mer tradisjon enn religion. Jeg mener det er direkte respektløst å bruke en så dypt hellig seremoni som dåp er som kos og tradisjon, derfor er ikke barna mine døpt. Ser virkelig ned på dem som døper for kosens skyld!

Samme her. 

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den norske kirke ønsker imidlertid disse barna hjertelig velkommen. Folkekirken er for alle, sier kirken selv.

Mennesker trenger noen ritualer og rammer rundt livets gang. Kirken tilbyr slike ritualer, og det er ingen krav om at man må kristen på en spesiell måte. Man må ganske enkelt ønske å tilhøre kirken. 

Anonymkode: b8856...645

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den norske kirke ønsker imidlertid disse barna hjertelig velkommen. Folkekirken er for alle, sier kirken selv.

Mennesker trenger noen ritualer og rammer rundt livets gang. Kirken tilbyr slike ritualer, og det er ingen krav om at man må kristen på en spesiell måte. Man må ganske enkelt ønske å tilhøre kirken. 

Som sagt.

Skrevet

Ingen. Jeg er ikke døpt, valgte borgerlig seremoni. Eldste er døpt  (mot min vilje), h*n valgte borgerlig seremoni, yngste er ikke døpt, og h*n får velge selv når den tid kommer.

Anonymkode: 0d2e8...d8b

Skrevet

Det finnes viktigere ting enn å gjøre fremtidige valg for barna enkle. Hva med å slå et slag for realisme? 

Det er min jobb som far å gjøre det vanskelig for mitt barn å ta dårlige beslutninger. Narkotika, religion og mye annet faller her under. Religion er en døende rase. En klubb man melder seg ut av. Kristendommen har drept flere enn svartedauen og noen gjennomfører en konfirmasjon på falsk grunnlag? Vær litt prinsippfast. 

Det tar 2 min og du gjør det med bankid for mobil her

Meld deg ut her 

Anonymkode: 9efe1...dda

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som sagt.

Som sagt ser du ned på dem som velger å døpe i en kirke hvor de ønskes velkommen? Hvem er det dypt respektløst mot, da? 

Skrevet

Jeg legger mye religion i disse seremoniene, og av respekt for religion og troende har jeg selv valgt borgerlig konfirmasjon og vielse. Barna er ikke døpt, men velger selvfølgelig selv om/hvordan de vil konfirmeres. Det eneste kravet jeg stiller er at de skal velge av egen overbevisning og livssyn. 

Anonymkode: 3cee0...4c8

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er dåp og konfirmasjon blitt mer tradisjon enn tro og religion?

Ja. Det er helt sykt. Kirken er blitt en kose-grossist, som tjener penger på at folk ikke gidder å tenke med sauehodene sine.

Anonymkode: c2449...974

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes viktigere ting enn å gjøre fremtidige valg for barna enkle. Hva med å slå et slag for realisme? 

Det er min jobb som far å gjøre det vanskelig for mitt barn å ta dårlige beslutninger. Narkotika, religion og mye annet faller her under. Religion er en døende rase. En klubb man melder seg ut av. Kristendommen har drept flere enn svartedauen og noen gjennomfører en konfirmasjon på falsk grunnlag? Vær litt prinsippfast. 

Det tar 2 min og du gjør det med bankid for mobil her

Meld deg ut her 

Anonymkode: 9efe1...dda

SÅ enig!

Anonymkode: c2449...974

Skrevet

Mine barn er ikke døpt. Jeg er ikke kristen selv, og mener at det ikke er min plass å melde barna inn i en religion. Jeg vil at de selv skal velge religion eller ikke, og eventuelt hvilke religion, når de blir større. Hvis de vil konfirmere seg skal de salvsagt få lov til det, men hvis de gjør det i kirken, ønsker jeg at de gjør det fordi de faktisk tror på Gud, ikke fordi "alle andre" gjør det, eller fordi de vil ha pengegaver, eller noe i den duren. Nettopp derfor skjønner jeg ikke de som døper fordi det da blir letere for ungene å velge å konfirmere seg siden. Jeg tenker at dersom ungene faktisk ønsker konfirmasjon pga egen kristen tro, så vil det å skulle døpe seg være noe de opplever som positvt. Hvis det å måtte døpe seg før en konfirmasjon blir en byrde for barnet, da sitter ikke troen særlig dypt.

Anonymkode: 3fbbd...d26

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok mer tradisjon enn tro, men jeg mener det er viktig lærdom. Kristendommen er en viktig del av det norske samfunnet, den er en del av vår historiske arv, og ungene har bare godt av å lære om den.

Mine barn er døpt, de har vært med på tårnagenter, påskeverksted osv og er med i ungdomsklubben til menigheten. Eldste er konfirmert og nest eldste blir konfirmert til våren. Konfirmasjonsundervisningen har endret seg mye siden jeg ble konfirmert da, det er mye etikk, moral, refleksjon og lærdom som ikke har noe med religion å gjøre, ting de bare har godt av å lære det også.

Anonymkode: a0e1e...b35

Veldig enig. Her er begge barna døpt og eldstemann skal konfirmeres til våren. Han fik selv velge hvordan, og valgte kirken. Nå har han selvsagt ikke en sammenligningsgrunnlag selv, men han trives veldig godt med opplegget rundt konformasjonen og sier selv at han tror på Gud. De lærer mye utover den som har med Gud og bibelen å gjøre, og jeg syns det kan være en viktig del av det å vokse opp. Jeg konfirmerte meg selv borgerlig, og syns det var et veldig flott og lærerikt opplegg, og det er det sikkert fremdeles. Har inntrykk av at kirkelig konfirmasjon har endret seg en del siden mine konfirmasjonsdager, og at det fokuseres mer (enn før) på etikk, moral og lignende som ikke direkte er knyttet opp mot kristendommen.

Skrevet

Vi er ikke kristne. Det er viktig for meg at barna kjenner innholdet i ulike religioner, men jeg ønsker ikke at voksne skal forkynne til dem, altså fortelle at én tro er en sannhet (da sier man jo samtidig at alle andre tar feil). Derfor lar jeg ikke mine yngre) barn få trosopplæring i kirkelig regi. 

Men de kan mye om ulike trosretninger, og vi voksne omtaler aldri tro eller troende negativt. Heller som et tema som er spennende og litt mystisk. 

Når de blir store nok til å velge om de skal konfirmeres så tar de selvsagt valget selv. Jeg er selv kursleder for humanistisk konfirmasjon, så sannsynligheten for at de velger det er stor, men alle valg er velkommen hjemme hos oss. Det viktigste er at det er barnets eget valg.

Anonymkode: 345a9...961

Skrevet

Jeg tror mange av dere med små barn, overvurdere 15 åringene sin modenhet, med tanke på å velge religion. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror mange av dere med små barn, overvurdere 15 åringene sin modenhet, med tanke på å velge religion. 

jeg forstår hva du sier...men jeg har en 17 åring som har vært gjennom dette, og det er overraskende hvor reflektert jeg opplevde han som 15-åring da jeg begynte å snakke med han!

Jeg tror 15-åringer er fullstendig i stand til å gjøre rede for sitt standpunkt i forhold til tro og livssyn. Derimot virker det som om det er foreldrene som legger press gjennom fraser som:

"det er flaut å døpe seg før en eventuell kristen konfirmasjon"

"det er en så hyggelig tradisjon"

"alle andre i bygda konfirmerer seg i kirka"

Jeg var den eneste i min klasse  som valgte borgerlig seremoni på nittitallet i en av Norges største byer. Jeg var et usikkert barn, men fullstendig i stand til å bestemme dette selv! Dagens ungdom har det betraktelig lettere, med tanke på at det er flere valgmuligheter.

Anonymkode: 0d2e8...d8b

Skrevet

Jeg legger religion i det. Da vi døpte ungene mente vi det da vi så vi ønsket at de skulle bli oppdratt i den kristne tro. Det var ikke det eneste som betydde noe, men det var viktig.

Vi valgt likevell en fadder som ikke er kristen, eller i hvertfall ikke så glad i kirken. Hun har mange andre gode kvaliteter. De andre fadderne følger opp kristendommen, (uten at de er veldig forkynnende).

Da jeg selv konfirmerte meg la jeg mye i det. Religionen var viktigst. Det tror jeg gjaldt alle på min gruppe, men det var en veldig spesiell gruppe. 

Jeg har også opplevd at mange konfirmanter nå er opptatt av den religiøse biten, i tillegg til at de er veldig glade for taler og hilsner fra folk. Gaver betyr noe, men er ikke så altoverskyggende som en del voksne ser ut til å tro.

Anonymkode: 677ee...2fe

Skrevet

Ingen.

Mine barn er ikke døpt, fir ved den alderen var det jeg som tok avgjørelsene for de og da ble det droppet. 

Vil de konfirmere seg kristelig skal de få lov til det. Det vil da spille noen rolle hvor mye religion de selv legger i det, ikke hvor mye jeg legger i det. 

Utgangspunktet er jo at man konfirmerer dåpen, så da mine ikke er døpt er det ikke noe å konfirmere sånn egentlig. Men reglene er jo tilstede for at de kan konfirmeres kristelig uten dåp, så da kan de velge det selv.

Anonymkode: e73ea...390

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke enig, og tror heller du undervurderer. Jeg har hatt mange gode samtaler med eldste (konfirmeres til våren) og nest eldste (konfirmant neste år), og også med deres venner. De er reflekterte, opplyste og informerte i sine valg, enten de velger kristelig, humanistisk eller ingenting. De lærer mye på skolen, og har virkelig mye spennende å delta med i diskusjoner. Tydelig at dette er noe de snakker med venner om også.

Anonymkode: 3cee0...4c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...