Gå til innhold

Lener du deg på utdanningen din?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler at de fleste bekjente gjør det. De må, i enhver sammenheng, påpeke utdanningen sin. Også i helt absurde situasjoner, for eksempel: "Hei, jeg er bioingeniør, har du forslag til hva jeg kan spise til middag på torsdag? Kommer ikke på noe selv."

Det virker som noen tror at man får verdien sin, som menneske, fra utdanningen sin. De tror liksom at hvis du har sittet på skolebenken, så blir du verdifull. Mennesker er verdifulle i seg selv! 

Du, som den du er, er verdifull. Selv om du hadde jobbet i kassa på Kiwi, selv om du hadde vært helsesekretær. Man må finne verdien sin i det, det blir helt feil å måle verdi utifra utdanning. Hvis du hadde feilet, eller hadde valgt helt feil utdanning og angret, hadde du fortsatt vært verdifull, du hadde ikke trengt å skamme deg. 

Det virker som noen tror de ikke er noe uten utdanningen sin. Og det husker jeg vi lærte på videregående også, at man kan miste alt, men man har alltid utdanningen sin. For en teit ting å si? Utdanning er jo ingenting uten menneskene bak. Dessuten er det nok av utdanninger og yrker, og spesialiseringer, som man kan diskutere om faktisk trengs her i verden. Men menneskene bak, de er det alltid håp for.

 

Anonymkode: ee15b...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som du sliter med mindreverdighetskomplekser? Jeg aldri hørt noen som snakker om utdanningen sin slik du beskriver. Kanskje du er litt oversensitiv på området?

Anonymkode: 485d2...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke inntrykk av at man blir "beundret" av noen for en bachelor i hvert fall. 

Anonymkode: faccc...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det høres ut som du sliter med mindreverdighetskomplekser? Jeg aldri hørt noen som snakker om utdanningen sin slik du beskriver. Kanskje du er litt oversensitiv på området?

Anonymkode: 485d2...593