Gå til innhold

Dilemma. Konfirmasjon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to barn.. den ene konfirmeres til våren. Hun har fått bunad til en verdi av 25 000 av noen i fam. Jeg kommer til å gi en pengegave. Men ca hvor mye er det vanlig at foreldrene gir? Så til dilemmaet.. om to år konfirmeres neste.. hun arver ingen bunad så jeg må kjøpe ny til henne. Gir jeg henne bunad pluss pengegave så blir det veldig mye penger..men gir jeg henne bare bunad, har på en måte hun som konfirmeres i år fått mindre av meg.. hva skal jeg gjøre?? : 0

Anonymkode: ea47b...bd3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva andre gir ksn ikke du rå over, så si at du feks gir 10.000 til henne i år og det samme til neste mann. Ei såpass stor jente burde skjønne at du ikke kan gi både bunad og penger? 

Skrevet

Hadde gitt ei pengegåve til årets konfirmant, og bunad til neste.  Årets konfirmant forstår at du brukar meir pengar på den neste, sidan ho ikkje er så heldig å arve bunad.  Samstundes får neste konfirmant ein ny og ubrukt bunad, men mindre pengar.  Om du avklarer dette med dei no, utan å fokusere særleg på kor mykje du legg ut for kvar av dei/kor stor skilnaden vert, så trur eg nok at dei forstår dette.  Synes det vert feil at neste konfirmant ikkje skal få bunad, fordi søstra arva.

Skrevet

Hvis de er omtrent like store, kan kanskje den yngste låne bunaden til den eldste når hun skal konfirmeres? Slik at du får bedre tid til å spare penger til bunad til den yngste også? Vi ga 10000 til vår eldste da hun ble konfirmert. Selv om vi har relativt god råd ville to selskaper (som jo også koster en god del), 20000 i gave og en bunad på to år vært et stort innhugg i økonomien. 

Snakk med jentene om forslagene dine, og kom til enighet om hva som er best og riktigst. 

Skrevet

Her vil eldste får en arvebunad fra familien (besteforeldre). Vi har allerede avtale at vi tar av belte Og hovednøkkel av denne og sparer til yngste. Vi foreldre kjøper belte IG sølje i konfirmasjonsgave. Så gjør vi omvendt til yngste. Vi kjøper bunad til henne og hun får arvebelte og arvesølje i gave. 

Egebtlig sier vi at bunad og sølv er en fellesgave fra besteforeldre og foreldre til begge jentene da😉

Anonymkode: c4638...fad

Skrevet

Ikke hovednøkkel men hovedsølje🙈

Anonymkode: c4638...fad

Skrevet

Bunad hadde jeg nok sponset minste med hvis eldste fikk den. Her i vår krets er det ikke vanlig at foreldre gir store gaver, de dekker festen, og får kanskje et smykke eller noe annet varig. 

Jeg hadde ikke gitt så stor pengegave. Jeg hadde heller spart penger og gitt de tilsvarende beløp til begge når de ble feks myndig. 

Jeg tenker en prat med eldste om dette gjør at hun forstår. Nå får du bunad av X, derfor vil vi kjøpe bunad til lillesøster. 

Anonymkode: 3eaf6...ded

Skrevet

Kan ikke eldste søsteren få bunaden og så får yngste sølvet slik at dere foreldre kan gi sølv til eldste og bunad til yngste? På denne måten blir det litt mer rettferdig. 

Anonymkode: 7576d...0e0

Skrevet

Gi lik gave til jentene, og sørg for at begge får bunad. Støtter forslaget om å dele opp arvebunad og arvesølv. 

Skrevet

Glemte å skrive at hun som konfirmeres nå har alt fått sølv med bunaden av samme person. Har vurdert å gi litt i pengegave.. kanskje 5000' så kommer neste om to år å får en bunad med sølv til 25 000'. Og ikke penger.. det blir liksom litt feil det å.. gi fem tusen til begge.. og jeg har da gitt 30 000 i penger og gave til den yngste og fem til den eldste.. blir vanskelig... 

Anonymkode: ea47b...bd3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...