Gå til innhold

Eksempler på hvordan kvinner bruker hersketeknikk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Gråte og manipulere med følelser.

Anonymkode: 0764e...b8e

Akkurat det jeg prøver å finne ut av nå. Perfekt. 👏 Takk 

Anonymkode: 0783d...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner bruker vel de samme hersketeknikker som menn. Har til gode å bruke gråting, men har en god del andre på lager...

Alle mennesker bruker hersketeknikker. Sikkert noen menn som benytter seg av gråtevarianten også, selv om den kanskje er mer brukt av kvinner. 

Ikke all gråting er hersketeknikk. Det går an p være genuint lei seg også. Ei venninne av meg sliter med å ta opp ting, for isteden for å bli sint begynner hun å grine. Og da føler hun at hun har tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å avslutte kontakt med en venninne, men så fort jeg trekker meg tilbake, "griper" hun tak i meg. Med begge tennene i nakken (føles slik). Vil kutte henne helt ut. 

Anonymkode: 0783d...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg prøver å avslutte kontakt med en venninne, men så fort jeg trekker meg tilbake, "griper" hun tak i meg. Med begge tennene i nakken (føles slik). Vil kutte henne helt ut. 

Hi 

Anonymkode: 0783d...6e7

 

Anonymkode: 0783d...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke. Gråt er som oftest bare et uttrykk for frustrasjon og tristhet, ikke manipulasjon.

Anonymkode: d378e...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min erfaring er kvinner mer utspekulerte. Bruker blikk og tonefall mer enn hva menn gjør. Mer manipulering, mens menn som regel sier ting rett ut. 

Anonymkode: f8166...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Hjertefru skrev:

Kvinner bruker vel de samme hersketeknikker som menn. Har til gode å bruke gråting, men har en god del andre på lager...

Alle mennesker bruker hersketeknikker. Sikkert noen menn som benytter seg av gråtevarianten også, selv om den kanskje er mer brukt av kvinner. 

Ikke all gråting er hersketeknikk. Det går an p være genuint lei seg også. Ei venninne av meg sliter med å ta opp ting, for isteden for å bli sint begynner hun å grine. Og da føler hun at hun har tapt.

Helt vanlig.

Anonymkode: d378e...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ulikt. Jeg har bevisst brukt hersketeknikk i det siste, da det ene barnet mitt og en av vennene hans har blitt plaget av en skikkelig drittsekk av en trener. Jeg har doktorgrad i idrett, og passer på å bruke fagterminologi og fremmedord både når jeg snakker med ham og i skriftlige henvendelser. Han har ingen utdannelse, og er ikke så skarp. Jeg er direkte og klokkeklar i all kommunikasjon. Skriver under med «signaturen» jeg bruker på jobb. Det er sikkert ikke pent, men det virker. 

Anonymkode: 61c56...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok ulikt. Jeg har bevisst brukt hersketeknikk i det siste, da det ene barnet mitt og en av vennene hans har blitt plaget av en skikkelig drittsekk av en trener. Jeg har doktorgrad i idrett, og passer på å bruke fagterminologi og fremmedord både når jeg snakker med ham og i skriftlige henvendelser. Han har ingen utdannelse, og er ikke så skarp. Jeg er direkte og klokkeklar i all kommunikasjon. Skriver under med «signaturen» jeg bruker på jobb. Det er sikkert ikke pent, men det virker. 

Anonymkode: 61c56...17d

Flott måte å bruke hersketeknikk på. Skriver under på at det fungerer. Språklig overlegenhet, litt slik som Kåre duperte Gro i debattene på 80-tallet. 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De bruker sex som hersketeknikk

Anonymkode: f3c98...d3d

Ja det er klart. Sex og gråting, det er bare de hersketeknikkene vi kan. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråt. Menn faller på det også! Min bror feks er vokst opp blant kvinner som gråter sjelden. Kona hans bruker gråt titt og ofte når hun skal fremheve noe/få noe/få ham til å gjøre noe. Han har ennå ikke skjønt at eter hennes hersketeknikk. Han forteller meg sjokkert at hun gråt. Forstår ikke at det er ikke den samme type gråt da mormora våres døde og mora våres gråt. Det var den eneste gangen jeg så henne gråte, tror jeg.

Anonymkode: 0ad3f...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er talløse måter de kan gjøre dette på. Det kan for eksempel være ved å farge håret, kle seg i en spesiell stil eller gå med høye hæler.

De som er i overgangsalderen starter gjerne setningene med  «Vet du hva, ..» eller «Og du, ..»  og deretter en lang tirade med moralpreken.

Kanskje også ydmyke de som er litt mer sjenerte av natur, ved å prate dem i senk.

Anonymkode: e1c51...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mange.

Klær som symboliserer "overlegenhet".

Plassering ved bordet.

Bruk av faguttrykk.

Stilt spørsmål om ting jeg vet andre ikke kan noe om.

Organisert hvem som skal støtte forslagene mine, før møtet begynner.

Smiger og overdreven ros. 

Kommet sent med vilje osv.

Anonymkode: 6a115...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekskludering 

utfrysing

blikk

tonefall

kjøre igjennom med sin vilje 

spille på følelser

gråt for å framprovosere dårlig samvittighet og skyld hos andre, som igjen er ment for å få sin vilje igjennom 

benekte at man har sagt noe 

Anonymkode: e6a68...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har brukt mange.

Klær som symboliserer "overlegenhet".

Plassering ved bordet.

Bruk av faguttrykk.

Stilt spørsmål om ting jeg vet andre ikke kan noe om.

Organisert hvem som skal støtte forslagene mine, før møtet begynner.

Smiger og overdreven ros. 

Kommet sent med vilje osv.

Anonymkode: 6a115...008

Av nysgjerrighet, hvilken effekt har det å komme sent til møter? Og hvor plasserer du deg ved bordet? 

Anonymkode: 08587...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klær som symboliserer "overlegenhet".

Hva slags type klær symboliserer overlegenhet?

Anonymkode: 1b998...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har brukt mange.

Klær som symboliserer "overlegenhet".

Plassering ved bordet.

Bruk av faguttrykk.

Stilt spørsmål om ting jeg vet andre ikke kan noe om.

Organisert hvem som skal støtte forslagene mine, før møtet begynner.

Smiger og overdreven ros. 

Kommet sent med vilje osv.

Anonymkode: 6a115...008

Alt dette er jo hersketeknikker som er veldig enkle å avsløre. Uelegant og litt tåpelig.

Anonymkode: 9732e...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Av nysgjerrighet, hvilken effekt har det å komme sent til møter? Og hvor plasserer du deg ved bordet? 

Anonymkode: 08587...902

Det å la andre vente litt viser i mange sammenhenger at du har makt og det blir du som bestemmer. Er du tøff og har makt nok, kan den typen oppførsel kontres ved å starte et møte presis og påtale forsentkommingen.

I et møte det jeg vil ha mye makt vil jeg ofte sitte ved enden av bordet, gjerne med vinduet bak meg hvis det blender de andre litt når de ser på meg. Jeg vil sørge for å ha mine "hjelpere" på hver side av meg, sørge for at jeg har øyekontakt med de riktige menneskene, at jeg har den høyeste stolen osv.

Anonymkode: 6a115...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alt dette er jo hersketeknikker som er veldig enkle å avsløre. Uelegant og litt tåpelig.

Anonymkode: 9732e...546

Det er effektive virkemidler som virker selv om de blir "gjennomskuet". Ikke alle taktikker passer i alle sammenhenger selvfølgelig. Alt må tilpasses situasjonen. Jeg kler meg ikke likt hvis jeg vil ha gjennomslag for en sak i næringskomiteen som hvis jeg vil få naboen til å male gjerdet mellom hagene våre på begge sider.

Anonymkode: 6a115...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

I min erfaring er kvinner mer utspekulerte. Bruker blikk og tonefall mer enn hva menn gjør. Mer manipulering, mens menn som regel sier ting rett ut. 

Anonymkode: f8166...205

Det er en eldgammel myte.

Anonymkode: 26990...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...