Anonym bruker Skrevet 10. januar 2019 #1 Skrevet 10. januar 2019 Hvorfor er det ingen som skriker om å drepe jerv og gaupe? Ulven tar ikke langt nær så mange sauer o.l. som de to der. Og når var siste angrep på mennesker? Misforstå meg rett, jeg synes vi skal ha en balanse akkurat som vi balanserer elg og rådyr. Men argumentene bønder kommer med forstår jeg ikke. Anonymkode: a6b8f...ab7
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2019 #2 Skrevet 10. januar 2019 Hvorfor trenger dere flere tråder om samme tema? Anonymkode: 396cc...e9a
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2019 #3 Skrevet 10. januar 2019 Fordi ulvedebatten handler om følelser og ikke fakta. Annet enn dyr med rabies er det ekstremt sjeldent at ulver angriper mennesker. At de tar andre dyr er dog helt naturlig, og vil man unngå det så må man passe på sine egne dyr. Anonymkode: 4ad17...2f1
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2019 #4 Skrevet 10. januar 2019 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi ulvedebatten handler om følelser og ikke fakta. Annet enn dyr med rabies er det ekstremt sjeldent at ulver angriper mennesker. At de tar andre dyr er dog helt naturlig, og vil man unngå det så må man passe på sine egne dyr. Anonymkode: 4ad17...2f1 Nei? Du svarer ikke på hvorfor de ignorerer jerv og gaupe. Anonymkode: a6b8f...ab7
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2019 #5 Skrevet 10. januar 2019 De ignorerer i stor grad jerv og gaupe fordi de to artene i liten grad tar elg. Skogeiere bruker i stor grad bønder som plog til å kjøre gjennom en forvaltning av rovdyr som ikke er bærekraftig og som bryter med naturmangfoldsloven. Når det gjelder sauebænder som i størst grad er berørt i forhold til tapstall til rovdyr, er jerv faktisk et problem som tas mye opp da, særlig siden jerven er en hamstrer og kan ta maaaange sau om den først setter i gang. I tillegg er de største tap av sau på utmarksbeite ikke knyttet til rovdyrandrep i det hele tatt, men til sykdom og ulykker. Det er helt kokobananas når man begynner å sette seg inn i hva som faktisk foregår Anonymkode: 68042...f13
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2019 #6 Skrevet 10. januar 2019 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei? Du svarer ikke på hvorfor de ignorerer jerv og gaupe. Anonymkode: a6b8f...ab7 Nei hva? Og jeg svarte. Det ignoreres fordi dette handler kun om følelser. Merkelig at til tross for hvor få ulver det er i Norge, så tar de flere sauer enn mange andre land til sammen. Ulv er enkel å skylde på. Anonymkode: 4ad17...2f1
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2019 #7 Skrevet 10. januar 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei hva? Og jeg svarte. Det ignoreres fordi dette handler kun om følelser. Merkelig at til tross for hvor få ulver det er i Norge, så tar de flere sauer enn mange andre land til sammen. Ulv er enkel å skylde på. Anonymkode: 4ad17...2f1 Og likevel tar jerv og gaupe mer. Anonymkode: a6b8f...ab7
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2019 #8 Skrevet 10. januar 2019 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: De ignorerer i stor grad jerv og gaupe fordi de to artene i liten grad tar elg. Skogeiere bruker i stor grad bønder som plog til å kjøre gjennom en forvaltning av rovdyr som ikke er bærekraftig og som bryter med naturmangfoldsloven. Når det gjelder sauebænder som i størst grad er berørt i forhold til tapstall til rovdyr, er jerv faktisk et problem som tas mye opp da, særlig siden jerven er en hamstrer og kan ta maaaange sau om den først setter i gang. I tillegg er de største tap av sau på utmarksbeite ikke knyttet til rovdyrandrep i det hele tatt, men til sykdom og ulykker. Det er helt kokobananas når man begynner å sette seg inn i hva som faktisk foregår Anonymkode: 68042...f13 Men hvorfor lager de i det hele tatt en sak om ulv da? Og hvorfor vil de ha en såpass lav ulvebestand? Anonymkode: a6b8f...ab7
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2019 #9 Skrevet 10. januar 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvorfor lager de i det hele tatt en sak om ulv da? Og hvorfor vil de ha en såpass lav ulvebestand? Anonymkode: a6b8f...ab7 fordi ulven tar ut "mye" av det viltet skogeierne selv ønsker å ta ut. Derfor ønsker de en lav ulvebestand, som er særdeles utsatt for innavl da den har så lite genetisk variasjon. Paradokset her ligger i at de fleste sier "vi må gjerne ha ulv i Norge...bare ikke akkurat i mitt nærområde". Dessverre så bor det omtrent en nordmann på hver eneste tue...hvor skal vi da ha ulv? Anonymkode: 68042...f13
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2019 #10 Skrevet 10. januar 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei hva? Og jeg svarte. Det ignoreres fordi dette handler kun om følelser. Merkelig at til tross for hvor få ulver det er i Norge, så tar de flere sauer enn mange andre land til sammen. Ulv er enkel å skylde på. Anonymkode: 4ad17...2f1 FÅ ulver? Hvor mange ulv tror du det er i Norge? Anonymkode: 3cbdb...d38
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2019 #11 Skrevet 10. januar 2019 5 hours ago, Anonym bruker said: Hvorfor er det ingen som skriker om å drepe jerv og gaupe? Ulven tar ikke langt nær så mange sauer o.l. som de to der. Og når var siste angrep på mennesker? Misforstå meg rett, jeg synes vi skal ha en balanse akkurat som vi balanserer elg og rådyr. Men argumentene bønder kommer med forstår jeg ikke. Anonymkode: a6b8f...ab7 synes dette er merkelig selv. Ja håper de ikke dreper masse ulv. De drepte ei 6 år gammel jente på 1800 tallet Anonymkode: 6cf99...f0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå