Gå til innhold

Jente 4,5 tisser seg ut hele tiden


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har vært tørr siden 3 årsalderen. Har alltid hatt ett uhell en og annen gangen, da i bhg, aldri hjemme. De siste ukene har det eskalert. Tisser seg ut både hjemme og i bhg. 4-6 uhell hver dag. Noen få ganger også avføring. Urinprøve ok. Må ha på henne bleie på natta igjen 🥺 stabilt hjemme, ingen endringer. Har tro på å ignorere negative adferd, prøver å gi bare positive tilbakemeldinger når hun går på do. Men, noenganger blir jeg sint og kjefter. Spesielt hvis hun feks nekter å gå på do og tidser ut sofaen. Synes dette er veldig vanskelig!! Blir lei meg og føler at vi feiler som foreldre, er redd noe plager henne😞 noen som har vært borti lignende?

Anonymkode: 845ea...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å nevne at hun er mere trassig for tiden, mye tårer og negative følelser, kan snakke med babystemme. Lite trass tidligere. Hi

Anonymkode: 845ea...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sliter med det samme med vår sønn på straks 6. Vår har en diagnose i tillegg (barne-afasi), og vi trodde det hadde med det å gjøre. Men etter besøk hos urolog på sykehuset, fant vi ut av at det at han tisser seh ut er fordi han holdt igjen avføring! Musklene rundt knipenuskelen svekkes over tid om man kniper over lang tid, som igjen går utover muskleraturen rundt blæra. Så vi har nå do-besøk hver halvannen time og han ble satt på avføringsmiddel da dette resulterte i forstoppelse og hard avføring. 

Var igjennom tisse og drikke målinger over 5 deg og ultralyd av endetarm for å komme frem til dette. 

Anonymkode: 5d086...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket om hun har forstoppelse?

Forstoppelse kan gi avføringsuhell fordi tynnere avføring siver forbi proppen. Det blir også vanskeligere å kjenne at man må på do fordi det er et trykk hele tiden. 

 

Anonymkode: a4a9d...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi sliter med det samme med vår sønn på straks 6. Vår har en diagnose i tillegg (barne-afasi), og vi trodde det hadde med det å gjøre. Men etter besøk hos urolog på sykehuset, fant vi ut av at det at han tisser seh ut er fordi han holdt igjen avføring! Musklene rundt knipenuskelen svekkes over tid om man kniper over lang tid, som igjen går utover muskleraturen rundt blæra. Så vi har nå do-besøk hver halvannen time og han ble satt på avføringsmiddel da dette resulterte i forstoppelse og hard avføring. 

Var igjennom tisse og drikke målinger over 5 deg og ultralyd av endetarm for å komme frem til dette. 

Anonymkode: 5d086...87c

Meg igjen..

Nå har jeg glemt av detaljene.. jeg er «bare mammaen» 😅 Men ikke nøl med å ta opp dette med fastlege. Det behøver ikke alltid være «i hodet» det sitter på dissa små.

min holdt seg fordi han ikke ville. Andre kan holde seg igjen fordi det gjør vondt å bæsje når avføringen er hard. Ond sirkel :(

Anonymkode: 5d086...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg ikke latt barnet bestemme om hun ville gå på do eller ikke,jeg ville tatt henne ofte på do uansett hvor mye hun nektet. Måtte også be skolen om å gjøre det samme for å bli kvitt alle uhellene. 

Anonymkode: 6b3db...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt AKKURAT samme problemet, HI! Min datter er akkurat like gammel (ble fire i oktober) og begynte å tisse i buksen. Omtrent samtidig begynte hun å snakke med babystemme. Var en stund redd for at det var noe fysisk, men har selvfølgelig vært like redd for om det er noe som plager henne. Har forsøkt å lirke ut av henne om hun har det bra, men det er jo ikke så lett å få noe ordentlig svar. Men hun synger, danser, ler, tøyser (og er veeeeldig, veldig trassig og fireåring til tider, da!).

 

På fireårskontroll sa helsesøster at så lenge hun ikke viste tegn til å ha det dårlig, så var det greit og trolig bare en fase. Selv har jeg tolket det som at hun har kommet over i et nytt bevissthetsnivå. Forstår mer av verden, tenker mer. Jeg snakket med en venninne som er barnepsykolog, og hun forklarte at ofte er det slik at når barnet når et nytt trinn utviklingsmessig, skal også kroppen rent fysisk henge med. Det er derfor ikke helt unormalt at barnet får en opplevelse av at det ønsker å være mindre. At kroppen reagerer rent fysisk og at barnet blir regressiv. Slik jeg har forstått det. Det stemmer veldig bra med min jente. 

 

... Men til slutt: De siste ukene har det gitt seg!! Hun er veldig stolt selv, og har også samtidig så godt som sluttet å snakke med babystemme. Jeg var som deg veldig usikker på hvordan jeg skulle angripe dette og forsøkte med belønning når hun klarte å holde seg. Etter hvert fant jeg ut at når jeg sa at "det er en belønning i seg selv å ikke tisse på seg, kjenn så deilig det er!", var det det som ga best uttelling. Ellers har jeg forsøkt å møte henne på at hun fortsatt er min lille jente, selv om hun begynner å bli stor. 

 

Så lenge jenten din ellers later til å ha det bra, ordner det seg helt sikkert:-)

Anonymkode: b233c...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har daglig, myk, avføring, tror ikke hun er forstoppet. Har en følelse av at det er en form for regresjon. Mye negative følelser til tider, men også glad og fornøyd, litt sånn 50-50. Helt klart mindre negative følelser tidligere. Har tolket det som en forsinket trassalder. Får ta en ordentlig prat med bhg angående trivsel der og vurdere fastlege 😞

Anonymkode: 845ea...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva tenker dere om å ha på henne trusebleie når vi skal bort? I morgen skal vi f.eks på bursdag og på kjøpesenter? Vet hun ikke vil like det, men jeg må jo ha med x antall skift 🙈

Anonymkode: 845ea...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men hva tenker dere om å ha på henne trusebleie når vi skal bort? I morgen skal vi f.eks på bursdag og på kjøpesenter? Vet hun ikke vil like det, men jeg må jo ha med x antall skift 🙈

Anonymkode: 845ea...e99

Hadde helt klart tatt på bleie for å dratt i bursdag, er mer nedverdigende for henne å ha uhell i bursdag enn å ha på bleie. Men ta henne likevel oftere på do mens dere er der.

Anonymkode: 7d58d...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å ta henne på do er at hun blir illsint og nekter 🥺 blir som en maktkamp. Så mister jeg tolmodigheten og får dårlig samvittighet 😜 hvis det er en fase så håper jeg inderlig det snart går over...

Anonymkode: 845ea...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har daglig, myk, avføring, tror ikke hun er forstoppet. Har en følelse av at det er en form for regresjon. Mye negative følelser til tider, men også glad og fornøyd, litt sånn 50-50. Helt klart mindre negative følelser tidligere. Har tolket det som en forsinket trassalder. Får ta en ordentlig prat med bhg angående trivsel der og vurdere fastlege 😞

Anonymkode: 845ea...e99

Kan ha daglig myk avføring og likevel være forstoppet. Lurt å få det sjekket hos lege..

 

Anonymkode: a4a9d...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spør, krev at barnet går på do med jevne mellomrom og belønn med noe barnet liker. Klistremerker, opptjening til større premie eller noe annet ungen liker. Hjelper ikke kjefte i etterkant. Du må være i forkant. 

Anonymkode: 33780...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi måtte stoppe å mase fordi gutten vår var så lei av masing fra oss om å gå på do. Men til gjengjeld måtte han når han tisset på seg ta ansvar selv for å ta av seg de våte tisseklærne og vaske seg med klut og ta på seg nye klær. 

Anonymkode: 5ec25...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg med gutten på 6 år igjen. 

Vi opplevde vår som veldig flink i perioder, gjerne i ferieperioder for så å havne i et negativt domønster igjen ved oppstart igjen i bhg. Det han urologen fortalte oss var at gutten vår var mer bevisst på do-gåing hjemme fordi det ikke var like mye som skjedde rundt han der, samt at vi var nøyere med å følge han opp (så når han måtte no 1 og 2) 

jeg beklager om jeg virker masete nå. Men jeg vil på det sterkeste anbefalle at en lege tar en titt. Nå vet jo ikke jeg hvor du bor, men hos oss måtte dette henvises og ventes på. Vi har/hadde dårlig tid fordi vår begynner på skolen til høsten. Å ha uhell på skolen håper jeg virkelig han unngår, stakkars liten 😢

det var litt pes dette med å hele tiden måle væske både inn og ut.. men jeg er så glad for at vi gjorde det og fant ut av at det var fysisk som følger av en sterk vilje til å ikke ville avbryte leken for å gå på do. Musklene rundt endetarmen og blæra hans er for slakke nå, og må trenes opp igjen. 

Anonymkode: 5d086...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Meg med gutten på 6 år igjen. 

Vi opplevde vår som veldig flink i perioder, gjerne i ferieperioder for så å havne i et negativt domønster igjen ved oppstart igjen i bhg. Det han urologen fortalte oss var at gutten vår var mer bevisst på do-gåing hjemme fordi det ikke var like mye som skjedde rundt han der, samt at vi var nøyere med å følge han opp (så når han måtte no 1 og 2) 

jeg beklager om jeg virker masete nå. Men jeg vil på det sterkeste anbefalle at en lege tar en titt. Nå vet jo ikke jeg hvor du bor, men hos oss måtte dette henvises og ventes på. Vi har/hadde dårlig tid fordi vår begynner på skolen til høsten. Å ha uhell på skolen håper jeg virkelig han unngår, stakkars liten 😢

det var litt pes dette med å hele tiden måle væske både inn og ut.. men jeg er så glad for at vi gjorde det og fant ut av at det var fysisk som følger av en sterk vilje til å ikke ville avbryte leken for å gå på do. Musklene rundt endetarmen og blæra hans er for slakke nå, og må trenes opp igjen. 

Anonymkode: 5d086...87c

Rettelse: strammes opp igjen.

Anonymkode: 5d086...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...