Gå til innhold

Lener du deg på utdanningen din?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler at de fleste bekjente gjør det. De må, i enhver sammenheng, påpeke utdanningen sin. Også i helt absurde situasjoner, for eksempel: "Hei, jeg er bioingeniør, har du forslag til hva jeg kan spise til middag på torsdag? Kommer ikke på noe selv."

Det virker som noen tror at man får verdien sin, som menneske, fra utdanningen sin. De tror liksom at hvis du har sittet på skolebenken, så blir du verdifull. Mennesker er verdifulle i seg selv! 

Du, som den du er, er verdifull. Selv om du hadde jobbet i kassa på Kiwi, selv om du hadde vært helsesekretær. Man må finne verdien sin i det, det blir helt feil å måle verdi utifra utdanning. Hvis du hadde feilet, eller hadde valgt helt feil utdanning og angret, hadde du fortsatt vært verdifull, du hadde ikke trengt å skamme deg. 

Det virker som noen tror de ikke er noe uten utdanningen sin. Og det husker jeg vi lærte på videregående også, at man kan miste alt, men man har alltid utdanningen sin. For en teit ting å si? Utdanning er jo ingenting uten menneskene bak. Dessuten er det nok av utdanninger og yrker, og spesialiseringer, som man kan diskutere om faktisk trengs her i verden. Men menneskene bak, de er det alltid håp for.

 

Anonymkode: ee15b...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som du sliter med mindreverdighetskomplekser? Jeg aldri hørt noen som snakker om utdanningen sin slik du beskriver. Kanskje du er litt oversensitiv på området?

Anonymkode: 485d2...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke inntrykk av at man blir "beundret" av noen for en bachelor i hvert fall. 

Anonymkode: faccc...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det høres ut som du sliter med mindreverdighetskomplekser? Jeg aldri hørt noen som snakker om utdanningen sin slik du beskriver. Kanskje du er litt oversensitiv på området?

Anonymkode: 485d2...593

Du har aldri hørt om folk som lener seg på utdanningen sin? Kanskje du omgås folk uten utdanning da.. 

Anonymkode: ee15b...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke inntrykk av at man blir "beundret" av noen for en bachelor i hvert fall. 

Anonymkode: faccc...64d

Jeg snakker ikke om at man blir beundret av noen. De færreste bryr seg om hva naboen jobber med, eller har jobbet med, jeg snakker om hva de tenker om seg selv. Og hvor mange finner sin egenverdi. 

Anonymkode: ee15b...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke inntrykk av at man blir "beundret" av noen for en bachelor i hvert fall. 

Anonymkode: faccc...64d

Ikke jeg heller, men har inntrykk av at enkelt folk TROR de blir beundret dersom man poengterer utdanningen sin.

Anonymkode: 490a7...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har aldri hørt om folk som lener seg på utdanningen sin? Kanskje du omgås folk uten utdanning da.. 

Anonymkode: ee15b...214

Nei det gjør jeg ikke. Jeg omgås normale mennesker som er trygge på seg selv. Som ikke nevner utdanning i samme setning som de ber om mattips.

Og som ikke ser spøkelser ved høylys dag fordi noen forteller noe om seg selv. 

Anonymkode: 485d2...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei det gjør jeg ikke. Jeg omgås normale mennesker som er trygge på seg selv. Som ikke nevner utdanning i samme setning som de ber om mattips.

Og som ikke ser spøkelser ved høylys dag fordi noen forteller noe om seg selv. 

Anonymkode: 485d2...593

Og det er nettopp folk som må nevne det hele tiden som er usikre på seg selv. Jeg kjenner også folk som ikke lener seg på det, som jeg nesten ikke husker hva jobber med engang. Men det er trist å snakke med folk som nesten prøver å fiske etter et eller annet. 

Jeg blåser i hva folk driver med, jeg bryr meg om hva de gjør på fritiden. Hva deres verdier er i livet. 

Anonymkode: ee15b...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo det bare på innlegg her inne at mange gjør det. Type «jeg har aldri hørt om ...... og jeg har to mastergrader og er 30 år» 

Jeg ser noen har dette behovet, men det brukes ofte som hersketeknikk mer enn som en presentasjon av seg selv.

Anonymkode: e2dab...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Jeg omgås folk med masse utdanning og folk helt uten og alt der i mellom, men jeg har aldri hørt noen si noe sånt. Derimot har jeg møtt mange med bittelitt utdanning som tror de har svaret på det meste. Og så hender det jeg møter på folk her inne som har alle utdanningsoppheng i hele verden fordi de ikke har stort, og det arter seg ofte som "ikke tro du har noe bare fordi du har utdanning". De er bare kjedelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, sug lut skrev:

Jøss. Jeg omgås folk med masse utdanning og folk helt uten og alt der i mellom, men jeg har aldri hørt noen si noe sånt. Derimot har jeg møtt mange med bittelitt utdanning som tror de har svaret på det meste. Og så hender det jeg møter på folk her inne som har alle utdanningsoppheng i hele verden fordi de ikke har stort, og det arter seg ofte som "ikke tro du har noe bare fordi du har utdanning". De er bare kjedelige.

Har det samme inntrykket: Folk som har LITT utdanning er de verste. "Jeg har et brevkurs så dette vet jeg alt om". Desto høyere utdanning desto mer klar blir folk over hvor lite de faktisk vet. 

Med et par hederlige unntak, selvfølgelig.

Anonymkode: 32e70...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg lener meg på utdanningen eller yrket mitt, men merker jo mange ganger at den snakker for meg. Jeg er psykolog, og det synes mange er interessant. Nå skal det sies at å diskutere psykologi på fest ikke nødvendigvis er en høydare for meg..

Og jeg tror nok at jeg får noen gratis fordeler kun pga yrket, i barnehage og skole feks. Kan jo gå litt motsatt også. Helsesøsteren droppet å screene meg for fødselsdepresjon fordi jeg visstnok ville merket det selv, eh...

Anonymkode: 62420...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner litt hva du snakker om. Jobber et sted med 60-70 ansatte, hvor vi har mye ulik kompetanse og utdannelse. Vil si at ca 30 er folk som er uten utdannelse (assistenter) og resten er folk med 3-5 års utdannelse i ulik retning. 2 av de som har en utdannelse er sykelig opptatt av å påpeke utdanningen sin i en hver sammenheng og anledning.

Eneste resultat er at de 2 er ganske dårlig likt, og blir tatt lite seriøst av stort sett alle andre... det skaper også et dårlig miljø til tider fordi særlig de uten utdannelse føler seg sett ned på pga uttalelser fra disse 2. 

Hos oss er alle like viktige, og de fleste gjør en super jobb og har masse unikt og positivt å bidra med i miljøet (vi jobber med en tøff brukergruppe). Vi har selvsagt noe ulike oppgaver blant annet utfra utdannelse, men alle oppgavene er absolutt like viktige og om hele arbeidsplassen ville kollapset om vi ikke hadde hatt de fantastiske, dyktige og kunnskapsrike assistentene!  Vi setter brukerne våre høyest og først, og da spiller det ingen rolle hvem som er hva så lenge alle drar i samme retning og utfører sine ansvarsoppgaver på en måte som er til brukerens beste. Vi er et team :) 

Anonymkode: a1c33...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lener meg ikke på utdanningen min, for jeg er utdannet førskolelærer og jobber som butikksjef i en bokhandel ;)

Jeg jobbet i butikk ved siden av studiene, og da jeg var ferdig studert var det butikkjobben jeg savnet. Så jeg byttet beite.

Nå jobber jo jeg stort sett sammen med folk som enten har fagbrev i butikk eller ingen utdanning, så ingen lener seg på utdanningen sin der. Privat har jeg venner av forskjellige sosiale lag, men de fleste er sykepleiere, lærere, sosionomer, elektrikere, murere e.l. og ingen av de lener seg på utdanningen sin heller....

Fenomenet hører kanskje til folk "over" oss?

Anonymkode: 3fced...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, sug lut skrev:

Jøss. Jeg omgås folk med masse utdanning og folk helt uten og alt der i mellom, men jeg har aldri hørt noen si noe sånt. Derimot har jeg møtt mange med bittelitt utdanning som tror de har svaret på det meste. Og så hender det jeg møter på folk her inne som har alle utdanningsoppheng i hele verden fordi de ikke har stort, og det arter seg ofte som "ikke tro du har noe bare fordi du har utdanning". De er bare kjedelige.

Dette👏🏻👏🏻

Anonymkode: f3297...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det høres ut som du sliter med mindreverdighetskomplekser? Jeg aldri hørt noen som snakker om utdanningen sin slik du beskriver. Kanskje du er litt oversensitiv på området?

Anonymkode: 485d2...593

Enig.

Anonymkode: 09de4...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lener meg ikke på utdanningen min, for jeg er utdannet førskolelærer og jobber som butikksjef i en bokhandel ;)

Jeg jobbet i butikk ved siden av studiene, og da jeg var ferdig studert var det butikkjobben jeg savnet. Så jeg byttet beite.

Nå jobber jo jeg stort sett sammen med folk som enten har fagbrev i butikk eller ingen utdanning, så ingen lener seg på utdanningen sin der. Privat har jeg venner av forskjellige sosiale lag, men de fleste er sykepleiere, lærere, sosionomer, elektrikere, murere e.l. og ingen av de lener seg på utdanningen sin heller....

Fenomenet hører kanskje til folk "over" oss?

Anonymkode: 3fced...50f

Jeg er enig med Luten og de fleste andre. Dette er et mindreverdighetskompleks hos de som har bittelitt utdanning. Og det er ganske sjeldent. De fleste folk er trygge nok på seg selv til å ikke gjøre sånt. 

Anonymkode: 485d2...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i de fleste sosiale sammenhenger gjør jeg det ikke, snarere tvert i mot. 

På jobb gjør jeg det og det har med hva som er mitt ansvarsområdet og at det faktisk i mange situasjoner er jeg som bestemmer på grunn av min utdannelse. 

Anonymkode: d7ef3...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...