Gå til innhold

Privat skoler i Oslo


Au Latifa

Anbefalte innlegg

Hei, 

Vi skal flytte til Norge til ny skole år, så har fortsatt godt tid å finne ut . 

Jeg har prøvde å finne informasjon om privat skoler i Oslo (område er ikke viktig, fordi vi skal kjøre) men det er ikke så mye.  

Kan noen anbefale privat skole til 7, 9, 11 år barn? Har dere sitt barn på privat skole? Hvordan er om kvalitet (er det stor forskjellige fra kommunal) ? 

Tusen takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen til at det er lite informasjon om dette er nok at de fleste nordmenn (også folk med mye ressurser) har barna sine på offentlige skoler. Det er derfor ikke så stort marked for private skoler. Det finnes likevel noen steinerskoler, Montessoriskoler, og et par skoler for folk med bestemt språkbakgrunn, slik som den franske skolen.

Anonymkode: cf9a2...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si at de (relativt få) private skolene i Norge er bedre enn den offentlige skolen, synes jeg. Ofte er de først og fremst alternative - basert på en alternativ pedagogikk, som steiner eller Montessori, og da er det typisk andre ting som de legger mer vekt på enn akademiske resultater. Noen av disse skolene har dessuten lett for å bli "oppsamlingsplasser" for elever med diverse problemer. Men noen er sikkert bra - særlig hvis barnet ditt har kreative interesser og liker forming, maling, hagebruk etc vil det nok trives på en steinerskole. Den offentlige skolen: Også her er det stor variasjon og noen skoler og lærere vil være bedre enn andre. Fokus her er ofte på det akademiske, men det handler ofte om å lære alle elevene i gruppa grunnleggende ferdigheter. Det varierer veldig hvor lett det er å få individuell tilpasning. Min datter går i første klasse og kjeder seg noe veldig. Hun er en av dem som har lært seg lesing, skriving og matte på egenhånd. Hun leser bøker og kan gangetabellen, men må likevel sitte sammen med de andre og skrive "bokstaven g" eller "tallet 9" om og om igjen. Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre med dette. Jeg har ymtet forsiktig frempå om tilrettelegging, men det skjer lite. Samtidig har jeg ikke lyst til å være "vanskelig" eller at datteren min skal stikke seg for mye ut, eller få en oppfatning om at det er veldig viktig å være akademisk flink. Jeg vil bare at hun skal få utfordringer på sitt nivå, så hun ikke blir så frustrert. Hvis noen har tips til skoler som satser på det akademiske og hvor elevene får individuell tilpasning for å nå sitt potensiale, tar jeg gjerne imot tips.

Anonymkode: cf9a2...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...