Gå til innhold

Hjelp, jeg er helt fortvila over menstrasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i 9 år slitt med menstrasjon, men nå er det verre enn verst, er 43 år.

Jeg blør meg helt ut... Jeg må ikke bare holde meg hjemme, men på badet. Det er som om alt kommer på 1-2 timer, svære mengder med klumper på klumper (Sorry detaljer). Ble så lei, skremte jo vett av alle rundt meg også, så jeg ba lege sette p-sprøyte for 5 mnd siden ca. 

Nå blør jeg ikke hver mnd lenger, men jeg har menssmerter i magen kronisk og når jeg først blør igjen (skjedd to ganger nå) er det jo like gæli 😢 Ikke bare det, men hele forrige uke kunne jeg nesten ikke bevege meg for jeg hadde så vondt i ryggen. Ingen spesiel grunn for at jeg skulle få det etter hva jeg vet og etter ei ukes tid, vips borte. Begynner lure på om det var menstrasjonsrelatert også, for magesmertene var også verre. Nå mensen igjen og blør og blør 😓

Grunner unormal celledeling og fjerning av den tappen for mange, mange år siden går jeg til sykeshuset for kontroll en gang i året. Både her og hos fastlegen (begge menn) opplever jeg dog at de ikke helten vet hva de skal gjøre med dette og ikke finner årsak 🥺 I 9 år har jeg tatt opp mensen og de er ikke interessert...

Hjelp! Hva kan det være? Hva kan jeg gjøre? Noen med lignende erfaring? Jeg er desperat! 

Anonymkode: 9c71f...e84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du skal gjøre er selvfølgelig å kontakte helsevesenet når dette pågår. Altså NÅR du blør og NÅR du har smerter. Ring legevakt eller ambulanse og få hjelp akutt der og da

Anonymkode: 9d696...0c2

Skrevet

Er du sjekket for endiometrose?

Kvinnesykdommer blir dessverre nedprioritert. Be om henvisning til gynekolog, det du opplever er ikke normalt 

Anonymkode: bb486...4d3

Skrevet

Jeg blør som en gris, og jeg fikk påvist et digert myom i livmora. I tillegg alvorlig jernmangelanemi, pga store blødninger. Har du vært til ultralyd? 

Anonymkode: 17e16...2f3

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du skal gjøre er selvfølgelig å kontakte helsevesenet når dette pågår. Altså NÅR du blør og NÅR du har smerter. Ring legevakt eller ambulanse og få hjelp akutt der og da

Ja, har gjort det en gang, men fikk beskjed om at jeg nok bare spontanaborterte... Hjalp ikke at jeg stilte meg undrende til at jeg i det hele tatt kunne være gravid... Kan prøve igjen :)

hi

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg blør som en gris, og jeg fikk påvist et digert myom i livmora. I tillegg alvorlig jernmangelanemi, pga store blødninger. Har du vært til ultralyd? 

Føler med deg!!! Det glemte jeg å si. Gå til lege og be om henvisning til gynekolog. Om du har invalidiserende blødninger kan hysterektomi være løsningen for deg. Du er skkkert ferdig å få barn? 

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du sjekket for endiometrose?

Kvinnesykdommer blir dessverre nedprioritert. Be om henvisning til gynekolog, det du opplever er ikke normalt 

Anonymkode: bb486...4d3

Nå vet ikke jeg hvordan slikt sjekkes, men som sagt er jeg til gynekolog på sykehus hvert år. Ultralyd og celleprøver + kjønnssykdommer tester etter hva jeg vet hver gang

hi

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, hvert enda år. Skal vel snart inn igjen. Kanskje han vil høre denne gangen... 

hi

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Føler med deg!!! Det glemte jeg å si. Gå til lege og be om henvisning til gynekolog. Om du har invalidiserende blødninger kan hysterektomi være løsningen for deg. Du er skkkert ferdig å få barn? 

Vet ikke hva det der er, men ja, jeg har de barna jeg vil ha 😊 Får ta ei runde til og håpe noen gidder reagere

hi

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vet ikke hva det der er, men ja, jeg har de barna jeg vil ha 😊 Får ta ei runde til og håpe noen gidder reagere

hi

Spiral kan visstnok også hjelpe. Hormonspiral. Har du prøvd det? 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Spiral kan visstnok også hjelpe. Hormonspiral. Har du prøvd det? 

Ja, men har så bakovervendt livmor (i følge lege) at han kunne godt forstå den var til plage hver gang jeg feks skulle sette meg ned. Jeg kjente den «hele tiden» følte jeg og orker bare tre mnd 

hi

Skrevet

Har du mulighet for å skifte fastlege? Det er ikke greit at du ikke blir tatt alvorlig når du er så plaget!

Anonymkode: 2019c...6e9

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, hvert enda år. Skal vel snart inn igjen. Kanskje han vil høre denne gangen... 

hi

Hvorfor har du ikke sagt noe der tidligere? Jeg har endometriose og fikk mange år p-sprøyte en gang per måned. Fikk da ikke mensen etterhvert og hadde ingen problemer. Nå har jeg fjernet livmor av samme grunn og har det enda bedre!

Anonymkode: 7fd6a...23f

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du mulighet for å skifte fastlege? Det er ikke greit at du ikke blir tatt alvorlig når du er så plaget!

Anonymkode: 2019c...6e9

Hjelper jo ikke å skifte fastlege når hun sier at spesialistene på sykehuset ikke finner ut av det eller er spesielt interessert...

Anonymkode: e804b...f15

Skrevet

Hvorfor har ikke legene tilbudt deg å fjerne hele livmoren? Fjernet min etter slik du beskriver og et nytt liv begynte :)  Håper du får bukt med dette og ikke minst hjelp.

Skrevet

Takk for all hjelp! Jeg får fortsette mase :)

Til dere som spør og spør. Jeg er i spesielhelsetjenesten på vårt lokale sykehus en gang i året og tar ultralyd, celleprøver osv osv. Problemene er nevnt der flere ganger, men de er ikke så interesserte, så lenge de ikke finner noe å utsette på prøvene sine. Jeg skal forsøke igjen neste gang jeg skal dit (om en mnd tid). Nå ser jeg folk har fått operert bort «hele stasen» pga kanskje lignende problematikk, så da spør jeg etter det. Det er jo det som er så fortvilende, det er hele veien jeg som må komme med forslag til løsning. Da gjør de ofte det, men jeg er jo ikke lege og benytter meg jo bare av andres erfaringer/venner/familie/googelsøk etc. Rart kvinnehelse er så lavt prioritert, også lurer man på hvorfor mange kvinner jobber redusert, sykmeldes og trygdes 🙈😓

hi

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, har gjort det en gang, men fikk beskjed om at jeg nok bare spontanaborterte... Hjalp ikke at jeg stilte meg undrende til at jeg i det hele tatt kunne være gravid... Kan prøve igjen :)

hi

Men du må jo ikke gi deg!

grunnen til st du er inne til kontroll med UL hvert år er vel unormal celledeling og fjerning av livmortappen i din tid. Årlig kontroll med celleprøve er helt normalt. De vil jo da ikke sjekke deg for en haug med andre ting hvis det ikke der og da er indikasjon på at noe er galt. 

Derfor må du ta kontakt med helsevesenet NÅR du opplever smerter og store blødninger. Ring hver gang! Og ikke gi deg før du får komme inn. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men du må jo ikke gi deg!

grunnen til st du er inne til kontroll med UL hvert år er vel unormal celledeling og fjerning av livmortappen i din tid. Årlig kontroll med celleprøve er helt normalt. De vil jo da ikke sjekke deg for en haug med andre ting hvis det ikke der og da er indikasjon på at noe er galt. 

Derfor må du ta kontakt med helsevesenet NÅR du opplever smerter og store blødninger. Ring hver gang! Og ikke gi deg før du får komme inn. 

Men kjære deg, det er da virkelig ikke slik at jeg har gitt opp og er dau. Jeg trengte noen tips om hva jeg spesifikt kan be de sjekke og nå har jeg fått det. Det er ikke som om dette aldri er nevnt. Jeg er tilbudt prøver og har takket ja, bedt de sjekke alt de kan komme på, men jeg kan ikke nok om dette! Regner jo faktisk litt med de tar litt tak og sjekker på bakgrunn av symptomer jeg beskriver. De sjekker meg også for kjønnssykdommer feks hvert år fordi jeg ber om det (til tross for at jeg er med samme mannen på 20. året), men jeg har ikke videre kunnskaper om dette. Ellers er jeg ingen dramaqueen og ringer ikke legevakta mens jeg blør ut halve campingplassen for å skremme livsshiten ut av ungene mine (for å ta ett skjedd eksempel). Det går jo over og jeg dauer ikke, bare ufattelig upraktisk, udelikat og smertefullt. Jeg gir beskjed på neste konsultasjon om utredninger jeg ønsker. Å bli stemplet som hysterisk har jeg ingen interesse av :)

Hi

Skrevet

Ring og få time hos en kvinnelig gynekolog. Be om en sjekk og be om tabletter som heter noe sånt song glucopage. De stopper blødninger. Jeg hadde det som deg, med tablettene har jeg kun litt mens.

Anonymkode: 80467...94f

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men kjære deg, det er da virkelig ikke slik at jeg har gitt opp og er dau. Jeg trengte noen tips om hva jeg spesifikt kan be de sjekke og nå har jeg fått det. Det er ikke som om dette aldri er nevnt. Jeg er tilbudt prøver og har takket ja, bedt de sjekke alt de kan komme på, men jeg kan ikke nok om dette! Regner jo faktisk litt med de tar litt tak og sjekker på bakgrunn av symptomer jeg beskriver. De sjekker meg også for kjønnssykdommer feks hvert år fordi jeg ber om det (til tross for at jeg er med samme mannen på 20. året), men jeg har ikke videre kunnskaper om dette. Ellers er jeg ingen dramaqueen og ringer ikke legevakta mens jeg blør ut halve campingplassen for å skremme livsshiten ut av ungene mine (for å ta ett skjedd eksempel). Det går jo over og jeg dauer ikke, bare ufattelig upraktisk, udelikat og smertefullt. Jeg gir beskjed på neste konsultasjon om utredninger jeg ønsker. Å bli stemplet som hysterisk har jeg ingen interesse av :)

Hi

Altså: du sier at du har slitt med dette i 9 år uten å få hjelp selv om du bringer opp problemene både ved konsultasjon hos fastlege og hos 2. linjetjenesten.

Poenget må vel være p finne ut HVA du feiler slike at du kan få riktig behandling. 

Det er ikke å være dramaqueen å ringe legevakt hvis man ligger å blør massivt hjemme på badet. Jeg gar ikke sagt du skal gjøre dette mens du er på campingtur - hvor i all veden får du det fra? I hovedinnlegget ditt fremstiller du det som om du blør så kraftig med jevne mellomrom - i tillegg til vanvittige smerter som varer over flere dager. Hvis derimot den eneste gangen dette har skjedd er mens du var på campingtur er selvfølgelig situasjonen en annen. 

Når du videre ikke kan bevege deg i en hel uke pga smerter er det heller ikke å være dramaqueen å ringe etter legehjelp. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ring og få time hos en kvinnelig gynekolog. Be om en sjekk og be om tabletter som heter noe sånt song glucopage. De stopper blødninger. Jeg hadde det som deg, med tablettene har jeg kun litt mens.

Anonymkode: 80467...94f

glucophag er mot diabetes. Mener du cyklocapron? Det stopper blødninger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...