Gå til innhold

Spontan abort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei venninne som har hatt en spontan abort i uke 10+4. Hun har hatt veldig vondt og har blødd mye,men sier at det er mindre nå. Hun vil ikke til lege pga tøffe ting hun har opplevd. Jeg kommer til å være her å passe på henne nå. Noe spesielt jeg må være obs på?

Anonymkode: ad2c9...f14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en god venninne du er! Sørg for at hun har det hun trenger av bind, smertestillende og det hun ellers trenger. Lag gjerne mat til henne og vær der for henne psykisk. Det kan være utrolig tøft å gå gjennom en spontanabort. Spesielt hvis dette barnet var veldig ønsket. Gi henne masse omsorg og oppmerksomhet❤️

Anonymkode: d5d54...3a5

Skrevet

Takk 🙂 Klart jeg stiller opp! Har lest at etter uke 9 må de alltid ta utskraping? regne jo med at det er med tanke på at alt ikke har kommet ut. Som sagt så nekter hun å ta kontakt med lege. Blir litt i tvil jeg da.

Skrevet

Hun er faktisk ikke klar for å gjennomføre svangerskap og fødsel om hun ikke klarer å gå til lege for å se om en spontanabort er fullstendig. Det bør sjekkes såpass sent.

Vær obs på feber og evt tiltagende smerter eller brunlig/svart blødning.

Anonymkode: bacb6...e77

Skrevet

Som jeg har nevnt så har hun opplevd tøffe ting som gjør at hun er veldig redd. Skal følge godt med de neste dagene,så håper jeg at alt går bra.

Skrevet

Hun måtte gått igjennom fødsel hvor de skal kjenne etter åpning, muligens sy, være på sykehus.. Jeg tror det er viktig å poengtere at denne angsten er noe hun absolutt bør ta tak i. Og for sin egen helse vil det være lurt å få tatt en sjekk i forbindelse med en spontanabort så sent. Kjempefint at du er der for henne. Råd henne også til å ta en sjekk i etterkant nå for å unngå eventuelle komplikasjoner. Nå som hun ikke er gravid kan hun også få angstdempende medisiner som kan hjelpe til å dra til lege. Og kanskje du også kan bli med henne? Så får hun muligens et trygt møte med helsevesen som kan gjøre neste besøk litt mindre skummelt. 

Anonymkode: 2dc38...4c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...