Gå til innhold

Han klarer ikke å glemme meg


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

18 år gammel begynte jeg å jobbe på et legekontor. En av legene der fikk raskt et godt øye til meg og var ganske på meg. Etter en liten stund la han meg til på Facebook og flørtingen begynte for fullt. Jeg var ung og i mitt unge hode kunne jeg jo ikke bare la være å svare en voksen mann eller være frekk. Han hadde jo tross alt en del ansvar på dette senteret og jeg var helt ny, vikar. 

Etterhvert følte jeg at jeg ble styrt av denne legen. Han skrev og var skikkelig på når det passet han og kunne plutselig slutte å skrive en liten periode. Han fantaserte om meg hele dagen og ville ha meg, så følte han at han måtte trekke seg unna. Etter noen timer eller dager så klarte han det ikke og ville så ha meg. Det var utrolig forvirrende og vanskelig å forholde seg til.

Dessverre endte jeg opp med å oppfylle drømmen og fantasien hans, om å ha sex med meg. Jeg sier dessverre både fordi han var gift og hadde barn (kona hans var til og med gravid en periode oppi dette) og fordi han fortsatt etter flere år ikke klarer å glemme meg og kan finne på å kontakte meg via sosiale medier.

Nå som jeg er voksen angrer jeg veldig på at jeg lot meg rive med. Jeg tenker mye på denne kona hans som han fortsatt er gift med og at jeg kan være grunnen til at familien deres en dag kanskje splittes. De er superkriste og jeg er ganske sikker på at denne damen aldri i sin villeste fantasi kunne trodd dette om mannen sin.

Jeg hadde sex med ham 2-3 ganger, med lange mellomrom. Sluttet på senteret der etter 1 år men vi fortsatte å holde kontakten selv om jeg sluttet og flyttet utenbys. Plutselig kan han kontakte meg etter så mange år og prøver seg stadig. Han klarer bare ikke å glemme meg og sist han skrev svarte jeg aldri. Har heller ingen planer om å svare han mer. Synes det ble ekkelt da han maste om hvor jeg bor og jeg ikke følte meg komfortabel med å fortelle det. Sannheten er at jeg faktisk bor ganske nærme han, men fordi han har stalket meg før så turte jeg ikke å si det.

Hva tenker dere om dette? Er det helt selvforskyldt? Noen ganger føler jeg han lurte meg inn i en slags «felle», men det var vel min egen feil? Synes dere jeg bare skal fortsette å ikke svare han? Eller skal jeg si til han at jeg ikke ønsker å bli kontaktet neste gang han tar kontakt?

Anonymkode: e69e8...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

18 år gammel begynte jeg å jobbe på et legekontor. En av legene der fikk raskt et godt øye til meg og var ganske på meg. Etter en liten stund la han meg til på Facebook og flørtingen begynte for fullt. Jeg var ung og i mitt unge hode kunne jeg jo ikke bare la være å svare en voksen mann eller være frekk. Han hadde jo tross alt en del ansvar på dette senteret og jeg var helt ny, vikar. 

Etterhvert følte jeg at jeg ble styrt av denne legen. Han skrev og var skikkelig på når det passet han og kunne plutselig slutte å skrive en liten periode. Han fantaserte om meg hele dagen og ville ha meg, så følte han at han måtte trekke seg unna. Etter noen timer eller dager så klarte han det ikke og ville så ha meg. Det var utrolig forvirrende og vanskelig å forholde seg til.

Dessverre endte jeg opp med å oppfylle drømmen og fantasien hans, om å ha sex med meg. Jeg sier dessverre både fordi han var gift og hadde barn (kona hans var til og med gravid en periode oppi dette) og fordi han fortsatt etter flere år ikke klarer å glemme meg og kan finne på å kontakte meg via sosiale medier.

Nå som jeg er voksen angrer jeg veldig på at jeg lot meg rive med. Jeg tenker mye på denne kona hans som han fortsatt er gift med og at jeg kan være grunnen til at familien deres en dag kanskje splittes. De er superkriste og jeg er ganske sikker på at denne damen aldri i sin villeste fantasi kunne trodd dette om mannen sin.

Jeg hadde sex med ham 2-3 ganger, med lange mellomrom. Sluttet på senteret der etter 1 år men vi fortsatte å holde kontakten selv om jeg sluttet og flyttet utenbys. Plutselig kan han kontakte meg etter så mange år og prøver seg stadig. Han klarer bare ikke å glemme meg og sist han skrev svarte jeg aldri. Har heller ingen planer om å svare han mer. Synes det ble ekkelt da han maste om hvor jeg bor og jeg ikke følte meg komfortabel med å fortelle det. Sannheten er at jeg faktisk bor ganske nærme han, men fordi han har stalket meg før så turte jeg ikke å si det.

Hva tenker dere om dette? Er det helt selvforskyldt? Noen ganger føler jeg han lurte meg inn i en slags «felle», men det var vel min egen feil? Synes dere jeg bare skal fortsette å ikke svare han? Eller skal jeg si til han at jeg ikke ønsker å bli kontaktet neste gang han tar kontakt?

Anonymkode: e69e8...65c

 

Du må selv ta ansvaret for at du hadde sex med en gift mann. Du var 18 år og myndig, ikke et barn. Det er faktisk lov å si nei. Hvis en 18-åring på 2000-tallet tror at hun er nødt til å ha sex med en mann fordi noe annet kan bli opplevd som frekt, så tenker jeg faktisk at hun må være meget enkelt utstyrt i toppetasjen. 

Hvis du ikke ønsker kontakt med ham, så si det rett ut. "Hei. Jeg ønsker ikke at du skal kontakte meg igjen. Vennligst respekter dette."

Anonymkode: b0b77...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener vel at legen utnyttet situasjonen med en 18-åring. Dere møttes ikke på byen el.l. og han hadde "makten" i relasjonen.

Så bra du ikke svarer han. Jeg håper du har notert og kan dokumentere stalkingen? Tror besøksforbud er veien å gå om han ikke lar deg være. 

Anonymkode: 12c85...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Du må selv ta ansvaret for at du hadde sex med en gift mann. Du var 18 år og myndig, ikke et barn. Det er faktisk lov å si nei. Hvis en 18-åring på 2000-tallet tror at hun er nødt til å ha sex med en mann fordi noe annet kan bli opplevd som frekt, så tenker jeg faktisk at hun må være meget enkelt utstyrt i toppetasjen. 

Hvis du ikke ønsker kontakt med ham, så si det rett ut. "Hei. Jeg ønsker ikke at du skal kontakte meg igjen. Vennligst respekter dette."

Anonymkode: b0b77...a97

Dette. 

Anonymkode: c7276...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kan f.eks være sekretærer? 

 

Uansett, slutt å svar han. Hvis han fortsetter mange flere ganger ville jeg svart at du ikke ønsker å bli kontaktet. Og prøver han seg igjen etter det ville jeg anmeldt han. 

Du er jo ansvarlig for å ha hatt sex med han, du var tross alt 18 år. Samtidig vil en lege ha en maktposisjon, regner med at han var en god del eldre enn deg. 

At han fortsetter å kontakte deg virker faktisk litt skummelt, så hvis det blir slik at du blir nødt til å anmelde ville jeg flyttet lenger bort fra han.

Anonymkode: 9ed39...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Du må selv ta ansvaret for at du hadde sex med en gift mann. Du var 18 år og myndig, ikke et barn. Det er faktisk lov å si nei. Hvis en 18-åring på 2000-tallet tror at hun er nødt til å ha sex med en mann fordi noe annet kan bli opplevd som frekt, så tenker jeg faktisk at hun må være meget enkelt utstyrt i toppetasjen. 

Hvis du ikke ønsker kontakt med ham, så si det rett ut. "Hei. Jeg ønsker ikke at du skal kontakte meg igjen. Vennligst respekter dette."

Anonymkode: b0b77...a97

Du må lese før du svarer. Har aldri sagt at jeg følte meg nødt til å ha sex med ham fordi noe annet kunne oppfattes som frekt. Jeg skriver at jeg svarte ham på facebookmeldingene han sendte etter å ha lagt meg til fordi jeg ikke ville oppfattes som frekk om jeg lot være å svare ham. Dette var mens jeg jobbet der. 

Jeg har sagt til ham flere ganger at han må glemme meg og at kontakten må avsluttes. Han beklager seg og er enig, så går det noen måneder, ett år eller mer og så tikker det plutselig inn en melding.

Anonymkode: e69e8...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

De kan f.eks være sekretærer? 

 

Uansett, slutt å svar han. Hvis han fortsetter mange flere ganger ville jeg svart at du ikke ønsker å bli kontaktet. Og prøver han seg igjen etter det ville jeg anmeldt han. 

Du er jo ansvarlig for å ha hatt sex med han, du var tross alt 18 år. Samtidig vil en lege ha en maktposisjon, regner med at han var en god del eldre enn deg. 

At han fortsetter å kontakte deg virker faktisk litt skummelt, så hvis det blir slik at du blir nødt til å anmelde ville jeg flyttet lenger bort fra han.

Anonymkode: 9ed39...078

Han er mye eldre enn meg, ja. Følte det virkelig ekkelt etter at han en kveld hadde skrevet til meg mens han hadde legevakt. Han spurte hva jeg gjorde og jeg sa jeg var i byen og tok noen drinker med noen venninner. Plutselig ser jeg at han kommer inn der. Går rett forbi og skriver til meg at jeg skal komme ned på toalettet. Da bla jeg helt svett og skjelven og vi forlot stedet med en gang. 

Det kan gå både måneder og år før han plutselig tar kontakt og skriver at han ikke klarer å glemme meg. Da har jeg gjerne gitt beskjed om at jeg ikke er interessert og at dette må ta slutt før han beklager seg og blir stille en periode, før det er på an igjen.

Anonymkode: e69e8...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener vel at legen utnyttet situasjonen med en 18-åring. Dere møttes ikke på byen el.l. og han hadde "makten" i relasjonen.

Dette!

Din historie ligner alle #metoo-historiene, HI. Om sjefens utnyttelse av unge ansatte, som jatter med og gir ham lov.

Blokkér og avvis ham.

Anonymkode: d5808...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette!

Din historie ligner alle #metoo-historiene, HI. Om sjefens utnyttelse av unge ansatte, som jatter med og gir ham lov.

Blokkér og avvis ham.

Anonymkode: d5808...927

Nå skal det jo sies at han ikke var øverste sjef, men han var i ledelsen. Følte ihvertfall at han styrte både livet og valgene mine veldig. Etter så mange år skjønner jeg bare ikke hvorfor han ikke klarer å glemme meg? Han har veldig mye å tape på det om han skulle bli oppdaget av kona, men likevel så fortsetter han. 

Anonymkode: e69e8...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det samme som deg da jeg var 19 år. Hadde sommerjobb/ekstrajobb et sted mannen jeg ble "forelsket" i var sjef. Han var sikkert 30-35 år og hadde samboer, men han var så forelsket i meg og jeg falt selvfølgelig for han også.... Vi hadde sex bare en gang da, og var ute og spiste, var på kino o.l. noen ganger. Jeg bodde hjemme enda og gikk på vgs, han var så voksen og verdensvant.

Men jeg sluttet i den jobben og hørte ikke mer fra han på mange år da, og da han tok kontakt igjen var det bare for å bli venner på facebook.

Jeg har aldri tenkt noe særlig på den hendelsen, han utnyttet nok at han var voksen og sjef, mens jeg var uskyldig og ung. Men sånn har det vel alltid vært? Jeg opplevde det aldri som vanskelig, og at han var en drittsekk mot samboeren sin kan ikke jeg ta skylda for selv om jeg selvfølgelig aldri skulle ha innlatt meg med han.

Drit i han og tenk ikke mer på det, tar han kontakt igjen lar du enten være å svare eller sier at du ikke ønsker kontakt. Ferdig med han.

Anonymkode: 1b8b2...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg opplevde det samme som deg da jeg var 19 år. Hadde sommerjobb/ekstrajobb et sted mannen jeg ble "forelsket" i var sjef. Han var sikkert 30-35 år og hadde samboer, men han var så forelsket i meg og jeg falt selvfølgelig for han også.... Vi hadde sex bare en gang da, og var ute og spiste, var på kino o.l. noen ganger. Jeg bodde hjemme enda og gikk på vgs, han var så voksen og verdensvant.

Men jeg sluttet i den jobben og hørte ikke mer fra han på mange år da, og da han tok kontakt igjen var det bare for å bli venner på facebook.

Jeg har aldri tenkt noe særlig på den hendelsen, han utnyttet nok at han var voksen og sjef, mens jeg var uskyldig og ung. Men sånn har det vel alltid vært? Jeg opplevde det aldri som vanskelig, og at han var en drittsekk mot samboeren sin kan ikke jeg ta skylda for selv om jeg selvfølgelig aldri skulle ha innlatt meg med han.

Drit i han og tenk ikke mer på det, tar han kontakt igjen lar du enten være å svare eller sier at du ikke ønsker kontakt. Ferdig med han.

Anonymkode: 1b8b2...f27

Høres jo ut som noe lignende som med meg da, bortsett fra at vi aldri var på middager og kino og slikt. Han ville alltid at jeg skulle vente på han i garderoben på jobb og at han skulle kjøre meg hjem etter jobb og slikt. Bodde også hjemme hos foreldrene mine den perioden og hadde ikke egen bil i starten. Han du var med klarte nå ihverfall å gi slipp på deg, men han her virker det jo som aldri kommer over det.

Anonymkode: e69e8...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Du må selv ta ansvaret for at du hadde sex med en gift mann. Du var 18 år og myndig, ikke et barn. Det er faktisk lov å si nei. Hvis en 18-åring på 2000-tallet tror at hun er nødt til å ha sex med en mann fordi noe annet kan bli opplevd som frekt, så tenker jeg faktisk at hun må være meget enkelt utstyrt i toppetasjen. 

Hvis du ikke ønsker kontakt med ham, så si det rett ut. "Hei. Jeg ønsker ikke at du skal kontakte meg igjen. Vennligst respekter dette."

Anonymkode: b0b77...a97

Oj, er det lov å være så kunnskapsløs som deg? Det er jo du som er enkelt utstyrt i toppetasjen. Synes synd på deg som har så lite menneskelig innsikt som du blottlegger her. Det finnes bøker og kurs for sånne som deg, kanskje du skulle prøve det?

Anonymkode: 54186...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, en ting kan du glemme med det samme - om legens ekteskap skulle ta slutt har det ingenting med deg å gjøre. Denne mannen er ansvarlig for sine egne handlinger, du er ikke ansvarlig for hans handlinger. Han er en hykler og en mann som driver med trakassering, han utnytter sin posisjon. Du er garantert ikke den eneste han har holdt på slik med.

Du var "ung og dum", men du har lært, så du har gått videre. For mange år siden.

Han, derimot, har ikke utviklet seg noe som helst. Neste gang han tar kontakt med deg skal du være veldig tydelig med ham. "Jeg har gitt deg beskjed flerfoldige ganger tidligere om at jeg IKKE ønsker mer kontakt med deg. Ikke nå, ikke i fremtiden. Jeg forventer at du respekterer dette og at du aldri mer tar kontakt med meg. Hvis du derimot ikke respekterer dette vil jeg anse det som trakassering, noe som er ulovlig, og jeg vil måtte ta videre skritt ut fra det."

Du blir ikke kvitt ham uten at du er helt tydelig. Det du opplever er trakassering.

Anonymkode: 100f4...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi, en ting kan du glemme med det samme - om legens ekteskap skulle ta slutt har det ingenting med deg å gjøre. Denne mannen er ansvarlig for sine egne handlinger, du er ikke ansvarlig for hans handlinger. Han er en hykler og en mann som driver med trakassering, han utnytter sin posisjon. Du er garantert ikke den eneste han har holdt på slik med.

Du var "ung og dum", men du har lært, så du har gått videre. For mange år siden.

Han, derimot, har ikke utviklet seg noe som helst. Neste gang han tar kontakt med deg skal du være veldig tydelig med ham. "Jeg har gitt deg beskjed flerfoldige ganger tidligere om at jeg IKKE ønsker mer kontakt med deg. Ikke nå, ikke i fremtiden. Jeg forventer at du respekterer dette og at du aldri mer tar kontakt med meg. Hvis du derimot ikke respekterer dette vil jeg anse det som trakassering, noe som er ulovlig, og jeg vil måtte ta videre skritt ut fra det."

Du blir ikke kvitt ham uten at du er helt tydelig. Det du opplever er trakassering.

Anonymkode: 100f4...0ab

Takk for fin tilbakemelding❤️ Det gjør godt å høre at alt ikke bare er «min feil» hvis hun skulle finne ut av det og familien splittes. Får bare så dårlig samvittighet over hva hun må gå igjennom hvis hun skulle finne ut av det. Hele han og alt som skjedde får meg egentlig bare til å føle at han «lurte» meg og hadde meg rundt lillefingeren. Men jeg skjønner ikke hva det er han vil meg etter så lang tid? Hvorfor han ikke bare kan glemme meg og gå videre? Han er jo tross alt gift med en flott kvinne (sett bilder av henne) og kan jo få det han vil ha av henne? Hvorfor er han fortsatt «klar» og «venter» på meg? Skjønner meg ikke på han. Når jeg har sagt at jeg ikke er interessert, at jeg er blitt voksen og at det aldri kommer til å skje igjen så sier han at om jeg skulle ombestemme meg så er han klar. Han får meg ikke ut av hodet og tankene sine osv.

Anonymkode: e69e8...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for fin tilbakemelding❤️ Det gjør godt å høre at alt ikke bare er «min feil» hvis hun skulle finne ut av det og familien splittes. Får bare så dårlig samvittighet over hva hun må gå igjennom hvis hun skulle finne ut av det. Hele han og alt som skjedde får meg egentlig bare til å føle at han «lurte» meg og hadde meg rundt lillefingeren. Men jeg skjønner ikke hva det er han vil meg etter så lang tid? Hvorfor han ikke bare kan glemme meg og gå videre? Han er jo tross alt gift med en flott kvinne (sett bilder av henne) og kan jo få det han vil ha av henne? Hvorfor er han fortsatt «klar» og «venter» på meg? Skjønner meg ikke på han. Når jeg har sagt at jeg ikke er interessert, at jeg er blitt voksen og at det aldri kommer til å skje igjen så sier han at om jeg skulle ombestemme meg så er han klar. Han får meg ikke ut av hodet og tankene sine osv.

Anonymkode: e69e8...65c

Han utnytter deg, HI. For å styrke sin egen følelse av å være "mann", at han har draget på yngre damer osv. Du er en fantasi for ham, og siden du har vært altfor mild mot ham i mange år kan han forstette å bruke deg for å få litt spenning i sin hverdag (om du vil møte ham eller ikke spiller nok ikke så stor rolle, for han trigger nok på spenningen i det og at han får fokusere på fantasiene sine igjen, mimre om at han har (hadde) draget på så mye yngre damer osv.).

Du skal ikke ha dårlig samvittighet om hun skulle finne ut. Det er mange år siden, det er mannen som har forpliktet seg til henne, ikke du. Javel, det var dumt å ha sex med en gift mann, men du kuttet ham ut. Det er han som fortsatt ønsker å være utro. Det er han som ikke respekterer det forholdet han er i eller hun han er gift med. Det er han som heller ikke respekterer deg. Om hun skulle oppdage at han har vært utro, så er det han som har sviktet henne. Og du er sannsynligvis langt fra den eneste han har vært det med.

Ikke glem at det han driver med nå er trakassering av deg! Du har gang på gang sagt fra at du ikke ønsker kontakt med ham, at det aldri blir noe mer mellom dere. Han respekterer ikke det, og dermed respekterer han heller ikke deg. Trakassering er noe du ikke trenger å finne deg i, og det er heller ikke lovlig. At han ev. ikke får deg ut av tankene, det er ikke ditt problem, det er ene og alene hans problem. Han luller seg inn i en drømmeverden av fantasier som ikke har noe med det virkelige livet å gjøre. Mannen utnytter deg. Du bør bli sint, ikke føle skam eller skyld. Dette er en situasjon han skapte i utgangspunktet, og det er fremdeles han som skaper en "situasjon" i dag. Han er ikke god.

Så skriv så tydelig til ham som det jeg skrev over. Send en sms og ta vare på den, da har du bevis. Og gir han seg ikke likevel, da går du til politiet og ber dem snakke med ham. De kan gi advarsler selv om det ikke ev. blir anmeldelse. Ikke finn deg i å bli trakassert! Stå opp for deg selv!

Anonymkode: 100f4...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du må lese før du svarer. Har aldri sagt at jeg følte meg nødt til å ha sex med ham fordi noe annet kunne oppfattes som frekt. Jeg skriver at jeg svarte ham på facebookmeldingene han sendte etter å ha lagt meg til fordi jeg ikke ville oppfattes som frekk om jeg lot være å svare ham. Dette var mens jeg jobbet der. 

Jeg har sagt til ham flere ganger at han må glemme meg og at kontakten må avsluttes. Han beklager seg og er enig, så går det noen måneder, ett år eller mer og så tikker det plutselig inn en melding.

Anonymkode: e69e8...65c

Nei vel, men da hadde du vel sex med ham fordi du ville det? Det må du selvsagt ta ansvaret for selv. 

Bare ignorer meldingene fra ham. Hvis det skjer på facebook, så blokkerer du ham. 

Anonymkode: b0b77...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hi, en ting kan du glemme med det samme - om legens ekteskap skulle ta slutt har det ingenting med deg å gjøre. Denne mannen er ansvarlig for sine egne handlinger, du er ikke ansvarlig for hans handlinger. Han er en hykler og en mann som driver med trakassering, han utnytter sin posisjon. Du er garantert ikke den eneste han har holdt på slik med.

Du var "ung og dum", men du har lært, så du har gått videre. For mange år siden.

Han, derimot, har ikke utviklet seg noe som helst. Neste gang han tar kontakt med deg skal du være veldig tydelig med ham. "Jeg har gitt deg beskjed flerfoldige ganger tidligere om at jeg IKKE ønsker mer kontakt med deg. Ikke nå, ikke i fremtiden. Jeg forventer at du respekterer dette og at du aldri mer tar kontakt med meg. Hvis du derimot ikke respekterer dette vil jeg anse det som trakassering, noe som er ulovlig, og jeg vil måtte ta videre skritt ut fra det."

Du blir ikke kvitt ham uten at du er helt tydelig. Det du opplever er trakassering.

Anonymkode: 100f4...0ab

Hun er ikke ansvarlig for hans handlinger, men hun er ansvarlig for at hun spredde beina for en gift mann. Selvsagt har hun også et ansvar overfor mannens kone. På norsk har vi uttrykket "Heleren er like ille som stjeleren", og det passer godt når det kommer til utroskap. Hadde HI sagt nei, så hadde ikke kona blitt bedratt. En merkelig holdning, dette at man ikke har ansvar for den smerten man påfører andre mennesker dersom man ligger med partneren deres! 

Anonymkode: b0b77...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun er ikke ansvarlig for hans handlinger, men hun er ansvarlig for at hun spredde beina for en gift mann. Selvsagt har hun også et ansvar overfor mannens kone. På norsk har vi uttrykket "Heleren er like ille som stjeleren", og det passer godt når det kommer til utroskap. Hadde HI sagt nei, så hadde ikke kona blitt bedratt. En merkelig holdning, dette at man ikke har ansvar for den smerten man påfører andre mennesker dersom man ligger med partneren deres! 

Anonymkode: b0b77...a97

Det er nå engang slik at det er den som er i et forhold som har ansvar for hvordan den behandler sin partner.

Det er også slik at det Hi gjorde ble gjort for mange år siden. Selv om hun såvidt var myndig var det legen som utnyttet sin posisjon for å få henne til sengs fordi det var et maktforhold mellom dem og i tillegg en så stor aldersforskjell. Hadde dette vært noe som skjedde mellom f.eks. lege 45 og sekretær 38 år etter flere års samarbeid, da ville det vært noe helt annet. I denne situasjonen var det en enorm skjevfordeling av makt, og det var mannen som hadde hovedansvar for å ikke legge seg etter en så mye yngre ansatt. Det er uprofesjonelt av ham, og ikke minst uetisk som overordnet.

Ja, man bør holde seg unna noen som er i forhold, av respekt for den andre. Men å gi Hi skyld så mange år etter at hun mer eller mindre ble manipulert til å ha sex med ham, det mener jeg ikke har noen hensikt. Hi kan dessuten ikke belastes for at mannen fortsetter å trakassere henne i årevis etterpå. Det viser at denne mannen er manipulerende og ikke har respekt for andres grenser, at han ikke har respekt for hverken sin kone eller Hi. Det er ikke HIs ansvar.

Burde hun ha hatt sex med ham? Selvfølgelig ikke. Men hun var ung og uerfaren. Han var moden og utnyttet sin overordnede posisjon for å opprette et uakseptabelt forhold til henne. Slik jeg ser det ble Hi utsatt for manipulering da hun var 18. Nå er hun i flere år blitt utsatt for trakassering av mannen, noe som er ulovlig.

Man kan uten problem mene at også den andre har et ansvar når det kommer til utroskap, men nå er det en gang slik at verden ikke er svart-hvit. Her var maktforholdet veldig skjevfordelt, legen utnyttet det at Hi var umoden og nyansatt for å komme nær nok til å manipulere henne. At hun da "forelsket" seg og hadde sex med ham et par ganger før hun innså at dette ikke var riktig, det endrer ikke på saken. Her er det mannen som hadde hovedansvaret. Og det er mannen som har eneansvar for at han flere år etterpå fortsetter å trakassere henne.

Anonymkode: 100f4...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

18 år gammel begynte jeg å jobbe på et legekontor. En av legene der fikk raskt et godt øye til meg og var ganske på meg. Etter en liten stund la han meg til på Facebook og flørtingen begynte for fullt. Jeg var ung og i mitt unge hode kunne jeg jo ikke bare la være å svare en voksen mann eller være frekk. Han hadde jo tross alt en del ansvar på dette senteret og jeg var helt ny, vikar. 

Etterhvert følte jeg at jeg ble styrt av denne legen. Han skrev og var skikkelig på når det passet han og kunne plutselig slutte å skrive en liten periode. Han fantaserte om meg hele dagen og ville ha meg, så følte han at han måtte trekke seg unna. Etter noen timer eller dager så klarte han det ikke og ville så ha meg. Det var utrolig forvirrende og vanskelig å forholde seg til.

Dessverre endte jeg opp med å oppfylle drømmen og fantasien hans, om å ha sex med meg. Jeg sier dessverre både fordi han var gift og hadde barn (kona hans var til og med gravid en periode oppi dette) og fordi han fortsatt etter flere år ikke klarer å glemme meg og kan finne på å kontakte meg via sosiale medier.

Nå som jeg er voksen angrer jeg veldig på at jeg lot meg rive med. Jeg tenker mye på denne kona hans som han fortsatt er gift med og at jeg kan være grunnen til at familien deres en dag kanskje splittes. De er superkriste og jeg er ganske sikker på at denne damen aldri i sin villeste fantasi kunne trodd dette om mannen sin.

Jeg hadde sex med ham 2-3 ganger, med lange mellomrom. Sluttet på senteret der etter 1 år men vi fortsatte å holde kontakten selv om jeg sluttet og flyttet utenbys. Plutselig kan han kontakte meg etter så mange år og prøver seg stadig. Han klarer bare ikke å glemme meg og sist han skrev svarte jeg aldri. Har heller ingen planer om å svare han mer. Synes det ble ekkelt da han maste om hvor jeg bor og jeg ikke følte meg komfortabel med å fortelle det. Sannheten er at jeg faktisk bor ganske nærme han, men fordi han har stalket meg før så turte jeg ikke å si det.

Hva tenker dere om dette? Er det helt selvforskyldt? Noen ganger føler jeg han lurte meg inn i en slags «felle», men det var vel min egen feil? Synes dere jeg bare skal fortsette å ikke svare han? Eller skal jeg si til han at jeg ikke ønsker å bli kontaktet neste gang han tar kontakt?

Anonymkode: e69e8...65c

Se framover. Du har ingen ting å angre på. Det kalles erfaring. Alle mennesker gjør kloke og litt mindre kloke ting.

Tar han kontakt, så ikke svar. Du kan bestemme over situasjonen. Ikke svar noe som helst. 😊 Snakker du med han, uansett hva det er, så fortsetter du jo. 

Anonymkode: 4b89b...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun er ikke ansvarlig for hans handlinger, men hun er ansvarlig for at hun spredde beina for en gift mann. Selvsagt har hun også et ansvar overfor mannens kone. På norsk har vi uttrykket "Heleren er like ille som stjeleren", og det passer godt når det kommer til utroskap. Hadde HI sagt nei, så hadde ikke kona blitt bedratt. En merkelig holdning, dette at man ikke har ansvar for den smerten man påfører andre mennesker dersom man ligger med partneren deres! 

Anonymkode: b0b77...a97

Det er over hode ikke slik at kona ikke ville blitt bedratt om jeg sa nei. For alt du eller jeg vet så kan han ha gjort dette flere ganger både før og etter meg. Jeg sa nei veldig mange ganger og fikk som svar at jeg ikke skulle tenke på hans ekteskap. Han ville ha meg og det var han sitt valg og hans ekteskap. Det var meg han ville ha og han kom aldri til å slutte å ville ha meg. Han hadde bestemt seg. Var det lurt? Nei absolutt ikke. Men når du er 18 år og ikke tenker helt klart så gjør du dumme valg. Aldri ville jeg gått med på dette i dag som voksen, men jeg var ikke voksen den gang.

Er ganske sikker på at du også har gjort ting du ikke ville gjort i dag da du var 18 år, foruten å «spre beina» til en gift mann. Men om du hadde vært i den situasjonen da du var 18 så er det ikke sikkert du heller hadde gjort noe annerledes. Alle gjør feil og alle har sin egen «bagasje». Du har helt sikkert gjort noe jeg aldri ville gjort heller.

Når du er voksen, gift og har barn så har du gjerne en annen måte å tenke på enn en 18 åring. 

Anonymkode: e69e8...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er over hode ikke slik at kona ikke ville blitt bedratt om jeg sa nei. For alt du eller jeg vet så kan han ha gjort dette flere ganger både før og etter meg. Jeg sa nei veldig mange ganger og fikk som svar at jeg ikke skulle tenke på hans ekteskap. Han ville ha meg og det var han sitt valg og hans ekteskap. Det var meg han ville ha og han kom aldri til å slutte å ville ha meg. Han hadde bestemt seg. Var det lurt? Nei absolutt ikke. Men når du er 18 år og ikke tenker helt klart så gjør du dumme valg. Aldri ville jeg gått med på dette i dag som voksen, men jeg var ikke voksen den gang.

Er ganske sikker på at du også har gjort ting du ikke ville gjort i dag da du var 18 år, foruten å «spre beina» til en gift mann. Men om du hadde vært i den situasjonen da du var 18 så er det ikke sikkert du heller hadde gjort noe annerledes. Alle gjør feil og alle har sin egen «bagasje». Du har helt sikkert gjort noe jeg aldri ville gjort heller.

Når du er voksen, gift og har barn så har du gjerne en annen måte å tenke på enn en 18 åring. 

Anonymkode: e69e8...65c

En 18-åring er forventet å kunne ta ansvarlige beslutninger - det er derfor 18 år er myndighetsalder. Da har man retter og plikter som et voksent menneske. Det høres ut som om du var en veldig umoden og tøytete 18-åring. 

Hvorfor "spre beina" i anførselstegn? Var det ikke akkurat det du gjorde? 

Uansett hvordan du snur og vender på det har du ansvar for at denne utroskapen fant sted. Om han hadde vært utro med en annen, er helt uinteressant. Han var utro med deg, fordi du tillot det.

Anonymkode: b0b77...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En 18-åring er forventet å kunne ta ansvarlige beslutninger - det er derfor 18 år er myndighetsalder. Da har man retter og plikter som et voksent menneske. Det høres ut som om du var en veldig umoden og tøytete 18-åring. 

Hvorfor "spre beina" i anførselstegn? Var det ikke akkurat det du gjorde? 

Uansett hvordan du snur og vender på det har du ansvar for at denne utroskapen fant sted. Om han hadde vært utro med en annen, er helt uinteressant. Han var utro med deg, fordi du tillot det.

Anonymkode: b0b77...a97

Jeg antar at du er voksen og da burde du også være moden nok til å være litt mer reflektert enn det du viser at du er her ...

Som 18-åring som ble manipulert av en overordnet og mye eldre mann viste hun seg langt mer voksen enn det du gjør her. Hun lærte fort av sine feil og kom seg fort ut av situasjonen.

Du, a97, har tydeligvis en god del igjen å lære i livet ... modenhet og evne til refleksjon er noe av det ...

Hva mener du om at denne mye eldre mannen fremdeles driver med ulovlig trakassering av Hi, selv om hun klart og tydelig har gitt beskjed mange ganger over flere år at hun IKKE vil ha noe med ham å gjøre?

Anonymkode: 100f4...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...