Gå til innhold

Hva gjør man når babyen...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

... på fem uker bare vil sove på brystet? Babyen våkner hver eneste gang jeg prøver å legge ham over i sin egen seng (har bedside crib). På brystet mitt sover han som en sten, men på krybbedødforeningens sider står det at dette er like farlig som vanlig mageleie. Så hva gjør man da? Jeg prøver å holde meg våken, men klarer det ikke når det nærmer seg morgen og han ennå ikke sover og dessuten får jo ikke babyen sove heller når han våkner hver gang jeg prøver å legge han over. Jeg sover greit med han på brystet, men er jo livredd for at det skal være farlig. 😞

Anonymkode: 13783...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er som regel det at de blir kalde ved å miste kroppskontakten med mor som gjør at de våkner ved flytting. Ha noe mellom dere(teppe, genser e.l.) og hold det inntil han når du legger han ned så kanskje det kan hjelpe. :) 

 

Anonymkode: 4f701...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sov titt og ofte med han på brystet. Fikk aldri med meg at det var farlig. 

Du kan jo prøve å svøpe han tett og sørge for at plassen han skal legges på er oppvarmet, f.eks med en varmeflaske.

Anonymkode: 1a1d2...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, noen ganger er det godt med hva man ikke vet. Jeg har sovet med alle mine barn på brystet i månedsvis, hadde aldri hørt at det var farlig. Det er jo en helt fantastisk følelse. 

Men han våkner jo fordi han mister varmen din. Har du prøvd med å pakke han godt inn i et varmt teppe som har din lukt på seg? 

Anonymkode: ba76e...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sov halvt sittende med babyen på brystet min de første tre månedene (kolikkbarn). Hun sov maks 10 min alene i senga før hun våknet. Visste om risikoen, men vi måtte sove.

Anonymkode: fc776...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere! Jeg skal prøve teppe og varmeflaske i natt. Det har ikke vært noe problem tidligere å legge ham fra meg, men det har blitt vanskeligere og vanskeligere.

Jeg synes jo det er koselig å ha ham liggende sånn, og tenker det er en naturlig mor-barn måte å sove på siden babyen får nærkontakt, hører hjerteslagene og får kroppsvarme. Men når man vet at det kan være farlig er det vanskelig å gjøre det med god samvittighet. Men sove må vi jo. 😞 Satser på at det hjelper med rådene jeg har fått her. ☺️

Anonymkode: 13783...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen gode råd, men begge babyene mine sov de første ukene mye på brystet. Kunne også ha de sovende i fanget, bygget opp med dyne.

Førstemann var prematur og hadde mye behov for kroppskontakt, andremann gulpet masse. Å ligge oppover hjalp han veldig 

Anonymkode: 51d6c...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna mi gjorde det samme, men det viste seg at jeg hadde for lite melk, så med en gang hun fikk mme ved siden av så sov hun alene.

Anonymkode: 81a54...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farlig å samsove med baby, så lenge du ikke røyker eller tar medisiner som gjør deg ekstra trøtt. Faktisk anbefales det, da både baby og mor sover bedre. Jeg har gjort det med alle mine. Forutsetter så klart at du har sperre ved siden av sengen så baby ikke kan falle ned.

Anonymkode: 76eb6...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke farlig å samsove med baby, så lenge du ikke røyker eller tar medisiner som gjør deg ekstra trøtt. Faktisk anbefales det, da både baby og mor sover bedre. Jeg har gjort det med alle mine. Forutsetter så klart at du har sperre ved siden av sengen så baby ikke kan falle ned.

Anonymkode: 76eb6...5e1

Dette. 

Sov med alle mine på puppen, aldri hørt at det var galt.

Ammet liggende også, da slapp jeg å ligge på rygg.

Anonymkode: c5b9a...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette. 

Sov med alle mine på puppen, aldri hørt at det var galt.

Ammet liggende også, da slapp jeg å ligge på rygg.

Anonymkode: c5b9a...375

Det er ikke vanlig samsoving jeg bekymret meg for, men å sove med babyen på mitt bryst mens jeg selv også sover.

Dette står på LUB sine sider: Det er ikke trygt å la spedbarnet sove i mageleie på mors (eller fars) bryst mens hun (han) sover. Den økte risikoen for krybbedød som oppstår når spedbarn sover på magen, gjelder også i denne situasjonen.

Det er likevel godt å høre at flere andre har gjort dette. Alternativet dersom babyen ikke sovner noe annet sted er jo å ikke sove i det hele tatt. Men vanskelig når man vet det ikke er trygt, synes jeg.

Anonymkode: 13783...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marihønne
3 hours ago, Anonym bruker said:

Det er ikke farlig å samsove med baby, så lenge du ikke røyker eller tar medisiner som gjør deg ekstra trøtt. Faktisk anbefales det, da både baby og mor sover bedre. Jeg har gjort det med alle mine. Forutsetter så klart at du har sperre ved siden av sengen så baby ikke kan falle ned.

Anonymkode: 76eb6...5e1

Samsoving er ikke farlig i seg selv.. Det som kan være farlig er mageleie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sover på mitt bryst på rygg. Så har jeg høye puter på hver side sv meg slik at mine armer er støttet og jeg holder han godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tre barn. Mellomste var ekstremt krevende. Sov på magen min. Måtte sove. Men sov lett, våket liksom over henne. De andre har vært enklere å etablere vaner med å legge fra seg. Skjønner deg godt. Fasen er i det lange perspektiv kort. Men prøv å ha teppe rundt ham før du legger ham over i egen seng, eller ammer ham i senk i egen seng og legger ham på siden og ikke ryggen, på korthåret lammeskinn og med lune kanter som i et babynest. 

Anonymkode: ccc81...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...